Pagina 3 van 3

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: wo 14 mar 2012, 20:28
door Vinny
24 uurs economie *O*

Gewoon als overheid faciliteren dat mensen ook buiten de spitsuren kunnen reizen. Bijvoorbeeld door de openbare scholen op een ander tijdstip te laten beginnen. En zelf als stadsregio ook geen belangrijke vergaderingen op maandag om 09.00 plannen. Ik noem maar eens wat :roll:

Geen bizarre winkelsluitingen voorschrijven, waardoor winkels alleen maar open zijn als je als gewone werknemer geacht wordt op je kantoor te zijn. Dat soort dingen dus. :Y

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: wo 14 mar 2012, 20:58
door Suus
Als de boer de koeien een uur later melkt, moet de melk ook een uur later worden opgehaald door de melkcooperatie. De levering aan supermarkten vertraagd daardoor ook een uur en de bevoorrading van de supermarkten daardoor ook.

Zo simpel is het niet Vinny.

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: wo 14 mar 2012, 21:38
door Fles
Bee schreef:Zo simpel is het niet Vinny.
Sowieso, wanneer moet je DAN spooronderhoud doen? :')

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: wo 14 mar 2012, 22:47
door Geert
Bee schreef:Als de boer de koeien een uur later melkt, moet de melk ook een uur later worden opgehaald door de melkcooperatie. De levering aan supermarkten vertraagd daardoor ook een uur en de bevoorrading van de supermarkten daardoor ook.

Zo simpel is het niet Vinny.
Zijn die koeien ook niet van slag bij elke overgang tussen zomer- en wintertijd? Of zou de melkfabriek gewoon een uurtje later de melk komen halen dan? :lol:

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: wo 14 mar 2012, 23:00
door Suus
Ja, de koeien zijn met elke overgang van slag. De boeren zouden dan ook het liefste zien dat of de zomertijd of de wintertijd wordt afgeschaft.

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: wo 14 mar 2012, 23:26
door Caspar
De koeien hoeven zicht toch niet aan te passen? Boeren kunnen dat toch doen?
Zoveel boeren zijn er nou ook weer niet

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: wo 14 mar 2012, 23:41
door Suus
Stel, jij bent een koe. Je leven is simpel. Elke dag om half acht 's ochtends en half acht 's avonds pompt de melkmachine je uiers leeg. Een koe weet niet dat het half acht is, maar hij heeft een ritme dat hij twee keer per dag wordt leeggepompt waartussen de koe iets kan eten of kan slapen.

Dan opeens doet de boer dat voor jou gevoel een uur later of vroeger. Omdat je als koe geen enkel besef van zomer of wintertijd hebt ben je in de war, je ligt nog te slapen als de boer je opeens leeg gaat pompen of als je al wil gaan slapen moet je opeens alsnog aan de melkmachine. Dat is verwarrend voor zo'n koe.

Er zijn in Nederland bijna anderhalf miljoen koeien die dagelijks gemelkt worden en dan hebben we het nog niet over koeien in het buitenland gehad (zomer- en wintertijd is een zaak van de Europese Unie).

En over het aantal boeren: Een boer met koeien in Nederland heeft er gemiddeld 100, wat neer zou komen op ruim 15.000 boeren met koeien. Dat zijn dus net zoveel koeienboeren als er inwoners van Boskoop zijn.

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: wo 14 mar 2012, 23:50
door Caspar
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat de boeren toch een afwijkende klok kunnen hanteren voor hun koeien ten opzichte van de rest van Nederland doet? Zo moeilijk moet dat toch niet zijn?

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: do 15 mar 2012, 09:44
door Geert
Precies, in de zomertijd om 7:30 uur de koe melken en in de wintertijd om 6:30 uur, dat kan toch ook?

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: do 15 mar 2012, 13:12
door Vinny
Bee schreef:Als de boer de koeien een uur later melkt, moet de melk ook een uur later worden opgehaald door de melkcooperatie. De levering aan supermarkten vertraagd daardoor ook een uur en de bevoorrading van de supermarkten daardoor ook.

Zo simpel is het niet Vinny.
Zo simpel is het wel. Boeren mogen zelf weten of ze om 03.00, 05.00 of 09.00 hun koeien melken. De overheid moet zich daar gewoon niet mee willen bemoeien.

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 12:41
door Fles
Jonges, kras eens even op naar forum.koeienmelkeninnederland.nl of zo :lol:

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 21:14
door MdJ
Je breidt het OV Ontmoetingspunt wel heel erg uit he (A)

Eerst een MCD-topic, nu een Koeienmelkknuffeltopic... :D

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 23:09
door Fles
Oh nou heb IK het gedaan? :D _O-

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: za 17 mar 2012, 08:42
door Thom91
Fles schreef:
Bee schreef:Zo simpel is het niet Vinny.
Sowieso, wanneer moet je DAN spooronderhoud doen? :')
Dat wordt dus ook lastig als er nog langer en meer 's nachts gereden gaat worden. Wanneer moet de aannnemer zijnn werk gaan doen dan?

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: za 17 mar 2012, 16:57
door Vinny
Nee, laten we vooral geen trein om 04.30 inleggen. De koeien raken van slag. Er kan geen onderhoud meer worden gespleegd, en de nachtrust van de boomklever komt in gevaar. :')

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: zo 18 mar 2012, 11:31
door Fles
Dat onderhoud lijkt me niet helemaal onbelangrijk hoor ;)

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: zo 18 mar 2012, 13:11
door Vinny
Nachtgaten betkenen vooral dat de vervoerder eens in de zoveel tijd treinvervangend busvervoer moet regelen. Is dat dan zo erg?

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: zo 18 mar 2012, 14:41
door Fles
Ehm.

Nachtgaten op zich betekenen dat niet.

Spoorbouwers die aan die nachtgaten niet genoeg hebben, betekenen dat :Y

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: zo 18 mar 2012, 14:59
door Wubbo
Er zijn ook spoorlijnen waarbij je treinvervangend busvervoer moet inzetten voor normaal onderhoud. Oftewel: daar is geen goed genoeg nachtgat mogelijk. Je ziet dat op een aantal enkelsporige lijnen (bijvoorbeeld Dordrecht - Geldermalsen, waar de laatste trein zo achterlijk laat rijdt en de eerste zo achterlijk vroeg dat je er nooit fatsoenlijk onderhoud kan doen) maar ook bijvoorbeeld tussen Rotterdam en Den Haag, op de Flevolijn, in het Gooi en in de Zaanstreek. Nachtgaten zijn vaak enkelsporig, maar sommig werk (bijvoorbeeld een aantal klussen in wissels) heeft dubbelsporig onderhoud nodig.

Op zich is je eerste trein vroeg rijden niet zo erg voor het onderhoud, maar stop dan 's avonds ook vroeg met rijden of rijd maar een kant op (dat zie je op de Flevolijn heel goed: 's avonds naar Lelystad, 's ochtends uit Lelystad). Dan kun je veel van je onderhoud best kwijt.

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: zo 18 mar 2012, 15:39
door Fles
Wubbo schreef:Er zijn ook spoorlijnen waarbij je treinvervangend busvervoer moet inzetten voor normaal onderhoud. Oftewel: daar is geen goed genoeg nachtgat mogelijk. Je ziet dat op een aantal enkelsporige lijnen (bijvoorbeeld Dordrecht - Geldermalsen, waar de laatste trein zo achterlijk laat rijdt en de eerste zo achterlijk vroeg dat je er nooit fatsoenlijk onderhoud kan doen
Tsja, wijs die ritten dan niet toe, bijvoorbeeld. Blijkbaar heeft Prorail daar dan zichzelf in de vingers lopen snijden?

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: zo 18 mar 2012, 17:34
door Wubbo
Nee hoor, eens in de zoveel tijd rijden die ritten niet. Ik geloof op woensdagavond tussen Dordrecht en Geldermalsen, eens in de zoveel tijd. Waarom zou je die ritten afwijzen als je niet elke week met onderhoud bezig bent?

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: zo 18 mar 2012, 19:09
door Daniel
Elke woensdagavond eens in de twee weken is het. En dan betreft het slechts een afbouw van de dienstregeling na 22.00 uur (normaal wordt tot 2.00 uur gereden), naast het vervallen van de trein van 4.37 uur uit Dordrecht naar Geldermalsen en de eerste trein de andere kant op tussen Geldermalsen en Leerdam.

Die hele vroege treinen zijn trouwens eigenlijk gewoon voormalige LM-ritten die nu met reizigers gereden worden. Bij NS kwam die situatie dus ook al voor, maar merkte je het niet omdat het een LM-rit was en het materieel voor de eerste trein uit Geldermalsen ook eventueel vanuit Utrecht kon komen.

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: zo 18 mar 2012, 20:33
door Fles
Daniel schreef:Die hele vroege treinen zijn trouwens eigenlijk gewoon voormalige LM-ritten die nu met reizigers gereden worden. Bij NS kwam die situatie dus ook al voor, maar merkte je het niet omdat
omdat er toen gewoon geen onderhoud gepleegd werd :mrgreen:

Re: Dienstregeling gericht op vroegte

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 18:43
door Thom91
Je zou eens moeten weten hoe beperkt onze nachtkaders zijn Daniel. Er mag al bijna niks op de dag dus alles moet in de nacht.
Als we die nachten nog korter maken of er minder geven dan denk ik dat er met 2-3 jaar geen trein meer rijdt.