Belgische machinisten staken

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Belgische machinisten staken

Berichtdoor Daan » Di 16 Feb 2010, 09:49

Belgische machinisten staken
Geplaatst op: dinsdag 16 februari 2010 09:48
Laatst bijgewerkt: dinsdag 16 februari 2010 09:49


BRUSSEL - Belgische machinisten uit verschillende plaatsen zijn dinsdag in staking gegaan naar aanleiding van de treinramp in Buizingen, omdat ze naar eigen zeggen te geëmotioneerd zijn om te werken. Dat meldden Belgische media.

Door het ongeval en de werkonderbreking is het treinverkeer in België ernstig ontregeld, vooral in Wallonië.
Lees verder

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor Wubbo » Di 16 Feb 2010, 10:21

Ja hoor, gisteren konden ze nog wel werken en nu niet meer? :?

En de reizigers die ook de gevolgen ondervinden van de aanrijding kunnen in de stront zakken. Geweldig.

Gebruikersavatar
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor --Stefan-- » Di 16 Feb 2010, 10:30

Beetje slap excuus hoor. Je laat duizenden mensen in de kou staan.
Ja het is vreselijk wat er gebeurd is, maar als ik dit zo zie lijkt het meer een uitvlucht om gewoon een dagje niet te hoeven werken...
3 0 7 9

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor playertwo » Di 16 Feb 2010, 11:10

Deze actie kan ik me nog wel voor stellen. Gisteren was het ongeval, maar ga je door op adrenaline. Als je thuis komt, ga je denken en komt de klap pas werkelijk aan.

Joshua
Berichten: 1680
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor Joshua » Di 16 Feb 2010, 12:07

Zeer begrijpelijk. Uit weliswaar een heel wat kleiner maar wel vergelijkbaar voorval weet ik dat je dan liever even thuis zit.

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor find_your_spot » Di 16 Feb 2010, 12:21

--Stefan-- schreef:Beetje slap excuus hoor. Je laat duizenden mensen in de kou staan.
Ja het is vreselijk wat er gebeurd is, maar als ik dit zo zie lijkt het meer een uitvlucht om gewoon een dagje niet te hoeven werken...


Als je weet dat het lot van gisteren elke machinisten kan overkomen lijkt het mij ook zeer lastig om weer de volgende dag te gaan werken.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat zoiets zeer hard aan komt als iemand komt te overlijden... Al helemaal als het meer dan 20 mensen betreft inclusief collega's... :N
For Your Railroad Adventures

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor iljitsch » Di 16 Feb 2010, 13:05

Ik vind het toch moeilijk hier begrip voor op te brengen...

Gebruikersavatar
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor --Stefan-- » Di 16 Feb 2010, 13:06

Ik snap best dat ze dat ongeluk in het achterhoofd hebben, maar om daarvoor nou het hele Belgische net plat te leggen...
3 0 7 9

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor Meltrain » Di 16 Feb 2010, 13:15

Ik snap ook best dat machinisten dit even moeten verwerken.
Het is alleen een beetje jammer voor de reizigers. :(
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor Geert » Di 16 Feb 2010, 15:22

Als ze nu staakten omdat ze een betere beveiliging van het spoorwegnet eisen, ofzo, dan had ik er wel begrip voor op kunnen brengen, maar dit is toch een beetje gek. Ik snap best dat je er door aangeslagen bent, maar kun je dan meteen niet meer werken? Vorige keer (bij Pécrot) hebben ze toch ook niet gestaakt?

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor Karl » Di 16 Feb 2010, 15:35

Stel dat ze zouden staken voor een betere beveiliging, waar ligt dan de grens? Totdat de nieuwe beveiliging overal is geimplementeerd? Ik vind het een beetje vreemd verhaal, had dan gisterenmiddag gelijk gestaakt, emotioneel gezien is de shock direct na de crash toch het grootst...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor Daan » Di 16 Feb 2010, 15:39

Ik bedenk me even iets geks: wat nu als Nederland en België nou eens samen het hele ERTMS-verhaal oppakken en in beide landen uitrollen??

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor iljitsch » Di 16 Feb 2010, 15:54

Daan schreef:Ik bedenk me even iets geks: wat nu als Nederland en België nou eens samen het hele ERTMS-verhaal oppakken en in beide landen uitrollen??

Wat is het ERTMS-verhaal? Wat ik begrijp is dat zowat ieder lijntje z'n eigen beveilingssysteem heeft, maar hoe het nou precies zit is me onduidelijk.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor reisthijs » Di 16 Feb 2010, 16:37

Daan schreef:Ik bedenk me even iets geks: wat nu als Nederland en België nou eens samen het hele ERTMS-verhaal oppakken en in beide landen uitrollen??
Dat lijkt me nu geen goed idee. België is al het nieuwe eigen systeem TBL+ aan het uitrollen, en dat gaat al niet zo snel (in 2013 zouden alle lijnen en treinen in België het moeten hebben). Door nu nog over te stappen naar iets anders zou het alleen maar langer duren voor België een modern veiligheidssysteem heeft.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor Karl » Di 16 Feb 2010, 17:19

Een eigen beveiligingssysteem uitrollen mocht toch niet meer van Brussel? Zie bijvoorbeeld het upgraden van ATB voor hogere snelheden.

Wat is het verschil/verbetering tussen TBL+ en Memor?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor Dexter » Di 16 Feb 2010, 19:00

Ik zag net op het RTL Nieuws een interview met de ouders van die omgekomen Belgische machinist. Hij was hun enige kind en de enige troost voor hen was dat hun zoon geen fouten had gemaakt en hem dus niets te verwijten valt. Hij was van mijn leeftijd, dus dat zet je wel even aan het denken... Je zit op de voorste rij, dus ben je ook meteen het haasje.

Als machinist sta je met een been in de rechtbank en met het andere been in het graf.
Vallend blad maakt rails glad.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor iljitsch » Di 16 Feb 2010, 20:32

Dexter schreef:Als machinist sta je met een been in de rechtbank en met het andere been in het graf.

Hoe zie jij de situatie rond de beveiligingssystemen? Mijn eerste gedachte is dat een piloot of chauffeur op de weg ook door een fout grote ongelukken kan veroorzaken, en dat hun professionaliteit ervoor zorgt dat dit zeer zelden gebeurt. Maar het is toch niet helemaal vergelijkbaar, want andere voertuigen kunnen altijd uitwijken als er iets verkeerd gaat terwijl (voor zover ik het begrijp) een machinist 100% afhankelijk is van de verkeersleiding en infrastructuur.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor Chauf21 » Di 16 Feb 2010, 20:57

Karl schreef:Stel dat ze zouden staken voor een betere beveiliging, waar ligt dan de grens? Totdat de nieuwe beveiliging overal is geimplementeerd? Ik vind het een beetje vreemd verhaal, had dan gisterenmiddag gelijk gestaakt, emotioneel gezien is de shock direct na de crash toch het grootst...

Op het RTL Nieuws van 19.30 werd gemeld dat de machinisten en vakbonden het onverantwoord vinden dat machinisten 5-6 dagen per week werkdagen tot 9 uur (waarvan 8 uur daadwerkelijk rijdend) hebben. Wellicht dat ik de zaak iets te nuchter bekijk, maar zijn dat nou zo uitzonderlijke werkomstandigheden? Als ik dan toch de vergelijking met (Nederlandse) buschauffeurs mag maken; die hebben vergelijkbare werkdagen...

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor Geert » Di 16 Feb 2010, 20:59

Hoe is dat geregeld qua rusttijden en dergelijke in België?

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Belgische machinisten staken

Berichtdoor Dexter » Di 16 Feb 2010, 21:30

iljitsch schreef:Hoe zie jij de situatie rond de beveiligingssystemen? Mijn eerste gedachte is dat een piloot of chauffeur op de weg ook door een fout grote ongelukken kan veroorzaken, en dat hun professionaliteit ervoor zorgt dat dit zeer zelden gebeurt. Maar het is toch niet helemaal vergelijkbaar, want andere voertuigen kunnen altijd uitwijken als er iets verkeerd gaat terwijl (voor zover ik het begrijp) een machinist 100% afhankelijk is van de verkeersleiding en infrastructuur.

Dat geldt op het spoor ook. De beveiliging hier in Nederland is in vergelijking met andere netten vrij goed geregeld, zelfs met het huidige ATB-EG. En ja er zitten gaten in, zoals bv onder de 40 km/h, maar op de snelweg rijden auto's toch ook niet op blokafstand? Ik kan niet uitwijken of de seinen beinvloeden, een snelremming is de enige optie in een noodgeval.

Als machinist ben jij altijd de laatste schakel in het geheel, dus moet jij ingrijpen wanneer het systeem het laat afweten. Ik rij nu al bijna 10 jaar treinen en heb nog nooit een ernstig ongeluk meegemaakt omdat ik simpelweg altijd zit op te letten als de beveiliging het liet afweten, als een tegentrein door rood sein kwam, een hc bij rood sein sleutelde of een auto tussen de overwegbomen overstak. De ATB beschermt je daar niet tegen, dat moet je zelf doen.

Chauf21 schreef:Op het RTL Nieuws van 19.30 werd gemeld dat de machinisten en vakbonden het onverantwoord vinden dat machinisten 5-6 dagen per week werkdagen tot 9 uur (waarvan 8 uur daadwerkelijk rijdend) hebben. Wellicht dat ik de zaak iets te nuchter bekijk, maar zijn dat nou zo uitzonderlijke werkomstandigheden? Als ik dan toch de vergelijking met (Nederlandse) buschauffeurs mag maken; die hebben vergelijkbare werkdagen...

Mee eens: In het Nederlandse OV draaien we ook diensten van 9/9,5 uur, soms 6 dagen per week en dan ook nog met onregelmatige werktijden. Dat is eerder regel dan uitzondering in deze tijd van financiele crisis en personeelstekorten. Maar wellicht is de CAO bij ons gunstiger en wordt scherper op de naleving ervan toegezien. Ik heb niet echt te klagen.
Vallend blad maakt rails glad.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider] en 1 gast