Rijrichting treinen: waarom rechts of links?
Geplaatst: wo 02 apr 2008, 23:16
Hoewel de meesten op onderstaande vraag het antwoord wel zullen weten, wil ik deze vraag die werd gesteld in de Telegraaf jullie toch niet onthouden. Kan voor sommigen een leuk 'leermomentje' zijn :) :
Rijrichting treinen
Enkele weken geleden zijn wij met onze kleinkinderen naar Disneyland Parijs geweest. Uiteraard een grandioos feest, alleen de reis al met de tgv. Het volgende viel ons echter op: de treinreis ging via Roosendaal en Antwerpen naar Brussel. In Nederland rijdt de trein aan de rechterkant, maar in België en Frankrijk worden het linksrijders. Waarom rijden treinen in het buitenland links?
Dave en Marijke Herselman
De vraag zou ook kunnen luiden: waarom rijden treinen in Nederland en Duitsland rechts? Want in vrij veel landen in Europa wordt links gereden: Italië, België, Groot-Brittannië, Portugal, Zwitserland.
Frankrijk rijdt grotendeels links, maar in de gedeelten die vroeger Duits waren (Elzas-Lotharingen) rechts. Oostenrijk ging na de 'Anschluss' bij Duitsland in 1938 over van links- op rechtsrijden, maar die ombouwoperatie is halverwege blijven steken.
En uiteindelijk maakt het, in tegenstelling tot het wegverkeer, weinig uit. Want niet de machinist, maar de railverkeersleiding bepaalt welke sporen een trein veilig kan berijden. Bovendien zijn met de moderne beveiligingssystemen tegenwoordig steeds meer trajecten ingericht voor het berijden van alle sporen in beide richtingen. Dat is handig, bijvoorbeeld bij werkzaamheden aan het spoor.
Stoomketel
De oorsprong van de keuze ligt in de lange historie van de spoorwegen in Europa sinds 1830. Op stoomlocomotieven hadden een machinist en een stoker dienst. De stoker zorgde dat het vuur onder de ketel bleef branden zodat er voldoende stoomdruk was om de locomotief te laten rijden. De machinist moest de 'seinpalen' langs de lijn kunnen waarnemen om te zien of hij mocht doorrijden of moest remmen.
Afhankelijk van de leverancier van de eerste stoomlocomotieven stond de machinist aan de linker- of rechterzijde van de locomotief, met vóór zijn neus de lange stoomketel. Seinpalen konden dus het best langs het spoor staan aan de zijde waar de machinist langs de stoomketel naar voren kon kijken.
Meestal bepaalde dat de keuze voor links of rechts rijden als er spoorlijnen met dubbelspoor werden aangelegd. Daarop werd voortgeborduurd bij de ontwikkeling van het spoorwegnet.
Overgaan van links naar rechts aan de landsgrenzen gebeurt meestal 'vanzelf': bij vertrek uit de stations Roosendaal en Maastricht worden de treinen naar het linkerspoor richting Belgische grens geleid. En op de HSL zullen de treinen vanaf de aftakking van het zuidelijke deel van de lijn bij Rotterdam Lombardijen links rijden.
Bron: Telegraaf (papieren editie), 24 maart 2008
Rijrichting treinen
Enkele weken geleden zijn wij met onze kleinkinderen naar Disneyland Parijs geweest. Uiteraard een grandioos feest, alleen de reis al met de tgv. Het volgende viel ons echter op: de treinreis ging via Roosendaal en Antwerpen naar Brussel. In Nederland rijdt de trein aan de rechterkant, maar in België en Frankrijk worden het linksrijders. Waarom rijden treinen in het buitenland links?
Dave en Marijke Herselman
De vraag zou ook kunnen luiden: waarom rijden treinen in Nederland en Duitsland rechts? Want in vrij veel landen in Europa wordt links gereden: Italië, België, Groot-Brittannië, Portugal, Zwitserland.
Frankrijk rijdt grotendeels links, maar in de gedeelten die vroeger Duits waren (Elzas-Lotharingen) rechts. Oostenrijk ging na de 'Anschluss' bij Duitsland in 1938 over van links- op rechtsrijden, maar die ombouwoperatie is halverwege blijven steken.
En uiteindelijk maakt het, in tegenstelling tot het wegverkeer, weinig uit. Want niet de machinist, maar de railverkeersleiding bepaalt welke sporen een trein veilig kan berijden. Bovendien zijn met de moderne beveiligingssystemen tegenwoordig steeds meer trajecten ingericht voor het berijden van alle sporen in beide richtingen. Dat is handig, bijvoorbeeld bij werkzaamheden aan het spoor.
Stoomketel
De oorsprong van de keuze ligt in de lange historie van de spoorwegen in Europa sinds 1830. Op stoomlocomotieven hadden een machinist en een stoker dienst. De stoker zorgde dat het vuur onder de ketel bleef branden zodat er voldoende stoomdruk was om de locomotief te laten rijden. De machinist moest de 'seinpalen' langs de lijn kunnen waarnemen om te zien of hij mocht doorrijden of moest remmen.
Afhankelijk van de leverancier van de eerste stoomlocomotieven stond de machinist aan de linker- of rechterzijde van de locomotief, met vóór zijn neus de lange stoomketel. Seinpalen konden dus het best langs het spoor staan aan de zijde waar de machinist langs de stoomketel naar voren kon kijken.
Meestal bepaalde dat de keuze voor links of rechts rijden als er spoorlijnen met dubbelspoor werden aangelegd. Daarop werd voortgeborduurd bij de ontwikkeling van het spoorwegnet.
Overgaan van links naar rechts aan de landsgrenzen gebeurt meestal 'vanzelf': bij vertrek uit de stations Roosendaal en Maastricht worden de treinen naar het linkerspoor richting Belgische grens geleid. En op de HSL zullen de treinen vanaf de aftakking van het zuidelijke deel van de lijn bij Rotterdam Lombardijen links rijden.
Bron: Telegraaf (papieren editie), 24 maart 2008