Skytrain in Düsseldorf

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Suus »

Het was een voortzetting van de zelfsturende trolleybus van Han, ook een uitvinding van BN waar nooit meer iemand van gehoord heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Caspar »

Ja daar had ik ook onlangs van gehoord.

Ik vroeg me intussen wel af, waarom heeft zo'n onbeduidende plaats een trolleybus nodig?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Suus »

Busfabrikant Van Hool zocht een mooie plek om hun assortiment trolleybussen te demonstreren aan hun klanten. Daarvoor werd in Gent een tramlijn opgeofferd en gedurende de levenstermijn van de bussen vervangen door trolleybussen.

Tram- en spoorfabrikant BN had ook een mooie plek nodig om hun nieuwe generatie geleide voertuigen te demonstreren aan hun klanten. In Han-sur-Lesse waren er goede omstandigheden omdat er nog wat sporen van de buurtspoorwegen lagen en het was in Wallonië (de andere trolleybuslijn lag immers in Vlaanderen), dus hebben ze daar met die bussen getest. Uiteindelijk heeft BN na overname door Bombardier het concept kunnen verkopen aan Caen en Nancy waar ze nu nog elke dag spijt hebben van die beslissing. :Y

Om nog maar wat andere rare zaken van BN te bespreken:
- De trams voor Charleroi reden eerst aan de kust omdat er in Charleroi nog geen plek was. Een van die tweerichtingstrams werd door de fabrikant echter "zomaar" met een middenbak geleverd, later bleek dat ze even een tram met een middenbak moesten hebben om te kunnen showen voor de metro van Manilla. Deze tram is daarna nooit meer naar Charleroi gegaan en is werkwagen aan de kust geworden.
- Het GVB had veel te weinig sneltrams voor lijn 51 gekocht in de jaren 90, maar de eerstgebouwde tram van de twee serie werd pas 18 maanden na voltooiing geleverd, het scheen dat de werknemers er geen afscheid van konden nemen
En zo gaat het lijstje met rare dingen nog wel even door...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Ardan »

Nog slechter dan AnsaldoBreda dus :P
Ik doe ook maar wat
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Rick Visser »

De reden waarom ik persoonlijk zo gecharmeerd ben van hangende rail-systemen is drieledig:

- ze zijn veel minder massief dan treinen, trams of zelfs bussen: vergelijk een willekeurig viaduct van trein, tram of bus met een stuk skytrain zoals die in Düsseldorf en je zult het met me eens zijn dat die laatste veel minder massief is. En het kan niet anders: als het minder massief is en de constructie is lichter, dan is het goedkoper om aan te leggen.
(PS: mits het fatsoenlijk is ontworpen; de 'Schwebebahn in Wuppertal is wat dat betreft volledig mislukt. Wat een gedrocht is dat!!)

- omdat de rails van bovenaf zijn afgeschermd en de treinstellen boven de grond zweven zijn ze bijna ongevoelig voor sneeuw. De rails kunnen nooit verstop raken met sneeuw, hoe hard het ook sneeuwt, en er kan geen sneeuw tussen de wissels komen die vervolgens bevriest; bijgevolg is de kans op vastvriezende wissels veel en veel kleiner...

- het systeem is supermakkelijk te automatiseren: geen kosten voor chauffeurs en machinisten, alleen wat storings- en bewakingspersoneel. 's nachts kunnen er voor relatief weinig geld kleinere treinstellen een dienstregeling onderhouden.

Afbeelding

... en de meeste mensen vinden het leuk om erin te reizen (behalve de mensen met hoogtevrees). Je hebt een leuk uitzicht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Ardan »

Of het uiteindelijk goedkoper is betwijfel ik. Er komt een gigantische bak techniek bij kijken, ook zijn er maar weinig fabrikanten die zich bezighouden met zweeftreinen.

Meereizen is inderdaad een erg leuke ervaring :) Op het Dortmundse net vind ik bijvoorbeeld het traject Campus Nord/Universität - Campus Süd erg leuk, daar ga je door een dalletje heen met een fraai uitzicht. Na Campus Süd (richting Eichlinghofen) staat er op een gegeven moment een hekje op de grond waar je nog maar nét overheen raast, dat is de eerste keer wel een beetje eng..

En dat het net van Wuppertal een gedrocht is is logisch, in 1901 waren ze nog niet bepaald vergevorderd in de techniek voor dit soort dingen. Maar dat maakt het ook juist weer uniek, zo'n oud systeem dat na 110 jaar nog steeds functioneert. Je moet eens op Vohwinkel gaan kijken, interessant om te zien hoe zo'n wissel omgaat, dat gebeurt dus door een ander stuk baan voor de rails te schuiven..

Ander dingetje.. ik zit ook op het wegenforum, en ik zie dat daar deze zelfde discussie in gang is gezet.. maar Rick, ik snap dan niet waarom je zelf nog nooit met een zweeftrein hebt gereisd als je er zo lyrisch over bent..
Ik doe ook maar wat
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Rick Visser »

Ardan schreef:Of het uiteindelijk goedkoper is betwijfel ik. Er komt een gigantische bak techniek bij kijken
De techniek is niet zo heel ingewikkeld: het is geen magneet-zweeftrein of zo, want in de baan waar de trein aan hangt zit gewoon een stel wielen. Eigenlijk niets bijzonders, alleen maar anders.
Ardan schreef:ook zijn er maar weinig fabrikanten die zich bezighouden met zweeftreinen.
Als het systeem meer gebruikt wordt, wordt het per kilometer natuurlijk goedkoper, dat is een kip-ei probleem.
Ardan schreef:Ander dingetje.. ik zit ook op het wegenforum, en ik zie dat daar deze zelfde discussie in gang is gezet
Dat klopt. Ik ben het met je eens dat het niet zo sympathiek is. maar ik vind in dit geval het verschil in reacties wel interessant. Ik heb hetzelfde onderwerp ook op FOK geplaatst.
Ardan schreef:.. maar Rick, ik snap dan niet waarom je zelf nog nooit met een zweeftrein hebt gereisd als je er zo lyrisch over bent..
Ik reis tijdens vakantie graag met gondels. En tijdens wintersport, boven de sneeuw (!) Ik ga absoluut ook naar Düsseldorf om deze skytrain een keer te ervaren.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Ardan »

Rick Visser schreef:
Ardan schreef:Of het uiteindelijk goedkoper is betwijfel ik. Er komt een gigantische bak techniek bij kijken
De techniek is niet zo heel ingewikkeld: het is geen magneet-zweeftrein of zo, want in de baan waar de trein aan hangt zit gewoon een stel wielen. Eigenlijk niets bijzonders, alleen maar anders.
Klopt, bij handbediend bedrijf. Maar bij automatisch bedrijf? Dat lijkt me nogal een investering. Wissels moeten uit zichzelf om kunnen gaan, al is dat met een relais-systeem wel te doen. Maar bij incidenten, bijvoorbeeld als er een trein stil komt te vallen, dan moet er vanuit de CVL een andere trein ernaartoe worden gestuurd die die passagiers via een loopplank door de kopwanden kan overnemen en afvoeren. Ja, daar is over nagedacht en dat wordt in de praktijk ook zo gedaan, dus er hoeft geen wiel voor te worden uitgevonden, maar je kent Nederland en zijn terughoudendheid als het gaat om nieuwe modaliteiten/infrastructuur en veiligheid.
Rick Visser schreef:
Ardan schreef:ook zijn er maar weinig fabrikanten die zich bezighouden met zweeftreinen.
Als het systeem meer gebruikt wordt, wordt het per kilometer natuurlijk goedkoper, dat is een kip-ei probleem.
Agree that. Maar in feite is het zweeftrein-principe nu alleen maar interessant voor vliegvelden en universiteiten. Voor stedelijk verkeer is het bijna onmogelijk tegen redelijke kosten.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten