Buitenlandse spoorapps bekeken.

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Buitenlandse spoorapps bekeken.

Berichtdoor Suus » Vr 14 Sep 2012, 23:58

In deze nieuwe serie ben ik van plan regelmatig een app van een buitenlandse spoorwegmaatschappij onder de loep te nemen, om te kijken of het gras in het buitenland nu echt zoveel groener in vergelijking met de Nederlandse NS-app. De apps zijn bekeken op een iPhone, er kunnen verschillen zijn met de versies voor Android

In deel 1: SJ Min resa (Zweden)
Prijs: Gratis
Download Android: Google Play
Download iPhone: App Store
Taal: Zweeds

In maar met de deur in huis te vallen, de SJ is de belangrijkste spoorvervoerder in Zweden, maar niet de enige. Dat blijkt ook uit deze app, die geeft wel informatie over een aantal andere treinen in Zweden, maar lang niet alle: onder andere de Öresundtåg rondom Malmö en de lokale treinen van de SL rondom Stockholm ontbreken.

De app opent na een splashscreen met een lijst van stations:
Afbeelding
Als je binnen 100 kilometer van een station bent, zal bovenaan het station getoond worden dat in de buurt is. Daarna volgt de lijst met de recent opgevraagde stations, en vervolgens een alfabetische lijst van de overige stations. Met behulp van het sterretje kan een station als favoriet gekenmerkt worden, deze zal dan bovenaan komen te staan. In het zoekveld kan gezocht worden op station of treinnummer.

Wanneer je op een station tapt, opent de lijst met vertrektijden voor dit station. Standaard zijn alleen de treinen die nog moeten vertrekken zichtbaar, maar als je naar boven scrollt zie je ook de treinen die al vertrokken zijn, in het grijze gebied boven de streep:
Afbeelding
Het is ook mogelijk om te wisselen naar de lijst met aankomende treinen van het station:
Afbeelding
Met een rood blokje wordt aangegeven dat een trein is opgeheven. In het gele blokje staat de actuele aankomst- of vertrektijd (kortom, de nieuwe tijd ontstaan door vertraging)

Bij een tap op de trein verschijnt meer informatie over deze trein. Standaard zijn alleen de stops te zien waar de trein nog langs moet komen, de rest is alleen zichtbaar als je de lijst uitklapt. Met een druk op de groene knop is het mogelijk om de trein op te slaan in je profiel, je zal dan door de app op de hoogte gebracht worden in het geval van vertraging en andere problemen met de trein. Dit werkt echter alleen als je een account aanmaakt bij de SJ of een SJ Prio-pas hebt.
Afbeelding
De informatie is ook real-time op een kaart te bekijken:
Afbeelding

Er zit echter een heel grote maar aan de informatie: De treininformatie wordt bij de grens afgekapt. Zo is de trein die in bovenstaande screenshots te zien is afkomstig van Kopenhagen. In de app is deze echter ingekort tot Malmö - Stockholm. Dat gebeurt bij alle grensoverschrijdende treinen. Zo wordt de flink vertraagde nachttrein van Stockholm naar het Noorse Narvik getoond als de trein naar Riksgransen:
Afbeelding

In de app kan je ook de via de website geboekte reizen opvragen, evenals de treinen die je laat bewaken. Hiervoor moet je inloggen met hetzelfde account als voor de SJ-website.
Afbeelding
Je kan via dit onderdeel ook een reis opzoeken om te bewaken, het boeken ervan is echter niet mogelijk. Ook moet de reis met een rechtstreekse trein zijn, de app kan geen overstappen (byte) aan.
Afbeelding

Al met al een zeer beperkte app. Het is niet mogelijk om er een reis te plannen of tickets te kopen, alleen het beheren van gekochte tickets is mogelijk. Daarnaast zijn niet alle binnenlandse treinen in de app opgenomen en worden internationale treinen afgekapt bij het laatste station voor- of na de grens. Mocht je zomaar op een station komen dan kan je dus erg weinig met deze app. Is er dan geen enkele app om een treinreis te plannen in Zweden? Jawel, de enige app waarmee dat mogelijk is is de ResRobot app, vergelijkbaar met de Nederlandse 9292-app.

Conclusie: De app is informatief met betrekking tot treinen van de SJ, maar zelfs dan niet compleet door het ontbreken van informatie bij internationale treinen. Daar komt bij dat de informatie van de overige treinvervoerders niet compleet is en de functionaliteit van de app zelf erg beperkt is. De app is bovendien alleen in het Zweeds beschikbaar, een extra hindernis voor mensen die deze taal niet machtig zijn. Dit zijn vrij ernstige tekortkomingen voor een app die treinreizigers moet informeren en die niet door de mooie vormgeving van de app gecompenseerd kunnen worden.
Rame à l'approche

Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten