Pagina 1 van 3

Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 18:12
door Suus
Vandaag heeft Rüdiger Grube, de directeur van de DB, een contract voor minstens 195 nieuwe treinstellen van Siemens getekend. Het contract heeft nog opties voor nog eens 105 extra treinstellen van het type ICx. De trein is 30% energiezuiniger dan de vorige generaties ICE-treinen en zullen met ingang van de dienstregeling 2016, dus in december 2015, ingezet worden.

Na de problemen met vorige generatie ICE-treinen zijn er harde afspraken gemaakt. Zo is Siemens zelf verantwoordelijk voor de materieeltoelating, niet de DB. Ook geven ze 4 miljoen kilometer garantie op de onderstellen, elk treinstel moet minstens 2 maanden zonder passagiers proefritten maken en pas na deze proefritten en reparatie van alle eventuele mankementen wordt het treinstel betaald. Als alle 300 treinstellen besteld zullen worden zal de aflevering tot 2030 lopen.

Vanaf aankomende winter zal er overigens eerst nog een nieuwe serie Velaro-D's worden afgeleverd. Deze treinen zullen veel meer lijken op de huidige ICE-3 treinen en voornamelijk worden ingezet op de internationale ICE-verbindingen, dus ook die naar Nederland.

Bronnen: Diverse Duitse media.

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 10 mei 2011, 11:11
door deadlock
Afbeelding

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 10 mei 2011, 11:17
door Suus
Afbeelding

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 10 mei 2011, 11:34
door reisthijs
Om maar even een duidelijke link te leggen met OV in Nederland: er worden ook 12 ICx-treinstellen geleverd die geschikt zijn voor het Nederlandse spoorwegnet.
Grote kans dus dat deze nieuwe treinen ook in de IC Schiphol-Berlijn zullen gaan rijden.

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 10 mei 2011, 12:50
door deadlock
reisthijs schreef:Om maar even een duidelijke link te leggen met OV in Nederland: er worden ook 12 ICx-treinstellen geleverd die geschikt zijn voor het Nederlandse spoorwegnet.
Grote kans dus dat deze nieuwe treinen ook in de IC Schiphol-Berlijn zullen gaan rijden.
Ja want ze gaan juist Bpmz en Avmz en aanverwante rijtuigen vervangen.

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 10 mei 2011, 14:25
door Geert
Gaat de levering daadwerkelijk 14 jaar door? In 2030 zijn die treinstellen toch zeker allang weer verouderd?

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 10 mei 2011, 14:39
door Suus
Geert schreef:Gaat de levering daadwerkelijk 14 jaar door? In 2030 zijn die treinstellen toch zeker allang weer verouderd?
Het 8000-pagina's tellende contract loopt iig tot 2030, wat zou je tot 2030 moeten doen dan? Vergeet niet dat VIRM ook meer dan 10 jaar lang is geleverd, weliswaar met tussenpauze, maar toch.

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 10 mei 2011, 14:48
door reisthijs
Dat de aflevering zo lang duurt staat nog niet vast, dat is alleen als alle opties worden ingelost. DB zou dus ook vóór 2030 kunnen besluite geen ICx meer af te nemen maar iets anders te bestellen. En 14 jaar is inderdaad nog niet extreem (bij ICM zat er 17 jaar tussen het eerste en laatste stel, bij VIRM 15 jaar).

Het voordeel van zo lang hetzelfde materieel blijven leveren is natuurlijk wel dat alles uitwisselbaar blijft, het is een modulair concept waarmee veel verschillende samenstellingen mogelijk zijn.

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 10 mei 2011, 16:40
door Dexter
Ben ik een zeur als ik vind dat de kopvorm wel wat spannender had gemogen? :?

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 10 mei 2011, 20:04
door Fles
Dexter schreef:Ben ik een zeur als ik vind dat de kopvorm wel wat spannender had gemogen? :?
Nee. Wel als je vindt dat er geen ICE's horen te rijden bij de Loreley :mrgreen:

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 10 mei 2011, 20:41
door Dexter
Jawohl, Herr Rheingold. :lol:

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: zo 22 mei 2011, 11:11
door willy84
Uit hoevele bakken bestaat dit nieuwe treinstel?

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: zo 22 mei 2011, 11:22
door BR628
Fles schreef:Wel als je vindt dat er geen ICE's horen te rijden bij de Loreley :mrgreen:
Die rijden er nog steeds hoor, stuk of 3 per richting per dag.

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: zo 22 mei 2011, 12:09
door Klaasje
willy84 schreef:Uit hoevele bakken bestaat dit nieuwe treinstel?
In eerste instantie in stellen van 7 en 10 bakken. Maar de treinen kunnen wel 14 bakken lang worden gemaakt.
Eventueel kan je het in deze, en deze brochure vinden.

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 23 dec 2014, 13:07
door Thom91
Beeld: De eerste ICX met nummer '9001' is rijdend gezien in Duitsland.

Afbeelding
Afbeelding

These are some first images of the ICx, the new train sets developed by Siemens, that will become the back bone of Germany's future intercity-fleet. Starting in 2017, the ICx will replace the loco-hauled intercity-trains. Later on, the arrival of the ICx will also effect the services of the ICE1 and ICE2 trains. DB Fernverkehr plans to deploy the ICx first on the axis Hamburg – Berlijn – Leipzig/Halle – Erfurt – Nürnberg – München.

In total, Siemens (and Bombardier as sub contractor) will deliver 59 seven-car (max 230 kph) trains and 108 twelve-car sets (max 250 kph), only capable of running under 15 kV / 16,7 Hz AC catenary.

Via

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 23 dec 2014, 14:09
door Niek
Dus in 2017 moet dit ding in Nederland rijden?

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 23 dec 2014, 14:16
door Dennenboom
Ik dacht het niet. De versies die zijn besteld kunnen alleen onder 15kV rijden (staat ook in de tekst bij de foto). Oorspronkelijk zouden er onder de eerste stellen ook meerspanningversies zijn, maar dat is later veranderd. De voor Nederland geschikte stellen komen eventueel later. Ook de maximum snelheid is 250 km/uur geworden. Dat was eerst 249.

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 23 dec 2014, 14:23
door deadlock
Niek schreef:Dus in 2017 moet dit ding in Nederland rijden?
Misschien naar Venlo! Verder dan dat en er gaat een hoop stuk.

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 23 dec 2014, 14:26
door Obus
Bovendien zou het enige mogelijke traject de IC Berlijn zijn, maar dat ligt nogal gecompliceerd. Of ze korten de IC in tot Bad Bentheim waar je dan zou moeten overstappen.

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 23 dec 2014, 14:32
door isadora
Smoelt toch een heel stuk beter dan zo'n V250-kruimeldief.

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 23 dec 2014, 14:53
door deadlock
Obus schreef:Bovendien zou het enige mogelijke traject de IC Berlijn zijn, maar dat ligt nogal gecompliceerd. Of ze korten de IC in tot Bad Bentheim waar je dan zou moeten overstappen.
Het was dus wel de bedoeling om hem daar als eerste voor in te zetten.

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: wo 31 dec 2014, 17:13
door Berk-24
deadlock schreef:
Obus schreef:Bovendien zou het enige mogelijke traject de IC Berlijn zijn, maar dat ligt nogal gecompliceerd. Of ze korten de IC in tot Bad Bentheim waar je dan zou moeten overstappen.
Het was dus wel de bedoeling om hem daar als eerste voor in te zetten.
Was toch om bezuinigingen er van af gezien? Men vond dat de rijtuigen nog wel konden blijven rijden tussen Amsterdam en Berlijn.

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 22:26
door Thom91
DB ICx begins mainline testing

HIGH-SPEED test running started on the German Rail (DB) network on September 25 of the first of a fleet of ICx trains being built by Siemens. These initial trials are being conducted by DB Systemtechnik and will continue until the beginning of October. The trials with a 12-car ICx set will start at 160km/h and the speed will gradually be increased to the train's maximum design speed of 250km/h.

DB Systemtechnik will test the functioning of the bogies and the interaction of their wheels with the rails, as well as the performance of the pantograph and its interaction with the catenary. DB ordered 130 trains from Siemens in 2011 as part of a framework contract for up to 300 trains. The initial batch, comprising 85 12-car and 45 seven-car 230km/h trains, will be used to replace locomotive-hauled coaches dating from 1971 operating on Intercity and Eurocity services.

Bron en meer

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 22:59
door Suus
De nieuwe naam voor de ICx is trouwens de ICE4. :)

Re: Duitse spoorwegen kopen 195 nieuwe IC-treinen

Geplaatst: di 29 sep 2015, 18:29
door ArrivaBas
Bee schreef:De nieuwe naam voor de ICx is trouwens de ICE4. :)
Hoe logisch eigenlijk? :mrgreen: Na de ICE3 komt geen ICE178 :)