Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Berichtdoor Daniel » Vr 25 Apr 2008, 12:24

Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Een Eurostar-treinstel van de NMBS staat al ruim vijf jaar buiten dienst in de tractiewerkplaats van Vorst. De trein ter waarde van 38 miljoen euro bleek overbodig omdat de trafiek van de Eurostar tegenviel, zo schrijven Het Nieuwsblad, Het Volk en De Standaard donderdag.

De buitenkant van de trein is volgeklad met graffiti en het interieur is toegetakeld door vandalen en zwervers. Voorts zijn allerlei onderdelen gedemonteerd om andere treinen te depanneren.

De NMBS had de trein nodig voor de massa reizigers die de Eurostar te verwerken zou krijgen. Maar door het kwakkelende reizigersverkeer richting Londen heeft het extra treinstel de voorbije vijf jaar niet meer gereden, terwijl het huurcontract gewoon doorliep. "De huur voor al die jaren, 23.750.000 euro, was dus puur verlies", zegt Peter Reekmans (Lijst Dedecker), die het probleem aanklaagt.

NMBS-woordvoerder Hugo Stevens geeft toe dat de trein stilstaat. Maar hij ziet ook een positieve kant. "Doordat we de trein de voorbije jaren konden gebruiken voor zijn wisselstukken, hebben de andere stellen nauwelijks problemen gekend."

Bron: TIP via htmfoto.net
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7692
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Berichtdoor webguy » Vr 25 Apr 2008, 13:06

Aj, en ik dacht dat die 186'ers van de HSA/NS Hispeed onderhand wel ingezet mochten worden :P
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Berichtdoor Fles » Vr 25 Apr 2008, 15:24

webguy schreef:Aj, en ik dacht dat die 186'ers van de HSA/NS Hispeed onderhand wel ingezet mochten worden :P


:shock: :shock:

Afbeelding

Ik moest echt een keer of 4 lezen voor ik het begreep :lol: :oops:

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7692
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Berichtdoor webguy » Vr 25 Apr 2008, 16:01

Ha ha grapjas, ik bedoelde de BR186'ers :) Het was overigens meervoud he: er is maar een HSA 186... HSA betekende dus deze keer High Speed Alliance: NS/KLM
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Berichtdoor Caspar » Vr 25 Apr 2008, 18:42

Waarom hebben ze er des tijds niet voor gekozen om hem als reguliere TGV in te zetten zoals SNCF ook doet? Of heeft de NMBS geen eigen TGV's of aandeel daarin?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Berichtdoor Wubbo » Vr 25 Apr 2008, 19:23

Sowieso: zo'n ding laat je toch gewoon meedraaien in de reguliere omloop? Net als met de ICEs die NS aangeschaft heeft?

Gebruikersavatar
dvdhoven
Berichten: 132
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 07:09
Contact:

Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Berichtdoor dvdhoven » Za 26 Apr 2008, 20:50

Reiziger Ddrs schreef:NMBS-woordvoerder Hugo Stevens geeft toe dat de trein stilstaat. Maar hij ziet ook een positieve kant. "Doordat we de trein de voorbije jaren konden gebruiken voor zijn wisselstukken, hebben de andere stellen nauwelijks problemen gekend."
Oftewel, elk nadeel heb z'n voordeel :P
Dick van den Hoven

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Berichtdoor Meltrain » Ma 28 Apr 2008, 22:34

Caspar schreef:Waarom hebben ze er des tijds niet voor gekozen om hem als reguliere TGV in te zetten zoals SNCF ook doet? Of heeft de NMBS geen eigen TGV's of aandeel daarin?

Ja, desnoods rijdt je er een binnenlandse itercity richting Luik mee. Kan hij nog gelijk over de LGV ook.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast