Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Klaasje »

Optrekken tot 200 km/h kost nogal veel energie en dat duurt bij een langere treib dus erg lang met beperkte stroomvoorziening. Een losse ICE kan dat echter prima onder 1,5 kV en als weooit overgaan naar een hogere spanning kan dat met dubbele ICE's en reguliere intercity's zelfs behoorlijk goed.

Vervelend aan Driebergen met 160 km/h is dat het net op zo'n punt ligt dat dit betekent dat er tussen Maarn en Utrecht nergens de 200 km/h gehaald zou kunnen worden. Daarmee wordt het deel op Utrecht-Arnhem waarop dat in potentie goedkoop gerealiseerd kan worden fors korter.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Vinny »

Als je gewoon Ede-Wageningen schrapt als tussenstation versnel je de intercity al zonder dat je veel aan het spoor hoeft te doen. Het geeft waarschijnlijk meer tijdwinst tegen aanzienlijk lagere kosten. Je moet het station dan natuurlijk wel bedienen met een uitgebreider sprinterpakket of (stokpaardje van mij) een sneltreinachtige tussenformule. ICE treinen worden niet sneller dan ze nu zijn, maar ik vraag we echt af of dat een probleem is, al zou het natuurlijk wel leuk zijn als er drie minuten afgesnoept kunnen worden, dan is de reistijd tussen Utrecht en Arnhem precies 30 minuten. De reistijd tussen Arnhem en Oberhausen vind ik trouwens ook best lang.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5647
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Durashift »

Moshi schreef:
Durashift schreef:Nou ja, ff vaart minderen van 200 km/h naar 160 km/h is toch niet zo'n ramp?

Kan je daarna mooi op die snelheid door naar Utrecht, is een kippenstukkie.
Ik heb helemaal geen waardeoordeel over de snelheid op dat traject. Merkte alleen op dat Nederland daarmee het nakomen van de afspraken met Duitsland onmogelijk maakt.. (..)
Nou ja, wij hebben de Betuwelijn al enkele jaren gereed en in gebruik. Die is er toch mede gekomen met de belofte van een deugdelijke aansluiting in DLD.

Laat DLD nu eerst maar eens dat stuk na Beek in orde maken.. zodat het rendement van de Betuweroute wat omhoog kan. Kijken wij daarna wel eens of een ander punt uit het vedrag opgepakt kan worden. (A)

Waar ik dan wel benieuwd naar ben, zou er in dat verdrag expliciet staan dat het gehele baantraject 200 km/h geschikt zou moeten zijn?
Dat wil dus inhouden.. dat er ook door centrum Arnhem met 200 km/h geknald kan worden? :shock: :shock: :shock:

Lijkt mij niet.
Aking schreef:Ik gok zaken als perron breedte, afstand, afscheidingen, lijntjes en meer van zulks.
Klopt, ruimte is nu eenmaal beperkt in Randstad NL. Niet zo gek dus dat er geen ruimte voor een 200 km/h trein wordt geregeld.. die misschien een enkele keer per dag voorbij komt sjesen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Daniel »

Durashift schreef:Nou ja, wij hebben de Betuwelijn al enkele jaren gereed en in gebruik.
Sinds 1882 al ja :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5647
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:
Durashift schreef:Nou ja, wij hebben de Betuwelijn al enkele jaren gereed en in gebruik.
Sinds 1882 al ja :lol:
Precies.. hadden de Duitsers in de oorlog toch tijd genoeg om de kunst af te kijken, zou je zeggen. :wink:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Ardan »

Durashift schreef:Dat wil dus inhouden.. dat er ook door centrum Arnhem met 200 km/h geknald kan worden? :shock: :shock: :shock:

Lijkt mij niet.
Nee joh tuurlijk niet.
Durashift schreef:Klopt, ruimte is nu eenmaal beperkt in Randstad NL. Niet zo gek dus dat er geen ruimte voor een 200 km/h trein wordt geregeld.. die misschien een enkele keer per dag voorbij komt sjesen.
Nah, zo beperkt is de ruimte bij Dbz nou ook weer niet. Staat niks monumentaals. En niet alleen de ICE had daar 200 gekund, maar ook onze eigen IC's, mocht dat in onze jaartelling nog een keer gaan gebeuren dat ze dat mogen rijden.
Ik doe ook maar wat
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Moshi »

Durashift schreef:Waar ik dan wel benieuwd naar ben, zou er in dat verdrag expliciet staan dat het gehele baantraject 200 km/h geschikt zou moeten zijn? Dat wil dus inhouden.. dat er ook door centrum Arnhem met 200 km/h geknald kan worden? :shock: :shock: :shock:
Nee :D Letterlijk: Ausbau der Route Amsterdam - Utrecht - Arnheim - Zevenaar - niederländisch-deutsche Grenze für den Hochgeschwindigkeitsverkehr überwiegend bis auf 200 km/h
Maar het station Driebergen-Zeist met maximaal 160 passeren maakt 200 vanaf Utrecht tot voorbij D-Z onmogelijk, en lijkt me dus niet in de geest van het verdrag.
bobo17 schreef:De IC sporen liggen niet aan een perron dus het zal idd vooral de wissels zijn en als men het wil ook niet al te lastig om aan te passen naar 200. Maar zoals al vaker is gezegd is 200 rijden onder 1,5 kv wat aan de krappe kant. Totdat de energietoevoer wordt verbeterd gaat men was toch geen 200 rijden in Nederland.
Volgens de minister:
De uitwerking van de maatregelen in Driebergen-Zeist is gebaseerd op het kabinetsstandpunt uit 2001 omtrent de HSL-oost. Er is in het ontwerp uitgegaan van een maximum snelheid van 140 km/u; het rijden met 160 km/u is fysiek niet onmogelijk gemaakt. Dit betekent dat het ontwerp qua boogstralen, hellingen en afstanden rekening houdt met maximaal 160km/uur.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13192
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door Z2N »

Mocht 200 km/h een serieus plan worden dan kan dat nog relatief simpel aangepast worden. In de tussentijd rechtvaardigt de verlaging in onderhoudskosten en de goedkopere infrastructuur de kosten van het eventueel opnieuw aanleggen later.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door diederickx »

Ik snap de Nederlandse terughoudendheid jegens die 200 km/uur wel een beetje. Als op een goed (of kwaad, afhankelijk van je standpunt) moment de binnenlandse vraag zo toeneemt dat er 6 IC per uur tussen Utrecht en Arnhem moeten gaan rijden, is het maar de vraag of er nog wel plaats is voor de ICE. Dan wordt integratie in de binnenlandse dienst noodzaak, en is 160 km/uur al mooi genoeg. Hetzelfde zou, los van de capaciteit, om economische redenen kunnen gebeuren.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Duitse verbinding Betuweroute vertraagd

Bericht door groningen »

Vandaag is er een persconferentie in Duisburg van Deutsche Bahn over 3 grote bouwprojecten en de Betuwelijn is 1 van die 3. 46 kilometer krijgt een derde spoor, dus niet het hele traject.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten