NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Wubbo » Vr 16 Apr 2010, 17:51

NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'
Geplaatst op: vrijdag 16 april 2010 17:47
Laatst bijgewerkt: vrijdag 16 april 2010 17:51


'2009 was een rotjaar', zegt Marc Descheemaecker, de gedelegeerd bestuurder van spoorwegmaatschappij NMBS. De stiptheid van de treinen belandde op een historisch dieptepunt en de NMBS dook diep in het rood. Maar het grootste drama vond begin dit jaar plaats: het dodelijke treinongeluk in Buizingen. ‘Dat heeft mij getekend voor de rest van mijn leven.'
Lees verder

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor deadlock » Zo 18 Apr 2010, 13:22

210 miloen reizigers, dat is ongeveer de helft van wat de NS per jaar vervoert (1,1 miljoen per dagx365=401). Hmm.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor find_your_spot » Zo 18 Apr 2010, 14:00

Wat een sneu en triest bericht....

Maar als ik eerlijk ben, hét is ook gewoon 1 grote teringzooi op het belgische spoorwegennet.

Treinen komen daar echt door de meest onverklaarbare redenen met gemak 25 min vertraging binnen rijden.
Dan begrijp ik ook gelijk waarom op velen stations 8 min buffer is ingecalculeert.

Ontsporingen en aanrijdingen op Brussel Noord schijnen wekelijkse kost te zijn, door het negeren van rode seinen.
Verder vinden reizigers het blijkbaar ook prima dat een trein 60 meter van het perron tever doorschiet om vervolgens door de tunnel terug te moeten lopen.

Om maar te zwijgen over die duizenden medewerkers die daar maar met een sleutel aan de gang worden gehouden om wat seinen op groen te zetten....
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Vinny » Ma 19 Apr 2010, 10:40

deadlock schreef:210 miloen reizigers, dat is ongeveer de helft van wat de NS per jaar vervoert (1,1 miljoen per dagx365=401). Hmm.

Je moet ook niet het aantal reizigers vergelijken, maar het aantal reizigerskilometer. Kan nu even niet zo snel een betrouwbare bron vinden; maar uit mijn hoofd ligt dat tussen Nederland en België op een vergelijkbaar niveau. België is natuurlijk wel een kleiner land met minder inwoners en een grotere spreiding natuurlijk.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor deadlock » Ma 19 Apr 2010, 13:37

Maar de bevolkingsdichtheid is ongeveer even hoog.
15,9 miljard treinreizigerskilometers Nederland, http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... mobilisten
7,5 miljard België (2005, trein had een aandeel van 6% op een totaal van 125 miljard kilometers) bron: http://www.plan.be/press/press_det.php? ... KeyPub=812
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Vinny » Ma 19 Apr 2010, 14:25

Hmm, dat is een veel groter verschil dan ik in mijn hoofd had. Vanavond maar eens de "spoorwegenbijbel" erop na slaan ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor willy84 » Ma 19 Apr 2010, 22:09

deadlock schreef:210 miloen reizigers, dat is ongeveer de helft van wat de NS per jaar vervoert (1,1 miljoen per dagx365=401). Hmm.

Die rekensom kan je niet maken. 1.1 mln passagiers per dag geldt enkel voor een werkdag. De zomer en in het weekend reizen er veel minder mensen. Zal in Belgie natuurlijk ook zo zijn.

Ik heb me wel verbaasd over het Belgische systeem. Ik ken het niet goed maar het viel me wel op dat er naar vrij grote steden slechts 1x per uur een trein rijdt vanuit Antwerpen. Ook het circus bij Zeebrugge is voor mij niet te begrijpen.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 19
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 17:40

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Willem » Ma 19 Apr 2010, 23:01

De hele Belgische dienstregeling is standaard gebaseerd op uurdiensten (of in de Ardennen twee-uursdiensten). Alleen in de spitsuren vormen de P-treinen daar een aanvulling op. Op sommige baanvakken rijden meerdere treindiensten, zodat je daar een hogere frequentie krijgt, door de optelling van de uurdiensten.

Pas met de komst van het CR-net rond Brussel ontstaat er de neiging om over te gaan op halfuurdiensten. In Nederlandse ogen blijven de Belgische frequenties aan de lage kant.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Suus » Ma 19 Apr 2010, 23:05

Het is het kip en ei verhaal.

Er gaan niet genoeg mensen met de trein om elk half uur een trein te laten rijden, dus rijdt er maar een keer in het uur een trein.
Maar je zou ook kunnen zeggen: Wij zouden graag zien dat er meer mensen met de trein gaan, dus gaan we elk half uur rijden, zodat wij een aantrekkelijker alternatief op de auto worden en daardoor meer mensen trekken.

Het is duidelijk dat de NS een andere visie hanteert dan de NMBS.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Caspar » Ma 19 Apr 2010, 23:37

Met 1 ding gaat Nederland wel steeds meer op België lijken, het aantal stations, ook in kleine plaatsjes. Je moet je natuurlijk ook afvragen of een plaatsje als Kijkuit tussen Roosendaal en Antwerpen wel 2x per uur bediend moet worden. Verder is het jammer dat veel lijnen een scheve verdeling over het uur kennen qua treinseries, want tussen de meeste grote steden rijden wel 3 of 4 treinen per uur. Maar soms zit er ondanks een bediening van 3 per uur wel 35 minuten tussen 2 treinen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Suus » Ma 19 Apr 2010, 23:51

Er worden in Nederland de laatste jaren zelden nieuwe stations bij dorpen langs het spoor geopend, het gaat vooral om voorstadstations. In België is sinds sinds mensheugenis volgens mij slechts één nieuw station geopend, wel zijn er honderden gesloten zo'n 15 jaar geleden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Caspar » Ma 19 Apr 2010, 23:55

Nouja, ik zat te denken aan Voorst- Empe, Gaanderen, Eygelshoven-markt en dat soort haltes waar geen hond opstapt.
Dat soort stations gaan dus juist dicht in België.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Vinny » Di 20 Apr 2010, 09:40

Dat zijn ook stations waar vrijwel niemand in- of uitstapt. Die worden niet gemist...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor reisthijs » Di 20 Apr 2010, 10:22

deadlock schreef:Maar de bevolkingsdichtheid is ongeveer even hoog.
15,9 miljard treinreizigerskilometers Nederland, http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... mobilisten
7,5 miljard België (2005, trein had een aandeel van 6% op een totaal van 125 miljard kilometers) bron: http://www.plan.be/press/press_det.php? ... KeyPub=812
Nederland heeft 16,5 miljoen inwoners, volgens deze cijfers legt de gemiddelde Nederlander dus 960km af.
De 10,4 miljoen Belgen reizen gemiddeld 720km met de trein.
Zo bezien is, naar verhouding, het aantal reizigerskilometers in België niet de helft, maar ongeveer 75% van Nederland.

Het probleem in België lijkt me dan ook niet dat er minder met de trein wordt gereisd, ja het is wat minder dan in Nederland maar dan vergelijk je het Belgische spoornet wel met één van de drukste spoorwegnetten ter wereld. Niet helemaal eerlijk toch? Vergeleken met de rest van Europa doen de Belgen het eigenlijk best goed.

Wat wel meespeelt is dat België veel meer spoorlijnen heeft dan Nederland, en daarmee ook meer onrendabele lijnen. Er liggen heel wat lijntjes in België waar buiten de spitsuren vrijwel geen reizigers zijn. In Nederland zijn de meeste van zulke lijntjes al jaren geleden verdwenen waar ze in België gewoon open bleven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Vinny » Di 20 Apr 2010, 10:30

In Nederland is gebundelde deconcentratie lange tijd het toverwoord geweest in ruimtelijke ontwikkeling. Dat biedt veel meer kansen om voor relevante verplaatsingsgedrag een adequate OV-voorziening op te zetten. Mensen wonen relatief dichtbij een station waar met relatief hoge frequentie een trein rijdt naar een werklocatie die ook relatief dichtbij een station is. In België is dat minder het geval; omdat mensen daar veel meer wonen in vrijstaande huizen op het platteland (lintbebouwing). Daar is vrijwel geen rendabel OV mogelijk...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor deadlock » Di 20 Apr 2010, 14:52

willy84 schreef:Die rekensom kan je niet maken. 1.1 mln passagiers per dag geldt enkel voor een werkdag. De zomer en in het weekend reizen er veel minder mensen. Zal in Belgie natuurlijk ook zo zijn.

Hoe kom je erbij dat dat het aantal reizigers per werkdag zullen zijn?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor deadlock » Di 20 Apr 2010, 15:02

reisthijs schreef:Het probleem in België lijkt me dan ook niet dat er minder met de trein wordt gereisd, ja het is wat minder dan in Nederland maar dan vergelijk je het Belgische spoornet wel met één van de drukste spoorwegnetten ter wereld. Niet helemaal eerlijk toch? Vergeleken met de rest van Europa doen de Belgen het eigenlijk best goed.

Vergeleken met de rest van Europa inderdaad, maar alleen als het gaat om het realiseren van reizigersgroei kennelijk. De rest van de punten waarop een vervoersmaatschappij kan scoren is echt ver onder de maat. De 'stiptheid' van treinen is al een decennium een groot probleem en er is nauwelijks verbetering in te krijgen. Veiligheid ook. Op het internationale vlak maakt InfraBel de treinpaden zo duur dat de DB geen nachttreinen meer inlegt en concurrentie op het spoor wordt gefrustreerd op dezelfde manier als de NS dat deden in de jaren '90. Er moet een enorme omslag plaatsvinden. Veel reizigers is heel fijn maar het moet niet zo zijn dat dat ten koste van alles gaat.

Wat wel meespeelt is dat België veel meer spoorlijnen heeft dan Nederland, en daarmee ook meer onrendabele lijnen. Er liggen heel wat lijntjes in België waar buiten de spitsuren vrijwel geen reizigers zijn. In Nederland zijn de meeste van zulke lijntjes al jaren geleden verdwenen waar ze in België gewoon open bleven.

Okay, dat snap ik ook best, maar als ik in het weekend in Antwerpen ben en ik wil naar Brussel heb ik hooguit twee intercities per uur die nog een scheve dienst reden ook en waarvan er één de Benelux is. Dat vind ik nou niet bepaald druk te noemen. En dat idee krijg ik in heel België. Zo lijkt het alsof ze al die reizigers zo'n beetje met P-treinen vervoeren.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Vinny » Di 20 Apr 2010, 15:32

Heb je wel eens in het weekend in België gereisd buiten de geëigende ic verbindingen als Antwerpen-Brussel?

Nou ik kan je vertellen dat je op veel stations en in veel treinen een kanon kan afschieten. Diverse stations in Brussel (Bruxelles Chapelle en Bruxelles Congrés) zijn zelfs geheel gesloten in het weekend. Belgen gebruiken de trein niet voor sociaal-recreatief vervoer, en daar is het vervoersnetwerk niet op gemodelleerd. Alleen van/naar toeristische trekpleisters als de kust is er soms sprake van veel vervoersvraag, en daarvoor bestaan in België z.g.n. T treinen. Dat is een aparte treincategorie voor Toeristische verbindingen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Karl » Di 20 Apr 2010, 15:42

Misschien wordt het eens tijd voor Spoorslag '70 (2070?) bij de Belgen. Ondanks het gebrek aan/een andere ruimtelijke ordening denk ik dat er nog heel wat te verbeteren valt op het Belgische spoorwegnet. Besteed de verlieslijdende lijnen aan òf sluit ze.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Vinny » Di 20 Apr 2010, 16:01

Ik zou me als NMBS/Infrabel voornamelijk concentreren op het baanvak Antwerpen Centraal - Brussel Zuid. Daar zijn de volgende investeringen nodig:
- Opwaarderen viersporigheid tot twee snelle en twee langzame sporen
- Onderhoud aan de infrastructuur opvoeren, zodat alle tijdelijke snelheidsbeperkingen weg kunnen
- Invoeren strak drie treinen systeem met: 2 HST treinen per uur die stoppen in Antwerpen Centraal en Brussel Zuid; 2-4 IC treinen die stoppen in Antwerpen C, - Berchem, Mechelen, Vilvoorde, Brussel Noord, - Centraal en Zuid; 4 stoptreinen per uur.
- Verbreden Noord-Zuid tunnel onder Brussel of treinen van het Gewestelijk Expressnet via een andere route leiden.
- Het GEN-netwerk zoveel mogelijk op eigen infrastructuur uitbouwen. Op verbindingen waar deze treinen rijden kunnen de stoptreinen stations overslaan.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Suus » Di 20 Apr 2010, 16:18

Het vierde punt is een zeer heibel punt, dat is duurder dan een HSL Amsterdan - Antwerpen aanleggen :?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Vinny » Di 20 Apr 2010, 16:32

Er zijn iig concrete plannen voor...; veel 'nieuws' bevat mijn post dus helemaal niet... ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor playertwo » Di 20 Apr 2010, 18:38

De IC's alleen op Brussel Zuid laten stoppen zal je er nooit doorheen krijgen. Dat zal altijd minstens nog een station bij moeten in Brussel. Daarmee is Brussel Noord voor de IC's dan een must, en daarnaast ook een stop op Centraal voor alle IR's. De sporenbundel door Brussel heeft liefst zes sporen, en daar rijdt heel veel treinverkeer doorheen; iedere paar minuten kan je op de trein stappen. Het vervelende in België is dat ongeveer ieder station een rechtstreekse verbinding heeft met Brussel, of anders met 1 overstap. Daarmee snijdt je je in de vingers qua mogelijkheden voor de doorstroming van het verkeer en het bijsturen van vertragingen.
De lijn Antwerpen - Brussel is helemaal een puinhoop qua verdeling. Alles rijdt er door elkaar. Als je dat strak zou scheiden (IC's en Thalys bij elkaar) en de IR, stoptreinen + goederenverkeer op de andere 2 sporen. Daarmee kan je beide spoorlijnen (die naast elkaar liggen) veel meer capaciteit bieden dan nu het geval is en kan de gemiddelde snelheid ook een stuk hoger liggen dan u het geval is.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Daniel » Di 20 Apr 2010, 19:30

Vinny schreef:Heb je wel eens in het weekend in België gereisd buiten de geëigende ic verbindingen als Antwerpen-Brussel?

Heb ooit op een zondag per trein gereisd van Gent Dampoort naar Antwerpen Berchem wat op zich nog een redelijk bezette trein was. Waarbij overigens het meerendeel tussen de twee genoemde stations reisde, de stops op Sint Niklaas en Antwerpen Zuid (als ik me niet vergis waren het die twee) trokken niet gek veel volk.
Maargoed, zelfs Antwerpen - Brussel is nog rustiger in 't weekend als sommige verbindingen in Nederland, da's zeker waar.

Wat overigens pas echt rustig was (was 'n beetje een vergissing overigens), was Luik - Hasselt op de nationale feestdag van België. Nou was die trein ook wel erg lang voor zo'n dag (IC Lille - Luik die doorrijdt naar Hasselt op weekend- en feestdagen)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: NMBS: ‘Een lege trein is geen groene trein'

Berichtdoor Caspar » Di 20 Apr 2010, 19:43

Waar ik met 12 bakken op zondagmiddag staanplaatsen aantrof was in een IC tussen Verviers en Brussel via Luik en Leuven. Waarschijnlijk is dat het effect van de studentenmigratie aan het einde van het weekend. Ook de 4 bakken van de trein tussen Luik en Maastricht waren op die dag rond 18.00 alle plaatsen min of meer bezet.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten