Berichten uit Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Hainje
Berichten: 6858
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Hainje » Vr 25 Mar 2016, 16:06

Cursus Schaderijden voor Beginners
Ik vind het allemaal prima.
22-07-2017: Trein: 6808,6 km * Bus: 1363,92 km * Tram: 126,4 km * Metro: 168,4 km * Boot: 22,63 km.

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 343
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor MarkNL » Di 29 Nov 2016, 15:08

-- Vond het beetje onnodig een apart topic hiervoor te openen, dus plaats het even hier. --

Luxemburg wilt met de dienstregeling 2018 een treinverbinding tussen Luxemburg en Düsseldorf in te leggen (grofweg 200 km). Dit zou dan gereden moeten worden met de Stadler KISS treinstellen die de CFL heeft rijden als serie 2300. Deze stellen zijn multicourant en rijden nu al op de RE's tussen Luxemburg en Trier.

Bron

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor pedaalemmerzak » Di 29 Nov 2016, 16:18

Durashift schreef:Wat is dat voor waanzin, de 'AVL' methode?

Dit snapt toch geen mens / reiziger?
Het is toch 'algemeen gewoon' dat vertragingstijd in reistijden als een plus worden aangeduid.
Zie ook de schermen boven de autosnelwegen.

'te vroeg' komt bijna niet voor, of zou niet mogen, want dan mag de bus gewoon wachten totdat ie weer in het schema zit. Wat mij betreft.

Ik zou ook niet blij worden als een bus te vroeg bij de halte is, ik er nog niet ben, en de bus vrolijk doorrijdt naar de volgende halte om daar eventuele reizigers 'een goed gevoel' te bezorgen. Terwijl ik de bus gemist heb.. :evil:

Gebeurt anders vaak genoeg hoor, zeker s avonds laat of op andere rustige tijdstippen.

Volgens mij zijn er bepaalde haltes waar ze MOETEN wachten (aangegeven met een klokje op de lijnennetkaart) en bepaalde haltes waar ze gewoon voorbij sjezen als het kan.

Jef400
Berichten: 4111
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Jef400 » Di 29 Nov 2016, 22:53

MarkNL schreef:-- Vond het beetje onnodig een apart topic hiervoor te openen, dus plaats het even hier. --

Luxemburg wilt met de dienstregeling 2018 een treinverbinding tussen Luxemburg en Düsseldorf in te leggen (grofweg 200 km). Dit zou dan gereden moeten worden met de Stadler KISS treinstellen die de CFL heeft rijden als serie 2300. Deze stellen zijn multicourant en rijden nu al op de RE's tussen Luxemburg en Trier.

Bron


Is dat dan Fernverkehr of een regionale trein en via welke route zou die moeten rijden dan?
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1459
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor baladid » Di 29 Nov 2016, 23:07

Route tot Koblenz lijkt me duidelijk. Vanaf Koblenz zijn meerdere routes denkbaar. De logischste is via Bonn en Keulen, daar de Rijn over naar Deutz en dan via Leverkusen naar D'dorf. Er zijn ook andere opties denkbaar (helemaal linksrijnisch met kopmaken in Keulen, kompleet rechtsrijnisch via spoor 11/12 in Deutz, rechtsrijnisch tot Keulen en dan linksrijnisch verder, enz...) maar dit zou het logischte zijn.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 343
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor MarkNL » Di 29 Nov 2016, 23:20

JeffreyMeijer schreef:Is dat dan Fernverkehr of een regionale trein en via welke route zou die moeten rijden dan?

Dat is iets wat ik mij ook afvraag. Buiten het nieuwsbericht ben ik nog geen gedetailleerde informatie tegengekomen. Dus ook niet onder welke noemer deze trein gaat rijden (RE of IC) en over de tarieven.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 33649
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Suus » Wo 30 Nov 2016, 07:05

Aangezien er overleg plaats vindt met SPNV Nord, die voor het openbaar vervoer in het noorden van Rheinland-Pfalz verantwoordelijk is, vermoed ik dat wordt geprobeerd er een regionale treindienst van te maken waar ook subsidie voor beschikbaar komt.
Rame à l'approche

jms
Berichten: 6
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 13:37

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor jms » Ma 05 Dec 2016, 23:24

Ik neem toch niet aan dat die trein alle tien stations tussen Luxemburg en de grens aan zal doen. En dat deze dus binnen Luxemburg wel de RE status zal krijgen.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4268
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor reisthijs » Ma 05 Dec 2016, 23:42

Het zou best een idee van de Luxemburgers kunnen zijn,
dat de bestaande RE naar Koblenz verder rijdt langs de Rijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

en-es
Berichten: 206
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor en-es » Zo 28 Mei 2017, 20:05

Ben terug van een paar dagen Luxemburg en het viel me op dat ze daar ook een soort ov-chipkaart hebben. Die heet de mKaart en is paars. Verder rijdt op de meeste binnenlandse routes modern dubbeldeksmateriaal. Zelfs de treinen naar Koblenz worden met dubbeldekkers van de CFL gereden. De klassieke wegmann rijtuigen lijken verleden tijd, al zag ik er een aantal op een opstelterrein bij het station van Luxemburg. Volgens mij zijn de treinen Luxemburg-Luik en terug de enige getrokken treinen die nog in Luxemburg rijden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 33649
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Suus » Zo 28 Mei 2017, 20:22

Het aantal getrokken treinen naar Luxemburg zal de komende jaren wel toenemen, de verwachting is dat de IC Brussel - Luxemburg vanaf december met loc + rijtuigen gaat rijden, aangezien de MS96 op die verbinding monocourant zijn en Luxemburg de bovenleiding vanaf Sterpenich gaat omschakelen naar 25 kV. De i6-rijtuigen van de NMBS worden om die reden op dit moment zelfs gereviseerd!
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten