Pagina 1 van 1

Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 14:23
door Suus
Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen
Spoorwegbeheerder Infrabel heeft beslist om de bijna 2.700 uurwerken op de perrons en in de stationsgebouwen niet meer te herstellen of te vervangen. Het gaat om een besparingsmaatregel. Nu kosten de uurwerken jaarlijks 800.000 euro. Dat staat in de kranten van de Sud Presse-groep. Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit nuanceert: er is wel nog geld voor de herstelling van uurwerken, maar niet voor de vervanging.

Volgens de kranten zou Infrabel de beslissing al in november genomen hebben. De maatregel zal pas geleidelijk merkbaar zijn. Wanneer een uurwerk defect raakt, zal het voortaan niet meer hersteld of vervangen worden.
Bron: De Morgen

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 17:33
door Stefan
Ach, een klok. Nergens nodig voor.

:')

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 18:45
door Raymond
Dan kan niemand zien als de trein weer eens te laat is, zo sla je twee vliegen in één klap :mrgreen:

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 12:03
door Fles
Volkomen krankzinnig. Zoiets essentieels wegbezuinigen :') En wat win je ermee? Nog geen miljoen per jaar :')

België :N

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 12:07
door iljitsch
Als je LCD- of LED-gebaseerde CTAs gebruikt dan kan je daarop de tijd ook aangeven en heb je geen of in elk geval minder aparte klokken nodig.

Wel zijn natuurlijk de mechanische NS-klokken van een veel grotere afstand af te lezen dan de CTAs, waarbij ik vaak eerst een eindje moet wandelen om te zien wat er staat.

Overigens, leren jongeren nog wel analoog klokkijken?

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 12:19
door Vinny
Joh, in België heb je stations met loket voor 50 reizigers per werkdag. Laten ze hier, net als in Nederland eens gewoon het mes in zetten en volstaan met een service en alarmzuil. Dan kun je veel meer besparen :Y

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 12:38
door Suus
iljitsch schreef:Overigens, leren jongeren nog wel analoog klokkijken?
Natuurlijk, dat hoort gewoon bij het curriculum van de basisschool :)

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 16:14
door R-Flow
Ben nogal verbaasd dat ze in België überhaupt het woord "onderhoud" kennen. De meeste stations in het land zien er uit alsof ze in 1920 een keer zijn neergezet en vervolgens nooit meer bijgehouden zijn. Moet dan vooral denken aan Brussel-Noord, Mechelen en Vilvoorde bijv.

Maar zoals Vinny al aangeeft vind ik het ook nogal frappant dat op bijna ieder station nog gewoon een loket heeft. Maar goed dat moet ook wel met die antieke kaartautomaten daar... :?

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 16:36
door reisthijs
Wat dat laatste betreft, de NMBS wil dit jaar op diverse kleine stations de loketten sluiten, alle kaartautomaten vervangen, op alle stations waar ze nog niet staan ook automaten neerzetten en de toeslag voor het kopen van een kaartje in de trein verhogen. (In België is het nu nog heel normaal om zonder kaartje in de trein te stappen als de rij voor het loket te lang te lang is)

Dat begint toch aardig op de Nederlandse situatie te lijken zo.

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 16:52
door Geert
Met als verschil dat die ontwikkeling in Nederland al ruim 10 jaar geleden in gang is gezet...

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 18:04
door Vinny
R-Flow schreef:Ben nogal verbaasd dat ze in België überhaupt het woord "onderhoud" kennen. De meeste stations in het land zien er uit alsof ze in 1920 een keer zijn neergezet en vervolgens nooit meer bijgehouden zijn. Moet dan vooral denken aan Brussel-Noord, Mechelen en Vilvoorde bijv.

Maar zoals Vinny al aangeeft vind ik het ook nogal frappant dat op bijna ieder station nog gewoon een loket heeft. Maar goed dat moet ook wel met die antieke kaartautomaten daar... :?
Het is ook wel de charme van België een beetje. In Nederland worden stations bijna elke tien jaar vrijwel tegen de vlakte gegooid en opnieuw opgebouwd, net als het om de 8 jaar herasfalteren van wegen en het onder de grond brengen van electriciteits- en telefoonkabels zonder strikte noodzaak.. In België laat men oude troep liefst liggen (opruimen kost immers ook geld), en wordt er alleen aan onderhoud gedaan als anders de boel instort...

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 18:31
door Suus
De vakbonden hebben in België heel lang de introductie van automaten kunnen tegenhouden en stonden alleen kaartautomaten toe op stations waar ook een loket aanwezig was. Wat zal ik er eens van zeggen...

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 18:58
door Fles
Vinny schreef: In België laat men oude troep liefst liggen (opruimen kost immers ook geld),
Opruimen kost zweet. Geld rukt ze niks. Europa schokt wel weer bij :)

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: di 10 jan 2012, 01:44
door R-Flow
Vinny schreef:Het is ook wel de charme van België een beetje. In Nederland worden stations bijna elke tien jaar vrijwel tegen de vlakte gegooid en opnieuw opgebouwd, net als het om de 8 jaar herasfalteren van wegen en het onder de grond brengen van electriciteits- en telefoonkabels zonder strikte noodzaak.. In België laat men oude troep liefst liggen (opruimen kost immers ook geld), en wordt er alleen aan onderhoud gedaan als anders de boel instort...
Het heeft weinig charme meer als je er met grote regelmaat moet zijn, trust me.

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: di 10 jan 2012, 14:27
door midnet
R-Flow schreef: 1. De meeste stations in het land zien er uit alsof ze in 1920 een keer zijn neergezet en vervolgens nooit meer bijgehouden zijn. Moet dan vooral denken aan Brussel-Noord, Mechelen en Vilvoorde bijv.
2.Maar zoals Vinny al aangeeft vind ik het ook nogal frappant dat op bijna ieder station nog gewoon een loket heeft. Maar goed dat moet ook wel met die antieke kaartautomaten daar... :?
@1. ter informatie-om je nog meer te doen schrikken? BRU-NOord is met de toen als wereldwonder van ''de grote spoorwegwerken'' gereedgekomen NoordZuid Tunnel (hee-zijn we daar in AMS niet pas mee begonnen??) rond 1950 in dienst gesteld. Daarvoor was het Schaarbeek en een andere statie kopeindpunt. Treinen NL-Paris reden in een grote boog de hele stad rondom. Dito Brussel-Zuid-al ligt dat een beetje terzijde van de oude Midi, met de snellijn naar Gent (voorheen de oude slingerlijn via Aalst en Wetteren).
@2. kwestie van woorden; als er geen loket is, dan is het geen statie (station in het Vlaams) maar ''onbewaakte stopplaats''. En daar hebben ze er enorm veel van-ik denk nog veel meer als hier in NL. En nog een heleboel niet meer bediende-vroeger waren er nog meer!
Maar verder terzake: dit is gewoon een vakbondskwestie-liever tewerkstelling houden als wegdoen. daarom ook die kaartautomaten-die vaak in afgelsoten ruimtes staan, zodat je er toch al niet bijkan als het personeel (de bedienden heet dat) weg zijn. En-als je een greintje nieuws en polletiek volgt: dat is bij BE staatsondernemingen (net zo de POST) nu eenmaal heilig en boven de gewesten staande.
Dat het staat is verklaart ook deels weer het weinige geld-dat verdelen de gewesten liever zelf en dus vallen die staatsinstellingen overal buiten. Kijk eens in ee BE staatskantoor, zoals waar de kentekens worden uitgedeeld-vlakbij BR-Noord. Daarom pronken de Vlamen met hun LIJNbussen en bijna overal wel gerenoveerde busstations.

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: di 10 jan 2012, 14:37
door Suus
Brussel-Noord en Brussel-Zuid bestonden al voor de aanleg van de Noord-Zuidtunnel in Brussel, maar de stationsgebouwen zijn toen vervangen omdat ze oorspronkelijk als kopstation ontworpen waren en dat niet gecombineerd kon worden met de nieuwe opzet als doorgangsstation. Station Schaarbeek is nooit een kopstation geweest, maar heeft zoveel perrons omdat het vroeger het eerste station was dat zowel vanaf station Brussel Noord als van Brussel Zuid bereikbaar was (via het ringspoor bij Brussel West)

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: di 10 jan 2012, 15:35
door Vinny
Het station Schaarbeek wordt gebruikt als kopstation wanneer de Noord-zuid tunnel gestremd is, en houdt daarom zijn enorme hoeveelheid perrons...

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: di 10 jan 2012, 15:42
door find_your_spot
Vroeger had een stationsklok een bepaalde status en functie. Tegenwoordig heeft iedereen toch wel een horloge of mobiel?

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: di 10 jan 2012, 16:14
door iljitsch
find_your_spot schreef:Tegenwoordig heeft iedereen toch wel een horloge of mobiel?
Vroeger niet dan? Toen ik jong was hadden ze zelfs een horlogemaker in de V&D.

Voordeel van stationsklokken is dat ze allemaal op tijd lopen, met horloges kan dat nog wel eens een probleem zijn.

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: di 10 jan 2012, 20:49
door Ardan
En om op de klok te kijken hoef ik geen telefoon eerst uit mijn zak te vissen, of zelfs mijn arm te buigen om op mijn horloge te kijken. Ik kijk trouwens nooit op mijn telefoon hoe laat het is, ik zal altijd een horloge blijven dragen.
Maar goed ja, de stationsklok was wel een statussymbool. Waarom denk je dat de klokkentoren in de stationsarchitectuur zo'n belangrijke positie inneemt op stations uit bijvoorbeeld de jaren '50 en '60? Almelo, Hengelo, Enschede, ja zelfs Oldenzaal, maar ook Eindhoven en ik geloof ook Tilburg, allemaal een grote hoge klokkentoren als statussymbool en zichtobject.

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: di 10 jan 2012, 20:59
door Vinny
Statussymbool. Zichtobject. Prestige dus. Niet nodig, kan worden weggehaald. :Y

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Geplaatst: di 10 jan 2012, 21:22
door Klaasje
Handig om te bepalen wanneer het vertrektijd is wanneer je rent. Verder is een goed gesynchroniseerd tijdssysteem voor het OV erg belangrijk om stipt te kunnen rijden. (Al hoeft dat niet persé een stationsklok te zijn...)