Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Vossloh heeft een slijptrein ontwikkeld die met 80 km/h het spoor kan slijpen. Dat betekent dat dit soort onderhoud voortaan zonder buitendienststelling zou kunnen worden uitgevoerd. Duitsland en Zwitserland maken er al gebruik van. Kijk maar even naar het filmpje. Dit ziet er kansrijk uit :pos:
Bron en meer
Bron en meer
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Wow wat een vette techniek!
Maar daar staat wel een andere techniek tegenover dat die head dingessen met de nieuwste technieken 90% minder voorkomen maar dan moet het wel op de conventionele manier geslepen worden.
Maar daar staat wel een andere techniek tegenover dat die head dingessen met de nieuwste technieken 90% minder voorkomen maar dan moet het wel op de conventionele manier geslepen worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Ik weet niet wat je bedoelt. Ik erken wel dat er met die nieuwe techniek VAKER geslepen moet worden, maar dat maakt niet uit want het kan gewoon in de reguliere dienst. Je flikkert er gewoon een goederentrein uit En dan elke week of zo :Y
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Ik blijf toch met een aantal vragen zitten.
Hoe vaak wordt er nu geslepen en hoe vaak zou dat moeten als je op deze manier gaat slijpen?
In het filmpje zie je tijdens het rijden de rollen draaien? Wordt het spoor dan wel geslepen of heb je stukjes ongeslepen spoor?
Is dit veilig in combinatie met spoorwegovergangen?
Werkt het ook goed bij lagere snelheden dan 80 kilometer per uur?
Hoe vaak wordt er nu geslepen en hoe vaak zou dat moeten als je op deze manier gaat slijpen?
In het filmpje zie je tijdens het rijden de rollen draaien? Wordt het spoor dan wel geslepen of heb je stukjes ongeslepen spoor?
Is dit veilig in combinatie met spoorwegovergangen?
Werkt het ook goed bij lagere snelheden dan 80 kilometer per uur?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Nee, er zitten meerdere van die roterende units achter elkaar, en er draait er maximaal één tegelijk door.Bee schreef:In het filmpje zie je tijdens het rijden de rollen draaien? Wordt het spoor dan wel geslepen of heb je stukjes ongeslepen spoor?
Waarom niet?Is dit veilig in combinatie met spoorwegovergangen?
Waarom niet?Werkt het ook goed bij lagere snelheden dan 80 kilometer per uur?
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
In een vrij recente Rail Magazine werd het uitgelegd. Door de druk op de spoorstaaf krijg je head checks. Een head check is een zeer gevaarlijke conditie van de spoorstaaf. http://www.voestalpine.com/railpro/nl/o ... liteit.pdfFles schreef:Ik weet niet wat je bedoelt. Ik erken wel dat er met die nieuwe techniek VAKER geslepen moet worden, maar dat maakt niet uit want het kan gewoon in de reguliere dienst. Je flikkert er gewoon een goederentrein uit En dan elke week of zo :Y
Sinds niet zo lang geleden wordt er op een andere manier geslepen en worden nieuwe spoorstaven op een iets andere manier geproduceerd zodat de kans op deze head checks geminimaliseerd wordt. Deze techniek kan niet gebruikt worden onder hoge snelheid, dat kan je ook zien in het filmpje wat er getoond wordt van Vossloh. Door op deze manier te slijpen hoef je 80% minder te slijpen als ik het me goed herinner. Ik vraag me af hoe dat in verhouding staat met het snelle Vossloh-slijpen en of Vossloh-snelslijpen dan nog steeds voordeliger is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Ja dan heb je ongeslepen spoor.Bee schreef:In het filmpje zie je tijdens het rijden de rollen draaien? Wordt het spoor dan wel geslepen of heb je stukjes ongeslepen spoor?
Volgens het filmpje werkt het ook op spoorwegovergangen en wissels terwijl dit bij conventioneel slijpen lastiger gaat.Is dit veilig in combinatie met spoorwegovergangen?
Rare vraag.Werkt het ook goed bij lagere snelheden dan 80 kilometer per uur?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
In het filmpje wordt gezegd dat zo'n slijptrein maar 40 km rails in "one go" kan doen. Je moet dus om het half uur stoppen als je 80 km p/u rijdt? Die volg ik niet helemaal hoor...
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Nee.deadlock schreef:Ja dan heb je ongeslepen spoor.Bee schreef:In het filmpje zie je tijdens het rijden de rollen draaien? Wordt het spoor dan wel geslepen of heb je stukjes ongeslepen spoor?
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Wat een techniek! Zal en stuk minder tijd en geld kosten. Gaat dit ook in Nederland ingezet worden?
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Dat is situatieafhankelijk. Wissels, overwegen en duikers zijn plaatsen waar treinen vaak slingers over het spoor maken en het spoor dus relatief snel slijt. Op volledig recht spoor zal dus minder geslepen worden, op spoor met veel overwegen etc meer.Bee schreef:Hoe vaak wordt er nu geslepen en hoe vaak zou dat moeten als je op deze manier gaat slijpen?
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Waarom? Volledig recht spoor met of zonder overwegen, wat maakt dat uit? Die paar honderd kilo per rubber bandje wat er ook nog overheen gaat? :')
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Op het moment dat die rollen verwisselen en er een draai van 90% gemaakt wordt, wordt er niet geslepen gedurende enkele seconden aangezien er maar één set rollen per spoorstaaf is.Fles schreef:Nee.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Ja. Daardoor ontstaan kleine oneffenheden, die groter worden door er dan weer met treinen overheen te rijden.Fles schreef:Waarom? Volledig recht spoor met of zonder overwegen, wat maakt dat uit? Die paar honderd kilo per rubber bandje wat er ook nog overheen gaat? :')
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Echte drukke spoorwegovergangen worden steeds vaker geëlimineerd, maar bij Bleiswijk had je altijd een spoorwegovergang in de N209 direct naast de A12 waar heel veel vrachtwagens overheen gingen van en naar de veiling. Ik kan mij niet voorstellen dat zoiets echt goed is voor het spoor (de weg had ook heel veel last van spoorvorming om die reden).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Weet je wat de druk per cm2 is van zo'n vrachtwagen?Bee schreef:Echte drukke spoorwegovergangen worden steeds vaker geëlimineerd, maar bij Bleiswijk had je altijd een spoorwegovergang in de N209 direct naast de A12 waar heel veel vrachtwagens overheen gingen van en naar de veiling. Ik kan mij niet voorstellen dat zoiets echt goed is voor het spoor (de weg had ook heel veel last van spoorvorming om die reden).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Spoor met ballast heeft de eigenschap om te "veren"(lees: zakt een stukje) als er een trein overheen rijdt.
Kunstwerken zijn beter gefundeerd: net na het kunstwerk ondervindt de trein dus van een stugge constructie naar de verende constructie: daardoor "valt" de trein ineens in het "diepe", waardoor daar de meeste slijtage optreed.
Kunstwerken zijn beter gefundeerd: net na het kunstwerk ondervindt de trein dus van een stugge constructie naar de verende constructie: daardoor "valt" de trein ineens in het "diepe", waardoor daar de meeste slijtage optreed.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Er zijn vier sets rollen per spoorstaaf, kijk dan.deadlock schreef:Op het moment dat die rollen verwisselen en er een draai van 90% gemaakt wordt, wordt er niet geslepen gedurende enkele seconden aangezien er maar één set rollen per spoorstaaf is.Fles schreef:Nee.
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Ja, 360/4=90. Een draai van 90 graden kost enkele seconden dus er wordt enkele seconden niet geslepen.Fles schreef:Er zijn vier sets rollen per spoorstaaf, kijk dan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Beetje jammer inderdaad dat hij slechts 40 km achter elkaar tegelijk kan slijpen. Maar je kan in principe even een zijspoor op, dingen verwisselen. Terug het spoor op en weer verder. Overigens staat in het artikel eronder dat hij opereert bij 60 tot 100 km/h. En head checks zijn scheurtjes in het spoor, en die zijn gevaarlijk ;). Waarschijnlijk gaat dit ook squats tegen :)
Komt wel goed schatje.
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Hardleers figuur :')deadlock schreef:Ja, 360/4=90. Een draai van 90 graden kost enkele seconden dus er wordt enkele seconden niet geslepen.Fles schreef:Er zijn vier sets rollen per spoorstaaf, kijk dan.
Er draait maar 1 set slijprollen per keer door. At any given time hebben minimaal 3 van de 4 sets slijprollen contact met de spoorstaaf.
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
Euh, graag de tijd in het filmpje waar je dat vandaan hebt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
1:08, 1:12, 2:53, 4,25, 4:55.
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
1:08 - 1:12 "It's what makes our innovative service so successful."Fles schreef:1:08, 1:12, 2:53, 4,25, 4:55.
2:53 - "At a freight trains speed of 80km/h the grinding train simply goes with the flow of the regular services"
4:25 - Een man die een slijpsteen verwisselt
4:53 - Er wordt 700kg slijpsel verzameld onderweg
Euh
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling
KIJKEN. zie die 4 gele dingen die onder die trein hangen dan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten