Nieuwe dienstregeling NMBS

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Wubbo »

Nieuwe dienstregeling NMBS
Geplaatst op: maandag 25 oktober 2010 21:18
Laatst bijgewerkt: maandag 25 oktober 2010 21:20


Op 12 december voert de NMBS een nieuwe dienstregeling in. De spoorwegmaatschappij spreekt over kleine aanpassingen. De reizigersorganisatie TreinTramBus (TTB) heeft al negatief gereageerd. Zij klaagt aan dat er te weinig verandert en op sommige lijnen de dienstregeling er zelfs op achteruit gaat.
Lees verder
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door MdJ »

De linkt geeft:

Code: Selecteer alles

Geen toegang

Je moet ingelogd zijn om deze pagina te kunnen bekijken.

Contacteer de beheerder als je deze melding ten onrechte denkt te krijgen.
inloggen
Hmmz... :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Daniel »

Lol, da's de pagina die we gebruiken om het nieuws op portal en forum te plaatsen. Heb 't artikel even opgegoogled en de link gecorrigeerd, zal wel gewoon uit 't verkeerde browservenster gekopieerd zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Suus »

Lees ik hier nu dat er gewoon twee stations gesloten gaan worden in Antwerpen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Ardan »

De stoptrein Roosendaal-Antwerpen gaat dan dus ook door de tunnel rijden, lijkt me. Ik vroeg me inderdaad altijd al af wat nou de vervoerswaarde is van de Awp-Oost en Dam.. voor heel veel reizigers gaat de reistijd dan flink verkort worden omdat je dan geen rondje ring meer hoeft te doen om op Centraal te komen :)
En die zin over de verbinding Gent-Brussel... in 21 minuten tijd 3 treinen, en dan een gat van 39 minuten... Is Nederland dan echt het enige land waar praktisch elke serie standaard elk half uur rijdt?? Zeker op de verbinding Gent-Brussel verwacht je toch wel wat beters...
Ik doe ook maar wat
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Stefan »

Ardan schreef:Is Nederland dan echt het enige land waar praktisch elke serie standaard elk half uur rijdt??
Denk dat we hier inderdaad heel erg verwend zijn met patroontijden en fatsoenlijke dienstregelingen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door reisthijs »

Ardan schreef:Ik vroeg me inderdaad altijd al af wat nou de vervoerswaarde is van de Awp-Oost en Dam..
Er wordt inderdaad heel erg weinig gebruik van gemaakt: de twee stations hadden in 2009 allebei minder dan 100 instappers per dag, daarmee zijn het verreweg de rustigste stations aan de lijn Antwerpen-Roosendaal. Met een schamele uurdienst zijn deze stations natuurlijk ook niet erg handig voor ritjes binnen de stad.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Suus »

De Belgische spoorwegen stralen naar mijn mening maar erg weinig ambitie uit. Lage frequenties op alle dagen van de week, in het weekend denkt men zelfs dat mensen hoeven niet te werken, dus dan hoeft het treinpersoneel ook niet te werken :X

Komt nog bij dat door het gebrek aan ruimtelijke ordening in Belgë zeker in Vlaanderen geen fatsoenlijke dichtbebouwde kernen meer bestaan en je dus veel stations nodig hebt om weinig mensen te bedienen. Een oplossing daarvoor is niet eenvoudig te bedenken, maar het lijkt wel dat ze een cultuuromslag nodig hebben daar bij de NMBS om de trein voor iedereen een aantrekkelijker vervoersmiddel te maken. Want ik ben minder snel geneigd om de trein te nemen als deze maar een keer per uur rijdt in de grote stad, terwijl bij mij in dit "kleine" dorp op beide stations elk kwartier een trein stopt, op bijna elk uur van de dag :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door JWM »

Bee schreef:Lees ik hier nu dat er gewoon twee stations gesloten gaan worden in Antwerpen?
Het zou me niks verbazen als er een paar keer per dag nog een of andere gare P-trein blijf stoppen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Suus »

Oja, ik zie wat treinen van en naar Aarschot...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Lees ik hier nu dat er gewoon twee stations gesloten gaan worden in Antwerpen?
Ze worden niet 'zomaar' gesloten, het heeft te maken met de vervanging van de oude spoorbruggen over het Albertkanaal, zodat het kanaal kan worden verbreed. De brug waar de stoptreinen nu overheen rijden wordt dus gesloopt, en die werkzaamheden beginnen in het voorjaar van 2011.

Het is niet duidelijk of de sluiting van die twee stations definitief is of dat ze weer open gaan als de nieuwe brug klaar is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Dexter »

Stefan schreef:
Ardan schreef:Is Nederland dan echt het enige land waar praktisch elke serie standaard elk half uur rijdt??
Denk dat we hier inderdaad heel erg verwend zijn met patroontijden en fatsoenlijke dienstregelingen.
Ik wou dat Nederlandse treinreizigers zich hier nu eens wat meer bewust van zouden worden. :Y
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Suus »

reisthijs schreef:
Bee schreef:Lees ik hier nu dat er gewoon twee stations gesloten gaan worden in Antwerpen?
Ze worden niet 'zomaar' gesloten, het heeft te maken met de vervanging van de oude spoorbruggen over het Albertkanaal, zodat het kanaal kan worden verbreed. De brug waar de stoptreinen nu overheen rijden wordt dus gesloopt, en die werkzaamheden beginnen in het voorjaar van 2011.
Dan is dus of de journalist hier nogal kortaf geweest, of er schort wat aan de communicatie bij de NMBS.

Is het trouwens vreemd dat ik er op deze pagina: http://www.b-rail.be/nat/N/common/minis ... /index.php niets over kan vinden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:
Ardan schreef:Ik vroeg me inderdaad altijd al af wat nou de vervoerswaarde is van de Awp-Oost en Dam..
Er wordt inderdaad heel erg weinig gebruik van gemaakt: de twee stations hadden in 2009 allebei minder dan 100 instappers per dag, daarmee zijn het verreweg de rustigste stations aan de lijn Antwerpen-Roosendaal. Met een schamele uurdienst zijn deze stations natuurlijk ook niet erg handig voor ritjes binnen de stad.
Ik weet niet hoe die stations ten opzichte van de stad liggen, maar hier spreekt volgens mij het Hofpleineffect. Voor veel mensen is de meerwaarde van het station niet duidelijk en gaan liever met de bus...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Dexter »

Antwerpen-Oost en -Dam liggen beiden net buiten het centrum. De spoorlijn loopt ter plaatse met een boog om het centrum heen. Toch liggen ze in of bij dichtbevolkte wijken, dus als er maar een frequentere treindienst was, zouden ze best meer volk kunnen trekken. Ik zou ook voor de bus/tram kiezen in plaats van een trein die maar 1x per uur stopt.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Suus »

Belgen zullen dan zeggen: Ja, maar de spoorlijn van- en naar Nederland zit al heel erg vol. Ik vraag mij af hoeveel goederentreinen daar moeten rijden om met 3 treinen per richting per uur de spoorlijn al als vol te bestempelen. Een vergelijkbaar traject in Nederland is Amersfoort - Zwolle, en daar rijden gewoon 4 treinen per uur...

Overigens is de afstand tussen de stations op lijn 12 nog erger dan Diemen - Amsterdam Muiderpoort... (2x 1,5 kilometer)

In 1994 werd Kapellenbos gesloten, maar anders was het:

Kapellen - 2,0 km - Kapellenbos
Kapellenbos - 2,0 km - Heide

En verder is het

Luchtbal - 0,8 km - Noorderdokken
Noorderdokken - 2,3 km - Ekeren
Ekeren - 1,1 km - Sint-Mariaburg
Sint-Mariaburg - 2,5 km - Kappellen
(dan die 4 km, was dus eerst 2x 2,0)
Heide - 1,7 km - Kijkuit
Kijkuit - 1,3 km - Kalmthout

Dat trekt allemaal op niets natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Dexter »

En als je dan ook nog ziet wat voor materieel er ingezet wordt en dan die uniformen van het personeel erbij, dan krijg je haast toch wel een beetje Oostblokachtige indrukken.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Ardan »

En al helemaal als je de stations erbij denkt hoe die tot voor kort waren... Kijkuit is enkele maanden terug als laatste opgeknapt. Begin dit jaar was het nog letterlijk een zandbak naast de rails met een naambordje en een vodje met vertrektijden..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Belgen zullen dan zeggen: Ja, maar de spoorlijn van- en naar Nederland zit al heel erg vol. Ik vraag mij af hoeveel goederentreinen daar moeten rijden om met 3 treinen per richting per uur de spoorlijn al als vol te bestempelen.
Over een tijdje verdwijnt de Benelux van deze lijn, dan moet er zeker ruimte zijn voor een extra trein. Al lijkt het niet echt nuttig, als je de reizigersaantallen ziet (aantal instappers per werkdag in 2009):

Code: Selecteer alles

ESSEN     1.278
KAPELLEN     992
HEIDE     791
KALMTHOUT     737
EKEREN     596
ANTWERPEN-LUCHTBAL     170
WILDERT     163
ANTWERPEN-NOORDERDOKKEN     162
KIJKUIT     136
ANTWERPEN-HAVEN     119
SINT-MARIABURG     93
ANTWERPEN-DAM     89
ANTWERPEN-OOST     74
Bron: http://www.treintrambus.be/actueel/blog ... jfers.html

De vijf druktste stations hebben doordeweeks 2 treinen per uur, de rest dus maar 1. Opmerkelijk in dit lijstje is Antwerpen-Haven, daar komen per dag alleen maar 2 P-treinen!
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Caspar »

Misschien dat het aantal reizigers van Essen nog wat omhoog gaat als de Fyra naar Brussel gaat rijden, dat er meer mensen uit de omgeving ervoor kiezen om naar Essen te rijden per auto en daar op te stappen op de stoptrein naar Antwerpen. Dit omdat ze anders in Roosendaal ook al noodgedwongen in de stoptrein zouden komen, maar die vanuit Essen een stuk goedkoper is?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Vinny »

overigens zijn de reizigersaantallen niet te vergelijken met de Nederlandse, omdat ze in Belgie anders tellen. Volgens mij moet je het x2 doen (en misschien zelfs x4) om hetzelfde te meten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door midnet »

met alle kritiek mag je ook wel eens iets beter nnadenken over lokale toestanden
1.in Belgie is nu eenmaal een gigantiese pendel naar Brussel, voor de tewerkstelling, en dat dus enkel ma-vr. Alleen, heel merkwaardig, in juli en aug (dat zijn daar precies de vakantiemaanden-als1/9 op vr valt, gaan TOCH de scholen gewoon dan open) is het omgekeerd, dan wil ieder in weekend naarhene de kust.
2.er is inderdaad een traditie van erg versnipperde bebouwing, waardoor het ook onmogelijk is een goed werkend busnet op te zetten-nog vooral in Wallonie merkbaar, Sommige lijnen hebben wel 5 of 6 ''varianten''=afwijkende lijnvoering door weer andere durpkes.
3. alles van de Belse overheid ademt een sfeer van Oostblok kaalheid uit. Kijk eens in een postkantoor of vlakbij Br-Noord dat kantoor waar de kentekens worden verstrekt. DUS alswe in NL nog wat willen bezuinigen; daar tonen ze hoe het kan op de uitgaafjes!
4. het Belse spoornet is, na de laatste grote revolutie, in IC en IR-lijnen opgedeeld, die allemaal elk uur rijden. Tussen Brussel en Gent, en trouwens ook Antwerpen-Gent heb je 3 verschillende lijnen, die elders weer in een ander patroon moeten worden ingepast. Enkel op de as Antwerpen-BR-Charleroi (een dienst komt vanaf Essen) is het stipt elke 30 min.
De ''Waalse'' as, Liege-Charleoi-Mons-Tournai-MOuscron rijdt slechts elk uur, met soms enkele toevoegingen.
De vraag naar vervoer is, ondanks een veelheid aan veel lagere tarieven als in NL, gewoonm een heel stuk lager daar. Bovendien stimuleren de gewesten met nog veel lagere prijzen hun eigen bussen-LIJN en TEC.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:overigens zijn de reizigersaantallen niet te vergelijken met de Nederlandse, omdat ze in Belgie anders tellen. Volgens mij moet je het x2 doen (en misschien zelfs x4) om hetzelfde te meten...
In België telt men instappers, in Nederland in- en uitstappers. Dus x2 lijkt me dan logisch (voor Brussel C kom je dan op 144.000, dat scheelt niet veel met Amsterdam C)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Suus »

De medewerkers van de spoorwegen zijn het niet eens met de nieuwe dienstregeling en gaan daarom maandag 15 november maar weer eens staken... :X

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... -til.dhtml
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Nieuwe dienstregeling NMBS

Bericht door Gekko123 »

Och, ze moeten de hobby van het gehele volk weer eens ten uitvoer brengen :N
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten