Pagina 1 van 1

Oude bussen in Duitsland

Geplaatst: vr 09 mar 2012, 18:45
door Michael 1988
Ik heb een vraag over de materieeleis in Duitsland. Ik zie op verschillende reportages oude bussen en dan vooral Mercedes-Benz O405, O407 en O408 bussen. Weet iemand hoe het zit met de materieeleis in Duitsland, want de meeste bussen van die tijd zijn hier al enige tijd afgevoerd bij de meeste OV-bedrijven?

Re: Oude bussen in Duitsland

Geplaatst: za 10 mar 2012, 00:35
door Suus
Die generatie bussen verdwijnt toch vrij snel op dit moment. De meeste bussen die er nu rijden zijn toch wel iets nieuwer.

Re: Oude bussen in Duitsland

Geplaatst: za 10 mar 2012, 02:10
door midnet
er is GEEN eis vwb max leeftijd oid. Er is gewoon de T"uV eis: alles moet goedgekeurd worden-per periode, en dat gaat, zoals verwacht mag worden, heel streng. Die periodes worden steeds korter, naarmate de bus ouder wordt. Die controle kost ook een hoop marken/euries, dius bedrijven rekenen daar wel hun investering mee uit.
In de praktijk doen de meeste van de stadsbedrijven hun op grote contracten ingekochte MAN of McBz na 7-8 jaar weg-dan brengt het (vooral de laatset tijd) nog flink wat op op de 2e hdsmarkt in Oost-Eur. Maar veel daarvan gaan ook naar plaatselijke uitbaters, die scholierenritten e.d. bijrijden. Bvb op stadslijnen van M'unchen-buitenwijken, kon je ze bij bosjes aantreffen-totdat de stad besloot dat dat ook maar netjes opgeruimd moets worden en zelf een grote partij nieuwe Solaris kocht en die verplicht uithuurde.

Re: Oude bussen in Duitsland

Geplaatst: zo 11 mar 2012, 14:21
door Dafdriver
Overigen worden de eisen in de stadscentra in Duitsland steeds strenger. Er zijn al regio's waarbij je alleen maar met de groene Umweltplakkette de stad in mag en die Umweltplakkette moet ook op de OV bussen geplakt zijn.

Re: Oude bussen in Duitsland

Geplaatst: za 24 mar 2012, 12:09
door fred1954
Dafdriver schreef:Overigen worden de eisen in de stadscentra in Duitsland steeds strenger. Er zijn al regio's waarbij je alleen maar met de groene Umweltplakkette de stad in mag en die Umweltplakkette moet ook op de OV bussen geplakt zijn.
Daarom gaan er in de komende tijd in Köln veel (wat oudere) solobussen eruit en worden vervangen door milieuvriendelijkere gelede bussen. 2 vliegen in 1 klap. Bussen met schonere motoren en per bus nog eens meer passagiers (150 ipv 100)