Kerntransport kiest andere route

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Kerntransport kiest andere route

Berichtdoor Caspar » Za 06 Nov 2010, 12:25

Kerntransport kiest andere route

Een omstreden nucleair transport van Frankrijk naar Duitsland heeft vannacht een andere route gevolgd. Waarschijnlijk wilden de autoriteiten betogers omzeilen die tegen het transport protesteren.

http://nos.nl/artikel/196339-kerntransport-kiest-andere-route.html

Nu vraag ik me af, als die trein via Caen in Normandië naar Valanciennes tegen te Belgische grens rijdt, en daarna doorrijd naar Gorleben in Noord Duitsland, wat voor route die dan helemaal maakt? Bij Valanciennes kan je volgens mij nergens de grens over, dus dan zou die via Charleroi kunnen rijden en Luik- Aachen, maar dan rijd je door een heel druk bevolkt gebied.
Anders zou die trein helemaal onder Luxemburg door rijden langs Thionville, maar dan maakt ie wel heel erg veel extra kilometers.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Kerntransport kiest andere route

Berichtdoor Caspar » Za 06 Nov 2010, 12:37

Afbeelding
Zoiets zou die trein dan moeten rijden, heb even amateuristisch met een rood lijntje een mogelijke route bedacht. En Valanciennes ligt dan weer een aardig stuk noordelijker in het rood omcirkelde gebiedje.
In Frankrijk gaat alles via Parijs, behalve dubieuze transporten blijkbaar, die worden er ver op afstand van gehouden :)
Lijkt me als machinist wel inspannend trouwens zo'n trein rijden, volgens mij moet je overal bedacht zijn op mogelijke mensen die in het spoor liggen.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Kerntransport kiest andere route

Berichtdoor Fles » Za 06 Nov 2010, 13:50

Caspar schreef:Anders zou die trein helemaal onder Luxemburg door rijden langs Thionville, maar dan maakt ie wel heel erg veel extra kilometers.


Dat maakt nul ende niks uit. In elk geval niet in de kosten. Alleen de Duitse politie zet al 16.000 man in om het transport te begeleiden. Zestienduizend man. Kosten spelen gewoon geen rol in dit geval :)

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3285
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Kerntransport kiest andere route

Berichtdoor Stefan » Ma 08 Nov 2010, 06:36

Inderdaad. Je moet er niet aan denken als er iets fout zou gaan.. *zwaai zwaai Frankrijk!* (Oké, da's wel héél extreem.. :mrgreen: )
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31465
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kerntransport kiest andere route

Berichtdoor Suus » Ma 08 Nov 2010, 10:15

Moet eerlijk zeggen dat ik niet echt fan ben van dit gesleep met kernafval, zeker omdat de manier waarop men het wil gaan opslaan alles behalve bewezen veilig is. Een vergelijkbare opslag in een zoutmijn elders in Duitsland is uitgelopen op een fiasco, omdat een zoutwand is geknapt, er water is gelekt op het kernafval. Dat water is radioactief geworden en is in het grondwater gekomen. :N
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11927
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kerntransport kiest andere route

Berichtdoor Geert » Ma 08 Nov 2010, 15:40

Dat is ook het hele probleem van kernenergie. De CO2 uitstoot wordt er misschien wel mee verlaagd en je hebt geen vieze rokende schoorstenen, maar je zit duizenden jaren met radio-actief afval. Het is op zijn zachts gezegd naief te denken dat de komende duizend jaar de mensheid zorgvuldig daarmee om zal gaan (kijk alleen al maar naar de laatste paar honderd jaar)...

ben80
Berichten: 47
Lid geworden op: Wo 29 Sep 2010, 17:40
Locatie: Noord-Holland

Re: Kerntransport kiest andere route

Berichtdoor ben80 » Do 11 Nov 2010, 11:03

Caspar schreef: Afbeelding
Zoiets zou die trein dan moeten rijden, heb even amateuristisch met een rood lijntje een mogelijke route bedacht. En Valanciennes ligt dan weer een aardig stuk noordelijker in het rood omcirkelde gebiedje.
In Frankrijk gaat alles via Parijs, behalve dubieuze transporten blijkbaar, die worden er ver op afstand van gehouden :)
Lijkt me als machinist wel inspannend trouwens zo'n trein rijden, volgens mij moet je overal bedacht zijn op mogelijke mensen die in het spoor liggen.


De route (Le Havre)-Rouen-Amiens-Reims is juist een super belangrijke traject voor goederenvervoor. Op deze lijn staat er alleen maar een paar reizigers-treinen per dag, maar veel goederen vervoer.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten