Aanbesteding Britse West Coast Main Line loopt uit in chaos
Aanbesteding Britse West Coast Main Line loopt uit in chaos
Eerder dit jaar heeft het Britse ministerie van verkeer de West Coast Main Line aanbesteed, en de nieuwe concessie aan First verleend. Virgin Rail, die nu het vervoer op deze lijn doet, was not amused en beweerde dat de beloftes van First wel moesten lijden tot een mislukking, bovendien had hij sterke vermoedens dat Virgin Rail niet werd gewaardeerd op het ministerie.
Na een aantal mislukte overlegpogingen bleef het ministerie bij hun mening dat de offerte goed was en de aanbesteding succesvol was verlopen. Daarop sleepte Virgin het ministerie voor de rechter. Hierdoor zou het tekenen van het contract van First zeer waarschijnlijk vertraging oplopen, en het ministerie deed een counter door te beweren dat eventuele uitloop na het vervallen van de concessie van Virgin zouden worden opgevangen door het eigen exploitatiebedrijf van de Britse overheid.
Echter, in de nacht van dinsdag op woensdag en een dag voor het begin van de rechtzaak heeft het ministerie na het uitzoeken van alle gegevens erkent dat er fouten zaten in de offerte van First en het aanbestedingsproces verkeerd was verlopen en dus is mislukt. Daarop heeft het ministerie besloten alle lopende aanbestedingen tijdelijk in de koelkast te zetten, ook zijn er een aantal ambtenaren tijdelijk geschorst.
Bronnen:
BBC: http://www.bbc.co.uk/news/business-19809717
Guardian: http://www.guardian.co.uk/uk/2012/oct/0 ... west-coast
Na een aantal mislukte overlegpogingen bleef het ministerie bij hun mening dat de offerte goed was en de aanbesteding succesvol was verlopen. Daarop sleepte Virgin het ministerie voor de rechter. Hierdoor zou het tekenen van het contract van First zeer waarschijnlijk vertraging oplopen, en het ministerie deed een counter door te beweren dat eventuele uitloop na het vervallen van de concessie van Virgin zouden worden opgevangen door het eigen exploitatiebedrijf van de Britse overheid.
Echter, in de nacht van dinsdag op woensdag en een dag voor het begin van de rechtzaak heeft het ministerie na het uitzoeken van alle gegevens erkent dat er fouten zaten in de offerte van First en het aanbestedingsproces verkeerd was verlopen en dus is mislukt. Daarop heeft het ministerie besloten alle lopende aanbestedingen tijdelijk in de koelkast te zetten, ook zijn er een aantal ambtenaren tijdelijk geschorst.
Bronnen:
BBC: http://www.bbc.co.uk/news/business-19809717
Guardian: http://www.guardian.co.uk/uk/2012/oct/0 ... west-coast
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Aanbesteding Britse West Coast Main Line loopt uit in ch
Maar goed dat dat bij ons niet zo gebeurd. *O*
Maar weer eens een reden om te pleiten voor een nationale spoormaatschappij, zou ik zeggen. Verbeteringen hoeven namelijk niet alleen te komen van aanbestedingen, alleen een trap onder de kont kan al veel doen, en bespaart deze chaos. :pos:
Maar weer eens een reden om te pleiten voor een nationale spoormaatschappij, zou ik zeggen. Verbeteringen hoeven namelijk niet alleen te komen van aanbestedingen, alleen een trap onder de kont kan al veel doen, en bespaart deze chaos. :pos:
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Britse West Coast Main Line loopt uit in ch
Dus omdat er een paar aanbestedingen in de UK niet goed zijn verlopen moeten ze maar helemaal afgeschaft worden?
Overigens speelt deze zaak al een tijdje, toen ik eind augustus in London was werd er ook al bericht over deze aanbesteding. Richard Branson (van Virgin) deed ook een beroep op reizigers van de WCML om hun beklag te doen bij het ministerie.
Overigens speelt deze zaak al een tijdje, toen ik eind augustus in London was werd er ook al bericht over deze aanbesteding. Richard Branson (van Virgin) deed ook een beroep op reizigers van de WCML om hun beklag te doen bij het ministerie.
Re: Aanbesteding Britse West Coast Main Line loopt uit in ch
dat wel/niet privatiseren/uitbesteden heeft natuurlijk zijn overtuigd van hun eigen gelijk zijnde voor+tegenstanders-die nergens anders naar willen luisteren. Zie die Belse spoorstakingen. Gaap-altijd maar weer prussies dezelfde slaapverwekkende argumenten.
Vond toevallig gister een Engelse krant.Die ambtenaren zijn niet geschorst, maar ontslagen (schenen eerder ingehuurde consultants te zijn geweest-dus gewoon contract opgezegd). Scheen te maken te hebben met verkeerd begrote prognoses tav inflatie, verwachte reizigersgroei en dus inkomsten. Waardoorheen speelt dat UK van zins is een nieuwe en peperdure (geen scheppen grond beschikbaar) HS-line London-NW (ri Birmingham/Manchester/Liverpool-dus juist waar deze concessie rijdt) aan te besteden-als de prognoses daarvoor niet kloppen, is het echt miljarden weggegooid.
Vond toevallig gister een Engelse krant.Die ambtenaren zijn niet geschorst, maar ontslagen (schenen eerder ingehuurde consultants te zijn geweest-dus gewoon contract opgezegd). Scheen te maken te hebben met verkeerd begrote prognoses tav inflatie, verwachte reizigersgroei en dus inkomsten. Waardoorheen speelt dat UK van zins is een nieuwe en peperdure (geen scheppen grond beschikbaar) HS-line London-NW (ri Birmingham/Manchester/Liverpool-dus juist waar deze concessie rijdt) aan te besteden-als de prognoses daarvoor niet kloppen, is het echt miljarden weggegooid.
Re: Aanbesteding Britse West Coast Main Line loopt uit in ch
Het probleem is dat de boete om het contract voortijds op te zeggen lager is dan de bedragen die First zou betalen voor het rijden. Ook zou First pas aan het eind van de concessieperiode gaan beginnen met het betalen. Voor First is het dus aantrekkelijk om de stekker eruit te trekken voordat de echte betalingen beginnen, de belastingbetaler met een grote schuld achterlatend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Aanbesteding Britse West Coast Main Line loopt uit in ch
Dus nu zal de WCML uitgevoerd worden door (overheidsbedrijf) Directly Operated Railways, welke ook al de ECML opereert, onder de naam 'East Coast'. Je hoeft niet veel fantasie te hebben om te gokken welke flitsende naam Directly Operated Railways in gedachten heeft voor het vervoer over de WCML.
East Coast rijdt inmiddels al bijna drie jaar (en zal nog één jaar blijven rijden), dus ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de WCML goed wordt aanbesteed.
Op dit moment zijn er nog drie andere aanbestedingen gaande, waaronder die van de Great Western Main Line, dus ik ben benieuwd of die vertraging zullen oplopen.
East Coast rijdt inmiddels al bijna drie jaar (en zal nog één jaar blijven rijden), dus ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de WCML goed wordt aanbesteed.
Op dit moment zijn er nog drie andere aanbestedingen gaande, waaronder die van de Great Western Main Line, dus ik ben benieuwd of die vertraging zullen oplopen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Aanbesteding Britse West Coast Main Line loopt uit in ch
Als ze niet oppassen hebben ze terug staatsspoorwegen! :Y
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Aanbesteding Britse West Coast Main Line loopt uit in ch
Vermoedelijk gaat Virgin nog een jaartje door en komt er geen DOR West Coast. Momenteel vinden onderhandelingen plaats met Virgin over een tijdelijk contract, 9 tot 13 maanden. Daarna een korte franchise waarop iedereen mag inschijven en dan pas wordt de West Coast opnieuw voor langere tijd aanbesteed, is het idee. Het wordt dus weer een nieuw meerjarenplan voordat er eindelijk weer een toekomstvaste vervoerder op zit.
Bron: http://www.dft.gov.uk/news/press-releas ... -20121015a
Bron: http://www.dft.gov.uk/news/press-releas ... -20121015a
Re: Aanbesteding Britse West Coast Main Line loopt uit in ch
Dat het DfT nu een korte overeenkomst met Virgin wil afsluiten kan ik goed begrijpen.
Maar waarom wil men daarna eerst een kortlopende (met een duur van twee tot drie jaar ofzo?) en dan pas een langlopende concessie uitschrijven? :?
Maar waarom wil men daarna eerst een kortlopende (met een duur van twee tot drie jaar ofzo?) en dan pas een langlopende concessie uitschrijven? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Britse West Coast Main Line loopt uit in ch
Het lijkt er op dat je moet concessies "verdienen". Niet raar als je met een partij een contract voor 10 jaar aan gaat.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten