Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door evos »

Nederland is natuurlijk ook niet onschuldig aan het probleem Emmerich-Oberhausen. Zou Duitsland die lijn ook hebben moeten verbreden als wij ons deel van de overeenkomst wel hadden uitgevoerd, namelijk de aanleg van de Noordtak (Zevenaar-Oldenzaal) en de Zuidtak (Valburg-Venlo)?
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Moshi »

Chrysa schreef:Maar als ze altijd eenzelfde aanbesteding gebruiken, zou men toch inmiddels wel moeten weten dat het vaak niet werkt? Kunnen hier nog sancties op komen te staan vanuit NL?
Die sancties komen er niet. Dat zou ook wel een heel kansloos verhaal zijn vanuit Nederland, want het is in dit geval zelf nog veel erger. Onderdeel van dezelfde afspraak als het 3e spoor in Duitsland was een Noord- en Zuidtak van de Betuweroute in Nederland. Die staan niet eens meer in de planning.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Wubbo »

evos schreef:Nederland is natuurlijk ook niet onschuldig aan het probleem Emmerich-Oberhausen. Zou Duitsland die lijn ook hebben moeten verbreden als wij ons deel van de overeenkomst wel hadden uitgevoerd, namelijk de aanleg van de Noordtak (Zevenaar-Oldenzaal) en de Zuidtak (Valburg-Venlo)?
Ja. De Noordtak en de Zuidtak zouden vooral gebouwd worden ter ontlasting van de huidige routes in Nederland (via Diemen Zuid respectievelijk Tilburg), niet ter ontlasting van Emmerich. Daarnaast is de Betuweroute in Nederland nog lang niet vol.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Suus »

Je kan wel een goederenspoorlijn naar Venlo aanleggen, maar de Duitse overheid talmt ook verschrikkelijk met het dubbelspoor tussen Kaldenkirchen en Viersen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door groningen »

Enkelspoor begint in Duelken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Vinny »

Het is een beetje off topic, maar met een verdubbeling van de Maaslijn en hier en daar een paar goederenspoorbogen kun je ook al veel bereiken denk ik. Bovendien kun je dat koppelen aan de reactivering van de IJzeren Rijn, waarbij goederentreinen vanuit België niet direct via Roermond, maar met een korte omweg via Venlo ook gerouteerd kunnen worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Suus »

Het blijft hinderlijk enkelspoor. :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door regenmaker »

Vinny schreef:Het is een beetje off topic, maar met een verdubbeling van de Maaslijn.
De maaslijn wordt enkel op een paar strategische plekken verdubbeld, maar niet over de gehele lengte (veel te duur). Dus ruimte voor veel extra goederenverkeer zou er wel niet komen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Ardan »

groningen schreef:Enkelspoor begint in Duelken.
Direct na Kaldenkirchen ligt ook een paar kilometer enkelspoor.
Ik doe ook maar wat
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Moshi »

Wubbo schreef:Ja. De Noordtak en de Zuidtak zouden vooral gebouwd worden ter ontlasting van de huidige routes in Nederland (via Diemen Zuid respectievelijk Tilburg), niet ter ontlasting van Emmerich. Daarnaast is de Betuweroute in Nederland nog lang niet vol.
Duitsland was wel degelijk vragende partij bij de Noord- en Zuidtak. Het eerste stuk vanaf Emmerich is misschien niet overbelast met 3 sporen, maar voor langeafstandsverkeer (bv Rotterdam - Polen/Italië), heeft Duitsland er wel degelijk belang bij.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Klaasje »

Er is ooit een verdrag gesloten tussen Nederland en Duitsland over de drie drukste grensovergangen. Ik weet de exacte naam van het verdrag niet en heb de tekst nooit kunnen vinden maar daarin staan wel een paar dingen naast het derde spoor. Onderandere dat Nederland een Noordtak en Zuidtak van de Betuweroute zou maken voor de grensovergangen bij Oldenzaal en Venlo. Daarnaast zouden zowel Duitsland als Nederland de snelheden op Amsterdam-Oberhausen verhogen naar minimaal 200 km/h. Aan bijna alles wordt gewerkt maar vooralsnog is Nederland de enige partij die bij nog niet voor alles op z'n minst een concreet plan heeft.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door reisthijs »

Dat is het Verdrag van Warnemünde.
Er staat een overzicht van alle afgesproken maatregelen op de Duitse Wikipedia:
Vertrag von Warnemünde (1992)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Reiziger Delft »

Gaat Emmerich - Oberhausen met de 3-sporigheid ook naar 200 km/h?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Z2N »

Ja. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door evos »

Interessant. Oorspronkelijk was driesporigheid dus alleen tussen Wesel en Oberhausen voorzien. Het lijkt me dat de Nederlandse nalatigheid toch van invloed is geweest op de Duitse plannen.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Moshi »

Klaasje schreef:Daarnaast zouden zowel Duitsland als Nederland de snelheden op Amsterdam-Oberhausen verhogen naar minimaal 200 km/h. Aan bijna alles wordt gewerkt maar vooralsnog is Nederland de enige partij die bij nog niet voor alles op z'n minst een concreet plan heeft.
:Y

Sterker nog, Nederland heeft niet alleen geen plan, het maakt nakoming van die afspraken effectief onmogelijk. Het nieuwe station Driebergen-Zeist is bijvoorbeeld geschikt voor maximaal 160 km/u. Wat dit betreft is Duitsland traagheid/nalatigheid verwijten heel kortzichtig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Het blijft hinderlijk enkelspoor. :roll:
Misschien dat ik nu weer als een vastgelopen langspeelplaat klink, maar als er geen infrastructuur wordt bijgebouwd terwijl het vervoersaanbod toeneemt er langzamerhand een capaciteitstekort ontstaat. Natuurlijk kun je allerlei leuke dingen doen met het uitbuigen van treinpaden enzo - maar ergens houdt het een keer op. Als er in Duitsland geen derde spoor komt, de Maaslijn niet wordt uitgebreid en de goederentreinen ook niet via Goor/Bad Bentheim kunnen rijden lopen de treintjes vanaf de Rotterdamse haven vanzelf een keer vast met als gevolg dat de Betuweroute onvoldoende gebruik gaat worden.

Je zou toch bijna zeggen dat men dat heeft moeten zien aankomen... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Wubbo »

De vraag is waar het eerste knelpunt optreedt. Het stuk tussen Emmerich en Oberhausen is dat zeker, maar ik verwacht dat het knelpunt daarna zich op de Havenspoorlijn gaat doen, want die emplacementen daar kunnen het nu al amper aan.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Durashift »

Moshi schreef: (..). Het nieuwe station Driebergen-Zeist is bijvoorbeeld geschikt voor maximaal 160 km/u. (..).
Nou ja, ff vaart minderen van 200 km/h naar 160 km/h is toch niet zo'n ramp?

Kan je daarna mooi op die snelheid door naar Utrecht, is een kippenstukkie.

Op de HSL zuid kan toch ook niet overal full-speed gereden worden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Z2N »

Tussen Hoofddorp en Zestienhoven is er slechts 1 stuk waar er geen 300 gereden kan worden, daar is de baanvaksnelheid 270. Voor de Thalys maakt dat niet uit, die rijdt toch maar twee minuten lang 300 km/h. De vergelijking met 160 ipv 200 km/h is echter scheef, omdat het verschil in reistijd groter is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Chrysa »

Moshi schreef:
Sterker nog, Nederland heeft niet alleen geen plan, het maakt nakoming van die afspraken effectief onmogelijk. Het nieuwe station Driebergen-Zeist is bijvoorbeeld geschikt voor maximaal 160 km/u. Wat dit betreft is Duitsland traagheid/nalatigheid verwijten heel kortzichtig.
Wat maakt een station uit voor de maximumsnelheid?
Laatst gewijzigd door Chrysa op za 18 feb 2017, 03:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Aking »

Ik gok zaken als perron breedte, afstand, afscheidingen, lijntjes en meer van zulks.

Veiligheidsjihad dus :Y
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Moshi »

Durashift schreef:Nou ja, ff vaart minderen van 200 km/h naar 160 km/h is toch niet zo'n ramp?

Kan je daarna mooi op die snelheid door naar Utrecht, is een kippenstukkie.
Ik heb helemaal geen waardeoordeel over de snelheid op dat traject. Merkte alleen op dat Nederland daarmee het nakomen van de afspraken met Duitsland onmogelijk maakt, en het dus vrij bizar is om je af te vragen of Duitsland een compensatie moet betalen vanwege het te laat nakomen van afspraken die tegelijkertijd zijn gemaakt en/of er sancties zullen volgen.
Aking schreef:Ik gok zaken als perron breedte, afstand, afscheidingen, lijntjes en meer van zulks.
:Y
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Wubbo »

In het vernieuwde Driebergen rijd je met ICs niet langs de perrons. De situatie is wat dat betreft vergelijkbaar aan Breukelen etc, waar de baan volgens mij ook gebouwd is voor 200 km/h. Ik verwacht dus dat het niet aan de perrons ligt maar aan de boogstralen etcetera.
bobo17
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 12:42

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door bobo17 »

De IC sporen liggen niet aan een perron dus het zal idd vooral de wissels zijn en als men het wil ook niet al te lastig om aan te passen naar 200. Maar zoals al vaker is gezegd is 200 rijden onder 1,5 kv wat aan de krappe kant. Totdat de energietoevoer wordt verbeterd gaat men was toch geen 200 rijden in Nederland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten