Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Chauf21 » Di 19 Okt 2010, 15:38

DB wil gaan rijden tussen Londen en Amsterdam
Geplaatst op: dinsdag 19 oktober 2010 07:00
Laatst bijgewerkt: dinsdag 19 oktober 2010 15:38


De Duitse vervoerder DB is van plan om vanaf 2013 directe verbindingen tussen Londen en Frankfurt en tussen Londen en Amsterdam aan te bieden. Daarbij worden dan ook Brussel, Rotterdam en Keulen aangedaan. DB moet nog toelating van de verantwoordelijke autoriteiten krijgen, maar verwacht dit rond te krijgen.
Lees verder

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Ruben » Di 19 Okt 2010, 18:23

Richtige Konkurrenz voor Eurostar! Dit is waarom men daar ook maar snel voor de Velaro heeft gekozen. En iemand hier stelde al dat DB (omdat er met 2 stellen ICE door die tunnel gereden moet worden), het beste dat ding kan splitsen in een deel Duitsland en een deel Nederland, wat dus gaat gebeuren. :pos:
De spoormarkt wordt een beetje zoals de luchtvaart, kan het enkel toejuichen voor wat betreft grensoverschrijdende hoge snelheidstrajecten. Daar plan je immers je reis vooraf en is het dus geen punt je vast te leggen op een bepaalde trein en vervoerder.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Fles » Di 19 Okt 2010, 21:56

Ik hierbij ook al het "veiligheids"gezeik van de Fransen meegerekend? Of het feit dat treinen door de Tunnel volledig gecheckt moeten zijn op rare zaken (vandaar de capriolen in Brussel-Zuid)? Hoe gaan ze dat op Amsterdam C oplossen bijvoorbeeld?

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor VIRM » Wo 20 Okt 2010, 00:27

Ik ben helemaal voor! Als je met de trein naar Londen wilt, scheelt het een overstap in Brussel-Zuid/Midi.

Fles: inderdaad. Vergeet niet dat naast de veiligheidscontroles er ook paspoortcontrole is. Kortom: dat vereist dan een verbouwing op Amsterdam CS en Rotterdam CS.
Beul van de blindegeleidelijn

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Dexter » Wo 20 Okt 2010, 19:02

Het wordt toch eens een keer tijd dat die Engelsen dat hysterische gedoe laten vallen, anders blijven ze een 'eiland'.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25081
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Daniel » Wo 20 Okt 2010, 19:12

Las trouwens vandaag in de krant dat ook Eurostar zelf plannen heeft voor een trein Londen - Amsterdam. En DB schijnt al in overleg met NS te zijn over de praktische uitvoering.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Caspar » Wo 20 Okt 2010, 19:24

Voor 3 ritten per dag kan je inderdaad niet de hele dag een perron claimen op een station als Amsterdam of Rotterdam Centraal. Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25081
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Daniel » Wo 20 Okt 2010, 20:12

"Probleem" was ook het exclusieve vervoersrecht dat NS heeft voor de relatie Amsterdam - Rotterdam, maar dat lijkt me nog redelijk simpel op te lossen: die pik je er zo uit bij de kaartcontrole :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Ruben » Wo 20 Okt 2010, 20:14

De trein neerzetten op Brussel, reizigers niet laten instappen en dan eerst de douane de trein in is geen optie? Zo ging dat vroeger ook op Venlo.
Als ze nu even Schengen ondertekenen zijn we er gelijk vanaf, gekke eilanders.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11922
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Geert » Wo 20 Okt 2010, 20:39

Kan die grenscontrole niet naar Engeland zelf worden verplaatst, net zoals je bijvoorbeeld met de boot ook pas in Harwich door de Engelse douane gaat? Tussen Lille en London stoppen die Eurostartreinen toch niet?

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Ruben » Wo 20 Okt 2010, 20:44

Dat is ook een uitstekend idee. Voor een deel zit het daar natuurlijk nu ook al. Als ze zo eigenwijs zijn om niet mee te doen aan de Schengen ruimte dan maar op de blaren zitten. :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11922
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Geert » Wo 20 Okt 2010, 20:58

Kan de reistijd op de heenweg naar Engeland gelijk met 45 minuten worden verkort. En dan kan de trein misschien weer concurreren met het flugzeug...

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Ruben » Wo 20 Okt 2010, 23:05

Als deze trein het in 4 uur gaat doen is het een mooie concurrent. De meeste vliegvelden liggen immers ver buiten London en je moet in NL ook minstens een uur vantevoren aanwezig zijn op Schiphol.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31450
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 20 Okt 2010, 23:18

Ten tijde van de vliegtax was het goedkoper om met de trein naar Londen te gaan vanuit Nederland dan met het vliegtuig. In die tijd ben ik ook eens heen en weer naar Londen gegaan met de trein. Is mij niet slecht bevallen, al had de aankleding van de wachtruimte in Brussel-Zuid wel iets beter gekund. Er was op een kleine kiosk helemaal niets daar :?

Amsterdam - Londen moet te doen zijn in 3:50. Het is nu 1:51 voor Londen - Brussel, en 1:54 voor Brussel - Amsterdam. Dan heb ik nog wat tijd voor een stop in Brussel meegerekend (koppelen en ontkoppelen). Is dus wel haalbaar.

In Amsterdam is er volgens mij wel genoeg ruimte voor een douaneafdeling. Als ze nu eindelijk eens de roltrappen bij spoor 15 kunnen inbouwen, dan kan op de plek van de Etos in de westtunnel een douaneruimte worden ingericht. Je zou de toegang tot spoor 15 op de overige plekken in het station dan kunnen afsluiten door middel van grote automatische hekken o.i.d. Daarnaast is het station nu onderhevig aan een kleine verbouwing, als dat klaar is over een paar jaar komt er wel meer ruimte vrij voor een eventuele douaneafdeling.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Caspar » Do 21 Okt 2010, 18:00

Maar is dat niet heel duur te realiseren voor slechts 3 ritten per dag, en dan ook nog op Schiphol en Rotterdam centraal?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31450
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Suus » Do 21 Okt 2010, 18:07

Schiphol wordt niet genoemd als tussenstop.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Caspar » Do 21 Okt 2010, 18:14

Spoor 15 is trouwens de aanloop route voor NS en Prorail personeel naar de VL-post en de NS parkeerplaatsen voor het rijdend personeel. Persoonlijk zie ik spoor 15 dus niet zitten :oops:

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Dexter » Do 21 Okt 2010, 22:50

Hoezo niet? Dat draahek aan de kop van het perron heeft al iets grensovergang-achtigs. :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9525
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Berichtdoor Wubbo » Do 21 Okt 2010, 23:52

Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering
Geplaatst op: donderdag 21 oktober 2010 23:48
Laatst bijgewerkt: donderdag 21 oktober 2010 23:52


Deutsche Bahn wil in 2013 een directe treindienst aanbieden tussen Amsterdam en Londen. Dat is in de basis mogelijk doordat Europa de spoorwegmarkt heeft opengegooid. Maar voordat de eerste trein gaat rijden, moeten er nog wel wat praktische problemen worden overwonnen.
Lees verder

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Berichtdoor Caspar » Vr 22 Okt 2010, 09:39

Het zou me wel tof lijken als de DB eerder rijdt over de HSL dan de echte Hispeed Fyra :lol:

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Berichtdoor Karl » Vr 22 Okt 2010, 13:52

Hoe zit het met de veiligheid van de Eurotunnel en de bagage van de passagiers? Dat is toch ook een van de redenen dat dit wordt gecontroleerd in Brussel/Parijs/Lille voordat je de tunnel in duikt?

Je zou toch ook een HSL-spoor/perron kunnen realiseren in Amsterdam en Rotterdam, dan kan je gelijk Thalys en Fyra mensen ook controleren, daar heeft het Ministerie van Veiligheid vast oren naar...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Berichtdoor Dexter » Vr 22 Okt 2010, 15:04

Tja dat zou best eens kunnen, na dat artikel in De Pers van enige tijd geleden met die schreeuwende kop erboven: "Dan Blazen We Toch Gewoon De Thalys Op?" (Ging erover dat het op vliegvelden terroristen steeds moeilijker gemaakt wordt)
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Berichtdoor Bram » Vr 22 Okt 2010, 16:32

Perron 15a op Amsterdam CS zou toch geschikt moeten zijn als 'Eurostarperron'? Dan laten ze die prorailmannetjes maar even omlopen hoor.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Berichtdoor Dexter » Vr 22 Okt 2010, 16:37

Oei, laat Caspar het maar niet horen, die zal je dat niet in dank afnemen... :|
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31450
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Berichtdoor Suus » Vr 22 Okt 2010, 18:20

Vanaf het looppad een trappetje naar de Droogbak, en aan de andere kant bij spoor 1/2 een speciaal trappetje in het perron bouwen voor het personeel is zeker geen optie? Even creatief "meedenken" :idea:
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast