[B] Spoorstaking op 3 oktober

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: [B] Spoorstaking op 3 oktober

Berichtdoor Stéphane » Ma 15 Okt 2012, 21:35

Ik maakte eerder insinuaties in de richting van een zekere meneer De Wever als antwoord op de post van Fles over separatisten.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: [B] Spoorstaking op 3 oktober

Berichtdoor Suus » Za 20 Okt 2012, 18:09

En wat iedereen al wist wordt nu ook nog eens bevestigd door het rekenhof:

Rekenhof publiceert kritisch rapport over NMBS-financiën
Het Rekenhof heeft een kritisch rapport gepubliceerd over de structuur en financiële toestand bij de spoorwegen. Het rapport kwam er op vraag van de minister van Overheidsbedrijven en van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, naar aanleiding van de gewijzigde structuur van de NMBS-groep (sinds 2005) en de daaruit voortvloeiende geldstromen tussen de verschillende filialen. Het rapport is overgemaakt aan het parlement.

De audit geeft de vakbonden alvast op één punt gelijk: de samenwerking tussen de drie moedermaatschappijen verloopt soms moeizaam, staat er zwart op wit. "Zo zijn er meningsverschillen over de beheersing van de uitgaven en de impact daarvan op de door de NMBS-holding te consolideren schuld. Ook over de gehanteerde tarieven voor de onderlinge facturatie op basis van de intragroepscontracten zijn er meningsverschillen."

Complexe structuur
Uit het rapport blijkt ook de zeer complexe structuur: de drie spoorbedrijven -NMBS-holding, NMBS en Infrabel- hebben direct en indirect participaties in 114 filialen. Hun onderlinge werkafspraken zijn contractueel vastgelegd in maar liefst 90 zogenaamde 'Service Level Agreements'. Hierbij ontbreekt het aan een uniforme aanpak en aan een eenvormig toezicht.

Het Rekenhof beveelt de NMBS-groep aan dat ze de activiteiten die zijn gerelateerd aan de taken van openbare dienst, in kaart zou brengen. "In het licht van de besparingsplannen die elke moedermaatschappij voorbereidt, moeten de drie overheidsbedrijven nagaan welke activiteiten in eigen beheer kunnen worden uitgevoerd, welke het voorwerp moeten uitmaken van een SLA en welke bij voorkeur worden uitbesteed aan een dochteronderneming of aan derden", luidt het over de complexe structuur. De opvolging moet op een eenvormige manier gebeuren. "Zo kan voor de hele groep een totaaloverzicht worden bekomen van mogelijke financiële risico's."

Ook de SLA's moeten volgens het Rekenhof eenduidiger en transparanter worden, waarbij bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van vereenvoudigde documenten met meetbare doelstellingen. Dit om te vermijden dat er tegenstellingen ontstaan tussen de verschillende moedermaatschappijen. Of om te vermijden dat er geschillen ontstaan tussen de maatschappijen, waardoor facturen worden betwist met achterstallige betalingen tot gevolg.
Bron: De Morgen

In het artikel staat verder dat er al een schuld van ruim drie miljard euro is opgebouwd en dat deze op het huidige tempo zeer snel richting de vier miljard zal gaan. De goederensector heeft zo weinig te doen dat deze op de huidige manier alleen maar meer schulden kan veroorzaken voor de holding. Daarnaast blijkt dat er in zes jaar tijd bijna 830 miljoen euro uitgegeven is aan externe consultants.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: [B] Spoorstaking op 3 oktober

Berichtdoor Fles » Za 20 Okt 2012, 18:16

Bee schreef:Daarnaast blijkt dat er in zes jaar tijd bijna 830 miljoen euro uitgegeven is aan externe consultants.


Wacht, dit is ECHT knap :shock:


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten