Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südharz

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südharz

Bericht door Cookie »

Abellio krijgt weer een aantal lijnen bij, ze hebben de aanbesteding van het Bahnnetz Saale-Thüringen-Südharz gewonnen (als er geen bezwaar komt van andere vervoerders, uiteraard). Dit omvat:

o Express-Linie Halle (Saale) – Sangerhausen – Nordhausen – Leinefelde – Kassel
o Express-Linie Halle (Saale) – Sangerhausen – Nordhausen – Leinefelde/ – Sömmerda – Erfurt (Flügelung in Sangerhausen)
o Regional-Linie Halle (Saale) – Lutherstadt Eisleben (– Sangerhausen – Nordhausen)
o Regional-Linie Nordhausen – Leinefelde – Heilbad Heiligenstadt
o Express-Linie Leipzig – Naumburg – Weimar – Erfurt
o Express-Linie Leipzig – Naumburg – Jena-Göschwitz – Saalfeld
o Express-Linie Halle (Saale) – Naumburg – Weimar – Erfurt
o Regional-Linie Halle (Saale) – Naumburg – Weimar – Erfurt – Eisenach
o Regional-Linie Großheringen – Jena-Göschwitz – Saalfeld (Saale)

Concessie loopt van dec. 2015 - dec. 2030.

Voor volledig bericht en details: http://www.nasa.de/index.php?id=95&pmid=809 (Duits)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südha

Bericht door Ronald »

Het lijkt erop dat DB Regio vrijwel geheel uit Thüringen verdwijnt. De rest van het net is zo'n beetje in handen van Erfurter Bahn/SüdThüringenBahn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südha

Bericht door Suus »

Dit zijn (vrijwel; ik ben alleen niet zeker van de laatste) allemaal elektrische diensten. Er blijven nog een paar dieseldiensten over, zoals de RE1 (Göttingen - Zwickau), de RE5 (Nordhausen - Erfurt). Wel vraag ik mij af of de RE10 (Erfurt - Magdeburg) nog blijft bestaan, aangezien er nu een nieuwe RE Erfurt - Sangershausen - Halle wordt geintroduceerd.

Ik vermoed dat er Flirts besteld gaan worden, die zullen dan een flink park aan BR143 met ex-DR-Dosto's en ex-DR-UIC-Z-rijtuigen vervangen, bijna allemaal nog materieel uit de laatste tien jaar van de DDR.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südha

Bericht door Ronald »

Bee schreef:BR143 met ex-DR-Dosto's
Die zijn echt geen pretje bij 35 graden, ik kan het weten :X

En we hebben het lijntje Fröttstädt-Friedrichroda nog, is ook diesel maar ik ben bang dat hiervoor in 2015 het doek wel eens kan vallen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südha

Bericht door Suus »

Het zal waarschijnlijk eind 2016 worden omdat tot die tijd nog een contract loopt, maar dat hij dan zal sluiten is bijna zeker. Men denkt het af te kunnen met de Thüringerwaldbahn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südha

Bericht door Fles »

Ronald schreef:
Bee schreef:BR143 met ex-DR-Dosto's
Die zijn echt geen pretje bij 35 graden, ik kan het weten :X
35 graden is het voorlopig niet :N
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südha

Bericht door mijack1985 »

Is een behoorlijk netwerk wat Abellio erbij krijgt. Gaat wel lekker daar in Duitsland, Westfalenbahn won laatst ook al een aanbesteding.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südha

Bericht door Suus »

Ik had het fout. Er komen geen Flirts, maar Talent 2's: http://www.otz.de/web/zgt/wirtschaft/de ... 1007193178
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südha

Bericht door mijack1985 »

gunning is inmiddels definitief. Staat nu ook op de Abellio site.

Bron: Abellio.de
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südha

Bericht door Suus »

Men werkt blijkbaar flink door bij Bombardier, want de eerste treinen voor deze concessie zijn, bijna anderhalf jaar voor de ingangsdatum, al buiten gespot: http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... ?4,6930158
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südha

Bericht door mijack1985 »

Idd snel al
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südha

Bericht door Meltrain »

Ik vind ze eigenlijk een beetje op een SLT lijken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südha

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Men werkt blijkbaar flink door bij Bombardier, want de eerste treinen voor deze concessie zijn, bijna anderhalf jaar voor de ingangsdatum, al buiten gespot: http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... ?4,6930158
De order was oorspronkelijk voorbereid voor de MDSB-concessie rond Leipzig. Abellio had die ook gewonnen, maar nadat DB in beroep ging trok Abellio zich alsnog terug vanwege de financiele risico's. Toen Abellio vervolgens de STS-concessie won kon er snel alsnog een order worden geplaatst, zodat de treinen nu wat vroeg zijn gearriveerd. Niet onverstandig gezien alle technische problemen met de Talent-2. Bombardier heeft in Duitsland wat kwaliteit betreft inmiddels net zo'n beroerde reputatie opgebouwd als Ansaldo-Breda in Nederland,
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südha

Bericht door Frans F »

mijack1985 schreef:Is een behoorlijk netwerk wat Abellio erbij krijgt. Gaat wel lekker daar in Duitsland, Westfalenbahn won laatst ook al een aanbesteding.
DB klaagde een maand geleden nog in de Duitse kranten dat ze moeilijk kunnen concurreren omdat de loonkosten van het rijdend personeel bij DB 10% hoger liggen dan die van de landelijke CAO. Alleen als er bestaand materieel mag worden gebruikt is DB in het voordeel omdat de hogere loonkosten dan gecompenseerd kunnen worden met lagere materieelkosten. DB deelde mede daarom wellicht ook niet mee te bieden bij de aankomende grote reeks aanbestedingen in NRW. Voor de deelstaat een dilemma aangezien DB dan massaal banen gaat afbouwen in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südha

Bericht door Suus »

Nee Frans F, de order voor deze aanbesteding (elektronetz Südharz) is eerder geplaatst (materieel was al bekend voordat MDS-II naar Abellio ging) en ook eerder gewonnen dan de aanbesteding van het Mitteldeutsche S-Bahn II. En beide concessies zouden eind 2015 in werking treden vanwege het nieuwe materieel, dus er is niet een reden om nu al je materieel op de rails te hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abellio wint aanbesteding Bahnnetz Saale-Thüringen-Südha

Bericht door Suus »

Gisteren was de pers welkom voor een proefrit met een nieuw treinstel van Abellio. Foto's staan onder andere hier en hier.

Abellio neemt vanaf oktober progressief een aantal diensten over van DB Regio om rustig van start te gaan en neemt in december dan de volledige concessie over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten