Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder

Bericht door Suus »

Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
De 111 jaar oude metrolijn 1 in Parijs rijdt vanaf nu zonder een bestuurder. Voor het eerst in de geschiedenis van de in 1900 in gebruik genomen verbinding verloopt het verkeer op de 16,6 kilometer lange lijn volautomatisch, zo berichten de Franse media.

Na een investering van 600 miljoen euro worden de 725.000 dagelijkse gebruikers van lijn 1 automatisch vervoerd. De lijn verbindt de kantorenwijk La Défense in het westen met Vincennes in het oosten.
Bron: Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder

Bericht door Vinny »

Interessante ontwikkelingen. Een aantal jaar geleden waren ze inderdaad druk bezig met de ombouw. Ik ben erg benieuwd hoeveel dit bespaard op de exploitatie. In Groot-Brittanië zie je bij Dockland Light Rail dat er altijd nog wel een personeeelslid aanwezig is in de trein. Overigens vind ik dat wel de sociale veiligheid ten goede komen. En als je een blond meisje bent en je wilt naar buiten kijken dan is deze persoon niet te beroerd om de ruitenwissers aan te zetten :lol:

Verder hoop ik dat ze in Parijs ook nog eens vaart maken met liften in metrostations. De meeste zijn volstrekt ontoegankelijk voor rolstoelgebruikers...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder

Bericht door midnet »

de DLR heeft open access-die man/dame moet meen ik ook in noodgevallen nog kaartjes verkopen en zeker om de x min controleren.
de RATP-metro is zoals bekend nooit open geweest en al jaren nu combi magneet/chip (DAT kunnen ze heel goed in FR). Dus er is geen wandelende ''employee''-er is al een andere volautom. metro (ik meen 14)-meteen vanaf begin gebouwd.
FR is zo'n beetje de enige producent van VAL metro-bvb in Lyon, Rennes, Toulouse, Lille. In Lille is hij (nog?) geheel open en wordt frequent berazziaad (want anders kan ik het echt niet noemen ) door controleurs. Het is eng, nauw, smal-meer een horizont.lift. Grote voordeel is dat daarom op slappe uren toch een dienst gerdaaid kan worden-anders ligt in FR alles al stil na 21.00 of zondagmorgen.
In N"uernberg DE rijdt nu een combi van bestuurde (nou ja-er is een mens) en autom. metro op combi-traject. Dat durven/kunnen de fransozen nog weer niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder

Bericht door Vinny »

Controle op DLR? Het zal wel, maar mijn kaartje is niet gecontroleerd. Ik reisde er toch een behoorlijk eind mee... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder

Bericht door hauptbahnhof »

Rijden ze nog gewoon met de voertuigen die er al reden?
Ze reden namelijk proef met die van lijn 14 tussen die van lijn 1...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder

Bericht door Ruben »

Nee er is een nieuw voertuig gefabriceerd genaamd MP 05. Dat wat op lijn 14 rijdt heet MP89CA. Dat wat op lijn 1 reed met bestuurder was de MP89CC en vervangt nu de oude troep op lijn 4.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder

Bericht door Meltrain »

midnet schreef:In N"uernberg DE rijdt nu een combi van bestuurde (nou ja-er is een mens) en autom. metro op combi-traject. Dat durven/kunnen de fransozen nog weer niet.
Dat klopt niet meer.
Lijn U3 was vanaf het begin (= juni 2008) automatisch, maar deze rijdt grotendeels samen met de U2 die dat nog niet was. Sinds januari 2010 is de U2 echter ook volledig geautomatiseerd, zodat de door jou geschetste situatie voorbij is.
Lijn U1 rijdt weliswaar nog steeds volledig met bestuurders, maar deze deelt geen sporen met de U2 en/of U3. (Ombouw van de U1 staat ook pas gepland voor 2018-2020.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder

Bericht door hauptbahnhof »

Wat apart dat ze weer voor dat lelijke oude model hebben gekozen. Waarom niet een MP2000? :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder

Bericht door Suus »

Is dat interessant? De meeste metro's rijden onder de grond en dan zie je het design niet. Trams rijden continue door straten, daar telt design ondertussen ook mee, al was daar in de jaren 80 soms niet zo zoveel van te merken als ik naar bepaalde voertuigen kijk :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder

Bericht door hauptbahnhof »

Wat is dat voor een flutargument?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder

Bericht door Suus »

Lijn 1 ligt zo'n beetje helemaal onder de grond, dan is het toch niet interessant hoe die metro er van buiten uitziet, je ziet het hooguit tien seconden als het voertuig het station binnen rijdt. Liever schenkt men dan wat meer aandacht aan de binnenkant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder

Bericht door Ruben »

Van de binnenkant bezien is de neus van de metro ook relevant omdat de bestuurderscabine ontbreekt. Daarbij, wat is de moeite als je 2 ontwerpen op de plank hebt liggen, de modernste daarvan toe te passen?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder

Bericht door Vinny »

Als ik de avatar van Ruben zo eens bekijk dan telt het design van de voertuigen ook nog wel voor ondergronds vervoer *bus*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder

Bericht door Fles »

:o

Gelukkig maar, ik dacht al :P

"Oudste metrobestuurder van Parijs overleden" :shock:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten