Pagina 22 van 23

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: za 21 dec 2019, 20:20
door Durashift
Duitse logica zeker? Nieuw bedrijf, nieuwe contracten, dus onderaan de ladder (weer) beginnen.

Vreemde gang van zaken inderdaad. Schrijft de EU daar niet iets in voor?

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: za 21 dec 2019, 22:32
door STF
Bij een van die twee aanbestedingen die hier onlangs in Duitsland is ingegaan is totaal niemand overgenomen van alle kleine vervoersbedrijfjes die er voorheen reden.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 24 jan 2020, 18:55
door Jeroen78
RTL: Gratis treinvervoer is een P+R stunt maar lost niets op
https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/1456826.html

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 24 jan 2020, 18:59
door Chrysa
Jeroen78 schreef:P+R stunt
_O_

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 24 jan 2020, 19:47
door PHS
Jeroen78 schreef:RTL: Gratis treinvervoer is een P+R stunt maar lost niets op
https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/1456826.html
Dat kan ik best volgen, het openbaar vervoer was al nagenoeg gratis dus dan maakt het weinig meer uit als je het helemaal gratis maakt. Toch kunnen we in Nederland best een voorbeeld nemen aan Luxemburg als het gaat om de subsidiëring van openbaar vervoer, we zien in Nederland veel te weinig het maatschappelijke nut van goed en betaalbaar openbaar vervoer in.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 24 jan 2020, 22:33
door waldo79
Geef mij eens voorbeelden waar het beter kan :') Er zijn genoeg situaties waarin er voldoende actiekaartjes tegen zeer aantrekkelijke prijzen beschikbaar zijn.

Zo duur hoeft reizen met het OV niet te zijn in Nederland.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: za 25 jan 2020, 14:34
door Jeroen78
Als je iedere dag met OV moet pendelen dan wordt het vaak duur. Dat dagjesmensen goedkoop met de trein kunnen is leuk en aardig maar voor het woon-werkverkeer is het OV best duur in Nederland.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: za 25 jan 2020, 22:50
door huibf
Juist andersom.
Voor forenzen die dagelijks reizen is de trein best goedkoop en is het zeker een goed alternatief voor de auto.

Juist voor de af en toe reiziger, zeg 1of 2x per week, is de trein schandalig duur zeker als ze in de spits moeten reizend. Het OV is dan schreeuwend duur.
De ah kaartjes en alle andere acties zijn vaak geen alternatief en als ze dat wel zijn is het puur als 'leuk' om een uitje te doen.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: za 25 jan 2020, 22:58
door Daniel
huibf schreef:Juist andersom.
Voor forenzen die dagelijks reizen is de trein best goedkoop en is het zeker een goed alternatief voor de auto.
Ligt er net aan waar je woont en werkt. Is de treinverbinding redelijk rechtstreeks dan kan wat jij stelt best wel opgaan: toen ik zelf nog in Utrecht werkte was bijvoorbeeld de jaarkaart voor de trein goedkoper dan een parkeerplaats in de garage onder m'n flat op jaarbasis.

Naar m'n huidige werkplek zou ik per trein echter een forse omweg maken. Via de weg is het 26 km maar met de trein zou ik 56 km afleggen, waardoor per trein reizen juist stervensduur is en niet in verhouding staat tot m'n reiskostenvergoeding. Al is nu de route per bus wel relatief voordelig aangezien die in kilometers vrijwel gelijk is aan de kortste autoroute.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: za 25 jan 2020, 23:08
door huibf
Klopt, maar dan is het voor de af en toe reiziger nog duurder.
Maar hoe vaker je reist hoe goedkoper het OV is. Dus juist de dagelijkse forens is het OV aanzienlijk goedkoper dan de 1x per week OV forens.

maar dat geheel offtopic.

Terug naar Luxemburg. Ook hier: Gratis OV wil zeker niet betekenen dat het gebruik fors gaat toenemen.
Gratis is ook betrekkelijk. Het wordt uit de belastingen betaald, maar dan door iedereen een beetje.
En daarbij als het dan leid tot forse toename moet men extra bussen inzetten wat dus weer leid tot nog meer kosten en dus weer meer belasting.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: za 25 jan 2020, 23:29
door trolly
huibf schreef:Dus juist de dagelijkse forens is het OV aanzienlijk goedkoper dan de 1x per week OV forens.
Nou ja, goedkoper per rit dan toch :')

Ik ben ook eerder voorstander van goed dan van gratis OV. Als er aan transport geen prijskaartje hangt stimuleer je daarmee onnodig gebruik. Volledig kostendekkend hoeft niet, maar ik zie liever een betaalbaar tarief in combinatie met een aantrekkelijk aanbod dan volle bussen in een lage frequentie omdat het allemaal niet uitkan.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 26 jan 2020, 00:55
door Meltrain
De verschillen in reiskosten tussen de landen verbazen me wel.
Een jaarabonnement (Omnipas) bij De Lijn kost €329 en daarmee kun je dus een jaar lang gebruik maken van alle trams en bussen in Vlaanderen.
Een 1-sterrenjaarabonnement in het zuidelijke deel van de Randstad kost al €530.
Dat verschil is echt enorm.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 26 jan 2020, 08:53
door huibf
Dat klopt, maar de prijzen in Belgie zijn niet reeel en het vervoer is erg onbetrouwbaar en langzaam. De vele stakingen nog daargelaten. De kostendekkingsgraad ligt in Belgie op ong. 20% in de randstad op ong. 65%
De totale belastingdruk ligt in Belgie hoger dan in Nederland (45% versus 39%) (waaruit dan weer de 'verliezen' vd kaartjes kunnen worden betaald). Ik weet geen absolute % maar als ik de bussen in Belgie zie heb ik niet het vermoeden dat de bezetting hoger is dan in Nederland.

Dus ook hier: is goedkoop/gratis OV het succes voor een hogere bezetting?

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 26 jan 2020, 11:53
door regenmaker
In België is men ook aan het onderzoeken of openbaar aanbesteden zoals in Nederland gaat helpen, dus volgens mij is de Vlaamse politiek ook niet echt tevreden met het huidige systeem. In Duitsland komen openbare aanbestedingen ook steeds vaker voor in de landelijke gebieden.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 26 jan 2020, 16:29
door bys1
Dus straks neemt Arriva de boel over en wordt België het nieuwe Achterhoek? *O*

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 26 jan 2020, 19:11
door MarkNL
STF schreef:Er stond deze week een artikeltje in de krant dat ze in Luxemburg vanaf ongeveer 2022 gaan beginnen met aanbesteden, op Europees niveau.
Enkel voor het busvervoer of ook het spoor?

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 27 jan 2020, 22:30
door STF
Alleen de streekbussen.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: do 30 jan 2020, 11:31
door PHS
-

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: wo 12 feb 2020, 23:58
door STF
Wel apart om in een bus te zitten die op een paar minuten na wel een halfuur lang achteruit rijdt, er lag een boom over de weg en uiteraard nergens de mogelijkheid te keren dus dan maar de hele weg terugrijden, slingerend door de bergen, in het donker.

Het is heel leuk en aardig dat alle Luxemburgse streekbussen sinds ongeveer twee jaar een centrale verkeersleiding (voor alle vervoersbedrijven) kunnen oproepen maar de ontvangst tussen de rotsen is zo dramatisch slecht dat de verkeersleider de chauffeur echt totaal niet verstond (omgekeerd wel).

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 01 mar 2020, 19:06
door MaartenD
Gisteren mijn eerste ervaring met het gratis OV in Luxemburg. Niets spectaculairs natuurlijk... Ook al ging het vandaag officieel in, gisteren was (iig in de bussen in Luxemburg stad) het OV ook al gratis. Een kaartautomaat gezien met veel tape eroverheen, maar dat kan voor beeldopnames geweest zijn. In de bussen waren sommige in/uitcheckapparaten al buiten dienst.

Verder zoals gezegd, niets spectaculairs over te berichten.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 02 mar 2020, 01:16
door STF
In Luxemburg-stad was het OV al sinds tijden gratis in de weekenden, dus in dat opzicht gaat het als het ware pas vanaf maandag in bij de stadsdienst.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 19 apr 2020, 02:06
door STF
Vanaf maandag moeten zowel chauffeur als reiziger een mondkapje op in de bus, in de trein trouwens ook maar ik neem aan dat van het personeel enkel de conducteur een mondkapje hoeft te dragen.
Waar niet zo erg over na is gedacht, is dat de gemeentes pas deze komende week gaan beginnen met mondkapjes (5 per persoon) uitdelen aan de inwoners, had die verplichting van een mondkapje in het OV dan met enkele dagen uitgesteld tot iedereen ze daadwerkelijk ontvangen heeft...

Voor de buschauffeur zal het dragen van een mondkapje van zeer weinig nut zijn, er zit verder toch niemand in. De Luxemburgse bussen zijn nooit erg vol geweest maar nu de laatste weken is het wel heel erg extreem, bijna alle ritten die hier bij ons voor de deur voorbij komen zijn geheel leeg.
Ik denk dat de kans groot is dat de meeste buschauffeurs zich niet aan de mondkapjes-plicht gaan houden.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 19 apr 2020, 14:26
door sirvinniei
Krijgen ze wel voorlichting hoe ze ze moeten gebruiken? Anders heeft het alsnog weinig zin.
Gezien de economische toestand van Luxemburg zullen ze er waarschijnlijk wel makkelijk aan kunnen komen.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 19 apr 2020, 15:29
door Daniel
Door die vijf mondkapjes ben je ook wel snel heen als je ze op een zinvolle manier wilt gebruiken (met geregeld vervangen).

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 19 apr 2020, 16:41
door trolly
Behalve in zorg- en medische instellingen heeft het gebruik van mondkapjes vooral een rituele betekenis, dus vergeet dat op een zinvolle manier gebruiken maar. Waarom er gekozen wordt voor het uitdelen van meer dan één mondkapje is mij dan weer een raadsel, maar Luxemburg is een rijk land...