Pagina 1 van 3

Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Geplaatst: do 19 mei 2011, 18:44
door Fles
Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

De aanleg in Duitsland van het zogenoemde derde spoor van de Betuwelijn, de goederenspoorlijn die de Rotterdamse haven met het Duitse achterland verbindt, heeft grote vertraging opgelopen. De spoorverbinding van Emmerich naar Oberhausen zou in 2013 klaar zijn, maar dat wordt op zijn vroegst vijf jaar later.
Bron en meer

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: do 19 mei 2011, 19:18
door Ennes
_O-

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: do 19 mei 2011, 20:19
door Fles
Dat is pas informatievoorziening *O* In Nederland zou je tachtig keer op rij horen dat het toch weer nog een paar maanden later wordt :')

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: do 19 mei 2011, 20:36
door Suus
Dit is serieus slecht nieuws. De VRR wil namelijk bij de volgende aanbesteding de RE 5 Emmerich - Koblenz knippen in Düsseldorf Hbf, en dan het noordelijke deel doortrekken naar Arnhem, maar heeft aangegeven dat er nu te weinig ruimte en nog geen geschikt materieel is om dat tot uitvoering te brengen.

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: do 19 mei 2011, 20:38
door Caspar
Goed nieuws dus voor Hispeed, anders zullen de inkomsten van de ICE teruglopen als er een goedkopere optie komt die nog eens vaker rijdt ook. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: do 19 mei 2011, 20:43
door Geert
Slecht nieuws voor de Nederlandse economie, want de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven wordt niet bepaald beter doordat Duitsland dit traject voorlopig nog niet af heeft (en ondertussen leggen ze natuurlijk wel een goederenlijn aan naar Wilhelmshaven).

Maar ja, Nederland is niet veel beter op dat gebied, hoe lang geleden is al afgesproken dat de Schelde verbreed moet worden zodat de Antwerpense haven beter bereikbaar moet worden?

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: do 19 mei 2011, 22:27
door Vinny
Als het gaat om geld uitgeven aan asfalt in plaats van spoor moet je in Duitsland zijn inderdaad. En de Zwitsers maar een tweede Gotthardtunnel bouwen, zonder aansluiting in Duitsland en niet in Italie. De trucs Rotterdam-Milaan blijven dus gewoon in de file voor de wegtunnel staan... :')

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: do 19 mei 2011, 22:33
door Suus
Er wordt in Duitsland wel een berg geld geïnvesteerd, alleen verdwijnt veel geld in HSL-projecten, bijvoorbeeld in de ombouw van Stuttgart Hbf en een aansluitende HSL naar Ulm.

Maar het gaat ook naar projecten voor spoorlijnen rondom grote steden, dat is voor Duitsers gewoon belangrijker dan een grenslijn die relatief weinig verkeer trekt en van minder groot belang is dan een drukke binnenlandse verbinding.

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: do 19 mei 2011, 22:36
door Vinny
Als je een spoorlijn Rotterdam-Milaan/Genua aanlegt dan is het stukje Emmerich - Dusseldorf gewoon net zo nodig als alle andere stukjes spoor. Treinen hebben nog altijd geen vleugeltjes, en kunnen dus niet van Zevenaar naar Basel springen om vervolgens in Tichino weer in lucht op te lossen... :roll:

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: do 19 mei 2011, 22:38
door Suus
Je zit toch met nationale belangen, je kan hoog of laag springen, maar zolang de Duitse overheid en dus de politiek ervoor verantwoordelijk is zullen die altijd voor dingen gaan die van groter belang zijn voor eigen land. Leer mij politici kennen :wink:

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: do 19 mei 2011, 22:54
door Freek
Wat het extra complex maakt is de institutionele situatie in Duitsland. De republiek heeft heeft namelijk het akkoord met Nederland gesloten, maar ik heb begrepen dat NRW als deelstaat weer niet zo staat te trappelen om de aanleg en laat dat nou net weer de overheid zijn die daar een dikke vinger in de pap heeft. Burgers staan ook niet zo te trappelen. Positie van DB ken ik niet, maar ik kan me voorstellen dat er ook geen overbelasting van het traject is. Dan valt de noodzaak voor aanleg al snel weg.

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 10:47
door Vinny
Omdat er nu geen treinen rijden die Nederland wel wil laten rijden... :wink:

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 10:56
door Geert
Vinny schreef:Als je een spoorlijn Rotterdam-Milaan/Genua aanlegt dan is het stukje Emmerich - Dusseldorf gewoon net zo nodig als alle andere stukjes spoor. Treinen hebben nog altijd geen vleugeltjes, en kunnen dus niet van Zevenaar naar Basel springen om vervolgens in Tichino weer in lucht op te lossen... :roll:
Het punt is dat Duitsland zelf weinig heeft aan een transitverbinding Nederland - Italië, er wordt alleen verdiend aan de infravergoeding. Daarom is Duitsland zo traag met deze investering.

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 11:32
door Vinny
Iets met waar Europa al niet goed voor is... :|

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: zo 22 mei 2011, 14:29
door Ronald
Bee schreef:Dit is serieus slecht nieuws. De VRR wil namelijk bij de volgende aanbesteding de RE 5 Emmerich - Koblenz knippen in Düsseldorf Hbf, en dan het noordelijke deel doortrekken naar Arnhem, maar heeft aangegeven dat er nu te weinig ruimte en nog geen geschikt materieel is om dat tot uitvoering te brengen.
Hoezo, te weinig ruimte? Die RE5 rijdt nu toch ook al (zij het tot Emmerich)? Het lijkt me dat het ruimtegebrek bij een naar Arnhem doorgetrokken RE5 juist op het traject Zevenaar-Arnhem zal ontstaan.

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: zo 22 mei 2011, 14:56
door deadlock
Precies. Dan leggen we gewoon tot de grens een derde spoor alvast dat precies op de grens ophoudt.

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: di 24 mei 2011, 19:48
door Meltrain
Je bedoelt zoiets? :lol:

Deze foto is gemaakt op de grens tijdens de reactivering van de lijn Maastricht - Lanaken, waar ProRail iets eerder klaar was met de werkzaamheden dan Infrabel. :wink:

Re: Duitse verbinding Betuwelijn vertraagd

Geplaatst: di 24 mei 2011, 22:50
door webguy
Ach, de NL-DE grens is ook vrij duidelijk: het geluidsscherm stopt.

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Geplaatst: di 23 jul 2013, 19:21
door isadora
Maar goed, de draad wordt weer eens opgepakt:
http://nos.nl/artikel/532703-geld-voor- ... elijn.html

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Geplaatst: wo 15 feb 2017, 23:15
door groningen
En het wordt nog later.

Duits deel Betuweroute jaren vertraagd

De Duitse aansluiting op de Betuweroute gaat flinke vertraging oplopen. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) gaat uit van ,,enkele jaren", schrijft zei woensdag aan de Tweede Kamer. Het gaat om het ruim 70 kilometer lang traject tussen Emmerich en Oberhausen. Dat moest in 2022 klaar zijn, maar die officiële planning van dit zogenoemde Derde Spoor is ,,niet langer realistisch", hebben Duitse partners Dijksma laten weten.

Bron: Telegraaf

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Geplaatst: do 16 feb 2017, 07:35
door waldo79
Het zou ook een een keer op tijd gaan in Duitsland :|

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Geplaatst: do 16 feb 2017, 07:40
door Chrysa
Waarom zijn die duitsers zo langzaam? Heb het idee dat ze bij alles wel een paar jaar vertraging oplopen.

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Geplaatst: do 16 feb 2017, 07:46
door waldo79
Als gebruiker van het Wegenforum zou je inmiddels wel weten dat men een inefficiënte wijze van aanbesteding hanteert. Plus stroperig verlopende procedures.

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Geplaatst: do 16 feb 2017, 08:00
door Chrysa
Ik heb er een account, maar ik kom er bijna nooit. ;) (En zelfs als ik er wel kom volg ik de buitenlandse zaken niet echt)

Maar als ze altijd eenzelfde aanbesteding gebruiken, zou men toch inmiddels wel moeten weten dat het vaak niet werkt? Kunnen hier nog sancties op komen te staan vanuit NL?

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Geplaatst: do 16 feb 2017, 10:07
door Dennenboom
Sancties? Dit is niet het enige project waar de Duitsers er in de verste verte niet in slagen om een afgegeven planning te halen:
Afgesproken met Zwitserland:
- uitbreiding capaciteit langs de Rijn
- electrificatie Munchen - Lindau
Kenners zullen nog wel veel meer kunnen noemen.
De sanctie komt van de Duitsers: we mogen meer gaan betalen voor het gebruik van een deel van de Duitse infrastructuur (Autobahnen).

En dan hadden we ook nog de Friesenbrucke...

Zullen we Elten en Tudderen maar weer opeisen?