Pagina 17 van 23

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 21 sep 2014, 14:29
door Z2N
Ziet er pijnlijk uit! :shock:

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: do 02 okt 2014, 01:09
door STF
In Luxemburg is het budget voor openbaar vervoer kennelijk nog altijd dermate ruim dat er geld beschikbaar is voor weer een hele lijst onzinnige lijnen of ritten er bij; sinds de scholen weer begonnen zijn (half september) heeft het vervoerbedrijf waar ik altijd mee reis ineens zo'n tien chauffeurs extra in dienst vanwege de vele nieuwe lijnen en extra ritten op bestaande lijnen.
Vanmiddag was ik met zo'n nieuwe lijn mee, die twee keer per dag gaat. De beginhalte is niet zo'n vreemd punt, de eindhalte echter wel, tevens heeft die lijn een beetje typische route; bij drie dorpen sla je pal voor het plaatsnaambord af, terwijl bij twee van die drie dorpen de route best door het dorp had kunnen lopen, maakt in rijtijd nauwelijks wat uit. Nu sla je dus zoveel mogelijk bushaltes over. Toch neemt de bus niet de kortste route van de begin naar de eindhalte dus waarom wel een omweg maken maar tot drie keer toe pal voor een dorp afslaan/afbuigen?

Een van buschauffeurs was begin deze week eens een praatje begonnen met de twee vaste passagiers; een jongen en meisje (broer/zus van elkaar), dat het haast wel op een privélijn voor ze leek want verder zit er niemand in en ze rijden precies van de begin tot de eindhalte mee. Ja onze moeder heeft een paar maanden geleden met het ministerie van transport gebeld om uit te leggen dat er sprake is van vreemde situatie; 's morgens kunnen we zonder al te veel overstappen in een redelijk korte tijd naar school komen maar 's middags is het bijna onmogelijk om weer thuis te komen.

Die moeder en kinderen hebben inderdaad gelijk want 's morgens en 's avonds doet een bepaalde buslijn dat dorp wel aan, 's middags vreemd genoeg niet.
Dan zijn er naar mijn idee twee mogelijkheden; je laat ook 's middags die buslijn via dat dorp rijden of je laat 's middags die kinderen door een taxibusje afhalen en brengt ze dan via de kortst mogelijke route naar huis.
Nee hoor, die mafketels van het ministerie van transport laten voor slechts twee kinderen een volwaardige 12 meter bus rijden die ook nog eens een onnodige omweg maakt. Ja dat is vast en zeker de goedkoopste oplossing, maar niet heus... :?

Diezelfde chauffeur had ook maar eens gevraagd waar ze eigenlijk precies in het dorp wonen; blijkt de bus er pal langs te rijden maar pas een heel stuk verder de halte te hebben. Aangezien het toch eigenlijk om een soort privélijn gaat zet ie de bus maar gewoon voor het huis van die kinderen stil i.p.v. naar de halte te rijden.

Ik weet onderhand vrij aardig te berekenen wat de (on)kosten zijn, bij deze nieuwe lijn komt dat op minimaal €8325,-per jaar neer. Met een taxibusje via de kortste route zou dit hooguit de helft hoeven kosten.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 01:13
door STF
Vanmiddag tijdens een wandeling in het noorden van Luxemburg zag ik een gebouwtje staan dat toch wel sterk op een bushalte leek, echter geen halte-symbool te ontdekken en kon me ook eigenlijk niet voorstellen dat in zo'n klein en tevens doodlopend dorpje een bus komt. Nu kijk ik zojuist op internet; ja hoor, er komt daar vier keer per dag een bus voor scholieren, een van de ritten nota bene slechts een kwartier later dan dat ik daar liep... Gezien de route en het zeer beperkte wegennet (de weg omhoog langs die boompjes in een pot loopt inmiddels al jaren dood) kan ik niets anders verzinnen als dat de bus op deze Y-splitsing moet keren... Ik ken inmiddels een hoop van zulk soort absurde situaties maar deze spant wel echt de kroon! Misschien dat het een klein model bus betreft, ik zal het eens gaan uitzoeken.

https://www.google.nl/maps/@49.9043683, ... !2e0?hl=nl

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 02:06
door STF
Bij nader inzien oogt de keerplek in het dorpje Girst ook nauwelijks ruimer, er zijn overigens maar weinig chauffeurs die de bus daadwerkelijk op dit punt gekeerd krijgen, je hebt namelijk echt geen centimeter speling over.

https://www.google.nl/maps/place/Girst, ... cd27?hl=nl

Zien jullie die krassen in het wegdek van dat stukje asfalt schuin omhoog naar de velden? Onder de achterbumper van Mercedes Integro's zitten twee "steunpoten" om in zulk soort situaties schade aan o.a. de uitlaat te voorkomen, daar is die afdruk op het asfalt dus van.
Zodra je met een van die "steunpoten" de weg aantikt gaat het stuur vol naar rechts om, de linker spiegel past precies langs die lantaarnpaal maar gaat wel krakend door de takken van de daarachter staande boom.

Aan het begin van de middag betreft het geen 12 meter maar een 13 meter bus, die krijg je echt niet omgekeerd. De laatste rit 's avonds betreft het oude model van de Mercedes Integro, deze hebben een iets grotere draaicirkel dan het nieuwe model; de linker spiegel past net niet langs de lantaarnpaal.
Tot twee jaar terug reed er aan het einde van de middag regelmatig een Mercedes Conecto naar Girst, ik bedoel daarmee het oude hogevloersbus model welke een zeer grote draaicirkel hebben; zo'n bus komt met de kentekenplaat tegen die lantaarnpaal klem te staan.

Je vertrekt dan weliswaar met enige vertraging aan de terugrit maar een hoop chauffeurs rijden een aantal kilometer door naar dit punt om de bus te keren (is echter met 13 meter opnieuw niet mogelijk, die moeten echt kilometers doorrijden tot ze op een parkeerterrein rond kunnen draaien).

https://www.google.nl/maps/place/Girst, ... cd27?hl=nl

Afbeelding

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 06:54
door huibf
Wie is daar vervoerskundige?

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 14:19
door STF
Waarschijnlijk iemand die zelf een Smart of Citroen C1 heeft, die kun je namelijk op elke locatie zonder te hoeven steken rond laten draaien. :Y

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: do 27 nov 2014, 22:02
door STF
Daarnet stapten er twee mannen de bus in, drukten rode badges onder me neus met "CONTROLEUR", mogen we uw vervoersbewijs zien?

Zowel de buschauffeur als ik begonnen al bijna te zoeken naar de verborgen camera's want hoewel zo'n controle in veel buurlanden heel gebruikelijk is, kom je zoiets in Luxemburg op de streekdienst echt nooit tegen en al helemaal niet op dit tijdstip!

Veel mensen vielen er overigens niet te controleren, er zat verder helemaal niemand in die bus.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 14:28
door Jurre
Is het herontwerp van het buslijnennet in Luxemburg niet een leuke mogelijke afstudeerstage? Vallen echt tonnen te besparen als ik je berichten zo lees met die ambtenaren achter de knoppen.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 22:48
door Ofyles2
Jurre schreef:Is het herontwerp van het buslijnennet in Luxemburg niet een leuke mogelijke afstudeerstage? Vallen echt tonnen te besparen als ik je berichten zo lees met die ambtenaren achter de knoppen.
Ik heb al een idee hoe ik het lijnnenet zou kunnen inrichten, à la Hamburg of Kopenhagen.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: do 29 jan 2015, 23:32
door Suus
Iemand enig idee hoe het staat met de beoogde spoorlijn naar het vliegveld van Luxemburg? Deze spoorlijn zou in 2016 openen maar het is er nogal stil over geworden.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: do 29 jan 2015, 23:57
door baladid
Spoorlijn? Ik weet alleen iets van een tram. Die moet 2021 tot Findel (de luchthaven) gaan.

Edit: Schijnt zo een tram-trein-geval te zijn.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 22 mei 2015, 15:41
door STF
Een aardige ravage vandaag in het dorpje Ehnen:
Afbeelding

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 22 mei 2015, 15:51
door deadlock
Hoezo regent het niet?

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 24 mei 2015, 04:08
door STF
Weer echt op zijn Luxemburgs hoor; sinds woensdag is deze bocht (wegens kabelwerkzaamheden bij de bushalte) gedurende langere tijd het begin/eindpunt van buslijn 575, waar dus ook gekeerd dient te worden... Zo'n 150 meter terug zou je zo een blokje om kunnen rijden met de bus maar nee de bus moet kennelijk weer perse naar het meest onlogische/onhandige punt toe.

https://www.google.nl/maps/@49.860939,6 ... !1e1?hl=nl

Overigens is lijn 575 echt zo'n lijn van vervoersbedrijf Simon waar ze gewoon altijd zomaar iets op laten rijden, net afhankelijk van wat er vooraan in de rij bij de stalling lijkt te staan. Variërend van een Peugeot Boxer taxibusje tot een 15 meter touringcar, ik zie het allemaal in Reisdorf voorbij komen op weg naar Bigelbach.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 24 mei 2015, 04:16
door STF
Wie trouwens sowieso de route van lijn 575 ooit heeft bedacht? Bestaat geloof ik sinds 2006.
Dit weggetje links omhoog gaat de bus in: https://www.google.nl/maps/@49.886637,6 ... !1e1?hl=nl

Ik zit niet zo gek vaak in die buslijn maar heb het toch al meerdere malen meegemaakt dat een tegemoet komende auto, tractor of zelfs andere bus heel wat kilometers achteruit terug kon rijden want je kun elkaar nergens passeren.
En je denkt toch niet serieus dat daar in de winter een strooidienst voorbij komt? Gewoon maar met die bus door de sneeuw ploegen, in de hoop dat ie niet vastloopt of van de weg het weiland in schuift.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 08 jun 2015, 03:58
door STF
De stadsbussen van Luxemburg-stad en streekbussen die onder het EUROBUS concept vallen zijn sinds afgelopen weekend voortaan op zaterdagen gratis.
Voorheen reed minstens de helft toch al zwart dus die andere helft kan er ook nog wel bij.

Verder hebben ze per 1 juni heel wat streekbussen bij het treinstation van Luxemburg-stad weggehaald, keren nu zomaar ergens midden in het stadscentrum om.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 08 jun 2015, 11:14
door Gekko123
Dus als ik het goed begrijp moeten de reizigers uit de streekbussen nu dus een paar haltes voor de eigenlijke halte waar ze willen zijn uitstappen? Dat kennen de reizigers van lijn 19 ook maar al te goed...

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 08 jun 2015, 21:35
door STF
Dat klopt ja en in de nabije toekomst gaan de meeste streeklijnen zelfs helemaal niet meer de binnenstad in, waarschijnlijk keren ze vanaf 2016 al bij de P+ terreinen aan de rand van de stad om.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 26 jun 2015, 06:01
door STF
Nou de halve straat + camping is volgens mij nu wel wakker; om 4.40 uur begon een bus hier pal voor de deur straatje te keren, door dat achteruitrij-alarm slaap je niet makkelijk heen als het drie minuten lang maar blijft klinken.

Geen idee waar het goed voor was om hier te gaan keren, rij dan even een rondje door het dorpscentrum; rechtsaf, linksaf, linksaf, linksaf en je staat weer andersom.
Of zet anders op zijn minst even het achteruitrij-alarm uit, bij bussen in Nederland volgens mij vrijwel nooit mogelijk maar in Luxemburg wel omdat bussen in Luxemburg in diverse dorpjes noodgedwongen moeten straatje keren.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 16:02
door Durashift
Irritant lijkt mij.
Was het echt een bus of een vrachtwagen die goederen kwam lossen in 't dorp (de bakker?)

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: di 30 jun 2015, 01:08
door STF
Een bus van Voyages Simon, lijn 752 die rond 4.45 uur hier voor de deur zijn beginhalte heeft en op een zeer merkwaardige wijze aan de rit wilde beginnen...

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: di 30 jun 2015, 12:22
door Durashift
Ok. Erg vroege begintijd ook.. al zal dat wel zo zijn i.v.m. de aanloop richting de grote stad..

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: di 30 jun 2015, 15:11
door STF
Die bus vertrekt juist relatief laat, want het is zo'n lijn die langs fabrieken gaat om de ene ploeg te brengen en andere weer op te halen. De meeste van dat soort lijnen rijden rond 4.15 uur al weg.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: wo 19 aug 2015, 03:52
door STF
Vanaf 24 augustus moet er een buslijn in het boerendorpje hier boven tijdelijk keren i.v.m. wegwerkzaamheden maar wat een bocht zeg voor een bus... Dat zal wel een aantal keer steken worden.

https://www.google.nl/maps/@49.8842506, ... !1e1?hl=nl

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: di 22 sep 2015, 20:35
door STF
Vandaag is er net naast het station van Clervaux een bus op de hoge brug in de slip geraakt (met de achter-as), daardoor een kwartslag gedraaid en zo met de voorkant dwars door het hek gevlogen en het riviertje daaronder ingestort.
Zes lichtgewonden en twee (middel)zwaargewonden.

Afbeelding

http://www.rtl.lu/letzebuerg/712267.html