Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartjes

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartjes

Bericht door Cookie »

Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartjes
Geplaatst op: donderdag 26 augustus 2010 09:52
Laatst bijgewerkt: donderdag 26 augustus 2010 16:28


In het treinstation Brussel-Zuid zijn de loketten van het internationaal vervoer gesloten als gevolg van een spontane personeelsactie. (...)

Met de actie protesteert het personeel tegen de extra toelage van 7 euro voor reizigers die hun internationaal treinticket aan het loket kopen. De bedienden eisen de intrekking van de maatregel.
Lees verder
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door iljitsch »

Nog afgezien van de idiote klantenpesterij die het kopen van internationale treinkaartjes sowieso is, is het belachelijk dat je in België kaartjes voor het eerste station over de grens bij een aparte balie moet kopen. Ik zeg: plemp overal chipkaartlezers neer zodat je op saldo tussen Nederland en België kan treinen. Daar hadden we toch de euro voor ingevoerd zodat dat soort dingen dan mogelijk zijn?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door Fles »

jij met je chipkaartlezers :P Maar idd, de gebruikelijke buitenlandse bestemmingen moet je gewoon bij elk loket kunnen kopen. Net als in elk fatsoenlijk land het geval is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door Vinny »

iljitsch schreef:Nog afgezien van de idiote klantenpesterij die het kopen van internationale treinkaartjes sowieso is, is het belachelijk dat je in België kaartjes voor het eerste station over de grens bij een aparte balie moet kopen. Ik zeg: plemp overal chipkaartlezers neer zodat je op saldo tussen Nederland en België kan treinen. Daar hadden we toch de euro voor ingevoerd zodat dat soort dingen dan mogelijk zijn?
Is dat zo? Kaartjes voor Roosendaal kon je (althans vroeger) gewoon bij de normale balie krijgen. Nu is het ook al weer jaren geleden dat ik een dergelijk kaartje op Brussel gekocht heb, maar ik hoefde niet naar het loket internationaal. Overigens is Maastricht officieel ook een NMBS-binnenland station, je hoeft zelfs geen internationale toeslag te betalen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door Caspar »

Er is zeker een NMBS manager op bezoek geweest bij het hoofdkantoor van NS-Hispeed, met een excursie naar de balies van Amsterdam: "kijk, sinds wij een tientje vragen per ticket, hebben we sinds een jaar minder loketten nodig, we zijn van 15 balies naar 4 gegaan, zelfs in de zomermaanden werkt dat perfect''.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door iljitsch »

Eerder dit jaar kon ik een kaartje naar Rilland-Bath (met enige vertraging voor het opzoeken) wel kopen bij het loket van het station op het vliegveld zaventem, maar niet lang daarna van Brussel Centraal naar Roosendaal kreeg ik alleen een vinger richting het internationale loket. Ben toen maar de trein in gesprongen zonder kaartje, want die ging een paar minuten later, die paar euro extra voor in de trein een kaartje kopen was me het niet waard om een uur langer in Brussel te moeten rondhangen.

Ik moet volgende maand van Nederland naar België, zit nu toch even flink te denken over hoe ik hier het handigst een kaartje voor kan kopen...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door Caspar »

Gewoon de kaartautomaat lijkt me?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Ik moet volgende maand van Nederland naar België, zit nu toch even flink te denken over hoe ik hier het handigst een kaartje voor kan kopen...
De meeste Belgische bestemmingen zitten gewoon in de kaartautomaat :)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door iljitsch »

Ok, da's mooi. Maar omdat ik alleen heen ga (en dus weet wanneer ik vertrek) ga ik misschien met de thalys.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Is dat zo? Kaartjes voor Roosendaal kon je (althans vroeger) gewoon bij de normale balie krijgen. Nu is het ook al weer jaren geleden dat ik een dergelijk kaartje op Brussel gekocht heb, maar ik hoefde niet naar het loket internationaal. Overigens is Maastricht officieel ook een NMBS-binnenland station, je hoeft zelfs geen internationale toeslag te betalen.
In Tubize werd ik met een simpel "Impossible :N " naar Brussel Zuid verwezen, en daar van de binnenlandse naar de internationale loketten. Wat klantvriendelijkheid betreft is België echt wel een uithangbord voor de wereld: "Kijk. Zo moet het NIET."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door Suus »

Ik heb ooit in Charleroi Sud eventjes kort met de kaartautomaat staan spelen (is geen weldenkend mens die eraan denkt hem ook maar te gebruiken) maar dat is dus gewoon een Windowscomputer met allemaal veel te kleine knopjes op het scherm.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door Fles »

Bee schreef:Ik heb ooit in Charleroi Sud eventjes kort met de kaartautomaat staan spelen (is geen weldenkend mens die eraan denkt hem ook maar te gebruiken) maar dat is dus gewoon een Windowscomputer met allemaal veel te kleine knopjes op het scherm.

Kansloos als je gee Proton/Bancontact hebt. En niemand heeft dat.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door Caspar »

Nouja die in Nederland zijn net zo kansloos. Van de week een Duits gezin aan kaartjes naar Amsterdam geholpen op station Heiloo, waar op zondag niets open is. Nee 38,20€ hadden ze niet aan muntgeld bij zich, der Schaffner dan? Die vroeg 35€ per kaartje toeslag, dus waren ze niet ingestapt. Ik wilde ze wel even helpen.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door midnet »

Ik was op VR 27/8 een dagje in Belgique (Waalse deel).
Op SOMMIGE bestemmingen net over de grens, zoals Maastricht, Lille=Rijssel en Maubeuge/FR , ook nog Aken (enkel met de Belgische treinen, niet met ICE/Thalys) gelden zogenaamde bechermde ''contracts-tarieven''. Deze zitten wel in de kaartautomaten en ontlopen de 7€ extra. NMBS stelt, dat hun website nu veel meer mogelijkheden biedt. Klein problem is dat die automaten enkel met enkele Belgische chipknips werken en dus vrijwel nooit gebruikt worden. In het prachtig mooie station Liege-Guillemins waren aparte winketten (guichets) voor binnenland, binnenland EN grensplaatsen en een aparte zone voor buitenland. Dat prachtig mooie station staat als een luxe vlag in een enorme modderschuit (die dag letterlijk plensbuien) aan een vlakte met slooprijpe huizen en een braakliggende veldje met prikkeldraad en erg veel rommel.
De NMBS had allerlei folders die het allemaal uitlegden en wat wel/niet extra ging kosten.
Van/naar station Luchthaven Nationaal is er de extra bijkomende verplichte DIabolo-toeslag van €2,05/per rit.
Het is alom bekend, dat de syndicaten (vakbonden) zeer sterk zijn aldaar en vooral gericht op het waarborgen van de tewerkstelling. Met zeer precieze naleving van de taalregels (perfect tweetalig, functioneel tweetalig of nog anders, die gradatie beinvloedt ook nog je salaris).
Iljitsj -zoals eerder al gemeld- als je goedkoop wil, neem een kaartje tot Mechelen en dan de LIJNbus naar luchthaven. Diverse lijnen duren 45/50 min. en elke 15 min komt een bus (kaartje op bus 3€/1,50 met een vooraf gekochte LIJNkaart)
Laatst gewijzigd door Ruben op zo 29 aug 2010, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Taalgebruik verbeterd
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door Vinny »

) aan een vlakte met slooprijpe huizen
Prachtig industrieel erfgoed, mijn jongen. Bovendien kun je daar nog een authentieke Cappuchino Viennoise krijgen voor 1,80 euro. Kom daar maar eens om in de buurt van welk centraal station van Nederland dan ook...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door Caspar »

Waar haal je in godsnaam een vooraf gekochte LIJNkaart vandaan? Trouwens, Luik is best een leuke stad, altijd dat negatieve gezeur daarover. Mensen willen alleen niet verder lopen dan 50 meter buiten het station. Als ik in Rotterdam uitstap, dan denk je ook van ja ehh is dit nu leuk? Of om over de architectuur rondom Utrecht nog maar niet te beginnen.

Nog een laatste vraagje aan midnet: Wat is een winket?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Waar haal je in godsnaam een vooraf gekochte LIJNkaart vandaan?
Bij de plaatselijke sigarenboer enzo, net als waar je in Nederland een strippenkaart vooraf zou kopen of je chipkaart zou opladen :wink:
En in het geval van Antwerpen kan je ze ook nog bij automaten kopen.

Zie hier :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door midnet »

Blijkens een posting op het belgsich forum (hgbtf.net) wordt de toeslag met 50% verminderd en dus op NL-nivo gebracht- nu 3,50. En iets meer stations net over de grens worden ervan bevrijd.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Actie bij NMBS tegen lokettoeslag internationale kaartje

Bericht door Caspar »

Ah dus het Polderen is daar ook al losgebarsten. Maar best goed dat die toeslag wat minder is. Ik ben en blijf van mening dat kaartjes die niet in het automaat of via Internet te krijgen zijn, gewoon toeslag loos te krijgen moeten zijn. Bijvoorbeeld personeelskorting etc is niet elders te krijgen, dus moet je wel naar het loket. Als je dan een 10tje toeslag betaalt, ben je jouw 50% korting op korte trajecten al kwijt aan de balietoeslag. Emmerich Grens- Duisburg is zelfs 1 euro duurder met 50% korting aan de balie, dan voltarief uit het kaartautomaat. :twisted:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 20 gasten