Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Optrekken tot 200 km/h kost nogal veel energie en dat duurt bij een langere treib dus erg lang met beperkte stroomvoorziening. Een losse ICE kan dat echter prima onder 1,5 kV en als weooit overgaan naar een hogere spanning kan dat met dubbele ICE's en reguliere intercity's zelfs behoorlijk goed.
Vervelend aan Driebergen met 160 km/h is dat het net op zo'n punt ligt dat dit betekent dat er tussen Maarn en Utrecht nergens de 200 km/h gehaald zou kunnen worden. Daarmee wordt het deel op Utrecht-Arnhem waarop dat in potentie goedkoop gerealiseerd kan worden fors korter.
Vervelend aan Driebergen met 160 km/h is dat het net op zo'n punt ligt dat dit betekent dat er tussen Maarn en Utrecht nergens de 200 km/h gehaald zou kunnen worden. Daarmee wordt het deel op Utrecht-Arnhem waarop dat in potentie goedkoop gerealiseerd kan worden fors korter.
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Als je gewoon Ede-Wageningen schrapt als tussenstation versnel je de intercity al zonder dat je veel aan het spoor hoeft te doen. Het geeft waarschijnlijk meer tijdwinst tegen aanzienlijk lagere kosten. Je moet het station dan natuurlijk wel bedienen met een uitgebreider sprinterpakket of (stokpaardje van mij) een sneltreinachtige tussenformule. ICE treinen worden niet sneller dan ze nu zijn, maar ik vraag we echt af of dat een probleem is, al zou het natuurlijk wel leuk zijn als er drie minuten afgesnoept kunnen worden, dan is de reistijd tussen Utrecht en Arnhem precies 30 minuten. De reistijd tussen Arnhem en Oberhausen vind ik trouwens ook best lang.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Nou ja, wij hebben de Betuwelijn al enkele jaren gereed en in gebruik. Die is er toch mede gekomen met de belofte van een deugdelijke aansluiting in DLD.Moshi schreef:Ik heb helemaal geen waardeoordeel over de snelheid op dat traject. Merkte alleen op dat Nederland daarmee het nakomen van de afspraken met Duitsland onmogelijk maakt.. (..)Durashift schreef:Nou ja, ff vaart minderen van 200 km/h naar 160 km/h is toch niet zo'n ramp?
Kan je daarna mooi op die snelheid door naar Utrecht, is een kippenstukkie.
Laat DLD nu eerst maar eens dat stuk na Beek in orde maken.. zodat het rendement van de Betuweroute wat omhoog kan. Kijken wij daarna wel eens of een ander punt uit het vedrag opgepakt kan worden. (A)
Waar ik dan wel benieuwd naar ben, zou er in dat verdrag expliciet staan dat het gehele baantraject 200 km/h geschikt zou moeten zijn?
Dat wil dus inhouden.. dat er ook door centrum Arnhem met 200 km/h geknald kan worden?
Lijkt mij niet.
Klopt, ruimte is nu eenmaal beperkt in Randstad NL. Niet zo gek dus dat er geen ruimte voor een 200 km/h trein wordt geregeld.. die misschien een enkele keer per dag voorbij komt sjesen.Aking schreef:Ik gok zaken als perron breedte, afstand, afscheidingen, lijntjes en meer van zulks.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39190
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Sinds 1882 al jaDurashift schreef:Nou ja, wij hebben de Betuwelijn al enkele jaren gereed en in gebruik.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Precies.. hadden de Duitsers in de oorlog toch tijd genoeg om de kunst af te kijken, zou je zeggen.Daniel schreef:Sinds 1882 al jaDurashift schreef:Nou ja, wij hebben de Betuwelijn al enkele jaren gereed en in gebruik.
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Nee joh tuurlijk niet.Durashift schreef:Dat wil dus inhouden.. dat er ook door centrum Arnhem met 200 km/h geknald kan worden?
Lijkt mij niet.
Nah, zo beperkt is de ruimte bij Dbz nou ook weer niet. Staat niks monumentaals. En niet alleen de ICE had daar 200 gekund, maar ook onze eigen IC's, mocht dat in onze jaartelling nog een keer gaan gebeuren dat ze dat mogen rijden.Durashift schreef:Klopt, ruimte is nu eenmaal beperkt in Randstad NL. Niet zo gek dus dat er geen ruimte voor een 200 km/h trein wordt geregeld.. die misschien een enkele keer per dag voorbij komt sjesen.
Ik doe ook maar wat
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Nee :D Letterlijk: Ausbau der Route Amsterdam - Utrecht - Arnheim - Zevenaar - niederländisch-deutsche Grenze für den Hochgeschwindigkeitsverkehr überwiegend bis auf 200 km/hDurashift schreef:Waar ik dan wel benieuwd naar ben, zou er in dat verdrag expliciet staan dat het gehele baantraject 200 km/h geschikt zou moeten zijn? Dat wil dus inhouden.. dat er ook door centrum Arnhem met 200 km/h geknald kan worden?
Maar het station Driebergen-Zeist met maximaal 160 passeren maakt 200 vanaf Utrecht tot voorbij D-Z onmogelijk, en lijkt me dus niet in de geest van het verdrag.
Volgens de minister:bobo17 schreef:De IC sporen liggen niet aan een perron dus het zal idd vooral de wissels zijn en als men het wil ook niet al te lastig om aan te passen naar 200. Maar zoals al vaker is gezegd is 200 rijden onder 1,5 kv wat aan de krappe kant. Totdat de energietoevoer wordt verbeterd gaat men was toch geen 200 rijden in Nederland.
De uitwerking van de maatregelen in Driebergen-Zeist is gebaseerd op het kabinetsstandpunt uit 2001 omtrent de HSL-oost. Er is in het ontwerp uitgegaan van een maximum snelheid van 140 km/u; het rijden met 160 km/u is fysiek niet onmogelijk gemaakt. Dit betekent dat het ontwerp qua boogstralen, hellingen en afstanden rekening houdt met maximaal 160km/uur.
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Mocht 200 km/h een serieus plan worden dan kan dat nog relatief simpel aangepast worden. In de tussentijd rechtvaardigt de verlaging in onderhoudskosten en de goedkopere infrastructuur de kosten van het eventueel opnieuw aanleggen later.
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Ik snap de Nederlandse terughoudendheid jegens die 200 km/uur wel een beetje. Als op een goed (of kwaad, afhankelijk van je standpunt) moment de binnenlandse vraag zo toeneemt dat er 6 IC per uur tussen Utrecht en Arnhem moeten gaan rijden, is het maar de vraag of er nog wel plaats is voor de ICE. Dan wordt integratie in de binnenlandse dienst noodzaak, en is 160 km/uur al mooi genoeg. Hetzelfde zou, los van de capaciteit, om economische redenen kunnen gebeuren.
Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd
Vandaag is er een persconferentie in Duisburg van Deutsche Bahn over 3 grote bouwprojecten en de Betuwelijn is 1 van die 3. 46 kilometer krijgt een derde spoor, dus niet het hele traject.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten