Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Berichtdoor Ruben » Ma 12 Jul 2010, 16:41

Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf
Geplaatst op: maandag 12 juli 2010 14:30
Laatst bijgewerkt: maandag 12 juli 2010 16:41


Europa kreunde dit weekend onder een echte hittegolf. Vooral zaterdag was het in grote delen van het continent snikheet. En dat zorgde voor chaos. In Duitsland werden passagiers geëvacueerd uit enkele snikhete treinen. Elders eiste de hitte ook meer sterfgevallen. Net als in België zorgden snikhete treinen in Duitsland voor problemen.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Berichtdoor Caspar » Ma 12 Jul 2010, 16:51

De moeder van een kleine jongen gebruikte de noodhamer om een raam open te breken zodat frisse lucht kon binnenwaaien.

Kan je dan niet beter even doorbijten tot het volgende station, en daar dan uitstappen met zijn allen? En hebben die ICE's geen degelijke noodventilatie? Heb de laatste tijd steeds meer het vermoeden dat er erg op dit soort onderhoud bij de DB bezuinigd wordt om betere cijfers te presenteren aan het einde van het boekjaar.

Helaas heb ik het nooit opgemeten, maar hoe warm zal het geweest zijn in een Wadloper destijds bij een flinke hittegolf?

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Berichtdoor Fles » Di 13 Jul 2010, 22:06

Wel drastisch om met de noodhamer een raam in te tikken in de wetenschap dat het buiten 35+ graden is, en dan zeggen dat je het deed "voor de frisse lucht" :?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Berichtdoor Caspar » Di 13 Jul 2010, 22:11

Ik zag trouwens ook voor het eerst sinds een paar jaar weer eens 2 vrouwen(?) of in ieder geval 2 mensen met een boerka aan lopen vorige week nabij Amsterdam Sloterdijk terwijl de zon tegen 14.00 ervoor zorgde dat het al 34C was in de schaduw
Dat zijn pas die-hards...

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Berichtdoor Justin » Wo 14 Jul 2010, 00:39

Je zou haast zeggen dat ze dan een witte boerka moeten aantrekken; dat reflecteert het alles nog een beetje. Moet wel natuurlijk wat dikkere stof zijn, voor het geval het doorschijnt ;). En niet langs fonteinen en waterparties gaan, anders zie je alles nog :mrgreen:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31523
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Berichtdoor Suus » Wo 14 Jul 2010, 01:29

Als je vele laagjes losjes over elkaar draagt is de hitte niet meer het grootste probleem: Zie ook de kleding van de nomaden in de Sahel.
Rame à l'approche

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Berichtdoor webguy » Wo 14 Jul 2010, 10:30

Ik geloof idd dat de koelere lucht onder de diverse laagjes blijft hangen. In Afghanistan is 35 graden toch ook niet bijzonder..
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Berichtdoor Caspar » Wo 14 Jul 2010, 10:45

Toch kan ik me niet voorstellen dat je in zo'n zwart gewaad je lekker koel kan houden, en dat je voor je lol een stukje door de zon gaat lopen ermee. Zag net bijvoorbeeld ook een vrouw met een lange dichtgeknoopte jas aan met zwarte hoofddoek op. Ze liep naast haar man die wel gewoon korte broek droeg met t shirt. Als het zo comfortabel is met die kleding aan, waarom trekt die man dan niet ook een lekkere lange dichte jas aan vandaag?

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Berichtdoor webguy » Wo 14 Jul 2010, 10:51

Mwah, mensen uit een warm klimaat die hebben heel ander warmte gevoel... Heb 10 jaar in Afrika gewoond, daar zie je de raarste hoeveelheden kleding. Vooral heel veel, ook als de mussen van het dak vallen...
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Berichtdoor Caspar » Wo 14 Jul 2010, 10:55

Ja maar hier doen alleen de vrouwen dat. Mannen lopen er doorgaans wel zomers bij. Dat was meer mijn punt. Roma vrouwen in Roemenië lopen in de zomer ook met die lange jurken aan enzo. Terwijl het daar weer de normaalste zaak van de wereld is dat hun mannen gewoon de hele dag met een ontbloot bovenlijf rondlopen. (is ook verre weg van fris overigens) Je wilt niet weten hoe die zweten en stinken naar zweet als je in een 6 persoonscompartiment zit in een airco loze Roemeense trein.

midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: Di 07 Jul 2009, 12:38

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Berichtdoor midnet » Wo 14 Jul 2010, 13:43

en dan zit in ROM nog luuks, zeg! Dat is EERSTE klas-2e klas is de gewone 8 persoane in een coupe-en vrijwel al die ouwe rottreinen hebben nog die stinkcoupes. En het schiet blijkbaar al op in Europa-nu ROmania al als ''buurland'' wordt beschouwd.
Over dat akkevietje in Duitsland-het kwam, als ik me dat bericht goed herinner, omdat die treinen stroomloos was stilgevallen-dus ''ff naar volgende bahnhof'' zat er ook al niet in. En als dat nou weer door vb. de bliksem kwam en er een boom was omgevallen-dan kon de redding brengende diesellok ter versleping ook niet snel erbij.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Berichtdoor Caspar » Wo 14 Jul 2010, 13:48

en dan zit in ROM nog luuks, zeg! Dat is EERSTE klas-2e klas is de gewone 8 persoane in een coupe-en vrijwel al die ouwe rottreinen hebben nog die stinkcoupes. En het schiet blijkbaar al op in Europa-nu ROmania al als ''buurland'' wordt beschouwd.

Ik snap echt niet wat je zegt :roll:

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Berichtdoor Karl » Wo 14 Jul 2010, 14:35

Want dat stuk daaronder is wel duidelijk...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Berichtdoor Geert » Wo 14 Jul 2010, 23:23

Poging tot vertaling:
En dan zit je in Roemenië nog luxe, zeg! Dat is EERSTE klas. 2e klas is de gewone 8 personen in een coupe, en vrijwel al die ouwe rottreinen hebben nog die stinkcoupes. En het schiet blijkbaar al op in Europa, nu Roemenië al als ''buurland'' wordt beschouwd. [zie naam van dit forumdeel]

Over dat akkefietje in Duitsland: het kwam, als ik me dat bericht goed herinner, omdat die treinen stroomloos was stilgevallen. Dus ''even naar het volgende station'' zat er ook al niet in. En als dat nou weer door bijvoorbeeld de bliksem kwam en er een boom was omgevallen, dan kon de redding brengende dieselloc (om te slepen) ook niet snel erbij.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Berichtdoor Caspar » Do 15 Jul 2010, 14:17

Oke, nog even over de Roemeense treinen, meestal zit je met 6 personen in 1 compartiment, enkele rijtuigen gezien waar je met 8 erin zou moeten kunnen. De Rapid en IC rijtuigen hebben in de 2e klas vaak een opstelling met slechts 3 zitplaatsen in de breedte in de 2e klas in het gedeelte van de rijtuigen met gangpaden. Beetje vergelijkbaar comfort/opstelling als ICM eerste klas, dus dat valt wel mee, best behoorlijk mat.

Viel me op dat in de wat minder comfortabele Accellerat treinen mensen vaak de buitendeuren tijdens het rijden openden voor de frisse lucht die dan door de trein heen tochtte. Kan je hier toch niet voorstellen dat er in een Airco loze virm dan maar de buitendeuren worden open gedaan tijdens het rijden voor de ventilatie :lol:


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast