Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Ma 25 Okt 2010, 18:27

ben80 schreef:
Caspar schreef:Maar is dat niet heel duur te realiseren voor slechts 3 ritten per dag, en dan ook nog op Schiphol en Rotterdam centraal?


Het is niet extreem moeilijk om een spoor te sluiten voor een paar treinen per dag.
Dat gebeurde al in Bourg Saint Maurice en Avignon, voor een paar zomer en winter Eurostar treinen.

Maar natuurlijk kost dat veel geld, als je moet een Engelse Douane kantoor bouwen + de nodige personeel.

Inderdaad. Het meest simpele is om de trein tot aan Brussel Zuid een open instapregime te geven en op Brussel Zuid het douanepersoneel (dat er toch al is, want die zitten nu ook al in Brussel) de trein te laten uitkammen. Je blijft met het baggageprobleem zitten, maar wellicht is dat te verhelpen door mobiele bagagecontroleposten neer te zetten op Amsterdam Centraal bij de toegang naar spoor 15.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: Vr 12 Jun 2009, 22:15

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Berichtdoor lamar » Di 26 Okt 2010, 15:45

Wordt denk lastig van die mobiele röntgenscan dingen. Op Rotterdam zou er nu nog best rekening gehouden mee kunnen worden. Amsterdam weet ik niet, maar het is wel een beetje raar geregeld hoor bij die Eurostar. In Brussel moet je meerdere keren je paspoort laten zien en spullen op de band etc, en in London hoefde ik alleen maar me paspoort te ''showen'' (aandachtig kijken deed ie volgens mij niet eens) en je tas door een scan en je was al weer klaar.
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Berichtdoor reisthijs » Di 26 Okt 2010, 16:06

Dat heeft niet zozeer te maken met de Eurostar, meer met het Britse idee van grenscontrole: ze controleren wel uitgebreid iedereen die het VK in wil, maar wie er allemaal het land verlaat dat kan ze niets schelen. Daarom is er twee keer controle als je in Brussel instapt: 1x omdat je België en daarmee het Schengen-gebied verlaat, 1x omdat je het VK binnen gaat.

De andere kant op is er in Londen alleen een controle van de Franse douane.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Berichtdoor Freek » Do 10 Mar 2011, 12:15

*Kick*
France Shifts Stance to Allow German Trains Into Channel Tunnel
The French government said it won’t bar Siemens AG (SIE) trains from the Channel Tunnel if Europe’s rail- safety agency backs their introduction, a shift that should clear the way for Deutsche Bahn AG to begin services to London.
lees verder

Een volgende stap is gezet. Mocht het veiligheidsregime inderdaad worden aangepast dan is dat een belangrijke stap naar concurrentie in de kanaaltunnel.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Berichtdoor Chauf21 » Ma 21 Mar 2011, 17:32

Het Europees Agentschap voor Spoorwegen (ERA) heeft vandaag laten weten dat het IGC niet het recht heeft te eisen dat treinen die door de tunnel gaan een aparte locomotief moeten hebben. Sterker nog, ze vindt dat er passend evacuatiescenario moet liggen dat ook is afgestemd op de kenmerken van andere treinen of fabrikanten, mocht dat aan de orde zijn. Zie http://www.fd.nl/artikel/21729206/dompe ... naaltunnel. Meer en meer bevestiging en ruimte voor nieuwe initiatieven *O*

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Berichtdoor Thom91 » Ma 21 Mar 2011, 19:01

Mooi dat ze dat tenminste willen gaan doen :)
wordt tijd voor wat concurrentie voor die Eurostar. Moet daar ook maar niet een Europese aanbesteding voor komen?
Komt wel goed schatje.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Berichtdoor Freek » Vr 09 Dec 2011, 11:34

Door vertraging bij Siemens moet DB de treinen naar Londen uitstellen naar 2015, volgens DB. Siemens ziet het net even anders. Het onderste artikel is in het Engels.

Het interessantste artikel:
Bahn erreicht London mit zwei Jahren Verspätung
Außerplanmäßiger Halt auf der Strecke nach London: Die tägliche Verbindung der Deutschen Bahn von Frankfurt in die britische Hauptstadt soll nach SZ-Informationen erst 2015 kommen - zwei Jahre später als angekündigt. Grund für die Verspätung: Probleme mit der Zulassung der vorgesehenen neuen Züge.
Lees verder bij de Sued Deutsche Zeiting, onderaan het artikel even doorklikken naar de 2de pagina

ICE nach London Zug im Verzug
Eine direkte Zugverbindung von Deutschland nach London wird es vorerst nicht geben. Die Deutsche Bahn fährt frühestens Ende 2015 mit ihrem ICE nach England - und macht dafür Siemens verantwortlich.
Lees verder Bij de FAZ

Deutsche Bahn London Route Delayed to 2015 as Trains Held Up
Deutsche Bahn AG said its planned rail service from Frankfurt to London via the Channel Tunnel has been put back from 2013 to 2015.
lees verder

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Berichtdoor webguy » Vr 09 Dec 2011, 11:36

In dat laatste artikel staat overigens wel dat Eurostar misschien al wel in 2014 naar Amsterdam, Keulen en Frankfurt door kan rijden...
Reisinformatie/nerd

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Berichtdoor Freek » Vr 09 Dec 2011, 11:56

Las het inderdaad ook, had dat bericht echter nog nergens gelezen. Heb daar nu ook een artikel over, komt alleen uit 2010. Heb dus blijkbaar is gemist, of ben iets vergeten.

Eurostar to offer direct services to Amsterdam and Geneva
Rail passengers will be able to travel directly to Amsterdam and Geneva as part of the expansion of the European high speed rail network.
lees verder

Wordt nog interessant, het wachten is natuurlijk op een vertraging bij Eurostar. Daarnaast moet nog afgewacht worden hoe serieus de plannen zijn; maar belooft wel wat voor 2014/5. Leuke concurrentie tussen Amsterdam/Brussel met de Fyra/Thalys, Eurostar en ICE.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Berichtdoor webguy » Vr 09 Dec 2011, 12:01

De vraag is natuurlijk of ze "fifth freedom rights" gaan uitbuiten. Die term wordt bij luchtvaart gebruikt om aan te geven of je bij een tussenstop die niet het land van herkomst van de vervoerder is, ook reizigers gaan vervoeren. Je hoeft natuurlijk niet perse kaartjes Amsterdam-Brussel te gaan verkopen.
Reisinformatie/nerd


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast