Pagina 1 van 2

Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: za 17 apr 2010, 17:59
door Wubbo
Deur Duitse trein los: zes gewonden
Geplaatst op: zaterdag 17 april 2010 17:58
Laatst bijgewerkt: zaterdag 17 april 2010 17:59


In Duitsland zijn zes mensen gewond geraakt doordat een hogesnelheidstrein tijdens de rit een deur verloor. In de buurt van Koblenz raakte de deur van de trein los. De deur knalde daarna op een tegemoetkomende trein en raakte die ter hoogte van het restauratierijtuig. Zes mensen in die wagon raakten lichtgewond door rondvliegend glas.
Lees verder

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: za 17 apr 2010, 18:19
door Geert

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: za 17 apr 2010, 19:08
door Dexter
Oh jee, dat kan er ook nog wel bij na al die as-problemen van de afgelopen tijd. :|

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: za 17 apr 2010, 19:12
door Suus
Het ene ICE 3 drama is nog niet afgelopen, en het volgende dient zich alweer aan :shock:

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: za 17 apr 2010, 21:32
door Stefan
Dussss.. :shock:

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 01:16
door Dexter
Zonde van zo'n op het oog mooie trein.

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 13:09
door Gekko123
Het ongeluk bleek gebeurd te zijn met ICE 105 (Amsterdam - Basel). Conclusie: het betreft een ICE uit de BR 406, de multi-courante versie van de BR 403.

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 13:26
door Dexter
Op de een of andere manier gebeuren er in Duitsland vaker freak-accidents door een kettingreactie met een opeenstapeling van gevolgen. Wat zijn de kansen dat er een deur losraakt en hoe groot is de kans dat er net een tegentrein in de buurt is, die vervolgens geraakt wordt door de losvliegende deur :?:

De treinramp met de ICE 1 in Eschede in 1998, was ook zo'n bizarre opeenstapeling van gevolgen:

Door metaalmoeheid breekt een wielband :arrow: Wielband beschadigd wissel dat toevallig op dat moment wordt gepasseerd :arrow: Strijkregel (onderdeel van wissel) schiet tussen 2 stoelen door het plafond van de trein in :arrow: Wissel klapt om :arrow: Trein ontspoort :arrow: Trein knalt met 200 km/h tegen de pijlers van een viaduct dat daar toevallig staat :arrow: Viaduct stort in en juist passerende rijtuigen, de rest van de trein knalt op de brokstukken.

Nog zo eentje: In 1994 stort in München een metrotunnel in aanbouw door lekkage in :arrow: Een stadsbus die toevallig voor het stoplicht staat te wachten verdwijnt in de krater. What are the odds? :shock:

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 14:05
door Suus
Die deur had op de eerste plaats helemaal niet los moeten komen. Helaas zullen we er waarschijnlijk nooit achter komen hoe dat gebeurt is, want van transparantie bij de Duitse spoorwegen kan je nu niet bepaald spreken :X

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 15:08
door Chauf21
Dexter schreef:Op de een of andere manier gebeuren er in Duitsland vaker freak-accidents door een kettingreactie met een opeenstapeling van gevolgen.
Ongelukken zijn bijna altijd een (ongelukkige) samenloop van omstandigheden ;)

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 15:56
door playertwo
Dexter schreef:Op de een of andere manier gebeuren er in Duitsland vaker freak-accidents door een kettingreactie met een opeenstapeling van gevolgen. Wat zijn de kansen dat er een deur losraakt en hoe groot is de kans dat er net een tegentrein in de buurt is, die vervolgens geraakt wordt door de losvliegende deur :?:

De treinramp met de ICE 1 in Eschede in 1998, was ook zo'n bizarre opeenstapeling van gevolgen:

Door metaalmoeheid breekt een wielband :arrow: Wielband beschadigd wissel dat toevallig op dat moment wordt gepasseerd :arrow: Strijkregel (onderdeel van wissel) schiet tussen 2 stoelen door het plafond van de trein in :arrow: Wissel klapt om :arrow: Trein ontspoort :arrow: Trein knalt met 200 km/h tegen de pijlers van een viaduct dat daar toevallig staat :arrow: Viaduct stort in en juist passerende rijtuigen, de rest van de trein knalt op de brokstukken.
Feit is helaas wel, dat het ongeval vermeden kon worden door meer (preventief) onderhoud. Mocht metaalmoeheid bij die deur ook het geval zijn, blijkt daaruit wederom het falend onderhoudsbeleid van DB (en daarbij natuurlijk ook de kwaliteit van het geleverde materiaal door Siemens (en van haar leveranciers)).

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 16:15
door Geert
Wat betreft dat ICE-ongeluk in 1998, daar had DB ook gekozen voor een type wiel dat normaal gesproken helemaal niet werd gebruikt voor hogesnelheidstreinen (maar voor stadstrams) én waarvan al eerder bekend was geworden dat dergelijke wielen relatief snel versleten waren. Door de cultuur bij DB werd dit soort 'kritiek' echter de kop ingedrukt :X

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 22:14
door Dexter
In aanvulling op Geert: Sterker nog, het trambedrijf van Hannover, de Ustra, heeft DB zelfs nog vooraf gewaarschuwd na een wielbandbreuk,

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 23:07
door playertwo
Siemens had dan moeten weigeren dit type wielen onder de trein te zetten omdat ze niet voldoen aan de eigen veiligheidseisen. De Duitse IVW had de stellen met die wielen dan ook niet mogen toelaten met de informatie van het treinbedrijf Ustra. Wel blijft dan nog steeds staan, dat een wiel niet zomaar mag kunnen breken, en een deur niet zomaar uit een trein mag vallen. Zeker niet bij de snelheden die de ICE's rijden. Helaas een zeer pijnlijke conclusie, maar daarmee had je relatief simpel een zwaar ongeluk met erg veel doden en gewonden kunnen voorkomen. Blijkbaar was een aantal kilometers voor een wissel een wiel door de vloer geschoten, maar heeft er toen geen automatische snelremming plaatsgevonden. Daarmee hadden de gevolgen van dit defect een stuk minder erg kunnen aflopen.

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 23:15
door Geert
Lees je even in over het treinongeluk bij Eschede, het ligt iets gecompliceerder. De fatale wielen zijn pas later geplaatst (door de DB-werkplaats en niet door Siemens), omdat reizigers hadden geklaagd over vibraties van de trein (de koffiekopjes trilden van hun schoteltjes). DB besloot daarop de wielen met rubberen delen te gebruiken voor de ICE's, maar had daarbij verzuimd te controleren of deze wielen wel gekeurd/geschikt waren voor hoge snelheden (dat waren ze niet). Later waarschuwde de fabrikant van de wielen DB dat dit type wielen bovengemiddeld veel slijtage vertoonde en dat ze dus vervangen moesten worden - waar DB zich niets van aan trok.
Wat betreft het stuk metaal in de vloer: een reiziger merkte het op, wilde de conducteur waarschuwen maar deze bevond zich een aantal rijtuigen verderop en bagatelliseerde het probleem (en weigerde dus aan de noodrem te trekken). Tja...

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: ma 19 apr 2010, 11:25
door Vinny
Wat dat betreft mag de veiligheidsdicipline in Duitsland wel wat omhoog, ja. Het vliegverkeer dat op dit moment plat ligt, is niet zozeer omdat er sprake is van dat vliegtuigen nou meteen bedolven worden onder de as, maar dat er een verhoogd risicio bestaat dat ze in een aswolk terecht komen. Wat dat betreft worden de risico's bij het spoor in Duitsland denk ik wat te veel gebagataliseerd.

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: ma 19 apr 2010, 20:58
door Caspar
Ja om mooie financiële cijfers te tonen. Hoe zit het eigenlijk met de Franse TGV, daar hoor je eigenlijk nooit rare dingen over. Zijn daar al eens serieuze ongelukken mee gebeurd?

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: ma 19 apr 2010, 21:14
door Suus
Er zijn wel ongelukken geweest, maar er zijn nooit doden te betreuren geweest op HSL-lijnen. Dat is deels te danken aan de speciale Jacobsdraaistellen, die de bakovergangen heel kort maken en de trein stijf houden.

Maar:
- In 1992 ontspoorde een passerende trein bij het station Mâcon-Loché TGV door een vierkant wiel ontstaan bij een eerdere noodremming. 25 mensen op het perron raakten gewond door opspattende stenen.
- In 1993 ontspoorde een trein op de huidige locatie van Haute Picardie TGV doordat een gat uit de Eerste Wereldoorlog voor een verzakking zorgde. 1 lichtgewonde (op 200 inzittenden)
- In 2000 verloor een Eurostar onderdelen tijdens de rit in Noord-Frankrijk, en ontspoorde met vier assen. Van de 501 passagiers hadden er zeven blauwe plekken.

Verder wat ongelukken op de klassieke lijnen, zoals aanrijdingen op spoorwegovergangen (in een geval overleefde de machinist en een passagier dit niet) en een bomaanslag waarbij twee doden te betreuren waren. Maar dat is niet de oorzaak van het materieel of van de spoorlijn.

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: ma 19 apr 2010, 23:05
door Joshua
Ik blijf het gewoon erg raar vinden dat een deur van een ICE zomaar los kan gaan.

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: ma 19 apr 2010, 23:17
door Dexter
Over ernstige ongelukken waarbij een treintype uit TGV-familie (TGV, Thalys, Eurostar) is betrokken, hoor je inderdaad niet vaak en echte rampen waarbij doden zijn gevallen zijn nog nooit voorgekomen. Wat ik overigens heel erg sterk vind is dat er al een paar ontsporingen met zeer hoge snelheden rond 300 km/h zijn voorgekomen met minimale gevolgen voor de reizigers, zoals Bee al schreef. Een grotere vuurdoop voor een trein kan ik me nauwelijks bedenken.

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: di 20 apr 2010, 18:40
door playertwo
Ander type constructie en opbouw van de treinen, maar de Duitsers lieten liever een eigen product ontwerpen door de eigen industrie dan dat ze een product zouden moeten kopen van de Fransen (Thalys uitgezonderd want dat is een samenwerkingsverband).

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: di 20 apr 2010, 21:19
door deadlock
Ja de Fransen hadden natuurlijk ook gewoon bij de Japanners kunnen gaan shoppen en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Feit is dat het veiligheidstrackrecord voor de ICE ook gewoon nog goed is. Er is één zeer ernstig ongeluk gebeurd en dat lag niet aan de constructie of ontwerp van het voertuig. Een en ander zou nu ook wel weer aantonen dat het gebrekkig onderhoud betreft oid. Dat betekent dus nog steeds dat ICE en Velaro veilig zijn maar dat de DB heeft verzaakt.

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: di 20 apr 2010, 23:43
door Dexter
Maar waardoor het ongeluk ook extra hard aan kwam, was dat de ICE destijds in Duitsland een voorbeeldige en prestigeuze naam had. Net zoals de Titanic ooit een onzinkbaar schip werdt genoemd...

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: wo 21 apr 2010, 09:45
door Cookie
Oorzaak is intussen bekend, een ontbrekende moer... Alle ICE-3 treinen van de eerste generatie krijgen op de korte termijn een extra inspectie.
Beim ICE 105 Amsterdam - Basel hatte sich am Samstag bei der fraglichen Tür eine Stellmutter am Verriegelungs-Gestänge gelöst, das die drei Riegel oben, in der Mitte und unten verbindet.
Bron: http://www.tagesschau.de/inland/ice178.html (ARD)

Re: Deur Duitse trein los: zes gewonden

Geplaatst: wo 21 apr 2010, 09:56
door M57
Cookie-O-Fiel schreef:Oorzaak is intussen bekend, een ontbrekende moer...
Nee, er staat dat de moer is losgeraakt.