Sanering van De Lijn?

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Sanering van De Lijn?

Berichtdoor Suus » Vr 06 Jan 2012, 12:55

In Vlaanderen is er onrust aan het ontstaan over de bezuinigingen/saneringen die bij de tram- en busmaatschappij De Lijn doorgevoerd gaan worden:

Het begon met dit artikel
Vakbonden De Lijn vrezen zware saneringsronde
De vakbonden bij vervoersmaatschappij De Lijn vrezen dat op til staande besparingen bij De Lijn een zware impact zullen hebben op de dienstverlening en het personeel. Jan Coolbrandt, nationaal secretaris ACV-Openbare Diensten, waarschuwt dan ook voor sociale onrust.

Op 18 januari moet op een raad van bestuur meer duidelijkheid komen over het budget voor 2012 bij De Lijn. Om dat sluitend te maken, zijn volgens Coolbrandt besparingen nodig voor minimaal 50 en mogelijk 70 miljoen euro. ACV vreest bijgevolg een pijnlijke besparing bij De Lijn. "Wie doet alsof dat zal kunnen gebeuren door wat te ontvetten, of hier en daar het licht wat meer uit te doen, die maakt de mensen wat wijs", aldus Coolbrandt. Hij waarschuwt voor minder dienstverlening en banenverlies bij De Lijn.
Bron: De Morgen

Daarop verscheen gisteren
Bourgeois: "Gratis-verhaal De Lijn heeft zijn limieten bereikt"
Vlaams minister Geert Bourgeois mengt zich in het debat over de kostendekkingsgraad en de besparingen bij De Lijn. "Het gratis-verhaal van De Lijn heeft zijn limieten bereikt", zegt de N-VA-minister. Topman van De Lijn Roger Kesteloot benadrukt dat de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn na twee recente besparingsrondes niet veel marge meer heeft aan de kostenkant.

Bourgeois wijst op de lage kostendekkingsgraad bij de Vlaamse vervoersmaatschappij. Die ligt momenteel op 15 procent. Dat wil zeggen dat De Lijn 15 procent van haar uitgaven kan financieren met eigen inkomsten. In de beheersovereenkomst (2011-2015) tussen De Lijn en de Vlaamse regering is vastgelegd dat die kostendekkingsgraad met jaarlijks 0,5 procent omhoog moet.

De N-VA had graag een grotere inspanning gezien en minister Bourgeois herhaalt die vraag nu. "Tijdens de onderhandelingen onderhandelingen over de beheersovereenkomst is het ons gelukt dat percentage op te krikken van 15 naar 17,5 procent. Maar eigenlijk moet het meer zijn. Dat is ondertussen wel duidelijk. Het gratis-verhaal heeft zijn limieten bereikt. Dit moeten we herbekijken, willen we de budgetten in evenwicht houden", luidt het. Eerder had de N-VA bij monde van Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans laten verstaan dat er gesnoeid kan worden in de subsidies voor De Lijn.

Topman van De Lijn Roger Kesteloot benadrukt dat de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn na twee recente besparingsrondes niet veel marge meer heeft aan de kostenkant. Morgen zitten Vlaams minister Hilde Crevits en directeur-generaal Kesteloot samen om de besparingsplannen te bespreken. "Het is aan minister Crevits en haar collega's om de keuzes te maken", onderstreept Kesteloot. Al ziet hij niet veel meer marge aan uitgavenkant, tenzij er in de dienstverlening gesneden wordt.
Bron: De Morgen

Over het gratis-verhaal verscheen eerder al dit:
Helft 65-plussers gebruikt gratis busabonnement
56 procent van de 65-plussers uit het Vlaams Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben in 2010 effectief gebruik gemaakt van hun gratis 'Omnipas 65+'.

Bij 65-plussers die in het Vlaams Gewest wonen loopt dit op tot 59 procent, blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Pieter Huybrechts (Vlaams Belang). Crevits baseert zich voor deze cijfers op een marktonderzoek van De Lijn.

In 2010 werden 68.919 van deze 65+ abonnementen aangemaakt en verzonden. De kost voor de aanmaak bedroeg 20.146 euro en de portkost 42.041 euro.
Bron: De Morgen

Er lijken zware tijden in het vooruitschiet bij De Lijn, dat overigens wel relatief slechte cijfers neerzet.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Sanering van De Lijn?

Berichtdoor deadlock » Za 07 Jan 2012, 15:03

Het lijkt me uitstekend om eens flink te snoeien in de buslijnen die de Lijn exploiteert. Je kan daar van bumfucknowhere naar bumfuckinglessnowhere voor echt onbeschoft lage prijzen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: Di 07 Jul 2009, 12:38

Re: Sanering van De Lijn?

Berichtdoor midnet » Zo 08 Jan 2012, 13:41

nou, nou-dat valt wel mee, een tijdje terug is gewoon een plicht van de Vlaamse overheid ingesteld om ieder een basisvoorziening in toegankelijk OV te bieden. Belgie zit geografisch nu eenmaal heel anders in elkaar als in NL. Veel van die nieuwe lijnen zijn belbussen, die dezelfde functie hebben als in Nl al die dure taxibusjes voor zwaarbeschadigden en senioren etc. In vakbladen is de uitbreidingsslag wel vergeleken met wat wij in NL kregen toen de studenten gratis met OV kregen-destijds 24/7.
En zo laag is het ook niet- in FR hebben veel departementen (vaak heel wat groter als een NL provincie) vaste eenheidsprijzen-vaak 1,50, het meest is 2 € en sommige maar 1€-dan kan je wel 50/60 km mee reizen. Gratis bussen voor 65+ is in heel vel landen, bvb ook de UK. Soms zit er een ''cap'' opbvb in veel Spaanse steden (dan krijgen ze gewoon een chip met een max-tegoed, betalen als dat opgebruikt is. In Hongarije is het voor 65+ ook gratis in de trein.
De TEC is op sommige punten nog ruimhariger: elke EU burger kan een gratis buspas aanvragen en die dan ook op MIVB en deLIJN benutten.
Maar op het BE-forum zoals hgbtf.net (=het groot belgisch treinenforum) is een enorme discussie hierover al lang losgebarsten. de minister die er ooit mee begon=dezelfde die in Hasselt het gratis busvervoer invoerde, is inmiddels geen minister meer.

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Sanering van De Lijn?

Berichtdoor Stéphane » Zo 08 Jan 2012, 13:55

Je kan het eigenlijk ook andersom bekijken, het ov in Nederland is duur in vergelijking met andere Europese landen. Volgens mij was het ook nooit een goed idee om de bussen, trams en het wegennet naar de regio's over te brengen. Hierdoor is er concurrentie tussen de De Lijn en de NMBS, wat zeker niet tot een kwalitatief OV lijdt. :(
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Sanering van De Lijn?

Berichtdoor Suus » Zo 08 Jan 2012, 14:18

Die concurrentie is een groot probleem, maar dat los je niet op door het OV weer naar de federale overheid te brengen, volgens mij alleen door in ieder geval het OV per bus (en spoorlijnen die niet worden gebruikt door IC's) juist nog een niveau lager naar de provincies te verplaatsen.

Neem bijvoorbeeld spoorlijn 52 van Antwerpen naar Puurs. Maak de provincie Antwerpen er de baas van. Laat er een 2x per uur een trein rijden, richt de busdiensten in dat ze goede aansluitingen geven op de trein en voilà. Nu rijden er naast de spoorlijn ook bussen van Antwerpen naar Boom die de gehele route parallel uitvoeren (lijn 290, 291) of een bus die bijna de gehele route parallel loopt (295). Zo ben je dus eigenlijk bezig om de vervoersmiddelen met elkaar te laten concurreren terwijl het juist een aanvulling op elkaar zou moeten zijn.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Sanering van De Lijn?

Berichtdoor deadlock » Zo 08 Jan 2012, 14:23

Stéphane schreef:Je kan het eigenlijk ook andersom bekijken, het ov in Nederland is duur in vergelijking met andere Europese landen. Volgens mij was het ook nooit een goed idee om de bussen, trams en het wegennet naar de regio's over te brengen. Hierdoor is er concurrentie tussen de De Lijn en de NMBS, wat zeker niet tot een kwalitatief OV lijdt. :(

Nederland is niet heel erg duur gelukkig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Sanering van De Lijn?

Berichtdoor Stéphane » Zo 08 Jan 2012, 15:30

Bee, je begint nu juist over mijn achtertuin(wat je héééél letterlijk mag nemen) en die wou ik net als voorbeeld noemen :lol: Volgens mij is het voldoende als je ze door infrabel laat onderhouden en dat DeLijn er tramtreinen op zet GTWs ofzo. als je een bus voor KleinWillebroek,Reet,rumst,terhagen inlegt bied deze lijn heel wat reizigerspotentiël. Ook is ze sneller. Dat soort overlappingen moet dringend aangepakt worden.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Sanering van De Lijn?

Berichtdoor Suus » Zo 08 Jan 2012, 18:29

Ik denk dat je in België niet slechter af bent als je een commerciëlere partij ergens laat exploiteren zonder direct de eisen van De Lijn op te leggen, dan kunnen die bedrijven zich aan elkaar optrekken. Een bedrijf heeft vaak negatieve effecten op de innovatie :wink:
Rame à l'approche

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Sanering van De Lijn?

Berichtdoor find_your_spot » Zo 08 Jan 2012, 22:44

Op veel plekken is het toch al in handen van Veolia BE?
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Sanering van De Lijn?

Berichtdoor Suus » Zo 08 Jan 2012, 22:50

Veolia rijdt onder De Lijn. Als de Lijn A wil moet Veolia A doen en mogen ze niet voor B kiezen. Er bestaan dus voor Veolia geen mogelijkheden om zich te profileren of te innoveren.
Rame à l'approche

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Sanering van De Lijn?

Berichtdoor Stéphane » Ma 09 Jan 2012, 18:30

Vergelijk het met de constructie waaronder Transport for London onderhoud en materieelaankopen voor de London Underground uitbesteed aan Tubelines en de exploitatie van de DLR aan Serco. Bron? Wikipedia (A)

Maar De Lijn zou al veel kunnen oplossen door het onverwijld invoeren van het visgraatmodel en het scheiden van stad-enstreeknetten. Zo zijn er veel streekbussen die vervolgens vrolijk de stad induiken en daar een toertje doen, er rijden natuurlijk ook stadsbussen en trams (natuurlijk lekker handig om de streefcijfers voor busbaangebruik ruim te overtreffen :roll: )
De eerste grootstad in mijn buurt bijvoorbeeld, Antwerpen. Daar rijden alle bussen naar een centraal busstation en rijden tezamen met trams en stadsbussen hetzelfde traject en staan zo meer in de file in kleine straatjes en verstoppen de kruispunten met vrije busbanen waar ze ook aanschuiven bij verkeerslichten omdat de intervallen daar niet op voorzien zijn. Oké een centraal busstation is handig. Maar niet in een GROOTstad, stel je voor dat ze in Rotterdam alle bussen vanaf het busstation bij CS laten vertrekken :Y ).
Laten we voor sneldiensten een centraal busnet nemen en de rest op de eindpunten van het stadsnet volgens geografische ligging laten vertrekken, veééél logischer.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Sanering van De Lijn?

Berichtdoor Suus » Ma 09 Jan 2012, 18:41

Precies zoals ze op Linkeroever dus al een beetje doen zou op andere plekken van de stad ook moeten lukken. Alleen streeklijn 19 van en naar Nederland en stadslijn 36 steken de Schelde over naar Linkeroever.

Aan de lijnnummers van sommige lijnen rondom Antwerpen zou ook nog wel het een en ander gedaan mogen worden, want dat is met recht een nummerbrij te noemen daar :')
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Sanering van De Lijn?

Berichtdoor deadlock » Ma 09 Jan 2012, 19:25

Stéphane schreef:Vergelijk het met de constructie waaronder Transport for London onderhoud en materieelaankopen voor de London Underground uitbesteed aan Tubelines en de exploitatie van de DLR aan Serco. Bron? Wikipedia (A)

Maar De Lijn zou al veel kunnen oplossen door het onverwijld invoeren van het visgraatmodel en het scheiden van stad-enstreeknetten. Zo zijn er veel streekbussen die vervolgens vrolijk de stad induiken en daar een toertje doen, er rijden natuurlijk ook stadsbussen en trams (natuurlijk lekker handig om de streefcijfers voor busbaangebruik ruim te overtreffen :roll: )
De eerste grootstad in mijn buurt bijvoorbeeld, Antwerpen. Daar rijden alle bussen naar een centraal busstation en rijden tezamen met trams en stadsbussen hetzelfde traject en staan zo meer in de file in kleine straatjes en verstoppen de kruispunten met vrije busbanen waar ze ook aanschuiven bij verkeerslichten omdat de intervallen daar niet op voorzien zijn. Oké een centraal busstation is handig. Maar niet in een GROOTstad, stel je voor dat ze in Rotterdam alle bussen vanaf het busstation bij CS laten vertrekken :Y ).
Laten we voor sneldiensten een centraal busnet nemen en de rest op de eindpunten van het stadsnet volgens geografische ligging laten vertrekken, veééél logischer.

Ja dat viel mij ook op toen ik een weekendje in de buurt van de Groenplaats logeerde een maand geleden :pos: :mrgreen:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3285
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Sanering van De Lijn?

Berichtdoor Stefan » Ma 09 Jan 2012, 22:43

Vind het altijd leuk om te zoeken naar een bus op de Fr. Rooseveltplaats in Antwerpen.. "Ja, die bus vertrekt van perron 53..." :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten