BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door midnet »

OP de site van de MIVB is het nog niet duidelijk te vinden, maar wel als vooraankondiging bij de NMBS (Belg. Spoorwegen): vanaf juni/juli is het de bedoeling dat ook de Brusselse metro ''dicht'' gaat-met poortjes e.d. en enkel met chipkaarten nog zal zijn te benutten.
De ABO's zijn reeds vrijwel allemaal op hun versie geplaatst-MOBIB genaamd. Enkeltjes en dagkaarten etc. worden ala RET/GVB wegwerpchipkaarten. Nu zijn dat allemaal nog magneetstreepkaarten (die je bij een overstapje of dagkaart wel elke keer door de ontwaarder moet halen-het wagennr. wodt er op afgedrukt als snelle controlehulpmiddel).
Maar omdat er dagelijks tienduizenden pendelaars een gecombineerd ABO Trein+stad habben, moeten deze ook een chipkaart krijgen om de metro te blijven kunnen rijden. dat doet de NMBS in de komende maanden-wat hier in NL niet kan, kan daar dus weer wel.
Een aardige andere oplossing vor de chipkaart is er wel bij de NMBS: je kan online een tiketje bestellen en dat op de ID-kaart (''eenzelvigheidskaart'') laten plaatsen. Die gebruik je dan i.p.v. de chipkaart zoals bij NS.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Dexter »

Dat is al een hele tijd gaande hoor, al sinds de sluiting (eigenlijk opening) :wink: van de ringlijn zijn er al gesloten poortjes op het vernieuwe metrostation Weststation. Gaandeweg zijn er ook op steeds meer bestaande stations poortjes geplaatst en die worden nu gefaseerd gesloten. En die MoBib-OV-chipkaart bestaat daar ook al jaren. Een beetje zoals het in Rotterdam is gegaan dus.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Ardan »

Je hebt daar ook veel van die oranje dingetjes, waar je tourniquets aan kunt maken, die staan er ook al heeeeel lang. Net als die rare dingen naar de perrons op Rotterdam-Tussenwater. (waar zijn die dingen daar eigenlijk voor?)
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Joshua »

Op de site van de NIVB kun je ook een soort cursus MOBIB doen. Het iwel leuk je daar ook met meerdere mensen op 1 kaart kan reizen. Zoals bijvoorbeeld een Oma haar kleinkind op haar eigen kaart kan mee nemen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Dexter »

Ardan schreef:Je hebt daar ook veel van die oranje dingetjes, waar je tourniquets aan kunt maken, die staan er ook al heeeeel lang. Net als die rare dingen naar de perrons op Rotterdam-Tussenwater. (waar zijn die dingen daar eigenlijk voor?)
Bedoel je van die metalen kastjes in de hallen van de oudere metrostations? Die hebben vroeger tourniquets (wat een woord zeg) gehad net als in Rotterdam. Maar die zijn later weer verwijderd (ook net als in Rotterdam).

Ja die MoBib-kaart is een stuk gebruiksvriendelijker als onze OV-chipkaart. Maar dat vond ik ook van de Navigo in Parijs en van de Oystercard in Londen ben ik helemaal fan. Vooral de kortingen die je krijgt op attracties en in winkels en restaurants, maken het tot een kaart waar je echt mee wil reizen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Vinny »

De Navigo kaart in Parijs is niet voor buitenlanders te krijgen, en de Oysterkaart was toen ik in Londen was ook niet te koop bij de paar metro-verkoophuisjes waar ik langs geweest ben. Nee ik moest maar een formulier op de website invullen waar je dan een Brits postadres voor nodig hebt... :|

Je kunt zeggen wat je wilt, maar bij het GVB kun je een anonieme chipkaart tenminste zo uit de automaat rammelen... :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door iljitsch »

Toen ik twee jaar geleden in Londen was gewoon een oyster card ter plekke aangeschaft, hoor...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door find_your_spot »

De MoBIB kaart kent een aantal voor en nadelen.

Voordelen:

- Een persoonlijke Mobib kaart is binnen 2 minuten gemaakt, met pasfoto en al
- De dagproducten op een Mobib kaart laden zijn goedkoper
- Bij inlevering van een Mobib kaart krijg je het aankoopbedrag min het aantal jaar van 5 terug.
- De kaart kost 5 euro, ik heb hem nu 1 jaar in bezit en lever hem in, ontvang ik 4 euro.
- Inchecken voor een dagproduct is maar 1x nodig.

Nadelen:
- Inchecken kan maar 1x, daarna geven de kaartlezers geen sjoege, hierdoor kan gedacht worden dat de kaart of kaartlezer kapot is
- De keuze om iemand mee te nemen op jouw kaart komt maar éénmalig 1 seconde voorbij.
- Vergeten/te laat het knopje +1 te drukken, niet meer mogelijk
- Automaten haperen en weigeren de Mobib kaart vaak
- Geen RFID technologie, maar iets zwakkers
- Kaart moet een lange 4 seconde op minder dan 1 cm afstand voor de kaartlezer worden geplaatst.
- Door eenmalige incheck is een systeem met in-/ en uit checken vrijwel ingewikkeld (poortjes)
- Anoniem reizen is niet mogelijk, anonieme kaarten zullen niet worden gemaakt.

Toen ik in Brussel was en vroeg naar een anonieme Mobib kaart kreeg ik van 6 verschillende medewerkers vrijwel hetzelfde antwoord: ""U denkt toch niet dat gij hier anoniem op een kaart kan reizen.""

Wat hebben we het in NL dan toch fijn met een anonieme chipkaart die je met munt en briefgeld kunt laden....
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door find_your_spot »

Hier een scan van mijn persoonlijke Mobib kaart die in, jawel u hoort het goed:
2 minuten is gemaakt!

Afbeelding


Daar kan TLS met hun 3 weken levertijd nog een dikke punt aan zuigen....

Verder hoefde ik voor die persoonlijke kaart 0 adres gegevens op te geven, of informatie die ik niet wilde.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Vinny »

iljitsch schreef:Toen ik twee jaar geleden in Londen was gewoon een oyster card ter plekke aangeschaft, hoor...
Ja dat hoor ik ook van iedereen. Ik heb het dus twee maal bij de verkeerde persoon (lees: "dit staat niet in mijn functieomschrijving, dus dan moet u ook niet van mij verwachten dat ik geen standaard dingen ga doen"-type) geprobeerd. Nou dan ben ik er klaar mee. Ik heb toen maar een drie dagen abonnement aangeschaft en die op de dag van vertrek nog verkocht. Daarmee had ik dus een 'gratis' kopje koffie in de Eurostar. Ach je blijft Nederlander... :@ :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door iljitsch »

Moest je legitimatie laten zien?

(Volgens mij hoeft dat niet bij een NS kortingskaart maar da's al zo lang geleden dat ik het niet meer weet.)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Dexter »

@Vinny: Je kan hem ook gewoon vooraf bestellen op o.a. Visit Britain: http://www.visitbritaindirect.com/nl-nl ... Code=TV105 met een door jou zelf bepaalde vooraf gekozen tegoed. Je krijgt hem dan netjes thuisgestuurd. No hassle dus. :D

@find_your_spot: Dat vind ik zelf wel meteen het grootste nadeel, je hebt persé een pasfoto nodig. Niet ieder dagjesmens loopt met pasfoto's van zichzelf op zak en die Photomaton-dingen daar heb ik dan geen zin in. Maar voor degene die het geen bezwaar vinden om een pasfoto te geven en vaak in Brussel komen, scheelt het op den duur wel.

Fout hoor, dat zwarte balkje over je ogen... Haha :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door AppleMoose »

Vinny schreef: Ja dat hoor ik ook van iedereen. Ik heb het dus twee maal bij de verkeerde persoon (lees: "dit staat niet in mijn functieomschrijving, dus dan moet u ook niet van mij verwachten dat ik geen standaard dingen ga doen"-type) geprobeerd.
"Computer says noooo* :mrgreen: :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door find_your_spot »

Dexter schreef: @find_your_spot: Dat vind ik zelf wel meteen het grootste nadeel, je hebt persé een pasfoto nodig. Niet ieder dagjesmens loopt met pasfoto's van zichzelf op zak en die Photomaton-dingen daar heb ik dan geen zin in. Maar voor degene die het geen bezwaar vinden om een pasfoto te geven en vaak in Brussel komen, scheelt het op den duur wel.

Fout hoor, dat zwarte balkje over je ogen... Haha :lol:
Als je goed kijkt is de pasfoto gekopieerd uit mijn ID. Een paspoort en/of ID moet iedereen op zak hebben, dus die heb je gewoon altijd bij je.

Het in zijn geheel aanvragen van die persoonlijke mobib kaart is mij zeer goed en plezierig bevallen.
Ik heb daar hooguit 6 min aan het loket gestaan voor het laten aanmaken van die kaart + het plaatsen van het jump dag product.

Ik ben dol op zwarte balkjes...
For Your Railroad Adventures
giuseppe
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 jul 2008, 18:19
Locatie: Maastricht

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door giuseppe »

^^ Is je dat gelukt met een Nederlands adres? Toen ik bij de Bootik was was werd er verteld dat dat nog niet ging. Ook via internet krijg ik een foutmelding.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door find_your_spot »

giuseppe schreef:^^ Is je dat gelukt met een Nederlands adres? Toen ik bij de Bootik was was werd er verteld dat dat nog niet ging. Ook via internet krijg ik een foutmelding.
Heb nooit een adres hoeven opgeven.

Kwestie van naam, achternaam en geboortedatum in blokletters opschrijven.
De pasfoto werd vanuit mijn ID gekopieerd en in paint gecropt.

Het feit dat ik geen belgisch postadres had was vrij duidelijk nadat ze mijn hollandse ID had aanschouwd.
For Your Railroad Adventures
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Freek »

Vinny schreef:
iljitsch schreef:Toen ik twee jaar geleden in Londen was gewoon een oyster card ter plekke aangeschaft, hoor...
Ja dat hoor ik ook van iedereen. Ik heb het dus twee maal bij de verkeerde persoon (lees: "dit staat niet in mijn functieomschrijving, dus dan moet u ook niet van mij verwachten dat ik geen standaard dingen ga doen"-type) geprobeerd. Nou dan ben ik er klaar mee. Ik heb toen maar een drie dagen abonnement aangeschaft en die op de dag van vertrek nog verkocht. Daarmee had ik dus een 'gratis' kopje koffie in de Eurostar. Ach je blijft Nederlander... :@ :wink:
De Oystercard is dacht ik wel vrij algemeen verkrijgbaar. Het schijnt alleen voordeliger te zijn met papierenkaartjes te werken indien je 3/4 dagen in Londen bent en niet binnen een jaar terug keert. Wellicht dat je daarom niet is gelukt een Oystercard te kopen?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Dexter »

Freek schreef:Het schijnt alleen voordeliger te zijn met papierenkaartjes te werken indien je 3/4 dagen in Londen bent en niet binnen een jaar terug keert.
Niet persé, je komt prima uit met het bedrag van een papieren dagkaart x het aantal verblijfsdagen. In principe kom je per dag nooit boven het bedrag van een dagkaart uit, omdat de kaart 'vastslaat' (geen saldo meer afschrijft) zodra je dat bedrag bereikt hebt, ongeacht hoevaak je ook reist. Je betaalt dus automatisch nooit meer dan een dagkaart.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Suus »

Maar voor de kaart zelf betaal je ook een bedrag, waardoor de kosten pas na een aantal dagen in het voordeel van de Oystercard uitkomen, alsdus de loketbeambte op metrostation Bayswater in 2009.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Karl »

In het geval van de Oystercard is dat statiegeld, dus ga je weg, dan lever je 'm in.
Het is een spectrum.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door find_your_spot »

Karl schreef:In het geval van de Oystercard is dat statiegeld, dus ga je weg, dan lever je 'm in.
De tekst ""dan lever je 'm in""

Dat is het aanvragen van een formulier bij een tickets plaats, dat formulier mag je helemaal invullen, opsturen naar TFL, TFL gaat uitzoeken of je kaart niet negatief is, wat je laatste reizen waren en als dat allemaal in orde is krijg je je 3 pond terug.

Ohja, geldt niet voor buitenlanders
For Your Railroad Adventures
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Ederveen »

find_your_spot schreef:De MoBIB kaart kent een aantal voor en nadelen.
Toen ik in Brussel was en vroeg naar een anonieme Mobib kaart kreeg ik van 6 verschillende medewerkers vrijwel hetzelfde antwoord: ""U denkt toch niet dat gij hier anoniem op een kaart kan reizen.""
Da's knap, in Brussel 6 verschillende medewerkers tegenkomen die nog op z'n Vlaams antwoord geven ook! 8-)
find_your_spot schreef:Ohja, geldt niet voor buitenlanders
Klinkt idd als typisch UK-gedachtengoed...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door find_your_spot »

Ederveen schreef: Da's knap, in Brussel 6 verschillende medewerkers tegenkomen die nog op z'n Vlaams antwoord geven ook! 8-)
Ik heb er tot nu toe wel 20 verschillende MIVB/STIB medewerkers, verkopers, controleurs, metro-en trambestuurders gesproken die allemaal Vlaams konden. *O*
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Fles »

find_your_spot schreef:- Geen RFID technologie, maar iets zwakkers
- Kaart moet een lange 4 seconde op minder dan 1 cm afstand voor de kaartlezer worden geplaatst.
Iets zwakkers dan RFID? Zo zo. Ik wist niet dat dat kon.

enne 4 seconden? Hoe gaat dat dan als er 200 studenten bij dezelfde halte de bus uit willen? Staat de bus dan een kwartier te wachten tot iedereen uitgecheckt is of zo?

Ik kan me er zo wat bij voorstellen, maar jij weet het als ervaringsdeskundige vast beter: Is zoiets praktisch wel bruikbaar?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door find_your_spot »

Fles schreef: Iets zwakkers dan RFID? Zo zo. Ik wist niet dat dat kon.

enne 4 seconden? Hoe gaat dat dan als er 200 studenten bij dezelfde halte de bus uit willen? Staat de bus dan een kwartier te wachten tot iedereen uitgecheckt is of zo?

Ik kan me er zo wat bij voorstellen, maar jij weet het als ervaringsdeskundige vast beter: Is zoiets praktisch wel bruikbaar?
Van wat MSN contacten heb ik begrepen dat het systeem iets is verbeterd qua snelheid, maar persoonlijk blijf ik het mobib systeem nog slechter dan onze ov-chipkaart vinden...

Volgens mij heeft het MIVB ook helemaal geen plan liggen hoe met abonnementhouders en studenten, momenteel doen ze maar wat....
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten