Vraag: tarieven Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Vraag: tarieven Luxemburg

Bericht door Ronald »

Binnenkort ben ik van plan de route Luxemburg - Luik (via Troisvierges - Gouvy - Ardennen) af te leggen (en dan verder via Maastricht naar Nederland). De tarieven kom ik echter niet helemaal uit.

Op de site van de Luxemburgse Spoorwegen (CFL) kom ik maar twee binnenlandse kaartsoorten tegen, een enkele reis (�€ 1.50) en een dagkaart (�€ 4.00).

Vraag 1: Kun je dus een binnenlands traject voor € �1.50 afleggen (bijvoorbeeld Luxemburg Stad - Troisvierges, toch al gauw een rit van een uur). Dit lijkt mij namelijk erg goedkoop!

Vraag 2: Als ik de internationale prijs opvraag van het traject Luxemburg Stad - Luik via http://www.jizdenka.cz
kom ik uit op € �36,00. Dit lijkt mij weer erg duur, mede omdat het binnenlandse Belgische traject Gouvy-Luik maar € �10.50 kost en het binnenlandse Luxemburgse traject voor maar �€ 1.50 afgelegd kan worden. Dan zou het kleine grensoverschrijdende stukje Troisvierges - Gouvy maar liefst € �24.00 kosten! Ergens zit er dus iets fout, weet iemand misschien meer van de tarieven en/of kaartsoorten voor dit traject?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vraag: tarieven Luxemburg

Bericht door Aking »

Vraag 1: Ja!
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Vraag: tarieven Luxemburg

Bericht door Jurjen »

Had je op dezelfde website het tarief van Luxembourg-Troisvierges opgevraagd, zag je dat dat volgens het TCV-tarief 20 euro is, terwijl het binnenlands tarief 1,50 is. De overheid legt dus aardig wat toe op het binnenlandse kaartje, maar niet op een internationaal biljet. Koop dus voor Luxembourg-Troisvierges een binnenlands, Luxemburgs kaartje, en haal dan voor Troivierges-Li�ège G een internationaal biljet � 17 euro.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Vraag: tarieven Luxemburg

Bericht door Ronald »

Dit lijkt mij dan inderdaad de slimste optie. Ik blijf het een enorm prijsverschil vinden als je nietsvermoedend een internationaal biljet aanschaft voor het hele traject. :?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vraag: tarieven Luxemburg

Bericht door Fles »

Ik zou tussen Gouvy en Troisvierges gewoon een HC opzoeken, die verkoopt je een Oekobiljee (dagkaart) tegen lokettarief (5 euro) en daarmee kan je je de hele dag amuseren. 1,50 is voor een zgn. Kuurzstreckenbiljee, en max 1 uur geldig meen ik. In ongeveer ieder bemand station, ik noem een Troisvierges, een Clervaux, een Kautenbach, kun je boekjes van 5 dagkaarten kopen voor 20 euro, dus 4 euro per dag. Toch 20 % korting nog.

Nee, relatief gezien zijn treinen in Luxemburg echt zo belachelijk goedkoop, daar moet je niet eens over praten. :pos:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Vraag: tarieven Luxemburg

Bericht door STF »

Fles, een kort traject kaartje van 1,50 euro is twee uur geldig. Een dagkaart kost 4 euro en geen 5.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vraag: tarieven Luxemburg

Bericht door Fles »

STF schreef:Fles, een kort traject kaartje van 1,50 euro is twee uur geldig. Een dagkaart kost 4 euro en geen 5.
:shock: Tarieven die omLAAG gaan :shock:

het bestaat! :!:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Vraag: tarieven Luxemburg

Bericht door STF »

In juni 2007 is een tariefverlaging doorgevoerd bij het Luxemburgse openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vraag: tarieven Luxemburg

Bericht door Daantje »

Fles schreef::shock: Tarieven die omLAAG gaan :shock:

het bestaat! :!:
Is een aantal jaren geleden in Belgie ook gebeurd.
Eix
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 18:56

Re: Vraag: tarieven Luxemburg

Bericht door Eix »

Even een andere vraag. Stel ik ga vanuit NL met een internationaal retourtje naar Vis�é. Van daaruit reis ik verder met een Go Pass tot aan Gouvy. Aangezien een Go Pass niet geldig is tot aan het grenspunt heb ik een ticket Gouvy - Troisvierges nodig � 6 euro volgens TCV-tarief. Vervolgens kan ik op de trein gewoon een dagkaart kopen zonder problemen? :)

Dan ben ik dus toch nog ongeveer 30 euro kwijt. Wat vraagt de NS zich eigenlijk voor een retourtje Luxemburg vanaf bv. Maastricht?

En een tweede vraag, wat voor 'grens' biljet heb ik nodig als ik over Arlon/Brussel terug wil en wat kost dit? Mij lijkt het namelijk wel leuk om een tochtje die kant op te maken. :)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Vraag: tarieven Luxemburg

Bericht door Ronald »

Volgens http://www.jizdenka.cz kost een enkeltje Maastricht-Luxemburg
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vraag: tarieven Luxemburg

Bericht door Wubbo »

rhk_amf schreef: (er schijnt namelijk ook een soort van weekendretour te bestaan naar Luxemburg).
Klopt. Het Benelux-weekendretour, heen op vrijdag of zaterdag, terug op zaterdag of zondag. 25% (meen ik) korting op het hele traject, niet te combineren met andere kortingen (zoals VDU of Railplus).
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Vraag: tarieven Luxemburg

Bericht door STF »

IK betaalde, twee jaar geleden, ongeveer 17 euro voor een enkele reis Ettelbruck - Maastricht.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Vraag: tarieven Luxemburg

Bericht door IC3 »

Wubbo schreef:25% (meen ik) korting
Bij mijn weten is het meer dan 25%. Zo betaalde ik voor een weekendretour Roosendaal - Brussel vorige week 17,20. Superdagretour en jongerenretour zijn toch iets duurder.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten