Moeizame verbindingen buurlanden

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door iljitsch »

In een aantal verschillende discussies komt steeds weer terug hoe lastig het is om een trein een paar kilometer de grens over te laten rijden. Zo zijn daar:

- het profiel
- de beveiliging
- de stroom

Nu lijkt het mij dat hier met wat creativiteit toch wel een paar mouwen aan te passen moeten zijn. Het zou zo enorm schelen als een intercitydienst zou kunnen doorrijden tot de eerste stad na de grens in plaats van te keren op het laatste station voor de grens, dan heb je een veel betere aansluiting dan het huidige gedoe met stoptreintjes, verdwijnende intercity's en ongeleverd nieuw materieel.

Natuurlijk moeten de spoorbedrijven ook mee willen werken, maar laten we ons daar voor het moment nog even niet druk over maken.

Het profiel lijkt me het makkelijkst. Om een Nederlandse trein door te trekken naar Essen hoef je alleen Essen aan te passen. Naar Antwerpen een paar meer stoptreinstations, maar het blijft overzichtelijk. Omgekeerd zou een Belgische trein naar Roosendaal kunnen als die 10 km spoor en één of twee perrons in Roosendaal waar nodig aangepast worden. Richting Luik en over de Duitse grens geldt iets vergelijkbaars.

De beveiliging heb ik weinig verstand van. Volgens Wikipedia wordt er op de lijnen naar Duitsland en België al het systeem van het betreffende land gebruikt. Ik weet niet hoe lastig het is om dit in te bouwen in een voldoende groot deel van het Nederlandse materieel om grensdiensten goed uit te kunnen voeren. Maar het is sowieso onhandig dat je dus totaal 4 systemen nodig hebt: ATB, ETCS, Indusi en Crocodile. Het lijkt mij logisch om op die grensroutes ETCS in te voeren, of ATB naast het buitenlandse systeem, als dat kan. Ook zouden Nederland, België en Duitsland, eventueel met meer landen die aan deze drie grenzen, bij elkaar kunnen gaan zitten om het aantal combinaties te beperken, bijvoorbeeld door tussen België en Nederland ook het Duitse systeem te gebruiken.

Als laatste het voltage. Dit blijft natuurlijk lastig. Tussen Nederland en België gaat het nog, omdat je de Nederlandse 1800 V kan zien als een heel miezerige 3000 V, waar een 3000-Vtrein nog wel onder kan rijden als het moet. Maar 16 kV op 17 Hz is nogal een ander verhaal. Wellicht is hier een oplossing te bouwen waarbij het voltage op een baanvak aangepast kan worden aan het materieel wat er rijdt. Gaat wat vonken geven als je een fout maakt, maar als dit werkend gekregen kan worden dan kunnen dus alle bestaande treinen net een station over de grens bereiken.

Of als dat allemaal veel te moeilijk is: bij de grens een apart station waar treinen uit beide landen kunnen keren zonder zich op buitenlands spoor te hoeven begeven, maar hiermee wel die zo nodige aansluitingen realiserend.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door Gekko123 »

Laat de EU nu ook al een beetje hebben nagedacht over deze problemen. De laatste jaren zie je de opkomst van ETCS/ERTMS in vele landen in Europa (en zelfs daarbuiten met eigen varianten).

Verder zie je dat veel fabrikanten tegenwoordig elektrisch materieel leveren dat kan rijden onder meerdere spanningen. Daarnaast zie je dat steeds meer landen kiezen om een nieuw te elektrificeren traject onder 25 kV te brengen (mits het geen eilandje binnen het land wordt). Bij dit voltage kan materieel namelijk meer vermogen ontwikkelen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door iljitsch »

Ja, dat zie je met bijvoorbeeld de HSL naar België. Maar het probleem is juist al die oude prut, die kan echt niet onder 25 kV rijden, en als je bijvoorbeeld de intercity Zwolle - Roosendaal wilt doortrekken naar Essen dan heb je toch een redelijke stapel VIRMs nodig die die halve kilometer de grens over kunnen. Ik heb de wijsheid niet in pacht (niet op dit gebied in elk geval), maar ik kan me voorstellen dat het kosteneffectiever is om de voedingsinstallatie die Roosendaal - Essen bedient aan te passen zodat-ie naar wens 3000 of 1800 V kan leveren, zelfs al kost dit een aardige hoeveelheid nieuwe besturingslogica. Die is immers makkelijker in een trein in te bouwen dan choppers helemaal om te bouwen, en één of twee voedingsstations is overzichtelijker dan, laten we zeggen, 30 VIRMs, waarna je nog zeer beperkt bent met je materieelinzet.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door deadlock »

Luxemburg is al over naar ERTMS, België gaat redelijk hard en in Denemarken zijn de eerste stappen ook al gezet (volgens de doorgaans goed geïnformeerde Railway Gazette) voor conversie voor het complete netwerk. De verschillende stroomsystemen kom je nooit meer van af. Duitsland gaat echt niet ombouwen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door zone5324bericht... »

de ideeën zijn niet slecht, maar vanwege kosten gaat Nederland echt niet investeren in grensbaanvakken waar geen winst meer in te bereiken is.

ook zit je met het nadeel, dat de hudige concessies gericht zijn op hsl-treinen op doorgaande verbindingen en regionale treinen die amper de grens overkomen.

op zich zou alles nog niet zo erg zijn, als aansluitingen makkelijk en goed zouden zijn.
daar komen de komende jaren nog wel verbeteringen in, maar had wat mij betreft al jaren geleden gebeurd moeten zijn...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door iljitsch »

deadlock: Ik had het ook zeker niet over heel Duitsland ombouwen. :-)

Maar "nooit" is een heel lange tijd. Het verschil tussen 15 kV / 17 Hz en 25/50 is veel minder groot dan tussen 1500 V gelijkstroom en 25/50. Ik kan me voorstellen dat de Duitsers al het nieuwe materieel kopen voor zowel 15/17 als 25/50, dan kunnen ze over 40 jaar ofzo om. Wellicht eerder als de echt oude prut op de schroothoop gaat en overig bestaand materieel bij een revisie omgebouwd kan worden.

Vroeger had je ook aparte voedingen voor 110 en 220 volt. Tegenwoordig kan de grote meerderheid van de electronica werken op alles in het bereik van 100 tot 250 volt. Nu is 1500 - 25000 een iets groter bereik, maar de extra kosten van meerdere voltages aan boord worden alleen maar minder. Daarentegen blijft die rottige 17 Hz problematisch.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door Suus »

Duitsland gaat nooit om. Ze hebben hun eigen energiecentrales voor de stroomvoorziening, ze delen de spanning met Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen en Zweden en de spanning heeft niet de nadelen die Nederland, België en Frankrijk wel ondervinden met de veel lagere bovenleidingsspanning.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door Vinny »

iljitsch schreef:Ja, dat zie je met bijvoorbeeld de HSL naar België. Maar het probleem is juist al die oude prut, die kan echt niet onder 25 kV rijden, en als je bijvoorbeeld de intercity Zwolle - Roosendaal wilt doortrekken naar Essen dan heb je toch een redelijke stapel VIRMs nodig die die halve kilometer de grens over kunnen. Ik heb de wijsheid niet in pacht (niet op dit gebied in elk geval), maar ik kan me voorstellen dat het kosteneffectiever is om de voedingsinstallatie die Roosendaal - Essen bedient aan te passen zodat-ie naar wens 3000 of 1800 V kan leveren, zelfs al kost dit een aardige hoeveelheid nieuwe besturingslogica. Die is immers makkelijker in een trein in te bouwen dan choppers helemaal om te bouwen, en één of twee voedingsstations is overzichtelijker dan, laten we zeggen, 30 VIRMs, waarna je nog zeer beperkt bent met je materieelinzet.
Je moet gewoon per grensovergang kijken naar de dichtstbijzijnde IC knoop en daar je oplossing op baseren. In het geval van Essen lijkt het me volkomen duidelijk dat de reiziger zit te wachten op een verbinding Roosendaal-Antwerpen en niet op een verbinding Zwolle-Essen :roll:
Kortom, als je iets wil doen dan moet je het "Belgische" spoor technisch doortrekken naar Roosendaal.
Zelfde geldt voor Hengelo (geschikt maken voor Duitse treinen uit het Graafschap Bentheim), maar in Maastricht en Heerlen kan het juist zinvol zijn om de Nederlandse intercity resp. door te trekken naar Luik en Aken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door iljitsch »

Zoals ik al zei, nooit is een lange tijd. 17 Hz heeft toch wel nadelen, bijvoorbeeld dat je een drie keer zo grote transformator nodig hebt, en een apart distributienet. Ombouwen van 17 naar 50 Hz lijkt me ook redelijk simpel zodra je van materieel met gelijkstroommotoren af bent. Waarschijnlijk kan al het spul met vermogenselectronica zonder aanpassing om, voornamelijk een kwestie van testen dus.

Ombouwen van 15 naar 25 kV is waarschijnlijk lastiger en zonder direkte voordelen, maar gezien het kleine verschil kunnen die wel makkelijker naast elkaar bestaan dan bijvoorbeeld 1500 en 25000.

Terugkerend naar het oorspronkelijke onderwerp, ik kan me dus voorstellen dat grenslijnen op 19 - 20 kV op 50 Hz krijgen, waar veel Duits materieel zeer waarschijnlijk zonder aanpassingen op kan rijden, en wat binnen de 25 kV specificaties valt.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door zone5324bericht... »

een groot probleem om je te ideeën werkelijkheid te laten worden, ligt bij het feit, dat de grensoverschrijdende verbindingen nket bij het hoofdnet behoren en de meesten door regionale of buitenlandse vervoerders uitgevoerd worden.

NS heeft niet voldoende materieel om dit soort verbindingen uit te kunnen voeren.
ook zit je dan nog met het niet hebbem van voldoemde gekwalificeerd personeel bij NS.
in Nederland is nu alleen Arriva in het noorden voorzien van machinisten die de grens over mogen om reizigers te vervoeren.

Essen-Roosendaal zal nooit meer verbeterd worden, omdat beide landen hun geld gestoken hebben in de HSL.
ook bij Luik-Maastricht is de NMBS gericht op mensen in de HSL te krijgen.
Venlo-Kaldenkirchen heeft dan nu een RE die een goede verbindingen met het Ruhr-gebied onderhoudt en de andere verbindingen moeten het doen met regionale vervoerders die aldaar de concessie gewonnen hebben.

bij al deze partijen is samenwerkingen met de NS een lastige en ik zie zelf hooguit doorgaande verbindingen op enkele lijnen met Duitsland erbij komen als in Duitsland Abellio de grensoverschrijdende verbinding gewonnen heeft.
NS werkt natuurlijk niet zo makkelijk samen met DB als ze met Abellio in Duitsland werk van DB probeert over te nemen.

al met al zal dde Nederlandse overheid uit kostenoverwegingen niet snel over gaan tot ombouw van bestaande baanvakken.
Europese afspraken geven ook alleen maar aan, dat nieuw aan te leggen baanvakken voorzien moeten zijn van ERTMS en bestaande baanvakken zijn ze niet verplicht om aan te passen...

trouwens het Belgische materieel kan in Nederland rijden, maar voor lange ritten is dit niet alleenvniet zo goed voor het materieel, maar zorgt ook voor langere rijtijden, omdat dit materieel dan niet op volle snelheid kan rijden.

en dan hebben we het dus nog niet gehad over het in moeten bouwen van verschillende beveiligingssystemen in treinen die eigenlijk alleen voor binnenlands verkeer aangeschaft zijn...

te veel problemen dus om betaalbaar op te lossen...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:Je moet gewoon per grensovergang kijken naar de dichtstbijzijnde IC knoop en daar je oplossing op baseren. In het geval van Essen lijkt het me volkomen duidelijk dat de reiziger zit te wachten op een verbinding Roosendaal-Antwerpen en niet op een verbinding Zwolle-Essen :roll:
Kortom, als je iets wil doen dan moet je het "Belgische" spoor technisch doortrekken naar Roosendaal.
Ik vind het prima. Nog een polder of twee onder water en misschien dat de Belgen het ook doen. :-)

Je zou zelfs een deal kunnen maken dat niet elke trein volgens de dienstregeling naar Roosendaal door hoeft te rijden, maar dat er in elk geval elk uur / binnen een half uur wachttijd een aansluiting is.

Maar dan moet wel dat gedoe over het profiel even opgelost worden zodat gewoon al het Belgische materieel in Roosendaal kan komen, ook spul wat normaal niet in Nederland mag komen. Makkelijk genoeg, want er lopen aparte sporen naar Essen die niet voor Nederlandse bestemmingen gebruikt worden.

Maar wat betreft Zwolle - Essen: nee, natuurlijk gaat het niet om reizigers tussen die twee stations, het gaat erom dat je een grote groep reizigers een aansluiting geeft naar treinen verder naar België. Vanaf Utrecht en verder is het waarschijnlijk toch handiger om via Rotterdam te reizen, maar reizigers vanaf Den Bosch kunnen hiermee met één overstap van intercity op intercity naar een hoop Belgische bestemmingen in plaats van intercity / stoptrein / intercity. Voor mensen uit de richtingen Vlissingen en Eindhoven scheelt het minder richting Antwerpen, maar nog wel richting Brussel.

zone5324bericht...: het zou mooi zijn als die EU zich dit aan zou trekken en een initiatief zou beginnen om treinvervoer in de grensregio's te verbeteren. Het is wel duidelijk dat we van de grote spelers zelf weinig initiatief hoeven te verwachten.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door Fles »

zone5324bericht... schreef:
te veel problemen dus om betaalbaar op te lossen...
Zo'n enorme lap tekst, en het woord "reiziger" komt er precies nul keer in voor. Typisch toch :Y
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door deadlock »

iljitsch schreef:deadlock: Ik had het ook zeker niet over heel Duitsland ombouwen. :-)

Maar "nooit" is een heel lange tijd. Het verschil tussen 15 kV / 17 Hz en 25/50 is veel minder groot dan tussen 1500 V gelijkstroom en 25/50. Ik kan me voorstellen dat de Duitsers al het nieuwe materieel kopen voor zowel 15/17 als 25/50, dan kunnen ze over 40 jaar ofzo om. Wellicht eerder als de echt oude prut op de schroothoop gaat en overig bestaand materieel bij een revisie omgebouwd kan worden.

Vroeger had je ook aparte voedingen voor 110 en 220 volt. Tegenwoordig kan de grote meerderheid van de electronica werken op alles in het bereik van 100 tot 250 volt. Nu is 1500 - 25000 een iets groter bereik, maar de extra kosten van meerdere voltages aan boord worden alleen maar minder. Daarentegen blijft die rottige 17 Hz problematisch.
Het verschil is misschien wel kleiner maar uiteindelijk worden de motoren gevoed met gelijkstroom van een grootte die er in België in de bovenleiding zit dus tsjah.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door iljitsch »

Zijn de meeste motoren in treinen tegenwoordig geen wisselstroommotoren?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door Klaasje »

De meeste nieuwe treinen hebben een draaistroommotor. Dat is dus drie-fase-wisselstroom. In Nederland is die techniek te vinden in IRM, mDDM, SLT, V250, ICE3m, loc 6400, BR 186/189 en ik vergeet vast nog wel iets. Die drie-fase-wisselstroom wordt gemaakt van gelijkstroom. Ik meen (maar ik weet niet zeker) dat bij die techniek het spanningsverschil tussen de Belgische en de Nederlandse spanning minder relevant is. Een Br 189 heeft intern bijvoorbeeld een gelijkstroomnet.
Laatst gewijzigd door Klaasje op ma 12 nov 2012, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door Klaasje »

zone5324bericht... schreef:Al met al zal de Nederlandse overheid uit kostenoverwegingen niet snel over gaan tot ombouw van bestaande baanvakken.
Europese afspraken geven ook alleen maar aan, dat nieuw aan te leggen baanvakken voorzien moeten zijn van ERTMS en bestaande baanvakken zijn ze niet verplicht om aan te passen...
De Nederlandse overheid is verplicht om op nieuwe baanvakken en op baanvakken die onderdeel uitmaken van een internationale goederen of reizigersroute te voorzien van ERTMS uiterlijk voor 2020. Dat geldt dus voor een baanvak als Emmerich-Arnhem-Utrecht maar dus ook net zo goed voor Schiphol en Amsterdam centraal. Het geldt dus niet voor een traject als Zwolle-Groningen.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door zone5324bericht... »

Fles schreef:
zone5324bericht... schreef:
te veel problemen dus om betaalbaar op te lossen...
Zo'n enorme lap tekst, en het woord "reiziger" komt er precies nul keer in voor. Typisch toch :Y

jij je zin.

hoeveel reizigers hebben er nu echt baat bij om op verbindingen als Enschede-Gronau, Nieuweschans-Leer en Heerlen-Aachen IC-verbindingen te krijgen vanaf verder in Nederland gelegen stations, als de overstap goed is of in ieder geval goed zou zijn?

wil je echt zoveel geld uitgeven om een klein groepje een overstap te besparen?


het is nu eenmaal niet even te regelen en NS-tractiematerieel is sowieso al niet meer geschikt om de grens over te gaan.

ik ben dan ook van mening, dat men realistisch moet blijven en voor de regionale grensbaanvakken blij mag wezen, dat er treinen van onze buurlanden deze kant op komen.

waarbij ik nogmaals aan wil geven, dat er inderdaad soms wel wat verbeterd mag worden, als het gaat om overstaptijden en loopafstanden en wat mij betreft, mag zeker wat gedaan worden aan de kosten van gebruik van treinen als ICE en Fyra, zodat die verbindingen een goed alternatief kunnen zijn voor relatief langzame regionale grensoverschrijdende treinen..
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:De meeste nieuwe treinen hebben een draaistroommotor. Dat is dus drie-fase-wisselstroom. In Nederland is die techniek te vinden in IRM, mDDM, SLT, V250, ICE3m, loc 6400, BR 186/189 en ik vergeet vast nog wel iets. Die drie-fase-wisselstroom wordt gemaakt van gelijkstroom. Ik meen (maar ik weet niet zeker) dat bij die techniek het spanningsverschil tussen de Belgische en de Nederlandse spanning minder relevant is. Een Br 189 heeft intern bijvoorbeeld een gelijkstroomnet.
Dat klopt. Vorige RM had er een nogal uitgebreid semireclame-artikel over naar aanleiding van een boek "zoveel jaar draaistroomtractie in Nederland".
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:De Nederlandse overheid is verplicht om op nieuwe baanvakken en op baanvakken die onderdeel uitmaken van een internationale goederen of reizigersroute te voorzien van ERTMS uiterlijk voor 2020. Dat geldt dus voor een baanvak als Emmerich-Arnhem-Utrecht maar dus ook net zo goed voor Schiphol en Amsterdam centraal. Het geldt dus niet voor een traject als Zwolle-Groningen.
En alles waar de EU subsidies voor beschikbaar stelt geloof ik?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door zone5324bericht... »

Klaasje schreef:
zone5324bericht... schreef:Al met al zal de Nederlandse overheid uit kostenoverwegingen niet snel over gaan tot ombouw van bestaande baanvakken.
Europese afspraken geven ook alleen maar aan, dat nieuw aan te leggen baanvakken voorzien moeten zijn van ERTMS en bestaande baanvakken zijn ze niet verplicht om aan te passen...
De Nederlandse overheid is verplicht om op nieuwe baanvakken en op baanvakken die onderdeel uitmaken van een internationale goederen of reizigersroute te voorzien van ERTMS uiterlijk voor 2020. Dat geldt dus voor een baanvak als Emmerich-Arnhem-Utrecht maar dus ook net zo goed voor Schiphol en Amsterdam centraal. Het geldt dus niet voor een traject als Zwolle-Groningen.
maar helaas maakt het beveiligingssysteem alleen het niet mkgelijk om NS-tractiematerieel de grens over te sturen.
daarmee moeten dus nog steeds buitenlandse vervoerders naar ons toe komen.
waarbij dan dus ook nog steeds het woord "concessies" voor problemen zorgen.
NS wil eigenlijk geen concurrenten en de aanstaande onderhandse gunning, praat volgens mij niet over het doortrekken van dit soort verbindingen binnen Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door Suus »

En toch loopt er een subsidieproject van de overheid om te kijken naar een verbetering van de verbinding Eindhoven - Aachen, dus rechtstreeks te maken. Daar de tak naar Heerlen in de komende dienstregeling apart wordt gelegd door middel van de s3500 ontstaat er betere mogelijkheden om daar op een verbetering in te zetten.

Voor de verbinding Maastricht - Liège heeft Veolia, die nu al op de Heuvellandlijn rijdt, aangegeven interesse te hebben om door te rijden van Randwyck naar Liège. Als de provincie Limburg en de NMBS de koppen bij elkaar steken dan kan daar best een interessante samenwerking ontstaan.

Je kan in dit dossier zeker niet door een roze bril kijken, maar om nu alleen maar citroenen te eten...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door zone5324bericht... »

als Veolia de grns over zou gaan, blijft het een regionale vervoerder zoals Arriva tussen Groningen en Leer.
Overstappen zal dan nodig blijven.

Doortrekken van de IC vanaf Heerlen naar Aachen zou een aardige verbinding op kunnen leveren, maar met welk materieel zie je NS dat doen en/of laat de concessie op het Duitse traject het toe, dan wel de regionale vervoerder ruimte willen maken...

Nederland heeft in het verleden bepaalde plannen op tafel gelegd, maar nu er miljarden bezuinigd moeten worden, heb ik zelf m'n twijfels of er snel wat zal gebeuren...

jammer genoeg natuurlijk, maar realiteit...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door Klaasje »

Concessies zijn voor grensoverschrijdende verbindingen geen probleem omdat daar een nadrukkelijke uitzondering voor is opgenomen in de Europese regelgeving. Bovendien ben je er op dat gebied ook met een simpel handjeklap tussen de twee vervoerders aan de beide kanten van de grens. Zo rijdt DB nu tussen Heerlen en Aachen onder de NS-HRN-concessie met een regionale treinverbinding.

Daarnaast wordt in de nieuwe HRN-concessie een inspanningsverplichting bij NS opgelegd voor de verbindingen Venlo-Keulen en Heerlen-Aken.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Moeizame verbindingen buurlanden

Bericht door zone5324bericht... »

dan ligt het dus aan de hudige spelers om meer inspanningen te doen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten