Pagina 1 van 3

DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: di 19 okt 2010, 15:38
door Chauf21
DB wil gaan rijden tussen Londen en Amsterdam
Geplaatst op: dinsdag 19 oktober 2010 07:00
Laatst bijgewerkt: dinsdag 19 oktober 2010 15:38


De Duitse vervoerder DB is van plan om vanaf 2013 directe verbindingen tussen Londen en Frankfurt en tussen Londen en Amsterdam aan te bieden. Daarbij worden dan ook Brussel, Rotterdam en Keulen aangedaan. DB moet nog toelating van de verantwoordelijke autoriteiten krijgen, maar verwacht dit rond te krijgen.
Lees verder

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: di 19 okt 2010, 18:23
door Ruben
Richtige Konkurrenz voor Eurostar! Dit is waarom men daar ook maar snel voor de Velaro heeft gekozen. En iemand hier stelde al dat DB (omdat er met 2 stellen ICE door die tunnel gereden moet worden), het beste dat ding kan splitsen in een deel Duitsland en een deel Nederland, wat dus gaat gebeuren. :pos:
De spoormarkt wordt een beetje zoals de luchtvaart, kan het enkel toejuichen voor wat betreft grensoverschrijdende hoge snelheidstrajecten. Daar plan je immers je reis vooraf en is het dus geen punt je vast te leggen op een bepaalde trein en vervoerder.

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: di 19 okt 2010, 21:56
door Fles
Ik hierbij ook al het "veiligheids"gezeik van de Fransen meegerekend? Of het feit dat treinen door de Tunnel volledig gecheckt moeten zijn op rare zaken (vandaar de capriolen in Brussel-Zuid)? Hoe gaan ze dat op Amsterdam C oplossen bijvoorbeeld?

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 00:27
door VIRM
Ik ben helemaal voor! Als je met de trein naar Londen wilt, scheelt het een overstap in Brussel-Zuid/Midi.

Fles: inderdaad. Vergeet niet dat naast de veiligheidscontroles er ook paspoortcontrole is. Kortom: dat vereist dan een verbouwing op Amsterdam CS en Rotterdam CS.

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 19:02
door Dexter
Het wordt toch eens een keer tijd dat die Engelsen dat hysterische gedoe laten vallen, anders blijven ze een 'eiland'.

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 19:12
door Daniel
Las trouwens vandaag in de krant dat ook Eurostar zelf plannen heeft voor een trein Londen - Amsterdam. En DB schijnt al in overleg met NS te zijn over de praktische uitvoering.

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 19:24
door Caspar
Voor 3 ritten per dag kan je inderdaad niet de hele dag een perron claimen op een station als Amsterdam of Rotterdam Centraal. Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 20:12
door Daniel
"Probleem" was ook het exclusieve vervoersrecht dat NS heeft voor de relatie Amsterdam - Rotterdam, maar dat lijkt me nog redelijk simpel op te lossen: die pik je er zo uit bij de kaartcontrole :wink:

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 20:14
door Ruben
De trein neerzetten op Brussel, reizigers niet laten instappen en dan eerst de douane de trein in is geen optie? Zo ging dat vroeger ook op Venlo.
Als ze nu even Schengen ondertekenen zijn we er gelijk vanaf, gekke eilanders.

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 20:39
door Geert
Kan die grenscontrole niet naar Engeland zelf worden verplaatst, net zoals je bijvoorbeeld met de boot ook pas in Harwich door de Engelse douane gaat? Tussen Lille en London stoppen die Eurostartreinen toch niet?

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 20:44
door Ruben
Dat is ook een uitstekend idee. Voor een deel zit het daar natuurlijk nu ook al. Als ze zo eigenwijs zijn om niet mee te doen aan de Schengen ruimte dan maar op de blaren zitten. :mrgreen:

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 20:58
door Geert
Kan de reistijd op de heenweg naar Engeland gelijk met 45 minuten worden verkort. En dan kan de trein misschien weer concurreren met het flugzeug...

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 23:05
door Ruben
Als deze trein het in 4 uur gaat doen is het een mooie concurrent. De meeste vliegvelden liggen immers ver buiten London en je moet in NL ook minstens een uur vantevoren aanwezig zijn op Schiphol.

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 23:18
door Suus
Ten tijde van de vliegtax was het goedkoper om met de trein naar Londen te gaan vanuit Nederland dan met het vliegtuig. In die tijd ben ik ook eens heen en weer naar Londen gegaan met de trein. Is mij niet slecht bevallen, al had de aankleding van de wachtruimte in Brussel-Zuid wel iets beter gekund. Er was op een kleine kiosk helemaal niets daar :?

Amsterdam - Londen moet te doen zijn in 3:50. Het is nu 1:51 voor Londen - Brussel, en 1:54 voor Brussel - Amsterdam. Dan heb ik nog wat tijd voor een stop in Brussel meegerekend (koppelen en ontkoppelen). Is dus wel haalbaar.

In Amsterdam is er volgens mij wel genoeg ruimte voor een douaneafdeling. Als ze nu eindelijk eens de roltrappen bij spoor 15 kunnen inbouwen, dan kan op de plek van de Etos in de westtunnel een douaneruimte worden ingericht. Je zou de toegang tot spoor 15 op de overige plekken in het station dan kunnen afsluiten door middel van grote automatische hekken o.i.d. Daarnaast is het station nu onderhevig aan een kleine verbouwing, als dat klaar is over een paar jaar komt er wel meer ruimte vrij voor een eventuele douaneafdeling.

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: do 21 okt 2010, 18:00
door Caspar
Maar is dat niet heel duur te realiseren voor slechts 3 ritten per dag, en dan ook nog op Schiphol en Rotterdam centraal?

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: do 21 okt 2010, 18:07
door Suus
Schiphol wordt niet genoemd als tussenstop.

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: do 21 okt 2010, 18:14
door Caspar
Spoor 15 is trouwens de aanloop route voor NS en Prorail personeel naar de VL-post en de NS parkeerplaatsen voor het rijdend personeel. Persoonlijk zie ik spoor 15 dus niet zitten :oops:

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Geplaatst: do 21 okt 2010, 22:50
door Dexter
Hoezo niet? Dat draahek aan de kop van het perron heeft al iets grensovergang-achtigs. :mrgreen:

Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Geplaatst: do 21 okt 2010, 23:52
door Wubbo
Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering
Geplaatst op: donderdag 21 oktober 2010 23:48
Laatst bijgewerkt: donderdag 21 oktober 2010 23:52


Deutsche Bahn wil in 2013 een directe treindienst aanbieden tussen Amsterdam en Londen. Dat is in de basis mogelijk doordat Europa de spoorwegmarkt heeft opengegooid. Maar voordat de eerste trein gaat rijden, moeten er nog wel wat praktische problemen worden overwonnen.
Lees verder

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 09:39
door Caspar
Het zou me wel tof lijken als de DB eerder rijdt over de HSL dan de echte Hispeed Fyra :lol:

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 13:52
door Karl
Hoe zit het met de veiligheid van de Eurotunnel en de bagage van de passagiers? Dat is toch ook een van de redenen dat dit wordt gecontroleerd in Brussel/Parijs/Lille voordat je de tunnel in duikt?

Je zou toch ook een HSL-spoor/perron kunnen realiseren in Amsterdam en Rotterdam, dan kan je gelijk Thalys en Fyra mensen ook controleren, daar heeft het Ministerie van Veiligheid vast oren naar...

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 15:04
door Dexter
Tja dat zou best eens kunnen, na dat artikel in De Pers van enige tijd geleden met die schreeuwende kop erboven: "Dan Blazen We Toch Gewoon De Thalys Op?" (Ging erover dat het op vliegvelden terroristen steeds moeilijker gemaakt wordt)

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 16:32
door Bram
Perron 15a op Amsterdam CS zou toch geschikt moeten zijn als 'Eurostarperron'? Dan laten ze die prorailmannetjes maar even omlopen hoor.

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 16:37
door Dexter
Oei, laat Caspar het maar niet horen, die zal je dat niet in dank afnemen... :|

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 18:20
door Suus
Vanaf het looppad een trappetje naar de Droogbak, en aan de andere kant bij spoor 1/2 een speciaal trappetje in het perron bouwen voor het personeel is zeker geen optie? Even creatief "meedenken" :idea: