Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Nederland is natuurlijk ook niet onschuldig aan het probleem Emmerich-Oberhausen. Zou Duitsland die lijn ook hebben moeten verbreden als wij ons deel van de overeenkomst wel hadden uitgevoerd, namelijk de aanleg van de Noordtak (Zevenaar-Oldenzaal) en de Zuidtak (Valburg-Venlo)?
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Die sancties komen er niet. Dat zou ook wel een heel kansloos verhaal zijn vanuit Nederland, want het is in dit geval zelf nog veel erger. Onderdeel van dezelfde afspraak als het 3e spoor in Duitsland was een Noord- en Zuidtak van de Betuweroute in Nederland. Die staan niet eens meer in de planning.Chrysa schreef:Maar als ze altijd eenzelfde aanbesteding gebruiken, zou men toch inmiddels wel moeten weten dat het vaak niet werkt? Kunnen hier nog sancties op komen te staan vanuit NL?
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Ja. De Noordtak en de Zuidtak zouden vooral gebouwd worden ter ontlasting van de huidige routes in Nederland (via Diemen Zuid respectievelijk Tilburg), niet ter ontlasting van Emmerich. Daarnaast is de Betuweroute in Nederland nog lang niet vol.evos schreef:Nederland is natuurlijk ook niet onschuldig aan het probleem Emmerich-Oberhausen. Zou Duitsland die lijn ook hebben moeten verbreden als wij ons deel van de overeenkomst wel hadden uitgevoerd, namelijk de aanleg van de Noordtak (Zevenaar-Oldenzaal) en de Zuidtak (Valburg-Venlo)?
Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Je kan wel een goederenspoorlijn naar Venlo aanleggen, maar de Duitse overheid talmt ook verschrikkelijk met het dubbelspoor tussen Kaldenkirchen en Viersen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Enkelspoor begint in Duelken.
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Het is een beetje off topic, maar met een verdubbeling van de Maaslijn en hier en daar een paar goederenspoorbogen kun je ook al veel bereiken denk ik. Bovendien kun je dat koppelen aan de reactivering van de IJzeren Rijn, waarbij goederentreinen vanuit België niet direct via Roermond, maar met een korte omweg via Venlo ook gerouteerd kunnen worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Het blijft hinderlijk enkelspoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9176
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
De maaslijn wordt enkel op een paar strategische plekken verdubbeld, maar niet over de gehele lengte (veel te duur). Dus ruimte voor veel extra goederenverkeer zou er wel niet komen.Vinny schreef:Het is een beetje off topic, maar met een verdubbeling van de Maaslijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Direct na Kaldenkirchen ligt ook een paar kilometer enkelspoor.groningen schreef:Enkelspoor begint in Duelken.
Ik doe ook maar wat
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Duitsland was wel degelijk vragende partij bij de Noord- en Zuidtak. Het eerste stuk vanaf Emmerich is misschien niet overbelast met 3 sporen, maar voor langeafstandsverkeer (bv Rotterdam - Polen/Italië), heeft Duitsland er wel degelijk belang bij.Wubbo schreef:Ja. De Noordtak en de Zuidtak zouden vooral gebouwd worden ter ontlasting van de huidige routes in Nederland (via Diemen Zuid respectievelijk Tilburg), niet ter ontlasting van Emmerich. Daarnaast is de Betuweroute in Nederland nog lang niet vol.
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Er is ooit een verdrag gesloten tussen Nederland en Duitsland over de drie drukste grensovergangen. Ik weet de exacte naam van het verdrag niet en heb de tekst nooit kunnen vinden maar daarin staan wel een paar dingen naast het derde spoor. Onderandere dat Nederland een Noordtak en Zuidtak van de Betuweroute zou maken voor de grensovergangen bij Oldenzaal en Venlo. Daarnaast zouden zowel Duitsland als Nederland de snelheden op Amsterdam-Oberhausen verhogen naar minimaal 200 km/h. Aan bijna alles wordt gewerkt maar vooralsnog is Nederland de enige partij die bij nog niet voor alles op z'n minst een concreet plan heeft.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Dat is het Verdrag van Warnemünde.
Er staat een overzicht van alle afgesproken maatregelen op de Duitse Wikipedia:
Vertrag von Warnemünde (1992)
Er staat een overzicht van alle afgesproken maatregelen op de Duitse Wikipedia:
Vertrag von Warnemünde (1992)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Gaat Emmerich - Oberhausen met de 3-sporigheid ook naar 200 km/h?
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Interessant. Oorspronkelijk was driesporigheid dus alleen tussen Wesel en Oberhausen voorzien. Het lijkt me dat de Nederlandse nalatigheid toch van invloed is geweest op de Duitse plannen.reisthijs schreef: Vertrag von Warnemünde (1992)
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
:YKlaasje schreef:Daarnaast zouden zowel Duitsland als Nederland de snelheden op Amsterdam-Oberhausen verhogen naar minimaal 200 km/h. Aan bijna alles wordt gewerkt maar vooralsnog is Nederland de enige partij die bij nog niet voor alles op z'n minst een concreet plan heeft.
Sterker nog, Nederland heeft niet alleen geen plan, het maakt nakoming van die afspraken effectief onmogelijk. Het nieuwe station Driebergen-Zeist is bijvoorbeeld geschikt voor maximaal 160 km/u. Wat dit betreft is Duitsland traagheid/nalatigheid verwijten heel kortzichtig.
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Misschien dat ik nu weer als een vastgelopen langspeelplaat klink, maar als er geen infrastructuur wordt bijgebouwd terwijl het vervoersaanbod toeneemt er langzamerhand een capaciteitstekort ontstaat. Natuurlijk kun je allerlei leuke dingen doen met het uitbuigen van treinpaden enzo - maar ergens houdt het een keer op. Als er in Duitsland geen derde spoor komt, de Maaslijn niet wordt uitgebreid en de goederentreinen ook niet via Goor/Bad Bentheim kunnen rijden lopen de treintjes vanaf de Rotterdamse haven vanzelf een keer vast met als gevolg dat de Betuweroute onvoldoende gebruik gaat worden.Suus schreef:Het blijft hinderlijk enkelspoor.
Je zou toch bijna zeggen dat men dat heeft moeten zien aankomen... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
De vraag is waar het eerste knelpunt optreedt. Het stuk tussen Emmerich en Oberhausen is dat zeker, maar ik verwacht dat het knelpunt daarna zich op de Havenspoorlijn gaat doen, want die emplacementen daar kunnen het nu al amper aan.
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Nou ja, ff vaart minderen van 200 km/h naar 160 km/h is toch niet zo'n ramp?Moshi schreef: (..). Het nieuwe station Driebergen-Zeist is bijvoorbeeld geschikt voor maximaal 160 km/u. (..).
Kan je daarna mooi op die snelheid door naar Utrecht, is een kippenstukkie.
Op de HSL zuid kan toch ook niet overal full-speed gereden worden?
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Tussen Hoofddorp en Zestienhoven is er slechts 1 stuk waar er geen 300 gereden kan worden, daar is de baanvaksnelheid 270. Voor de Thalys maakt dat niet uit, die rijdt toch maar twee minuten lang 300 km/h. De vergelijking met 160 ipv 200 km/h is echter scheef, omdat het verschil in reistijd groter is.
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Wat maakt een station uit voor de maximumsnelheid?Moshi schreef:
Sterker nog, Nederland heeft niet alleen geen plan, het maakt nakoming van die afspraken effectief onmogelijk. Het nieuwe station Driebergen-Zeist is bijvoorbeeld geschikt voor maximaal 160 km/u. Wat dit betreft is Duitsland traagheid/nalatigheid verwijten heel kortzichtig.
Laatst gewijzigd door Chrysa op za 18 feb 2017, 03:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Ik gok zaken als perron breedte, afstand, afscheidingen, lijntjes en meer van zulks.
Veiligheidsjihad dus :Y
Veiligheidsjihad dus :Y
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Ik heb helemaal geen waardeoordeel over de snelheid op dat traject. Merkte alleen op dat Nederland daarmee het nakomen van de afspraken met Duitsland onmogelijk maakt, en het dus vrij bizar is om je af te vragen of Duitsland een compensatie moet betalen vanwege het te laat nakomen van afspraken die tegelijkertijd zijn gemaakt en/of er sancties zullen volgen.Durashift schreef:Nou ja, ff vaart minderen van 200 km/h naar 160 km/h is toch niet zo'n ramp?
Kan je daarna mooi op die snelheid door naar Utrecht, is een kippenstukkie.
:YAking schreef:Ik gok zaken als perron breedte, afstand, afscheidingen, lijntjes en meer van zulks.
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
In het vernieuwde Driebergen rijd je met ICs niet langs de perrons. De situatie is wat dat betreft vergelijkbaar aan Breukelen etc, waar de baan volgens mij ook gebouwd is voor 200 km/h. Ik verwacht dus dat het niet aan de perrons ligt maar aan de boogstralen etcetera.
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
De IC sporen liggen niet aan een perron dus het zal idd vooral de wissels zijn en als men het wil ook niet al te lastig om aan te passen naar 200. Maar zoals al vaker is gezegd is 200 rijden onder 1,5 kv wat aan de krappe kant. Totdat de energietoevoer wordt verbeterd gaat men was toch geen 200 rijden in Nederland.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten