DB schaft 'Mosel-IC' af, CFL gaat met Stadler Kiss rijden

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: Vr 02 Jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

DB schaft 'Mosel-IC' af, CFL gaat met Stadler Kiss rijden

Berichtdoor TheKnitter » Di 17 Jul 2012, 02:33

Van een Duitse kennis (die bij de DB werkt) vernomen dat rond begin 2014 de rechtstreekse 'Mosel-IC' tussen Norddeich-Mole en Luxembourg Gare afgeschaft zal worden. Op dit moment rijden er nog "maar" 2 rechtstreekse IC-paren op dit traject. Dit is ooit begonnen met 5 of 6 stuks ...
Nu er sinds deze DRGL al een extra IC-paar is afgeschaft(vorig jaar reden er 3 IC-paren), rijdt CFL op die tijden van de afgeschafe IC-paar van DRGL2011 tussen Luxemburg en Trier-Koblenz met eigen materieel. CFL 4000+Dubbeldeks rijtuigen.

Om de afschaffing van deze rechtstreekse IC's op te vangen, en alsnog een goede verbinding met Duitsland te creëren, heeft CFL besloten om de Stadler KISS (wat eigenlijk een soort stoptreinmaterieel is) in te zetten als IC tussen Luxemburg en Koblenz, alwaar weer overgestapt kan worden op overige treinen. Deze trein zal in een uursdienst gaan rijden, wat een zware upgrade van de aantal treinen op dit traject zal betekenen.

Met de afschaffing van de Mosel-IC gaan er wederom 3 BR181'en aan de kant, want DB heeft deze fraaie lokken niet meer nodig.
Het is nog niet bekend of DB nog rechtstreekse treinen zal aanbieden tussen Norddeich-Mole en Koblenz Hbf. Voorlopig is dat plan nog niet doorgezet.

Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten