Skytrain in Düsseldorf

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Rick Visser »

Ik zag laatst wat foto's van de Skytrain die in Düsseldorf in gebruik is:

Afbeelding Afbeelding

Als je dat vergelijkt met de metrolijnen in de Bijlmer:

Afbeelding Afbeelding

... dan vind ik de Skytrain minder lelijk: de constructie is veel lichter en heeft minder impact op de omgeving. Is vast ook veel goedkoper per kilometer om aan te leggen.
Ik zie ook nog een ander voordeel: deze hangende monorail zal niet snel last hebben van geblokkeerde rails als het sneeuwt of van bevroren wissels: er kan immers geen sneeuw tussen de spoorstaven vallen.

Het lijkt me ook leuk om er in te reizen, leuk uitzicht alsof je overal overheen vliegt: zie dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=cKDifPRi ... tube_gdata
Laatst gewijzigd door Cookie op ma 12 nov 2012, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar "OV in het buitenland"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Suus »

Ik zie ook een nadeel: als er door een slingerende hamer een voertuig ontspoort dan zijn alle inzittenden dood. Vraag maar in Wuppertal :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Rick Visser »

Bee schreef:Ik zie ook een nadeel: als er door een slingerende hamer een voertuig ontspoort dan zijn alle inzittenden dood. Vraag maar in Wuppertal :X
Er is één keer een ernstig ongeluk gebeurd door een zeer domme menselijke fout. Er waren toen vijf doden en 46 gewonden. Maakt dat zo'n systeem dan meteen onbruikbaar? Hoe kijk jij dan aan tegen al die vliegtuigen die jaarlijks naar beneden vallen? (Om maar niet te spreken van al die auto's die jaarlijks in de winter tegen een boom glijden)...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Suus »

Als je alleen met voordelen komt voor jouw systeem dan kom ik wel met een nadeel om even wat lucht uit het kasteel te halen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Fles »

:D _O- wat heerlijk zwartwit gedacht weer :')
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Rick Visser »

Bee schreef:Als je alleen met voordelen komt voor jouw systeem dan kom ik wel met een nadeel om even wat lucht uit het kasteel te halen :)
'Jouw' systeem heeft hetzelfde nadeel: er zijn gister nog twee doden gevallen bij een ongeluk met een tram in Knokke-Heist. En de sneltram in Amstelveen heeft inmiddels ook al twee doden opgeleverd.

Ok, beetje flauwe reactie. Maar ik ben wel nieuwsgierig wat je er echt van vindt: het is een bestaand systeem en ik vraag me af of zo'n systeem in Nederland ook zou kunnen functioneren. Ik zie zelf niet zo gauw een nadeel aan dit systeem, behalve misschien dat het nog steeds niet echt mooi is: een nadeel is misschien dat je OVERAL van die masten nodig hebt, ook op plaatsen waar best gewoon een tram gelijkvloers zou kunnen rijden.

Maar help mij eens een beetje: noem eens een nadeel?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Suus »

- Stations kunnen niet op de begane grond gebouwd worden, want mensen moeten onder de rails door kunnen lopen. Bij normale sporen kan je er ook overheen. Stations zijn hierdoor duurder dan nodig.
- Onderhoud is veel lastiger omdat je boven je macht moet werken, van bovenaf wordt het heel lastig.
- Je kan het moeilijker afschermen van geluidsoverlast omdat het gedeelte dat herrie maakt (de wielen) het hoogste zit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Rick Visser »

Bee schreef:- Stations kunnen niet op de begane grond gebouwd worden, want mensen moeten onder de rails door kunnen lopen. Bij normale sporen kan je er ook overheen. Stations zijn hierdoor duurder dan nodig.
Dat klopt, dat is een nadeel. En het is bovendien extra lelijk. Hoewel het in de stad ook als voordeel gebruikt kan worden: je kunt bijvoorbeeld uitstappen op de eerste verdieping van een winkelcentrum.
Bee schreef:- Onderhoud is veel lastiger omdat je boven je macht moet werken, van bovenaf wordt het heel lastig.
Misschien: maar dat nadeel heb je ook als je aan de bovenleiding van een tram moet werken. Lijkt me niet echt een probleem.
Bee schreef: - Je kan het moeilijker afschermen van geluidsoverlast omdat het gedeelte dat herrie maakt (de wielen) het hoogste zit.
Dat kan een probleem zijn. Maar ik las op de site dat dit systeem behoorlijk geruisloos is. Ik zal dat eens controleren als ik ter plekke ben. In ieder geval heb je geen last van knarsen in de bochten, zoals trams en treinen dat zo verschrikkelijk hebben...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Fles »

Rick Visser schreef:In ieder geval heb je geen last van knarsen in de bochten, zoals trams en treinen dat zo verschrikkelijk hebben...
Waarom denk je dat?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Suus »

Als ik een trajectvideo bekijk van de Skytrain valt mij op dat er fors wordt afgeremd voor de bochten en daarna weer wordt opgetrokken :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Ronald »

Ik bedenk me ineens dat ik nog een rondje op de plank heb liggen waar dat zweefding inzit (kun je volgens mij gewoon in met een NRW-ticket). Maar weer eens kijken of het wat is voor binnenkort...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Ardan »

Ik heb nu alledrie de netten in het Ruhrgebied bereden, het is een erg leuke ervaring kan ik zeggen :) Al zit er wel erg veel verschil tussen het handbediende net in Wuppertal en de automatisch rijdende netten in Düsseldorf en Dortmund. Je moet in ieder geval geen hoogtevrees hebben! (dat heb ik wel..)

Alledrie de netten zijn toegankelijk met een Länderticket.
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Ronald »

Hoogtevrees heb ik wel, maar niet in dat soort dingen, ook niet in een kabelbaantje in de bergen. Wel weer op een ladder bij de dakgoot :X
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Rick Visser »

Fles schreef:
Rick Visser schreef:In ieder geval heb je geen last van knarsen in de bochten, zoals trams en treinen dat zo verschrikkelijk hebben...
Waarom denk je dat?
Zoals je weet wordt het geknars van treinen en trams in bochten veroorzaakt door het lengteverschil in binnen- en buitenbocht, De voertuigen hebben geen differentieel waardoor de stalen wielen over de stalen rails gaan schrapen.
Dat lengteverschil is bij de skytrain een stuk kleiner: de wielen zitten nauwelijks 30 cm uit elkaar.
Bovendien zijn de geleidewielen gemaakt van hard rubber en zullen dus sowieso niet knarsen: http://www.monorails.org/tmspages/TPSiemsu.html
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Fles »

Ronald schreef:Ik bedenk me ineens dat ik nog een rondje op de plank heb liggen waar dat zweefding inzit (kun je volgens mij gewoon in met een NRW-ticket). Maar weer eens kijken of het wat is voor binnenkort...
Ja ik wil ook weleens :Y

En die in DOrtmund, waar sluit die aan op de S-Bahn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Suus »

Bij Dortmund Universität.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door hauptbahnhof »

Ik heb in augustus in die SkyTrain gezeten en vond het een stuk prettiger dan de Schwebebahn in Wuppertal. Zoals Bee al zei, remt deze af voor de bochten (helemaal niet fors) en hierdoor blijven de wagens redelijk recht hangen ipv helemaal te kantelen zoals dat bij de Schwebebahn wel gebeurt. Volgens mij gaat de Schwebebahn ook harder en het hobbelt meer dan de Skytrain.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Fles »

hauptbahnhof schreef:Volgens mij gaat de Schwebebahn ook harder en het hobbelt meer dan de Skytrain.
Zeker :Y

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Cn-cCOd0Lvw[/youtube]
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Ardan »

Niet zo gek ook, die Schwebebahn is al 110 jaar oud.. er zouden trouwens nieuwe treinen komen daar, weet iemand iets wanneer die gaan komen?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Suus »

Ja, die worden gebouwd door Vossloh Kiepe, de eerste komt in 2014 en in 2015 zullen alle voertuigen vervangen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Dexter »

Spoorcuriositeiten! Daar ben ik dol op! :D

Persoonlijk zie ik meer in dit systeem:

Afbeelding

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PcaZcSGSReM[/youtube]

http://de.wikipedia.org/wiki/M-Bahn

Een magneetzweefbaan voor in de stad, een soort mini-Transrapid dus.

En dit systeem vind ik zelf ook bijzonder intrigerend:

Afbeelding

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WZ72nYO1P0Y[/youtube]

http://nl.wikipedia.org/wiki/TAU_%28metro%29

De TAU, een automatische mini-metro op meterspoor en stalen wielen, bedoeld voor de stad Luik. Helaas is dit veelbelovende project zonder genade afgeschoten toen de participerende fabrikant werd ingelijfd door de producent van die andere minimetro, de VAL.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Caspar »

Over het nadeel van de dure stations in de hoogte van de Skytrain;
Je zou in sommige gevallen ook een station gelijkvloers kunnen bedenken, of zelfs onder het maaiveld als je een mooi historisch plein oid. zou willen sparen. Je kan toch een stukje tunnelbak maken waar die Skytrain doorheen gaat? Alleen hangt ie dan aan het plafond van de tunnelconstructie. :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Suus »

Dat TAU-project was een van de vele kansloze proefballonnen van BN in de jaren 80. Het is dat die toko door Bombardier is overgenomen ergens in de jaren negentig want anders waren ze allang ten onder gegaan aan de belachelijke dingen die zich bij die fabrikant afspeelden. Bombardier probeert nu opnieuw van die fabriek af te komen (sluiting is voorzien in 2014 tenzij de NMBS daar hun nieuwe voorziene megaorder plaatst) maar dat hangt dus verder van de NMBS af.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door deadlock »

Het ziet er ook echt uit alsof iemand een stelletje wielen onder een kartonnen doos heeft geplakt. En meterspoor? Wat bezielt je in zo'n grote stad :/
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Skytrain in Düsseldorf

Bericht door Fles »

deadlock schreef:Het ziet er ook echt uit alsof iemand een stelletje wielen onder een kartonnen doos heeft geplakt.
Ja iets anders kon ik er ook niet van denken :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten