Pagina 1 van 1

Eurostar trekt boetekleed aan

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 13:11
door Fles
Eurostar trekt boetekleed aan

Eurostar, het bedrijf dat de spoorverbinding in de tunnel tussen Frankrijk en Engeland exploiteert, investeert ruim 20 miljoen euro extra in het weerbestendiger maken van de treinen en het verbeteren van de klantenservice.

Dat liet het bedrijf vrijdag weten in een reactie op een kritisch rapport over het incident afgelopen december waarbij duizenden mensen in de vrieskou vast kwamen te zitten in de tunnel.
Bron en meer

Investeren? Hebben ze daar geld dan? :?:

Re: Eurostar trekt boetekleed aan

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 13:55
door Dexter
Ik las dat DB inmiddels toelating heeft voor de Kanaaltunnel en dat de veiligheidseis dat reizigerstreinen deelbaar moeten zijn is ingetrokken. Over een paar jaar met de ICE naar Londen misschien?

Re: Eurostar trekt boetekleed aan

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 14:08
door Fles
Wie weet misschien ooit een HiSPeed Orient Expres :lol: Londen - Parijs - Frankfurt - München - Budapest of zo :P

Re: Eurostar trekt boetekleed aan

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 15:12
door Karl
Zeker met de open markt voor internationale treinreizen is dat wel interessant, maar doet Frankrijk daar ook aan mee dan? Zijn voor het deel naar Lille nog extra eisen? Voor de lijn Metz - Parijs zijn ICE-stellen immers aangepast. Een directe verbinding Frankfurt - Londen lijkt me wel een goede kanshebber voor een snelle verbinding.

@Fles, is Frankfurt - Londen via Brussel niet sneller... het lijkt me wel korter.

Re: Eurostar trekt boetekleed aan

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 22:38
door Dexter
Ja de SNCF heeft de aanval op de DB frontaal geopend en paden aangevraagd voor binnenlandse langeafstandsverbindingen in Duitsland, dus ze moesten er wel in meegaan.

Re: Eurostar trekt boetekleed aan

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 22:44
door Geert
Tijd om de Franse spoormarkt eens open te breken. Het moet eens afgelopen met die Fransen die zelf geen enkele concurrentie dulden, maar wel zelf overal willen komen -O-

Re: Eurostar trekt boetekleed aan

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 22:48
door Dexter
Het is precies zoals je het zegt. SNCF-dochter Keolis vroeg (en kreeg) wel treinpaden in Duitsland, maar de Fransen zelf blokkeerden tot dusver alle concurrentie van buitenaf. Nu moeten ze onder druk dus wel meewerken.

Re: Eurostar trekt boetekleed aan

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 23:12
door Karl
Dexter schreef:(...) paden aangevraagd voor binnenlandse langeafstandsverbindingen (...)
Voor passagiers? Toch alleen de internationale markt ging open?

Re: Eurostar trekt boetekleed aan

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 23:24
door Dexter
Ja voor internationale reizigerstreinen, het gaat o.a. om treinpaden op Hamburg - Keulen - Metz, Frankfurt - Straatsburg en Keulen - Muenchen - Salzburg. Maar daar zitten dus binnenlandse trajecten tussen waarop SNCF helemaal niks te zoeken heeft, zoals Hamburg - Keulen.

Re: Eurostar trekt boetekleed aan

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 23:38
door Vinny
Dexter schreef:Het is precies zoals je het zegt. SNCF-dochter Keolis vroeg (en kreeg) wel treinpaden in Duitsland, maar de Fransen zelf blokkeerden tot dusver alle concurrentie van buitenaf. Nu moeten ze onder druk dus wel meewerken.
Daar hebben de Fransen zelf overigens de meeste last van. In landen waar het railvervoer verder geliberaliseerd is, is de kwaliteit van het treinvervoer over het algemeen hoger, terwijl de kosten voor de belastingbetaler lager zijn. Maar in Frankrijk hebben ze het licht gezien. Zelfs het Parijse metronet wordt geliberaliseerd.

Voor de liefhebber: Op 22 september j.l. is door het Franse parlement een wet getekend die het schema van liberaliseringen in Frankrijk bepaalt. Voor metrodiensten geldt dat vanaf...: 31 december 2039 :shock: :o (Dat is dus acht jaar voor mijn pensionering, om alles in perspectief te plaatsen...)

Re: Eurostar trekt boetekleed aan

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 23:44
door Dexter
Ik schrok al: De Parijse metro aanbesteed :!: :shock: Maar als dat pas in 2039 gebeurt, hebben zelfs de Fransen daar wel vrede mee denk ik.

Re: Eurostar trekt boetekleed aan

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 23:47
door Geert
Je bedoelt: dan hebben ze nog 29 jaar om een wettelijke regeling te bedenken die een dergelijke aanbesteding voorkomt? :P