Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Wubbo »

Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd
Geplaatst op: zaterdag 16 juli 2011 00:46
Laatst bijgewerkt: zaterdag 16 juli 2011 00:47


Bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) is het gebruik van automaten voor de ticketverkoop helemaal ingeburgerd. Bij onze noorderburen wordt nog nauwelijks 20 procent van de tickets aan een loket verkocht.
In eigen land ontstond vandaag commotie omdat de NMBS volgend jaar opnieuw 38 loketten wil sluiten.
Lees verder
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Justin »

Ach bij het gras van de buren... Maar ja, het is ook niet zonder slag of stoot gegaan... Laat staan die ontmoediging van het loketgebruik met die 0.50 EUR toeslag. Verder gelukkig dat we touch screens automaten hebben, kan me haast niet voorstellen dat ik regelmatig voor de code automaat stond....

Geeft niet weg dat je voor specifieke ritten/kaartjes nog wel altijd een loket nodig hebt... En de kaartautomaat is doorgaans een nachtmerrie voor de buitenlandse reiziger die niet over een Nederlandse pinpas beschikt (doch maestro in theorie zou moeten werken, maar heb daar geen ervaring mee), maar slechts een credit card...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door huibf »

Justin schreef:Ach bij het gras van de buren... Maar ja, het is ook niet zonder slag of stoot gegaan... Laat staan die ontmoediging van het loketgebruik met die 0.50 EUR toeslag. Verder gelukkig dat we touch screens automaten hebben, kan me haast niet voorstellen dat ik regelmatig voor de code automaat stond....

Geeft niet weg dat je voor specifieke ritten/kaartjes nog wel altijd een loket nodig hebt... En de kaartautomaat is doorgaans een nachtmerrie voor de buitenlandse reiziger die niet over een Nederlandse pinpas beschikt (doch maestro in theorie zou moeten werken, maar heb daar geen ervaring mee), maar slechts een credit card...
Er is in het buitenland veel lof over de Nederlandse kaartautomaten. Als je de verschikkelijke belgische en duitse hebt gezien en hebt bediend.... dan weet je het wel
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Caspar »

Ja die Duitse automaten zijn fijne dingen, daar kan je ook een papieren reisadvies door af laten drukken, en daar ook via routes etc in verwerken. Het duurt ietsjes langer om er een kaartje uit te krijgen, maar de mogelijkheden zijn dan ook 10x groter dan bij de Nederlandse automaten. En er kan briefgeld in :D
Bij de Franse automaten lukt het trouwens ook om met mijn ABN Amro bankpas een kaartje te kopen. En bij de Roemeense automaten zou dat ook moeten lukken, al had ik daar alleen geen kaartje nodig, dus niet geprobeerd :lol:
Laatst gewijzigd door Caspar op za 16 jul 2011, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Fles »

Die duitse zijn zo slecht niet hoor, die zijn alleen veel meer vanuit de vervoerder ingericht dan vanuit de reiziger, dat is wel waar ja. Maar bij Duitse automaten kan je zelfs met papiergeld betalen :pos:

Die Belgische dingen zijn de Wet van Behoud van Maximale Ellende ja, dat klopt -o-
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door find_your_spot »

Heb het voor elkaar gekregen in paar minuten tijd alle vier de automaten op Brussel Zuid te laten crashen met het scherm Hors Service...

Dan maar braaf naar de demo versie kijken http://www.b-rail.be/nat/assets/flash/u ... dev_N.html :@

Sowieso kunnen wij niks met die automaten want je kan er alleen met Proton? of Mister Cash? betalen. Serieus wat een namen...
Laatst gewijzigd door find_your_spot op za 16 jul 2011, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Caspar »

find_your_spot schreef:Wie stapt daar op 1:02 de trein in? http://www.nmbs.tv/videos/Stiptheid._We ... e_minuut_3
Geen idee? :roll: Het heeft in ieder geval niets met een kaartautomaat te maken :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Suus »

Je bent bij die Duitse automaten voor een simpel retourtje wel langer bezig dan in Nederland met al die keuzes die je eerst moet maken.

1. Start-Ziel
2. Ziel eingeben
3. Aantal letters van je bestemming (meestal 3), stations kiezen
4. Weiter
5. Reistype (enkeltje, retourtje)
6. Weiter
7. Aantal kaartjes volwassen/kinderen
8. Weiter
9. Bahncard
10. Weiter
11. Klasse/Treintype
12. Weiter
13. Tijd en datum
14. Weiter
15. Verbinding kiezen
16. Weiter
17. Reservering/citymobil
18. Weiter
19. Overzicht
20. Bezahlen

Vooral dat je elke keer zelf op Weiter moet klikken is behoorlijk snelheidsverlagend.

In die tijd kan je uit een NS-kaartautomaat een hele berg kaartjes gehaald hebben, zeker als je slim gebruik maakt van de winkelwagen-functie van de NS-kaartautomaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Caspar »

Je kan ook kiezen voor 'Fahrkarten ohne Reservierung Expresskauf' of iets dergelijks. Dan sla je een aantal stappen over...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Vinny »

"Default traintickets (without reservation)" is natuurlijk weer te moeilijk voor onze oosterburen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Caspar »

Nou ik weet niet precies wat je daar onder verstaat, maar lijkt me zo op het eerste oog hetzelfde als wat ik net boven je post?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door BR628 »

Nou nee, eerder het feit dat Nederlanders altijd haast hebben en wij dus denken dat dat menu zoveel tijd kost. Omdat het IC-vervoer over het algemeen in Duitsland 10x beter is geregeld dan hier moet je daarvoor dus ook enkele stappen meer in zo'n menu doorlopen. Ik ging vorig weekend van Ahlten bij Hannover naar Deventer met de IC en had toch vrij snel een kaartje uit de automaat. Omdat ik wist dat ik dat kaartje bij aankomst op het station nog moest kopen, was ik er zo'n 10 minuten voor vertrek al aanwezig.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door deadlock »

BR628 schreef:Nou nee, eerder het feit dat Nederlanders altijd haast hebben en wij dus denken dat dat menu zoveel tijd kost. Omdat het IC-vervoer over het algemeen in Duitsland 10x beter is geregeld dan hier moet je daarvoor dus ook enkele stappen meer in zo'n menu doorlopen. Ik ging vorig weekend van Ahlten bij Hannover naar Deventer met de IC en had toch vrij snel een kaartje uit de automaat. Omdat ik wist dat ik dat kaartje bij aankomst op het station nog moest kopen, was ik er zo'n 10 minuten voor vertrek al aanwezig.
Het gaat er niet om dat Nederlanders haast hebben, er is hier gewoon gedegen onderzoek gedaan naar de gebruiksvriendelijkheid van automaten. De oude automaten met codes waren stiekem al relatief gebruiksvriendelijk en vrij eenvoudig in vergelijking met het buitenland.

Er is veel onderzoek gedaan naar complexiteit van UI's. Een daarvan leert dat je bij iedere extra actie 15% van je gebruikers kwijtraakt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door find_your_spot »

BR628 schreef:eerder het feit dat Nederlanders altijd haast hebben en wij dus denken dat dat menu zoveel tijd kost.
Dan ben je nog nooit met mij op stap geweest. Sta soms wel is minuten lang bij een automaat uit te vogelen wat een goedkoop trein kaartje naar het buitenland kan kosten.
For Your Railroad Adventures
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door deadlock »

Hoe doe je dat dan? De Nederlandse automaten geven toch maar één tarief naar het buitenland op een superdagretour na?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Suus »

BR628 schreef:Nou nee, eerder het feit dat Nederlanders altijd haast hebben en wij dus denken dat dat menu zoveel tijd kost. Omdat het IC-vervoer over het algemeen in Duitsland 10x beter is geregeld dan hier moet je daarvoor dus ook enkele stappen meer in zo'n menu doorlopen. Ik ging vorig weekend van Ahlten bij Hannover naar Deventer met de IC en had toch vrij snel een kaartje uit de automaat. Omdat ik wist dat ik dat kaartje bij aankomst op het station nog moest kopen, was ik er zo'n 10 minuten voor vertrek al aanwezig.
Er zijn ook reizigers die vijf minuten voor vertrek pas aankomen (die komen met de bus bijvoorbeeld) en die hebben dan niet de tijd om even 5 minuten bij een automaat te staan rammelen. De NS-automaten zijn een extreem voorbeeld van hoe goed minimale vormgeving echt kan werken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Caspar »

Dat klopt wel, maar ik zou een afgedrukt reisadvies op papier ook wel een welkome aanvulling vinden. Dat kan dan met bv een aparte knop met "Uw reis op papier" of iets dergelijks in het hoofdscherm.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Suus »

Dat kan nuttig zijn, maar dan ook alleen uitprinten. Met het kunnen kiezen van een reisadvies maak je het eigenlijk al te moeilijk en bovenal langzamer.

De automaten van de NS, maar ook van de RET en het GVB hebben eigenlijk maar een scherm zodat je niet elke keer het scherm opnieuw moet verkennen. Je werkt van links naar rechts met behulp van grote knoppen op het scherm naar je uiteindelijke doel: betalingshandeling.

1. Type kaartje
2. Bestemming (maximaal drie handelingen)
3. Comfort
4. Korting
5. Wanneer
6. Aantal
7. Betaalmethode (of toevoegen aan winkelmand)
Bovendien kan je tot het kiezen van de betaalmethode alle gekozen opties nog steeds terugzien en met een keer tikken aanpassen. Geen verder-knoppen. Geen scrollmenu's (zoals bij de Belgen) en nooit vervolgmenu's (dus als je A-M kiest staan alle opties op een scherm). En als je korting wil hoef je niet zoals bij de Duitsers je kortingskaart in de automaat te stoppen.

De enige handeling die ingewikkelder/tijdrovender is, is het invoeren van een stamkaartnummer. Maar dat is slechts in zeer beperkte gevallen noodzakelijk.

Nu hebben wij als land het voordeel dat er geen reserveringen in het binnenlands verkeer zijn en dat alle treinsoorten even duur zijn. Maar dat is in België ook zo, dus dat mag geen hindernis zijn.

Naast de kaartautomaten zou men in België misschien ook eens in de tariefvarianten mogen huishouden trouwens. Dit kwam ik toevallig op de website tegen: http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/alpha ... /index.php
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Thom91 »

Heerlijk hoe men weer kan zeuren op de NS als ze eindelijk iets goed doen.. :N
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Geert »

BR628 schreef:Nou nee, eerder het feit dat Nederlanders altijd haast hebben en wij dus denken dat dat menu zoveel tijd kost. Omdat het IC-vervoer over het algemeen in Duitsland 10x beter is geregeld dan hier moet je daarvoor dus ook enkele stappen meer in zo'n menu doorlopen. Ik ging vorig weekend van Ahlten bij Hannover naar Deventer met de IC en had toch vrij snel een kaartje uit de automaat. Omdat ik wist dat ik dat kaartje bij aankomst op het station nog moest kopen, was ik er zo'n 10 minuten voor vertrek al aanwezig.
Van alle kaartautomaten die ik heb gezien (in diverse landen) zijn de NS-automaten de meest gebruiksvriendelijke én de meest efficiënte die ik ken. En dan ziet het er ook nog eens aantrekkelijk uit, mooi toch *O*

Overigens probeert NS de tijd die je bezig bent bij een automaat zo kort mogelijk te houden (als in; 30 seconden ofzo). Als er allerlei functies aan worden toegevoegd om reisadviezen uit te printen en dergelijke worden die automaten veel te lang bezet gehouden en kunnen er minder kaartjes met één automaat verkocht worden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Fles »

Thom91 schreef:Heerlijk hoe men weer kan zeuren op de NS als ze eindelijk iets goed doen.. :N
Wie zeurt er waar op de NS?
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door TheKnitter »

Geert schreef:
BR628 schreef:Nou nee, eerder het feit dat Nederlanders altijd haast hebben en wij dus denken dat dat menu zoveel tijd kost. Omdat het IC-vervoer over het algemeen in Duitsland 10x beter is geregeld dan hier moet je daarvoor dus ook enkele stappen meer in zo'n menu doorlopen. Ik ging vorig weekend van Ahlten bij Hannover naar Deventer met de IC en had toch vrij snel een kaartje uit de automaat. Omdat ik wist dat ik dat kaartje bij aankomst op het station nog moest kopen, was ik er zo'n 10 minuten voor vertrek al aanwezig.
Van alle kaartautomaten die ik heb gezien (in diverse landen) zijn de NS-automaten de meest gebruiksvriendelijke én de meest efficiënte die ik ken. En dan ziet het er ook nog eens aantrekkelijk uit, mooi toch *O*

Overigens probeert NS de tijd die je bezig bent bij een automaat zo kort mogelijk te houden (als in; 30 seconden ofzo). Als er allerlei functies aan worden toegevoegd om reisadviezen uit te printen en dergelijke worden die automaten veel te lang bezet gehouden en kunnen er minder kaartjes met één automaat verkocht worden.
Ik vind die van de Duitsers beter. Je kan er met munten&briefgeld betalen, reisplan bekijken&uitprinten, reserveringen voor ICE's en IC's maken, en je kaartje kopen.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door huibf »

TheKnitter schreef: Ik vind die van de Duitsers beter. Je kan er met munten&briefgeld betalen, reisplan bekijken&uitprinten, reserveringen voor ICE's en IC's maken, en je kaartje kopen.
Briefgeld erin heeft tot gevolg dat de apparaten veel storingsgevoeliger zijn, en daarbij kan een deel van de bevolking het niet laten om dit deel te 'slopen'. Helaas.
Daarom vindt ik het een verstandige keuze.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Suus »

Automaten die briefgeld accepteren moeten in Nederland in een ruimte staan die afgesloten kan worden of in een muur met speciale constructie tegen ramkraken. De kosten hiervoor zijn zo hoog dat in Nederland automaten die briefgeld accepteren zeldzaam zijn. Ergo, ik weet alleen van het GVB dat ze automaten hebben die briefgeld accepteren en die staan altijd in afsluitbare ruimtes. Waar dat niet mogelijk is is die optie er niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ticketautomaten in Nederland helemaal ingeburgerd

Bericht door Daniel »

RET heeft ze ook gehad, maar dat was nog in het strippenkaarttijdperk waarbij die automaten op het perron in de muur verwerkt stonden. Bij die automaten moest je overigens wel een strijkbout meenemen om je papiergeld te strijken, anders pakte 'ie het niet :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten