TGV/LGV in Marokko

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

TGV/LGV in Marokko

Bericht door Mohamed »

Nog 'even' en dan zal in 2015 het eerste deel (Tanger-Kenitra) van de nieuwe TGV/LGV tussen Tanger en Casablanca worden geopend. Hiermee zal de reistijd tussen de belangrijke economische gebieden Tanger - Casa worden teruggebracht van 5uur naar ongeveer 2 uur. In 2020 zal het tweede deel (Kenitra-Casa) worden opgeleverd, waarbij de reistijd tussen Tanger-Casa 1,5 uur zal bedragen.
Afbeelding

Afbeelding

Het project zal ongeveer 4 miljard dollar kosten en heeft in Marokko tot de nodige controversie geleid, met zelfs een heuse Stop TGV!-coalitie. Gefinancierd door de Fransen en een aantal Golfstaten (leningen), vragen de tegenstanders zich af wat het nut is van een dergelijke hypermoderne verbinding terwijl het huidige spoornet in verval is geraakt en er veel gebieden zijn die niet over een fatsoenlijke infrastructuur beschikken. Verder ook de kritiek dat een land zoals Marokko haar geld beter in andere zaken kan steken : 'voor elke 10 meter spoor van de TGV kan er 1 school worden gebouwd op het platteland. Met een totale afstand van 350km zijn dat nogal wat scholen!

Persoonlijk vraag ik me ook af wat het nut is van een dergelijke verbinding. Marokko is nou eenmaal geen forensen land tussen steden. Iets wat ook het huidige vluchtaanbod tussen Casa-Tanger laat zien: 2-3 vluchten per dag. Het zal de reis veraangenamen voor (waarschijnlijk) de elite die zich het kan veroorloven (de ONCF verwacht 6 milj reizigers per jaar, maar dat is denk ik een positieve schatting).


Voor meer informatie over dit project:
Officiële website (fr): http://www.tgvmaroc.ma/presentation.php
Wiki (fr): http://fr.wikipedia.org/wiki/LGV_Tanger-Casablanca
NYTimes artikel (eng): http://www.nytimes.com/2012/04/19/world ... d=all&_r=0
Laatst gewijzigd door Mohamed op za 03 nov 2012, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: TGV/LGV in Marokko

Bericht door Vinny »

De getoonde trein lijkt wel heel erg op een Thalys. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: TGV/LGV in Marokko

Bericht door Dexter »

In wezen is het ook gewoon een Franse TGV Duplex.
Vallend blad maakt rails glad.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: TGV/LGV in Marokko

Bericht door Stéphane »

Ik heb de indruk dat de Fransen vrolijk TGV lijnen aan het leggen zijn in Afrika.
Begin dit jaar huldigde de toenmalige president Sarkozy nog een TGV lijn in Algerije in, als je zijn toespraak toen hoorde, leek het alsof hij ze tot in Zuid-Afrika wilde doortrekken :)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: TGV/LGV in Marokko

Bericht door Suus »

Nou, in Zuid-Afrika spreken ze geen Frans dus dat is niet interessant voor ze. Frankrijk streeft nog altijd naar de wereld als een grote Franssprekend vredelievende massa waarbij Parijs het centrum van de wereld is. Dat ze aan alle kanten zijn ingehaald wil er daar nog niet echt in geloof ik :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: TGV/LGV in Marokko

Bericht door Stéphane »

Hadden ze daar voor het WK voetbal trouwens al geen TGV gelegd, kan even niet vinden wie dat deed.

Ja, denk maar aan de Francofonie (=/= kakafonie) zowel de conferentie als het wekelijkse praatuurtje op La Premiere laat volop uitschijnen dat La France, c'est le monde!
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: TGV/LGV in Marokko

Bericht door Vinny »

Volgens mij is dat wel een beetje veranderd, en zijn zelfs de Fransen wat commerciëler gaan denken. Als ze het materieel aan een Engelssprekend land kunnen verkopen zullen ze het niet nalaten denk ik. Overigens vermoed ik gewoon dat het andersom is gegaan. De treinmaatschappijtop van de Marokkaanse spoorwegen hebben een overheerlijke lunch gehad op het kantoor in Parijs... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: TGV/LGV in Marokko

Bericht door Reiziger Delft »

De Fransen zijn niet de enige; de Spanjaarden hebben aan Kazachstan, Oezbekistan en Saudi Arabië Talgo-treinstellen/treinsets verkocht en volgens mij ook meegeholpen met het geschikt maken van de spoorlijnen. De Duitsers hebben Velaro's aan Rusland verkocht en daar ook meegeholpen met de infrastructuur.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: TGV/LGV in Marokko

Bericht door midnet »

sjoukran voor je bericht, beste Mohamed.
1.De Franse TGV-of een kloon daarvan-rijdt ook de KTX= in ZuidKorea-lijn Seoul-Busan, met versch. takken naar grote steden (zelfde systeem als FR-TGV). Mede natuurlijk omdat de Koreanen die Japanners niet willen-aartsvijanden van elkaar.
2.een ander vraagje over ONCF net in Maghreb=Marokko: ik meen dat er een zijlijn naar Nador is geopend-althans zo lijkt het te staan in de reisplanner-of heb ik het verkeerd begrepen en is dat een aasnluitende bus? (zijlijn op de lijn naar OUjda).
Terzijde: Algerie bouwt ook in tenminste 3 steden nu-en met plannen voor nog een dozijn meer, tramnetten, allemaal op Frans voorbeeld. in Algers/ville doet de RATP de exploitatie. Daar zit oliegeld zat en is er een nog grotere achterstand in de infrastructuur-na vele jaren het Soviet-Russky voorbeeld gevolgd te zijn.
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: TGV/LGV in Marokko

Bericht door Mohamed »

midnet schreef:sjoukran voor je bericht
'afwan :)
midnet schreef: 2.een ander vraagje over ONCF net in Maghreb=Marokko: ik meen dat er een zijlijn naar Nador is geopend-althans zo lijkt het te staan in de reisplanner-of heb ik het verkeerd begrepen en is dat een aasnluitende bus? (zijlijn op de lijn naar OUjda).
Het klopt dat er nu een zijlijn is naar Nador (aftakking vanuit Taourirt). Tot opening van deze lijn (2009) werd Nador door de ONCF aangeboden als RailRoute - busservice die ONCF aanbiedt voor steden waar geen trein komt. Reizigers konden dus bijvoorbeeld één ticket kopen tussen Casa-Nador en op Taourirt een aansluitende bus pakken. Ik neem aan dat deze service met het gereedkomen van de zijtak gewoon is opgeheven.

Net even in de dienstregeling gekeken, en ik trek alleen 3 treinen per dag uit tussen Nador-Taourirt (met hier dus een aansluiting richting Fez/Casa). In principe vervuld de trein dus nu de oude functie van de bus.

Zo te zien is er nog steeds geen doorgaande verbinding tussen Nador en Casa; ONCF had enige tijd geleden onderzocht of een nachttrein haalbaar is (met ongeveer 12 uur reistijd tussen Nador - Casa genoeg tijd om een dutje te doen :) )

Het project verder om Nador e.o. te ontsluiten met rail is verder onderdeel van een algehele inhaalsprong om het altijd wat meer afgesloten noordelijke deel van Marokko (Rif gebied) beter te incorporeren in de Marokkaanse infrastructuur (nog niet zo lang geleden is er bijvoorbeeld ook een kust snelweg geopend tussen Tanger en Nador). De businesscase voor deze zijtak naar Nador is verder altijd niet zozeer gemaakt voor passagiersvervoer, maar meer voor het goederenvervoer van/naar de haven van Bni Nsar (Haven van Nador).
Laatst gewijzigd door Mohamed op zo 04 nov 2012, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: TGV/LGV in Marokko

Bericht door Caspar »

Als ik op de landkaart kijk, zie ik in Marokko een aantal grote steden op een behoorlijke afstand van elkaar liggen.
Daar tussenin liggen vrij weinig kleinere steden en dorpen. Dan zou je zeggen dat het aanbieden van een snelle trein tussen die grote steden die allemaal rond de miljoen inwoners of meer gunstig is voor die steden, en daarbovenop weinig andere plaatsen benadeeld. Doordat er vrij weinig belangrijke plaatsen tussenin liggen benadeel je ook niet zo veel reizigers die door de komst van de TGV ineens geen trein meer krijgen in hun (kleinere stad). En de reizigers tussen de grote steden hoeven niet meer te boemelen door een niemandsland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten