Pagina 1 van 2

Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: di 10 apr 2012, 20:03
door reisthijs
Op 10 juni wordt een nieuw onderdeel van de 'Diabolo' in gebruik genomen, het nieuwe spoor dat de bereikbaarheid van station Brussel-Nationaal-Luchthaven moet verbeteren. Het belangrijkste nieuws is dat er nu directe treinen tussen Mechelen en de Luchthaven gaan rijden, dit is een ritje van 11 minuten.

De NMBS heeft nu eindelijk de aanpassingen van de dienstregeling in de reisplanner verwerkt:
- De bestaande IC Antwerpen-Leuven krijgt een nieuwe route, deze stopt voortaan in Mechelen en de Luchthaven (de IC-stops in Mechelen-Nekkerspoel en Haacht vervallen) en rijdt na Leuven door naar Landen.
- De IR De Panne - Brussel - Luchthaven - Leuven - Landen wordt ingekort en rijdt voortaan vanaf Luchthaven door naar Mechelen.

Naar goed Belgisch gebruik is er natuurlijk een afwijkende dienstregeling in het weekend. De twee genoemde verbindingen rijden dan niet, in plaats daarvan wordt de stoptrein Antwerpen-Mechelen doorgetrokken naar de Luchthaven en rijdt er een losse IR-trein Mechelen-Brussel Zuid via de Luchthaven.

Minder gebruikelijk voor de NMBS is dat er op alle dagen van de week een bijna perfecte halfuursdienst wordt gereden tussen Mechelen en de Luchthaven.

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: di 10 apr 2012, 23:32
door Dexter
Ik hoorde laatst van een insider dat Thalys t.z.t. ook via de Diabolo-lijn moet gaan rijden, wat een aanzienlijke versnelling en reistijdverkorting zou moeten opleveren ten opzichte van het hedendaagse geboemel op lijn 25.

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: di 10 apr 2012, 23:38
door Caspar
Mwa aanzienlijk? Als Antwerpen- Brussel Zuid nu 40 minuten duurt, en de Thalys halverwege aftakt op een spoor wat voor 160km/u geschikt is en daarbij een omweg maakt, zal de rijtijdwinst niet veel meer dan 5 minuten kunnen zijn?

Mechelen- Brussel Noord is volgens mij 20 à 25 km, en met de Diabolo lijn 5 km meer. Daarentegen kan de Thalys dan iets harder rijden... Maar tel uit de winst.

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: di 10 apr 2012, 23:41
door Dexter
Ik wist dat je dit ging zeggen. :wink: Maar ondanks de slinger zou het wel vlotter moeten gaan, omdat Thalys daar 220 km/h kan rijden. Terzijnertijd merken we het wel, we zullen er ongetwijfeld nog vaak genoeg langs komen. :mrgreen:

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 07:31
door Suus
Er is een maar. Wat hebben reizigers van de Thalys op Zaventem te zoeken. Vergeleken met Schiphol en Charles de Gaulle is het een tweederangs vliegveld waar weinig unieke bestemmingen te vinden zijn door een gebrek aan een nationale luchtvaartmaatschappij :wink:

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 09:08
door webguy
Thalys reizigers hebben er niet super veel te zoeken, al vertrekken er wel vrij veel vluchten naar Afrika vanaf Brussel, die niet perse ook vanaf Parijs vertrekken.

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 11:24
door Dexter
De lijn vormt toch een soort driehoek en het lijkt me toch niet dat alle Thalys-treinen via Zaventem zullen omrijden?

Afbeelding

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 11:33
door reisthijs
De Thalys en Fyra van/naar Nederland gaan natuurlijk gewoon allemaal rechtdoor die hebben in Zaventem niets te zoeken.
Voor reizigers tussen Zaventem en Parijs bestaat er al een aparte Thalys-verbinding.

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 12:17
door Stéphane
Bee schreef:Er is een maar. Wat hebben reizigers van de Thalys op Zaventem te zoeken. Vergeleken met Schiphol en Charles de Gaulle is het een tweederangs vliegveld waar weinig unieke bestemmingen te vinden zijn door een gebrek aan een nationale luchtvaartmaatschappij :wink:
Het Afrika netwerk van Brussels Airlines?

Trouwens die Thalys treinen kunnen ook gewoon Brussel-Nationaal-Luchthaven passeren zonder er te stoppen. gewoon om langs lijn 25N tijd te winnen.

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 22:58
door Vinny
Als de modernisering van de lijn Mechelen-Antwerpen gereed is zouden fyra en thalys 8 minuten tijdwinst kunnen boeken. Toch wel 20% reistijdwinst :)

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: ma 16 apr 2012, 10:33
door RoelZ1
De winst zit hem volgens mij niet zo zeer in de hogere maximumsnelheid, maar vooral in het halen van de baanvaksnelheid omdat er geen stoppertjes of goederentreinen meer in de weg zitten die het Thalys-pad erg traag maken. Dit is zo omdat de 'Internationale Zone' van Brussel Zuid eigenlijk aan de verkeerde kant ligt voor de treinen naar Antwerpen, daarom moet tussen Brussel en Mechelen over de 'trage' sporen gereden worden. Op dit moment is de Thalys tussen Antwerpen en Brussel Zuid dan ook 1 minuut trager dan de IC Brussel, terwijl die IC onderweg nog stopt in Mechelen en Brussel Centraal. 5 minuten winst heb je dus al snel te pakken (1 minuut door het snellere pad en 2x2 minuten voor de stops in Mechelen en Centraal).

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: ma 16 apr 2012, 10:44
door Caspar
Soms, vooral in het weekend, steekt de Thalys over in Brussel Noord van de verkeerde naar de goede kant zoals je dat mooi verwoord. Dan kan er inderdaad 5 minuten vertraging worden ingelopen, maar dan moet de Thalys wel het hele emplacement oversteken. In het weekend rijdt er blijkbaar niet zo veel daar, dat het dan ineens wel kan.

Eigenlijk zou een fly-over of dive-under dus al volstaan om de rijtijd fors terug te dringen.

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: ma 16 apr 2012, 11:15
door RoelZ1
Ja, eigenlijk wel ;).

Overigens zijn de nieuwe tijden al in de reisplanners van Nmbs en DB verwerkt:

Richting Frankrijk:

Nu:
Rotterdam V: 0:58
Antwerpen A: 1:28
Antwerpen V: 1:30
Brussel Zuid A: 2:10
Brussel Zuid V: 2:15
Paris Nord A: 3.44

Vanaf 2 juni:
Rotterdam V: 0:58
Antwerpen A: 1:30
Antwerpen V: 1:33
Brussel Zuid A: 2:08
Brussel Zuid V: 2:13
Paris Nord A: 3.35

Richting Nederland:

Nu:
Paris Nord V: 0:25
Brussel Zuid A: 1:45
Brussel Zuid V: 1:50
Antwerpen A: 2:29
Antwerpen V: 2:31
Rotterdam A: 3:03

Vanaf 2 juni:
Paris Nord V: 0:25
Brussel Zuid A: 1:47
Brussel Zuid V: 1:52
Antwerpen A: 2:27
Antwerpen V: 2:30
Rotterdam A: 3:03

Voorlopig wordt het dus vooral gebruikt voor extra speling in de dienstregeling en om vanuit Brussel naar Parijs weer in hetzelfde pad te komen als vorig jaar. Al deze extra speling samen (van zowel Diabolo als 300km/u op Rotterdam - Schiphol) zorgt er wel voor dat per december de Thalys een stukje verder versneld kan worden tot ongeveer 3:10.

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: di 17 apr 2012, 19:42
door Fles
Caspar schreef:In het weekend rijdt er blijkbaar niet zo veel daar, dat het dan ineens wel kan.
Ik denk dat er in het weekend minder dan de helft van het verkeer is van een doordeweekse dag. Ook rond Brussel :lol:

Belgen denken heel anders over treinen dan wij. In België is een trein om naar school of werk te gaan. Dus in het weekend rijdt er niks. Punt :)

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: di 17 apr 2012, 20:13
door Vinny
Brussel in het weekend is gewoon leeg. Ga eens kijken in de Europese wijk en bij station Schuman. Je kunt een kanon afschieten. Volgens mij is men in België gewoon een stuk conservatiever en vinden er in het weekend minder economische activiteiten plaats dan in Nederland.

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: di 17 apr 2012, 20:19
door Suus
De winkelsteden zijn alleszins nokkievol in het weekend, of in ieder geval op zaterdag. Veel mensen zouden met de trein naar de winkelsteden kunnen gaan in plaats van de auto te nemen en dan te moeten aanschuiven voor een dure parkeergarage. Nu doen mensen dat niet als de trein slechts eens per 2 uur rijdt of gewoon niet.

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: di 17 apr 2012, 20:36
door Vinny
Winkelen met de trein? Je ziet hooguit vrouwen van en naar kerstmarkten in de trein. In Nederland zit de trein vooral vol met studenten die naar hun ouders reizen. Dat zal in België niet anders zijn neem ik aan...

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: di 17 apr 2012, 21:40
door Suus
Het grote aantal plastic tassen dat je in het weekend op XXXXXX Centraal ziet doet mij toch anders vermoeden :idea:

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: di 17 apr 2012, 21:41
door Wubbo
Zijn dat allemaal studenten op weg naar hun ouders ja, op zaterdagmorgen? Dan snap ik wel dat die langstudeerdersboete er door is, die mensen studeren dan wel heel lang... ;-)

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: di 17 apr 2012, 23:31
door Vinny
Ik zie vooral jongeren

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: di 17 apr 2012, 23:37
door Gekko123
In het weekend worden de treinen vaak overspoeld door studenten, ouderen en gezinnen. Die laatste twee gaan dan een dagje uit.

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: di 17 apr 2012, 23:48
door RoelZ1
In België hebben ze bijna geen uitwonende studenten. Gedeeltelijk omdat ze daar geen studiefinanciering hebben (met verschil tussen uitwonende en thuiswonende beurs), maar de ouders tot het eind van de studie kinderbijslag krijgen. In België is het mede daarom veel gebruikelijker om tijdens je studie bij je ouders te wonen en met de trein of 'met de wagen' elke dag op en neer naar de universiteit te gaan. Dat werkt dubbel omdat de spitsen zwaarder worden (meer studenten) en de weekeinden rustiger (minder weekend-naar-ouders vervoer).

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 02:38
door Ardan
Is dat in Duitsland ook zo, vraag ik me nu ineens af? Ik zie daar bijna alleen maar volwassenen in het OV zitten, bijna geen studenten of tieners en zo. Kinderen wel, maar daar blijft het ook bij. (jajaja, offtopic, weet ik.)

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 06:29
door Suus
RoelZ1 schreef:In België hebben ze bijna geen uitwonende studenten.
Er zijn er in ieder geval genoeg om P-treinen te laten rijden op zondagavond :idea:

Re: Nieuwe Fase Diabolo België

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 08:40
door Vinny
In Leuven valt op dat daar veel studenten wonen die echt ieder weekend naar huis gaan. Het is een van de weinige plaatsen waar in het weekend minder te beleven valt dan door de week