Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Vinny »

Ik geef alleen maar aan dat binnen de markteconomische spelregels bedrijven alles proberen te doen om meer geld te verdienen danwel minder geld uit te geven. Dat mag. Daarom is er ook innovatie in de samenleving (mensen zijn lui en gierig, om het maar even plat te stellen). En als er ongewenste effecten zijn, dan kan de overheid ingrijpen. Bijvoorbeeld door nadere regels te stellen. Alleen de overheid heeft wel eens de onhebbelijke eigenschap geld uit te geven van andere mensen (werkgevers, belastingbetalers, etc.) terwijl de baten voor de betrokken partijen nihil zijn, en het nut voor de samenleving (zo goed als) afwezig...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Ennes »

willy84 schreef:Ik vind dit een wel wat klaagachtig topic over hoe slecht NS wel helemaal niet allemaal is.

Waar het om gaat: De spoorwegen in Belgie zijn super inefficient. De keren dat ik bij onze zuiderburen was heb ik dat ook kunnen ervaren. Miljoenen verliezen per jaar en de staatsschuld stijgt maar door (die wij straks ook nog kunnen betalen als de euro nog bestaat).

Ik bekijk deze lijst: http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/alpha ... /index.php
En het is gewoon te lachwekkend voor woorden. Wil je al die kortingen uit je hoofd kennen dan moet je zowat een halve universitaire studie volgen!

Een speciaal kaartje voor werkzoekenen die op sollicitatie gaan alleen dan moet je wel eerst bewijs halen bij een bepaald staatsbureau :') en dan nog een uitzondering voor werkzoekende zeevaarders (A) . Hoe doen ze dat dan als je in een plaats zonder station woont? Ook een gratis kaartje om naar het dichtsbijzijnde loket te gaan?

Een speciale kaart voor grote gezinnen zodat je met je kinderen goedkoop kunt reizen. Alleen voor 'eigen' kinderen. Dus als je gescheiden bent en weer een nieuwe partner (met kinderen) hebt gevonden dan moet je beiden zo'n kaart aanvragen. Als moeders er dan niet bij is reizen bepaalde kinderen van het nieuwe gezin met en andere zonder korting. Kan daar dan geen regeling voor gevonden worden :X
Alsof wij niet allerlei kaartsoorten met kortingen en uitzonderingen hebben. Voorlopig komen er weer 6 abonnement vormen bij per 1 augustus, die ook weer hun eigen specifieke voorwaarden hebben.

kaarten zonder spitsbeperkingen, kaarten met ochtendspits beperkingen kaarten met ochtend en avondspits beperkingen kaarten die wel in juli en augustus korting voor 9 uur geven, kaarten die dat niet hebben, enz enz.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door reisthijs »

Alleen: om met een van die 6 nieuwe abonnementen te reizen kán je helemaal geen kaartjes kopen aan loket of automaat (je moet daarmee verplicht 'reizen op saldo'). Al die ingewikkelde voorwaarden hoeven dus ook niet in het menu van die automaten verwerkt te worden.

Die abonnementen zijn er dus juist om het aantal handelingen bij de automaat te reduceren. Uiteindelijk gaat NS naar een situatie waarin die automaten alleen nog worden gebruikt om saldo op te laden.
Niet erg vergelijkbaar met de situatie in België dus.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:Alleen: om met een van die 6 nieuwe abonnementen te reizen kán je helemaal geen kaartjes kopen aan loket of automaat (je moet daarmee verplicht 'reizen op saldo'). Al die ingewikkelde voorwaarden hoeven dus ook niet in het menu van die automaten verwerkt te worden.

Die abonnementen zijn er dus juist om het aantal handelingen bij de automaat te reduceren. Uiteindelijk gaat NS naar een situatie waarin die automaten alleen nog worden gebruikt om saldo op te laden.
Niet erg vergelijkbaar met de situatie in België dus.
Waar het bij mij om gaat is dat er ook zoveel uitzonderingen en verschillen zijn in de kaartsoorten, dat je daar de andere helft van die universitaire studie voor nodig hebt om nog te kunnen weten op welke momenten, welke kaartsoort het meest aantrekkelijk zou zijn om te gebruiken. Om nog maar te zwijgen over de discussies die er gaan ontstaan als blijkt dat het net even anders blijkt te zijn als de kaarthouder in gedachten had.

Een ander heel simpel voorbeeld is het vervallen van de 9 uurs grens in juli en augustus, behalve dan weer voor de zomertoer. en straks met die nieuwe abonnementen is die vervallen 9 uurs grens ook ineens niet meer van toepassing.

Het gaat in mijn betoog dan ook niet zozeer om het reizen op een bepaald vervoersbewijs opzich, maar meer om de keuze van de meest aantrekkelijke kaartsoort om op te gaan reizen te bepalen.

(om nog maar te zwijgen over die kaartjesknippers die toch nooit kaartjes knippen)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 37 gasten