Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Daniel »

Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland
Geplaatst op: zondag 11 juli 2010 22:43
Laatst bijgewerkt: zondag 11 juli 2010 22:45


De Duitse politie onderzoekt of de Spoorwegen in dat land schuldig zijn aan een incident eerder deze week. Toen viel in een trein richting Bielefeld de airconditioning uit.
Sommige reizigers raakten uitgedroogd en moesten naar het ziekenhuis. Onderzocht wordt nu of het spoorbedrijf het toebrengen van lichamelijk letsel kan worden aangerekend.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Suus »

Dit is echt slecht. De eerste trein uit Berlijn had al defecte airco, wordt in Hannover vervangen door een andere trein met ook een defecte airco. Bovendien is die trein overvol, waar is de redelijkheid van de conducteur gebleven: Ik ga zo niet verder?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Dexter »

Lijkt me toch dat daar ook in Duitsland richtlijnen en procedures voor bestaan?
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Geert »

Het kan iig erg warm zijn in die Duitse rijtuigen :). Hoewel ICMm met defecte airco er ook wat van kan, de afgelopen weken...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Daniel »

Of IRM natuurlijk, maar daar volstaat het vaak om een halve bak verder te lopen (overigens heb ik ook al 'n SLT met defecte airco getroffen onlangs, dus echt materieelspecifiek is 't ook weer niet)

Maargoed, zaterdag nog in zo'n Duits rijtuig met defecte airco gezeten en dat was inderdaad goed warm. Raampjes voor noodventilatie stonden wel open maar om nou te zeggen dat dat veel hielp...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Wubbo »

Bee schreef:Bovendien is die trein overvol, waar is de redelijkheid van de conducteur gebleven: Ik ga zo niet verder?
Is dat redelijkheid dan? Je kan ook als reiziger zeggen dat je de trein te vol en te warm vindt en de volgende nemen (is hetzelfde effect als op laten heffen door de conducteur, in de meeste gevallen).
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door MdJ »

Bij ICMm kan er nog noodventilatie-raampjes open, even de HC zoeken... Bij VIRM gaat dat heel moeilijk -o- Bij de 8641 was het zaterdag buiten kouder (37 graden) dan binnen.... :| En het ding zat al vol, alleeni nd e 5de bak was een goede Airco, maar -VIRM kenners- dat is een AB-bak...En aangezien iedereen richting het westen uit het oosten via Ah moest...
Bij twijfel: gebruik beton.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Karl »

Wubbo schreef:Is dat redelijkheid dan? Je kan ook als reiziger zeggen dat je de trein te vol en te warm vindt en de volgende nemen (is hetzelfde effect als op laten heffen door de conducteur, in de meeste gevallen).
Nee, dat kan niet, want met een ticket met zugbindung verspeel je dan al je rechten, terwijl dat bij opheffing door de HC niet het geval is.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Suus »

Als een conducteur ziet dat een trein propvol zit, dan zou hij zich kunnen afvragen hoe dat komt. Als dan blijkt dat hij een vervangende trein is voor een trein waar de airco kapot was en ook in deze trein haast wel moet constanteren dat de airco kapot is, moet hij niet wegduiken voor de problemen en de klachten van de reiziger niet serieus nemen. Dat lijkt hier wel gebeurt te zijn :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Fles »

Bee schreef:Dit is echt slecht. De eerste trein uit Berlijn had al defecte airco, wordt in Hannover vervangen door een andere trein met ook een defecte airco. Bovendien is die trein overvol, waar is de redelijkheid van de conducteur gebleven: Ik ga zo niet verder?
Lekker makkelijk schreeuwen ja :neg: 500 man die toch vervoerd moeten worden tegen een paar mensen die het weleens te warm zouden kunnen krijgen. Je zou er zelf eens in moeten zitten, op weg naar iets waar je heen moest.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door robert55 »

Uitgebreide discussies op drehscheibe online. Een citaat uit de Tagesschau:
Nach den Zwischenfällen mit überhitzten Zügen bei der Deutschen Bahn am Wochenende hat die Staatsanwaltschaft Ermittlungen gegen einen Zugchef aufgenommen. Der Verdacht laute auf fahrlässige Körperverletzung und unterlassene Hilfeleistung, sagte Oberstaatsanwalt Reinhard Baumgart. Derzeit werde geprüft, ob der Mann den Zug früher hätte anhalten müssen, nachdem die Klimaanlage ausgefallen war. Mehrere Schüler waren im ICE des betroffenen Zugchefs am Samstag bei Bielefeld in einem überhitzten Waggon zusammengebrochen. Neun Jugendliche mussten später im Krankenhaus versorgt werden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Fles »

:idea: Citeer dan ook eens wat van DSO?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Suus »

Het wordt een citaat van Bild.de:

Bahn: Klimaanlagen im ICE versagen ab 32 Grad
Allein in den vergangenen Tagen fielen in mehr als 40 Zügen die Klimaanlagen aus, zahlreiche Menschen kollabierten in den aufgeheizten Waggons. Jetzt macht die Bahn den besonders heißen Sommer in Deutschland für das Hitze-Chaos verantwortlich!

„Zum Zeitpunkt der Planung dieser ICEs ist niemand davon ausgegangen, dass wir einmal Temperaturen von mehr als 35 Grad in Deutschland haben würden”, sagte Georg Brunnhuber, Sonderbeauftragter des Bahn-Vorstandschefs Rüdiger Grube, dem Online-Magazin stern.de.

Laut Brunnhuber habe der Hersteller Siemens zusammen mit Bombardier die europäische DIN-Norm für Klimaanlagen bis maximal 35 Grad beachtet. „Bis zu dieser Temperatur funktioniert die Technik auch. Wenn weiterhin so heiße Sommer möglich sind, dann wird man in Zukunft die spanische DIN-Norm beachten müssen, die als einzige in Europa Temperaturen bis 40 Grad berücksichtigt”, sagte Brunnhuber.

Die Klimaanlagen in den ICE-Zügen arbeiten nur bei Außentemperaturen bis 32 Grad zuverlässig. Die Bahn hatte ihren Mitarbeitern am Montag entsprechende Handlungsanweisungen erteilt. Demnach soll das Bahn-Personal die Klimaanlage ab 32 Grad auf „warm“ stellen.

Het is geen op zichzelf staand incident, er is van de week ook nog een trein in Brandenburg ontruimd:

Kriegt die Bahn das Hitze-Chaos in den Griff? In Brandenburg wurde jetzt ein weiterer Fall gemeldet! Betroffen war der Eurocity EC 340, der sich am Donnerstag mit 120 Fahrgästen auf der Fahrt von Wroclaw (Breslau) nach Hamburg befand.

Die Reisenden mussten bei Calau (Kreis Oberspreewald-Lausitz) aussteigen und fuhren dann zunächst mit einer Regionalbahn nach Berlin. Von dort konnten sie schließlich mit dem nächsten Fernzug weiter nach Hamburg.

Bild.de
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Dexter »

Ik zie net een soortgelijk nieuwsitem bij het NOS-Journaal en daaruit blijkt dat DBAG en Siemens/Bombardier hoogst elegant rollebollend met elkaar over straat gaan. DBAG zegt dat de airco's niet deugen en verwijst naar de fabrikanten, die vervolgens weer zeggen dat de problemen zijn ontstaan door gebrekkig onderhoud. :N En de reizigers maar zweten.
Vallend blad maakt rails glad.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door webguy »

Zijn de ICE-3 stellen bij een revisie al niet eens aangepast met grotere airco's? Hoe moeilijk is het om een airco op te meten? Ik weet dat een trein groot is, een ICE ook, maar ICEs hebben wel deuren die alles afsluiten, dus het zou mee moeten vallen...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Fles »

webguy schreef:Zijn de ICE-3 stellen bij een revisie al niet eens aangepast met grotere airco's? Hoe moeilijk is het om een airco op te meten? Ik weet dat een trein groot is, een ICE ook, maar ICEs hebben wel deuren die alles afsluiten, dus het zou mee moeten vallen...
Mja, iets werkt, of het werk niet? :?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door reisthijs »

webguy schreef:Zijn de ICE-3 stellen bij een revisie al niet eens aangepast met grotere airco's?
Met de ICE-3 zijn er wat dit betreft dan ook geen grote problemen. Het zijn voornamelijk de (nog niet gemoderniseerde) ICE-2's die nu last hebben van falende airco's.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Fles »

DB compenseert gesmolten reizigers
De Duitse spoorwegen (DB) gaan 500 euro betalen aan passagiers die het slachtoffer zijn geworden van uitgevallen airco's in ICE-hogesnelheidstreinen. Het smartengeld komt bovenop de vergoeding van anderhalf keer de ritprijs, die als tegoedbon wordt uitgekeerd.
Bron en meer
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Caspar »

Hm ik zat in een trein met defecte airco, op 1 bak na tussen Frankfurt en Neurenberg. In Wurzburg werden er met een vorkheftruck 2 pallets met water de trein ingereden. Men had de airco uitgezet in zijn geheel, dus ook geen ventilatie meer, maar ook de spanning viel toen weg van de stopcontacten en de displays boven de deuren en op de balkons gingen op zwart.
In 1 rijtuig deed de airco het nog wel, en ik had een stoel weten te bemachtigen vlak naast de deur. Doordat die deur erg vaak open ging, ging er al aardig wat koelte verloren en liep de temperatuur hoger op. De conducteur had het idee gekregen om de rest van de trein te gaan koelen door alle tussendeuren te openen en te ontgrendelen. Dus met andere woorden, de ene airco unit die het nog deed, moest de rest van de rijtuigen koel maken :roll:
Afbeelding
Deze stickers werden op de tussendeuren geplakt, met pen erbij geschreven: Klimaanlage defect.

Na een kwartiertje werd het ook de nog enige werkende airco te veel van het goede en stopte er ook mee. Bij het trein personeel droop het zweet ook letterlijk van de voorhoofden af, toen ze met tray's water langs renden. Iedereen mocht zoveel flesjes vragen als ie wilde, 3, 4 of 5 geen enkel probleem :pos: Toen ik in Neurenberg uitstapte op het perron in de volle zon, was dat een lekkere verkoeling, terwijl het daar ook een graad of 33 was.
Aan de overzijde van het perron kwam de ICE uit Wenen naar Frankfurt binnen, waar alle reizigers uit werden gestuurd, door jawel, defecte airco... Men kon overstappen op een andere ICE die voor dit treinstel was voorgebracht.

Het gaat niet om een paar treinstellen, maar zo ongeveer de helft van de ICE rijtuigen denk ik zo. Op de terugweg vandaag regende het ook omroep berichtjes op de stations, in welke trein(stellen) of wagons de Klimaanlage niet werkte.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Fles »

goffeju, ik hoop dat ik op 11 aug toch wel een ICE3 tref waarin de airco het WEL doet -o-
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door tsov »

Of dat het gewoon buiten vriest natuurlijk :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Caspar »

Maar volgens mij is defect ook echt defect. Vanmiddag ging ik namelijk terug, en was het niet warmer dan 23C buiten terwijl het in de trein gewoon rond de 35C was zonder enige ventilatie in sommigen bakken. Het zou me niets verbazen als die treinstellen eerst een onderhoudsronde nodig hebben voor ze weer degelijk koelen/ventileren.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Dexter »

Ik keek als Hollandse treinmachinist altijd enorm op tegen de Duitse spoorwegen. DBAG was je-van-het op spoorweggebied. Maar sinds de Eschede-ramp, de ICE-as-perikelen, de misére bij de Berlijnse S-Bahn en nu weer dit, raak ik er steeds meer en meer van overtuigd dat ze er een verschrikkelijke grote puinhoop van maken. :|
Vallend blad maakt rails glad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Karl »

In de jaren tachtig (wellicht iets daarvoor) was een nationaal spoorwegbedrijf, net zoals een luchtvaartbedrijf, in zekere zin toch wel belangrijk voor de 'branding' van je land. Kijk naar de Zwitsers en de Japanners met hun spoorwegen of de VAE met Emirates of Singapore met hun Airlines, vooral als je dan moet laten zien richting de burger dat jij het betere Duitsland (er waren er twee) bent kan het 'goed' laten overkomen van je spoorwegnet daarbij helpen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onderzoek naar oververhitte trein in Duitsland

Bericht door Vinny »

Tja, in de jaren 80 was er niet eens airco (op een aantal luxe verbindingen na)...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten