De Lijn (B) beëindigt project waterstofbus

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

De Lijn (B) beëindigt project waterstofbus

Berichtdoor Chauf21 » Vr 09 Mei 2008, 21:26

De Lijn stopt eind mei met proefproject waterstofbus

De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn zet eind mei haar proefproject met een waterstofbus van constructeur Van Hool stop. Dat antwoordde minister Kathleen Van Brempt (sp.a) in de commissie Mobiliteit op een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Cindy Franssen (CD&V).

Contract niet verlengd
De Lijn en Van Hool hebben geen contract meer voor een voortzetting van het experiment na mei, verklaarde minister Van Brempt. Volgens de woordvoerster van de minister is het "een logische stopzetting na het einde van de proefperiode".

Technologie niet op punt
"De Lijn wil altijd milieuvriendelijk rijden, maar nu is de waterstofbus zo duur dat het nog niet gaat om over te schakelen", aldus de woordvoerster. De technologie van de waterstofbus zou nog niet helemaal op punt staan, onder meer op de batterijen die de bus aandrijven zou nog heel wat aan te merken zijn.

Probleem met batterij
In januari werd de oorspronkelijke proefperiode met de waterstofbus verlengd, precies omdat er problemen waren met de batterijen. Hun levensduur was volgens De Lijn veel te kort. Sindsdien wordt een nieuw type batterijen getest, maar die zouden nog steeds niet performant genoeg zijn.

Conducteurs testen voort
Volksvertegenwoordiger Cindy Franssen (CD&V) betreurt "het abrupte einde, zonder dat het hele plaatje aan het parlement werd voorgelegd". Volgens het kabinet-Van Brempt wordt het proefproject pas eind mei geëvalueerd, zodat de eindbeoordeling pas dan aan het parlement kan worden voorgelegd.

"Na 31 mei zullen de constructeurs zelf verder testen", zegt de woordvoerster van de minister. Ze hoopt "op langere termijn" opnieuw te kunnen samenwerken.

Ecologische stap achteruit
Dat de huidige proefperiode niet wordt verlengd, is volgens Franssen "ecologisch een stap achteruit, gelet op de nuluitstoot van waterstofgedreven bussen".

Een waterstofbus beschikt over dezelfde capaciteit als een gewone bus (104 reizigers), maar is milieuvriendelijker (geen uitstoot van CO2 of fijn stof) en aanzienlijk stiller dan een moderne dieselbus.
Chauffeurs en reizigers waren naar verluidt heel tevreden over de bus.

Bron: De Morgen, 8 mei 2008.

Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten