DB en Europa Spezial Ticket

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door fogeltje »

Bij de DB kun je online vaak kaartjes bestellen als Euro Spezial Ticket. Daarbij is er nog eens verschil tussen "vol tarief" en korting. Kun je hier korting krijgen met RailPlus?

Specifiek, mijn zusje wilde vanuit Nederland naar Duitsland. Als je je gegevens moet invullen dan kun je kiezen uit "BahnCard 25 inclusief RailPlus". Ze heeft een RailPlus bij haar NS VDU maar geen BahnCard (omdat ze nu eenmaal Nederlands is, voor Duitsland heeft ze dus RailPlus). Dat heeft ze ingevuld en kreeg daardoor een gereduceerde prijs. Dat ging de eerste twee keer gewoon. De derde keer begon de conducteur moeilijk te doen en ze moest ter plekke een BahnCard 25 a 17 euro kopen (of een "boete" omdat ze die vergeten was...was een vaag verhaal wat die conducteur schijnbaar vertelde). Klopt dat? Kun je als Nederlander met een NS abonnement en bijbehorend RailPlus geen kortingstarief op de Euro Spezial Ticket krijgen? Want ik lees "inclusieve RailPlus" dat je korting kunt krijgen op het Duitse traject als je OF een BahnCard 25 OF RailPlus hebt.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Suus »

Op de Europa Spezial krijg je zover ik weet geen RailPlus-korting maar wel korting met een BahnCard 25. De conducteur zal nooit BahnCard-korting accepteren als je geen BahnCard hebt, ookal heb je om een andere reden wel recht op korting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Ronald »

Railplus-korting krijg je inderdaad alleen maar op het volle grensoverschrijdende (TCV-)tarief, niet op sparpreisen of bijv. Thalys-tickets.
Vanuit Nederland krijg je de korting trouwens alleen op het grensoverschrijdende deel: Een kaartje Amersfoort-Essen(B) met Railplus is niet 25% goedkoper dan zonder, maar slechts een paar euro.
Bij een kaartje naar Brussel scheelt het procentueel waarschijnlijk meer.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Fles »

Ronald schreef:Vanuit Nederland krijg je de korting trouwens alleen op het grensoverschrijdende deel: Een kaartje Amersfoort-Essen(B) met Railplus is niet 25% goedkoper dan zonder, maar slechts een paar euro.
Een paar cent zou logisch zijn :lol: Grens - Essen is ongeveer 682 meter :')

Overigens wel donders schraal dat je bij VDU nog een RailPlus er los bij moet kopen terwijl hij bij een BC al in zit, maar goed :')
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door hauptbahnhof »

En trouwens, als Nederlandse kan ze ook gewoon een Bahncard hebben...
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Ronald »

Fles schreef:
Ronald schreef:Vanuit Nederland krijg je de korting trouwens alleen op het grensoverschrijdende deel: Een kaartje Amersfoort-Essen(B) met Railplus is niet 25% goedkoper dan zonder, maar slechts een paar euro.
Een paar cent zou logisch zijn :lol: Grens - Essen is ongeveer 682 meter :')
Ik bedoel dat je dus niet de korting over je hele treinkaartje krijgt, terwijl je dat in eerste instantie wel zou kunnen denken.
60-plussers krijgen Railplus wel gratis bij een abonnement, maar de meesten weten dat waarschjnlijk niet eens...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Fles »

hauptbahnhof schreef:En trouwens, als Nederlandse kan ze ook gewoon een Bahncard hebben...
Alleen al op dit forum loopt het aantal Nederlanders met een BC in de dubbele cijfers denk ik :Y
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Caspar »

Het percentage Bahncard houders zal hier dan ook een factor 100 of misschien zelfs 1000 hoger liggen dan het Nederlandse gemiddelde.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Fles »

Ik las een tijdje terug in DB Mobil dat er alleen al meer dan 300 Australiërs met een BahnCard zijn _O- En dat Fiji, Tonga en de Solomon-eilanden er ook allemaal eentje hebben :D

Dus als Nederlander ben je niet echt boeiend als je een BC hebt :D
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Caspar »

Daarentegen zal de eerste niet Nederlander met een Dal-Vrij abonnement zich nog moeten melden ben ik bang :lol:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Daarentegen zal de eerste niet Nederlander met een Dal-Vrij abonnement zich nog moeten melden ben ik bang :lol:
Daar hebben de Aussies er vast OOK al 300 van _O-
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Vinny »

Ik had vorig jaar een Zwitserse Halbtax abbonnement. Met één wintersport vakantie had ik hem al bijna uit, en verder besteed aan een beetje rondtreinen in dat land... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door fogeltje »

Bedankt voor de reacties, nu is het duidelijk. NS VDU/Railplus alleen geldig voor reguliere kaartjes. Als je gebruik maakt van Europa Spezial aanbiedingen is een echte BC nodig.

Ze had namelijk ook gemaild naar de klantenservice van DB maar die kwamen met een niet zo duidelijk antwoord. Ze zit nu te overwegen een BC25 aan te schaffen omdat ze toch in de aanbieding zijn gezien ze wel eens vaker naar Duitsland gaat en dan gebruik maakt van die Sparangebote. Maar ze dacht dus met RailPlus gewoon goed te zitten, want dat geeft net zals een BC 25% korting in Duitsland.

Volgens mij kan ze haar hele RailPlus nu net zo goed weggooien :') Zeker als het er bij die BC al bij zit. Dat je met RailPlus vanuit Nederland overigens alleen korting op het grensoverschrijdende tarief korting krijgt, leek me logisch, gezien het in Nederland allen wordt verkocht met een abonnement, dus binnen Nederland krijg je al iets van korting.

Denk dat voor mij een Bahncard niet zo handig gaat zijn, ik heb nog nooit gebruik gemaakt van zo een Sparangebot. Ik ga meestal wat spontaner en hou van de flexibiliteit. Bovendien scheelt het op "mijn" traject (Eindhoven/Helmond - Koblenz) meestal niet zo veel. Als het nu tientallen euro's zou schelen dan zou het nog wat anders zijn.

Overigens zie ik nu opeens bij de reisplanner ook de optie NL VDU en dan met of zonder RailPlus. Volgens mij is dat vrij nieuw. Ik heb eens een andere reis gepland, dan maakt het inderdaad flink wat verschil of die optie selecteer, of BC25 met RailPlus en als je dat vaker doet zou ook een BC voor vol tarief aantrekkelijk zijn (zeker als je dan RailPlus op zou zeggen, dat zit dan toch bij die BC).
"Een touringcar is geen bus"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Ronald »

Wat ook opvallend is, is dat je bij de NL-kaartautomaat alleen Railplus in combinatie met 40%-korting kunt kopen. Voor 9 uur kun je dus geen Railplus-korting kopen bij de automaat terwijl het wel geldig is voor 9 uur.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door fogeltje »

Ronald schreef:Wat ook opvallend is, is dat je bij de NL-kaartautomaat alleen Railplus in combinatie met 40%-korting kunt kopen. Voor 9 uur kun je dus geen Railplus-korting kopen bij de automaat terwijl het wel geldig is voor 9 uur.
Dan zullen ze zeggen dat RailPlus alleen geldig is met een geldig NS abonnement en als dat voor 9 uur niet geldig is, dan is het voor 9 uur geen geldig abonnement, ergo ook geen RailPlus geldig voor 9 uur. Ik zou niet weten hoe het precies zit, ik maak gemiddeld 1x per jaar een rit van/naar Duitsland (en daarmee heb ik er de RailPlus net uit :') ).

Als het grensoverschrijdende deel pas na 9 uur begint is het eventueel wel een optie om twee kaartjes te kopen.
"Een touringcar is geen bus"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Ronald »

Theoretisch kun je met een (Duitse) Railplus reizen zonder VDU en heb je voor 9 uur recht op korting. Dat kun je dus niet uit de automaat halen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door fogeltje »

Ronald schreef:Theoretisch kun je met een (Duitse) Railplus reizen zonder VDU en heb je voor 9 uur recht op korting. Dat kun je dus niet uit de automaat halen.
Natuurlijk, goed punt. Ik vraag me af of je 50 cent toeslag moet betalen als je dat aan het loket zou gaan doen omdat de kaartautomaat de optie niet biedt.
"Een touringcar is geen bus"
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Reiziger Delft »

Nee geen 50 cent, wel 3,50 Euro helaas. :evil:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Karl »

Is er dan niet ergens een land waar je railplus 'los' kan kopen (of heel goedkoop), zoals een Oost-Europese maatschappij? Dan kan je voor negenen toch met Railplus reizen in Nederland.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door fogeltje »

Reiziger Delft schreef:Nee geen 50 cent, wel 3,50 Euro helaas. :evil:
Voor iets wat je NIET in de automaat kunt krijgen? Dat is makkelijk geld vangen...zorgen dat de automaten niks meer verkopen :')
Karl schreef:Is er dan niet ergens een land waar je railplus 'los' kan kopen (of heel goedkoop), zoals een Oost-Europese maatschappij? Dan kan je voor negenen toch met Railplus reizen in Nederland.
Hah, dat is een creatieve oplossing. Zou je met een BC25 (inclusief RP) voor 9 uur korting kunnen krijgen in Nederland?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door fogeltje »

Van wikipedia, het RailPlus artikel, hoe men aan die info komt is mij niet duidelijk:

De railpluskorting is ook in Nederland geldig buiten de voordeeluur tijden (voor 9:00). Een internationaal vervoerbewijs met alleen 25% railpluskorting in Nederland is echter niet te koop bij de NS-kaartautomaten. Deze zijn alleen bij de verkoopbalies en op de HiSpeed website te koop. In principe zou daar geen lokettoeslag voor geheven mogen worden.

De vraag blijft dan nog steeds of het ook een grensoverschrijdende reis moet zijn. Ik heb in Duitsland ooit een kaartje getrokken van Treis-Karden naar Koblenz Hbf. Dat was geen grensoverschrijdende reis maar ik heb ook geen conducteur gezien.
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door deadlock »

RailPluskorting kan je gewoon in de automaat aangeven naar alle buitenlandse stations die in het apparaat staan. Je kan zelfs een hele batterij met kortingsmogelijkheden aangeven (NL-traject met korting, NL-traject gratis et cetera). De reden dat het in Nederland ook voor 9 uur geldig is is omdat dat in de voorwaarden staat voor het meedoen met RailPlus. Altijd korting op iedere grensoverschrijdende reis die valt onder het RailPlus-regime.

Zweden doet daarom ook niet mee geloof ik.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Fles »

In Frankrijk telt RailPlus alleen voor jongeren t/m 26 jaar, ook zoiets :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Suus »

Zweden doet wel aan Railplus-korting, maar alleen aan mensen tot en met 25 jaar. Maar in Zweden krijgt iedereen tot 25 jaar korting op treintickets (Ungdomspris), dus eigenlijk is het voor hen niet nodig. Je kan in Zweden overigens geen Railpluskaart krijgen bij een SJ Priokaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: DB en Europa Spezial Ticket

Bericht door Ronald »

Kortom: Railplus is wel voor 9 uur geldig, of het een Nederlandse is of uit een ander land doet niet ter zake. Je kunt het alleen niet kopen zonder VDU-korting bij de automaat.
@Fogeltje: het moet altijd grensoverschrijdend zijn om korting te krijgen, jouw voorbeeld ligt geheel binnen Duitsland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten