Beter twee kaartjes naar België

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Beter twee kaartjes naar België

Bericht door iljitsch »

Ik moet waarschijnlijk volgende week weer van Brussel naar Rilland. Toen ik diezelfde tocht vorige maand maakte heb ik gewoon op Zaventem een kaartje naar Rilland-Bath gekocht. (Nouja, "gewoon", het duurde wel even voor de kaartverkoper z'n systeem uitgelegd had dat er 36 km ten noordwesten van Antwerpen een stationnetje met die naam is.) Ik zat nu eens te kijken hoeveel het scheelt om een kaartje van Brussel naar Roosendaal te kopen en dan met de chipkaart van Roosendaal verder (ruime overstap, geen probleem om in te checken). Dat blijkt toch wel redelijk wat goedkoper: Brussel - Rilland-Bath is 21,60 terwijl Brussel - Roosendaal 16,00 is. Verschil van 5,60. Een papieren kaartje voor de volle prijs van Roosendaal naar Rilland-Bath is 5,40, maar met een kortings/chipkaart is het maar 2,95, dus dat scheelt toch mooi 2,65 euro, genoeg voor een chocomel, en die arme kaartverkoper hoeft niet zo hard te werken.

Voor de mensen die wat minder vaak naar Rilland moeten: Brussel CS - Amsterdam CS is 37,80 en Roosendaal - Amsterdam 20,70 papier/vol tarief. Dat scheelt dus 1,10, maar als je met de chipkaart reist wordt het 18,30, dus bespaar je 3,50. Met korting+chipkaart wordt dit 11,00 en bespaar je 10,80. Nadeel is wel dat je nu snel de trein uit moet springen om in te checken en dan weer terug de trein in bij aankomst in Roosendaal. Als je achterin de trein zit (richting Amsterdam) of voorin (richting Brussel) moet dat te doen zijn... (Ik meen me te herinneren dat de kaartlezers bij de trap aan het zuidelijke einde van het perron staan.) Of koop vantevoren een papieren kaartje op datum, met korting is dat 12,40.

Let wel dat ik het hier heb over de maximaal flexibele tarieven heb die je op de website van "ns hispeed" tegenkomt, als je langer vantevoren internationale kaartjes koopt kan je goedkoper uit zijn.

Conclusie lijkt te zijn dat als je het volle internationale tarief moet betalen het voor chipkaartreizigers een beetje en voor kortingskaartreizigers flink scheelt om het Nederlandse deel van je internationale kaartje zo kort mogelijk te houden en dus met twee kaartjes te reizen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Beter twee kaartjes naar België

Bericht door Wubbo »

Internationale kaartjes zijn ook met VDU-korting te koop. Dan krijg je de korting vanaf de grens, dat scheelt al wat ten opzichte van het knippen van je treinkaartje in twee delen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Beter twee kaartjes naar België

Bericht door iljitsch »

Je hebt gelijk. Ik had wel met en zonder voordeelurenkaart geprobeerd maar dat gaf geen verschil. Wat blijkt: standaard staat de vroegste reis op de gekozen dag aangevinkt, en die is natuurlijk voor negenen. Kaartje Brussel CS - Amsterdam CS met korting is 28,20. En blijkbaar heb ik eerder met mijn neus zitten kijken want Brussel CS - Roosendaal is met korting 15,10 in plaats van 16,00, ook als je voor negen uur reist! Maar ook onder deze omstandigheden ben je nog iets goedkoper uit met twee kaartjes.

Weet iemand of je ook in België op het station kaartjes met een NS voordeelurenkaart kan kopen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Beter twee kaartjes naar België

Bericht door Meltrain »

Is het reizen met korting nu eigenlijk al geactiveerd op de VDU-OVC's of SOV-OVC's?
Anders kan het 'snel inchecken in Roosendaal' ook niet of heeft weinig nut.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beter twee kaartjes naar België

Bericht door Geert »

Voor VDU's wel (al sinds december), voor SOVC nog niet.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Beter twee kaartjes naar België

Bericht door midnet »

Dus het is eigenlijk-2 tiketjes vanaf d'n Bels?
Als je goedkoop wilt-ten koste van meer tijd-kan je de snelbus vanaf Zaventem direkt naar Antwerpen nemen. Elk uur of elke 30 min-duurt even lang of zelfs iets korter als de trein via Noord. Nog goedkoper is met de LIJN naar Mechelen (op de bus nu 3€/op Lijnkaart 1,50), diverse lijnen, duurt zo'n 50 min.
Inderdaad- ,ook in BE (en ook in DE) kan je kaartjes met korting op het NL-deel kopen, vanaf het grenstariefpunt.
Voor kaartjes van/naar Brussel Nationaal gelden vanaf 1/2 verhoogde prijzen-om deels dat diabolo-projekt mee te betalen. Net zoals voor veel airports hogere prijzen gelden. (sst-laat NS dat maar niet lezen!).
Het aantal NMBS=staties dat nog internationale biljetten verkoopt is vorig jaar sterk ingekrompen. Via automaten (anders als hier in NL) kan het zeker niet.
Vanwege de route betaal je per trein heel wat meer als die 36 kms, hemelsbreed vanaf Antwerpen.
Je zou ook nog kunnen checken naar NBMS-tarief tot Essen en INT (want dat is in BE per km veel hoger) vanaf Essen-al is dan die laatste 1 km erg duur.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Beter twee kaartjes naar België

Bericht door Suus »

Geert schreef:Voor VDU's wel (al sinds december), voor SOVC nog niet.
Ik verwacht het in augustus of september, dan zijn alle ov-chipkaart punten op alle NS-stations gereed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Beter twee kaartjes naar België

Bericht door iljitsch »

De vorige keer dat ik via Brussel van Spanje naar Nederland ging was dat om even wat foto's te kunnen schieten van het atomium en de boerentoren, en volgende week heb ik een werkafspraak in Brussel. Dan is de bus naar Antwerpen natuurlijk niet zo handig...

Maar wellicht in de toekomst dat ik ooit rechtstreeks van Rilland naar Zaventem wil of omgekeerd, als naar Brussel vliegen goedkoper is. In het verleden had Iberia goedkope enkele reizen Brussel - Madrid terwijl die bij zowel KLM als Iberia (ugh, ik begin nu iBeria te typen!) voor Amsterdam - Madrid stervensduur zijn. Maar die kant gaat het nu ook op met Brussel - Madrid, dus als ik een enkele reis nodig heb zal ik eerder naar Amsterdam gaan om met Easyjet te vliegen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beter twee kaartjes naar België

Bericht door Daantje »

Ook in Belgie kan je gewoon kaartjes met voordeelurenkorting op het Nederlandse traject kopen. Daarnaast krijg je in Belgie jongerenkorting (tot 26 jaar) op een internationaal kaartje wat ook flink kan schelen waardoor het dan vaak weer goedkoper is om je kaartje niet op te delen. Ik heb altijd al mijn kaartjes zonder problemen kunnen kopen aan het loket in Leuven.
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Beter twee kaartjes naar België

Bericht door waldo79 »

Vraagje: hoe kom je eigenlijk aan kaartjes als je van plan bent in Noorderkempen in te stappen?
Of heeft men daar ook loketten?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Beter twee kaartjes naar België

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beter twee kaartjes naar België

Bericht door Daantje »

Als er in België geen loket aanwezig is (of het loket is gesloten) mag je ook in de trein stappen en in de trein bij de conducteur een kaartje kopen (tegen hetzelfde tarief als aan het loket).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten