Eurostar ziet meer passagiers in treinen stappen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Eurostar ziet meer passagiers in treinen stappen

Bericht door Geert »

Eurostar ziet meer passagiers in treinen stappen
14-04-2008

LONDEN - Treinmaatschappij Eurostar, die actief is tussen België, Frankrijk en Groot-Brittannië, heeft in het eerste kwartaal van 2008 meer reizigers vervoerd dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Het reizigersaantal groeide met meer dan 21 procent en kwam uit op 2,17 miljoen. Ondanks het groeiend aantal passagiers wist Eurostar 93,6 procent van haar treinen op tijd te laten rijden, wat een recordhoogte is voor het bedrijf.

Volgens Eurostar heeft de groei meerdere oorzaken. Zo viel Pasen dit jaar vroeg, zodat de cijfers ten opzichte van vorig jaar iets gekleurd zijn. Daarnaast werd het Londense eindstation verhuisd naar St. Pancras Station, waardoor reizigers nu beter met Londen zijn verbonden en de trein een aantrekkelijke vervoermiddel is.

Bron: Zakenreisnieuws.nl
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Eurostar ziet meer passagiers in treinen stappen

Bericht door Caspar »

Ik las trouwens ook een week terug in de krant dat het bedrijf wat de kanaaltunnel exploiteert voor het eerst eens winst is gaan maken vorig jaar. Misschien gaat het dan toch eens de goede kant op met die lijn :D
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eurostar ziet meer passagiers in treinen stappen

Bericht door waldo79 »

Die winst kan wel eens zijn doordat er veel schulden zijn kwijtgescholden 8-)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Eurostar ziet meer passagiers in treinen stappen

Bericht door Caspar »

Kanaaltunnel maakt voor het eerst winst
In lijstjes van de zeven moderne wereldwonderen figureert bijna altijd de 55 kilometer lange Kanaaltunnel. Sinds dinsdag mag exploitant Groupe Eurotunnel zich tevens beroepen op de status van boekhoudkundig wonder. Het bedrijf meldde voor het eerst in de veertienjarige geschiedenis een heuse boekwinst van een miljoen euro.

Eigenlijk was het al tijdens de bouw van de ‘Chunnel’ pompen of verzuipen. Het megaproject viel met een prijskaartje van 10,6 miljard euro veel duurder uit dan de begrote 7 à 8 miljard. Ook werd hij veel te laat opgeleverd. Daardoor kwam de exploitant van de spoorverbinding tussen Frankrijk en Groot-Brittannië diep in de schulden.

Daarnaast kampte de in 1994 geopende treinverbinding vanaf het begin met tegenvallende passagiersaantallen, concurrentie van goedkope veerdiensten en vliegende prijsstunters als Easyjet.

In 1995 ging het bedrijf voor het eerst bijna failliet, het zou niet de laatste keer zijn. En de rampspoed duurde voort: in 2006 lag de tunnel drie weken plat door een felle brand: schade ongeveer 250 miljoen euro.

In de jaren na de eeuwwisseling waren er grote problemen met hordes illegalen die lopend of als verstekeling via de tunnel probeerden naar Engeland te komen. Zeker een dozijn tunneloverstekers liet het leven bij pogingen aan de overkant te komen. In 2002 veroorzaakten de illegale gelukszoekers zelfs zoveel vertragingen dat het bedrijf er maandelijks ruim 5,5 miljoen euro op moest toeleggen.

In 2006 kampte de firma met een schuld van ruim 9 miljard euro en een verlies van 204 miljoen euro. En weer was sprake van een faillissement. Die neerwaartse trend lijkt nu gekeerd. De reden ligt bij een loodzware herstructurering die de schuld kon halveren van 9,2 naar 4,16 miljard euro. Daarnaast zit de omzet in de lift. In 2007 verkocht het bedrijf voor 775 miljoen euro aan kaartjes, een stijging van 6 procent.

Ook hebben passagiers en vervoerders de tunnel herontdekt. In 2007 maakten 454.076 auto’s de treinreis onder Het Kanaal, 11 procent meer dan in 2006. Ook het truckvervoer nam met 10 procent toe tot 385.145 vrachtwagens.

Bij Groupe Eurotunnel is er voor het eerst in 14 jaar reden tot een voorzichtige glimlach. ‘2007 laat zien dat de nieuwe Groupe Eurotunnel in niets lijkt op de oude’, aldus tunnelbaas Jacques Gounon gisteren.
Bron:http://www.debeurs.nl/economie/190327/K ... winst.html.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Eurostar ziet meer passagiers in treinen stappen

Bericht door Chauf21 »

En het gaat maar verder:
Snellere Eurostar trekt fors meer passagiers

BRUSSEL - Eurostar, de hogesnelheidstrein onder het Kanaal die rijdt tussen Londen, Parijs en Brussel, heeft het eerste halfjaar fors meer passagiers vervoerd. Het aantal reizigers steeg tot 4,6 miljoen: ruim 18 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg 24 procent naar 369 miljoen pond.

Het bedrijf zegt de stijging te danken aan de snellere reistijd sinds november. Londen is zo een dagtripje geworden voor een op de vijf reizigers uit Brussel. Wegens de snelle groei zet Eurostar dit najaar extra treinen in. Zo komt er een achttiende trein tussen Parijs en Londen. Vanaf Brussel voegt het bedrijf een elfde dagelijkse treinverbinding toe.

Topman Richard Brown van Eurostar verwacht dat de reizigersaantallen en omzet blijven groeien. "Maar het is duidelijk dat de economische groei vertraagt. Daarom verwachten we iets lagere groeicijfers in het tweede halfjaar."
Bron:http://www.nu.nl/news/1659391/30/Snelle ... eo%29.html.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten