Internationale trein verliest wagon in Belgi

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Internationale trein verliest wagon in België

Berichtdoor Reiziger Delft » Ma 05 Mei 2008, 22:10

BRUSSEL - De laatste wagon van de internationale trein EuroCity Brussel-Zürich is maandagochtend losgeraakt in de Belgische Ardennen. De rest van de trein reed alleen voort.

De laatste wagon, met tien passagiers, kwam tot stilstand dankzij een automatische rem. De machinist stopte ongeveer 200 meter verderop om achteruit te rijden.

Het Belgische spoorbedrijf NMBS stelt dat zo'n incident zeer zeldzaam is, het komt slechts om de tien jaar voor. "Het is bovendien niet gevaarlijk", aldus een woordvoerder.

Bij het incident vielen geen gewonden.

Bron: http://www.nu.nl

Lijkt mij juist wel gevaarlijk; niet echt prettig als je net op dit moment van het ene rijtuig naar het andere loopt...

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Internationale trein verliest wagon in Belgi

Berichtdoor Daan » Ma 05 Mei 2008, 22:21

Zo ongeveer hetzelfde als toen een keer met een IC naar Mt is gebeurd.

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Internationale trein verliest wagon in Belgi

Berichtdoor Justin » Di 06 Mei 2008, 00:14

Dit klinkt alsof het uit een film komt ... 8-)... Gelukkig goed afgelopen dus :)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Internationale trein verliest wagon in Belgi

Berichtdoor STF » Di 06 Mei 2008, 03:16

Nou "niet gevaarlijk" is ook weer wat raar uitgedrukt...

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Internationale trein verliest wagon in Belgi

Berichtdoor Geert » Di 06 Mei 2008, 08:43

Reiziger Delft schreef:Lijkt mij juist wel gevaarlijk; niet echt prettig als je net op dit moment van het ene rijtuig naar het andere loopt...

Precies... Om het dan maar af te doen met "het komt maar eens in de 10 jaar voor" vind ik dan wel erg goedkoop. :?

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Internationale trein verliest wagon in België

Berichtdoor Dubbele P » Wo 07 Mei 2008, 00:10

Eigenlijk vind ik het zelfs verwonderlijk dat zoiets niet vaker gebeurt. Ik heb al vaker met bewondering staan kijken naar de enorm dunne koppeling die tussen wagons zit. Een caravan is misschien 100x lichter dan een wagon, maar voor mijn gevoel zit die juist 100x steviger vast.

Deze foto maakte ik tijdens de open dag van Nedtrain in Maastricht in november 2007:

Afbeelding

Kijk maar eens hoe dun die koppeling is en ga daar maar eens 12 wagons à 30-40 ton mee trekken...

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Internationale trein verliest wagon in België

Berichtdoor Daan » Wo 07 Mei 2008, 08:57

Dubbele P schreef:Kijk maar eens hoe dun die koppeling is en ga daar maar eens 12 wagons à 30-40 ton mee trekken...
Of een paar duizend ton in een goederentrein ;)

waldo79
Berichten: 3626
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Internationale trein verliest wagon in Belgi

Berichtdoor waldo79 » Wo 07 Mei 2008, 11:21

Een caravan is misschien 100x lichter dan een wagon, maar voor mijn gevoel zit die juist 100x steviger vast.
Dat gaat ook regelmatig mis :lol:
Mij best :)

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Internationale trein verliest wagon in Belgi

Berichtdoor webguy » Wo 07 Mei 2008, 11:41

De erts treinen die volgens mij richting de 3-4000 ton gaan die hebben dan ook een andere (automatische) koppeling, die sterker is. Volgens mij is die koppeling in Amerika ontwikkeld en was het ooit het idee was dat alle rijtuigen die koppeling zouden gebruiken...
Reisinformatie/nerd

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Internationale trein verliest wagon in Belgi

Berichtdoor WSM » Wo 07 Mei 2008, 12:40

De trekkracht van drie 6400en is 3x 305 (ref. wikipedia) = 915 kN (93 ton).
Dus 93 ton als trek (!) op een koppeling zal vast niet zo'n probleem zijn. Voor de drukkrachten zijn er de buffers, die niet voor niets een stuk groter zijn.

De zwaartekracht is nog altijd naar beneden gericht.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Internationale trein verliest wagon in Belgi

Berichtdoor Daan » Wo 07 Mei 2008, 13:06

webguy schreef:De erts treinen die volgens mij richting de 3-4000 ton gaan die hebben dan ook een andere (automatische) koppeling, die sterker is. Volgens mij is die koppeling in Amerika ontwikkeld en was het ooit het idee was dat alle rijtuigen die koppeling zouden gebruiken...
Die zag ik al aankomen, maar helaas, de koppeling tussen de locs en de trein zelf is wel een gewone koppeling ;)

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Internationale trein verliest wagon in België

Berichtdoor Dubbele P » Wo 07 Mei 2008, 15:39

WSM schreef:De trekkracht van drie 6400en is 3x 305 (ref. wikipedia) = 915 kN (93 ton).
Dus 93 ton als trek (!) op een koppeling zal vast niet zo'n probleem zijn. Voor de drukkrachten zijn er de buffers, die niet voor niets een stuk groter zijn.

De zwaartekracht is nog altijd naar beneden gericht.


Volgens mij zijn de buffers juist bedoeld om schokken en dergelijke tegen te gaan bij bochten en bij remmen/optrekken, want dat is pas écht funest voor een koppeling.

Overigens ziet een Scharfenbergkoppeling er ook vrij robuust en stevig uit, maar die blijkt dan weer helemaal niet geschikt te zijn voor goederentreinen omdat die toch te zwak is.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Internationale trein verliest wagon in Belgi

Berichtdoor webguy » Wo 07 Mei 2008, 16:02

Een variant op de Scharfenbergkoppeling is de UIC Koppeling die juist wel voor zware erts treinen wordt gebruikt... Kijk maar eens in Venlo...
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Internationale trein verliest wagon in België

Berichtdoor reisthijs » Wo 07 Mei 2008, 18:11

Dubbele P schreef:Volgens mij zijn de buffers juist bedoeld om schokken en dergelijke tegen te gaan bij bochten en bij remmen/optrekken, want dat is pas écht funest voor een koppeling.

Wat dacht je van geduwde treinen? De IC Heerlen-Haarlem die twee jaar terug doormidden brak, was ook een geduwde trein, waarbij het achterste deel op het vooste deel botste. Dan is het toch fijn dat er buffers zijn, om die klap op te vangen.
Hier meer over dat voorval: http://www.ivw.nl/actueel/nieuws/mensel ... breuk.aspx
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Internationale trein verliest wagon in België

Berichtdoor WSM » Wo 07 Mei 2008, 18:24

Dubbele P schreef:Volgens mij zijn de buffers juist bedoeld om schokken en dergelijke tegen te gaan bij bochten en bij remmen/optrekken, want dat is pas écht funest voor een koppeling.

Want?
Ik denk dat een koppeling zonder buffers bij de minste of geringste drukbelasting naar de gallemiezen gaat.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Internationale trein verliest wagon in Belgi

Berichtdoor Daan » Wo 07 Mei 2008, 19:09

Dan gaat de koppeling slap hangen, dus echt kapot zal het wel niet gaan.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Internationale trein verliest wagon in Belgi

Berichtdoor WSM » Wo 07 Mei 2008, 19:16

Dat klopt inderdaad, dan komen de rijtuigen gewoon tegen elkaar.
In het theoretische geval dat de koppeling star met de rijtuigen zou zijn verbonden, zou eerst de koppeling falen en vervolgens de rijtuigen tegen elkaar komen.

Maar dit gaat ondertussen toch nergens meer over ;).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Internationale trein verliest wagon in België

Berichtdoor Dubbele P » Wo 07 Mei 2008, 19:26

reisthijs schreef:
Dubbele P schreef:Volgens mij zijn de buffers juist bedoeld om schokken en dergelijke tegen te gaan bij bochten en bij remmen/optrekken, want dat is pas écht funest voor een koppeling.

Wat dacht je van geduwde treinen? De IC Heerlen-Haarlem die twee jaar terug doormidden brak, was ook een geduwde trein, waarbij het achterste deel op het vooste deel botste. Dan is het toch fijn dat er buffers zijn, om die klap op te vangen.
Hier meer over dat voorval: http://www.ivw.nl/actueel/nieuws/mensel ... breuk.aspx


Dat heeft niet veel met een breuk te maken, die koppeling schoot los omdat een andere, niet gebruikte koppeling er tegenaan mepte tijdens het rijden.

Maar als de koppeling slaphangt en de trein trekt op, dan heb je gegarandeerd een breuk.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Internationale trein verliest wagon in Belgi

Berichtdoor WSM » Wo 07 Mei 2008, 19:34

Waarom breekt de koppeling dan?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Internationale trein verliest wagon in Belgi

Berichtdoor Dubbele P » Wo 07 Mei 2008, 19:40

Zover ik uit het artikel concludeer, is er geen enkele koppeling gebroken. Er is een koppeling losgeschoten doordat een ongebruikte er tegenaan sloeg. Hierdoor knapten natuurlijk ook de (rem)leidingen waardoor het geheel in de remmen ging.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Internationale trein verliest wagon in Belgi

Berichtdoor Fles » Wo 07 Mei 2008, 20:52

Dubbele P schreef:Er is een koppeling losgeschoten doordat een ongebruikte er tegenaan sloeg.


Been there, done that, got the T-shirt, wearing the scars :)


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast