Grote busorder voor VDL in Zweden

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Grote busorder voor VDL in Zweden

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 11 Apr 2012, 18:25

Gorte busorder voor VDL in Zweden

Datum: 2 april 2012

VDL Bus & Coach, onderdeel van de VDL Groep, heeft een contract getekend voor de levering van 77 Citea’s voor de stad Stockholm. Deze order is de grootste uit de geschiedenis van de VDL Groep voor de Zweedse busmarkt. Daarnaast heeft VDL de opdracht gekregen om 85 gelede bussen om te bouwen. De nieuwe Citea’s worden in januari 2013 opgenomen in de dienstregeling. De helft van de gelede bussen wordt vanaf augustus 2012 ingezet, de andere helft in januari 2013.

Meer info

__________________________________________________________

Op zich niet iets nieuws, maar er valt me wel iets op. 85 gelede bussen van Arriva Nederland?!?! Ik heb zitten zoeken en van de gelede Mercedes-Benz bussen zijn er, na verkoop van enkele exemplaren aan TCR, nog ongeveer 66 over (ik kan me vergissen door de inzet van enkele bussen in andere concessies). Waar halen ze de andere 19 bussen (of meer) vandaan? De Scania's zijn leasebussen, of worden die ook gebruikt?
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Grote busorder voor VDL in Zweden

Berichtdoor Daniel » Wo 11 Apr 2012, 20:03

Er zijn zelfs nog maar 60 Citaro G's over, de 7810 en 7812 t/m 7816 staan in een lijstje dat ik laatst ontving namelijk als verkocht aan KVG.
Zullen dus ongetwijfeld ook gelede Scania's naar Zweden gaan. Betwijfel eigenlijk dat dat leasebussen zijn (dan is de verhuizing van een stel van die dingen naar DAV immers niet logisch, als ze voor de concessieperiode geleast waren). Volgens mij was er een stel 12-meter Scania's geleast en zijn dat de wagens die in de loop van de concessie Waterland ingeleverd zijn en heeft Arriva de Scania's die ze nog hebben dus gewoon in eigendom.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Grote busorder voor VDL in Zweden

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 11 Apr 2012, 20:40

Ik meende zelf ergens gehoord te hebben dat een aantal Scania's geleased waren. Maar volgens mij rijden er ook 12m scania's in DAV, dus mijn bron(nen) zitten op dat punt dus naast.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Grote busorder voor VDL in Zweden

Berichtdoor Daniel » Wo 11 Apr 2012, 22:23

Geen idee, in de lijst die ik kreeg toegestuurd stond slechts dat ze extern verkocht zijn aan KVG, wat die afkorting betekend stond er niet bij :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3285
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Grote busorder voor VDL in Zweden

Berichtdoor Stefan » Do 12 Apr 2012, 07:37

Zullen ze niet de KVG in Stade (D) bedoelen? Daar hebben ze immers als meer ex Arriva Citaro G's rondrijden.. :P Zie hier.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: Di 07 Jul 2009, 12:38

Re: Grote busorder voor VDL in Zweden

Berichtdoor midnet » Do 12 Apr 2012, 13:03

Daniel schreef:Geen idee, in de lijst die ik kreeg toegestuurd stond slechts dat ze extern verkocht zijn aan KVG, wat die afkorting betekend stond er niet bij :P

kan heel veel beteken: Kraft Verkehrs gesellschaft of Kasseler Verkehrs Ges.t, of nog meer plaatsen met K-daar zijn er veel van en ook is er KVB. KVG is bijna altijd gevolgd door aan plaats- of regio-naam. Ik weet zo niet welke van ARRiva zijn-al zouden dat er inmiddels in DE 0 moeten zijn (na overname door DB hebben ze alles in DE moeten doorverkopen).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Grote busorder voor VDL in Zweden

Berichtdoor Suus » Do 12 Apr 2012, 16:42

Ga er inderdaad maar van uit dat met KVG het bedrijf KVG Stade wordt bedoeld, deze is namelijk tot enige tijd geleden via de Osthannoversche Eisenbahnen voor 60% eigendom van Arriva geweest.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Grote busorder voor VDL in Zweden

Berichtdoor fogeltje » Vr 13 Apr 2012, 13:13

Je hebt ook een KVG in Koblenz, (Kraftwagen-Verkehr Koblenz GmbH, dochter van KEVAG en zusterbedrijf van de stadsboer KVS), maar die zal inderdaad niet bedoeld zijn. Die hebben maar één lijntje met een klein aantal bussen.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten