Pagina 1 van 1

Bomvolle trein (België) rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: za 24 nov 2012, 22:19
door mijack1985
Toevallig deze week ook een opvallend incident in België.

Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

zaterdag 24 november 2012, 03u00
Auteur: Koen Baumers



Een volle passagierstrein heeft afgelopen dinsdag het traject tussen Brussel-Zuid en Halle afgelegd met open deuren. Een reiziger had de noodhendel gebruikt. ‘Absoluut verboden', zegt de NMBS. Maar de reizigers zelf vinden het vooral onveilig dat de trein 18 kilometer lang gewoon kon doorrijden.

Het incident gebeurde dinsdagavond, toen een vrouw op de trein richting Quévy onwel werd. De trein stond stil aan het perron in Brussel-Zuid en de vrouw, die volgens omstanders zichtbaar dronken was, haastte zich samen met haar vriend naar de geopende deuren. Maar nog voor ze buiten was, gingen de deuren dicht. Omdat de vrouw braakneigingen had, opende haar vriend de deur met de noodhendel en stapte het duo alsnog af. Enkele seconden later vertrok de trein, maar de deuren bleven open.

Een Amerikaanse man, die voor enkele dagen op cursus was in België, maakte er met zijn gsm een filmpje van zette de beelden op YouTube onder de spottende titel Belgian Train Safety , de veiligheid van Belgische treinen. Volgens de man ging het om een volgepakte trein en konden sommige reizigers zich daardoor nergens vasthouden.

Bij de NMBS zijn ze op de hoogte van het incident, maar wijzen ze met de vinger naar de reiziger die de deuren opende. ‘Het is absoluut niet toegelaten die noodgrendel van de deuren te gebruiken', zegt woordvoerder Bart Crols. ‘Alleen in echte noodgevallen, zoals brand, is dat toegestaan. De reiziger die hulp nodig had, had in dit geval naar de treinbegeleider moeten gaan.'

Geen waarschuwingslampje

In de meeste auto's waarschuwt een lampje de bestuurders als er nog een deur openstaat, op de trein is dat niet het geval. ‘De treinbegeleider werd door reizigers op de hoogte gebracht en toen de trein zoals voorzien bij het volgende sta­tion stopte, zijn de deuren gesloten.'

Het is niet de eerste keer dat treinreizigers de noodhendel gebruiken om tijdens het rijden de deuren te openen. In de eerste helft van vorig jaar gebeurde dat al achttien keer. Sommige reizigers doen het om op treinen zonder airco verkoeling te krijgen.

Wie betrapt wordt, riskeert een boete. Maar sensibiliseringscampagnes komen er niet, want die kunnen reizigers net op het idee brengen.

Bron: Nieuwsblad

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: za 24 nov 2012, 22:22
door Suus
Het betreffende filmpje.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=s2fc7h-nITI[/youtube]

Verder geen commentaar :X

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: za 24 nov 2012, 22:24
door Fles
Zoeen filmpje heb ik in Roemenië ook weleens gemaakt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sTjjI_a0R4s[/youtube]

Overigens is Brussel-Zuid - Halle 13 km, geen 18.

En in DE2 kon je onder de rit ook gewoon alles tegen elkaar open gooien, en in Mat 54 ook.

Kortom: Storm in een glas water.

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: za 24 nov 2012, 22:28
door Fles
Oh enneh, "bomvolle trein" als er 2 man op het balkon staan? :') :lol:

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: za 24 nov 2012, 22:30
door mijack1985
Vroegah was dat misschien allemaal heel normaal. Maar tegenwoordig kan dit gewoon echt niet meer, dan zouden er bij elke scheet kamervragen volgen e.d.

Maar misschien dat het verhaal ook enigszins is aangedikt, voor de sensatie.

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: za 24 nov 2012, 22:32
door WSM
Ik maak me steeds meer zorgen over (het gebrek aan) een deugdelijke veiligheidscultuur bij het spoor. Men gooit bij het minste of geringste het treinverkeer rigoreus plat wegens vermeende onveiligheid, maar daadwerkelijk optredende veiligheidsincidenten worden gebagatelliseerd en weggewuifd. Afgelopen vrijdag in Nederland met de gebroken DDZ en nu hier in België waar treinpersoneel het niet doorheeft dat treinen gedurende langere tijd met open deuren rijden.

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: za 24 nov 2012, 22:33
door Caspar
Ja bomvolle trein willen de Belgen wel eens gebruiken voor een trein die voor 80 procent zitvol is (om maar even een forumterm te gebruiken) Zo hebben Dexter en ik wel eens een treinbegeleider horen roepen: Het is een bomvolle trein, terwijl nog lang niet alle zitplaatsen bezet waren. Ik weet niet hoe vol die treinen daar tijdens de piek uren zijn, maar anders moeten die treinbegeleiders maar eens een uurtje in de RER van Parijs in de spits gaan kijken.

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: za 24 nov 2012, 22:35
door Fles
mijack1985 schreef:Vroegah was dat misschien allemaal heel normaal. Maar tegenwoordig kan dit gewoon echt niet meer,
Wat is er veranderd? Zijn mensen van glas geworden, gaan we van niks dood? Of kunnen we gewoon niet meer zelf nadenken en eigen verantwoordelijkheid nemen?

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: za 24 nov 2012, 22:50
door mijack1985
Veiligheid eisen zijn gewoon strenger geworden tegenwoordig

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: za 24 nov 2012, 23:12
door Fles
Ja. Waar je als ambtenaar allemaal niet druk mee kan zijn :roll:

Een open deur 40 jaar geleden is niet onveiliger dan een open deur nu. Mensenlevens zijn niet meer waard geworden of zo :')

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 11:39
door Meltrain
Wat voor materieel was het?

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 12:53
door TomSteyl
Welkom in Nederland (heerlijk toch... in een ouderwetse Wadloper) !!!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EVfAenuKbvo[/youtube]

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 13:43
door Vinny
Bah wat een verschrikkelijke mentaliteit weer. Als je als reiziger vind dat de veiligheid in het geding is dan trek je aan de noodrem in plaats van een filmpje maken en het op youtube posten... :N

In ieder geval verwittig je het personeel...

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 14:15
door Klaasje
Dat is nog wel het meest vreemde aan het verhaal inderdaad.

Overigens ken ik verhalen van iemand die vertelde dat nog niet eens zo heel lang geleden (tot minstens jaren '90) toen mat '46 nog rondreed men de deuren van de spitstreinen naar Enkhuizen niet eens sloot omdat ze voor de verkoeling toch weer open gedaan werden. (Dat waren treinen zonder centrale deursluiting).

Sterker nog, de eerste treinen in Nederland waarbij de deuren centraal vergrendeld konden worden rijden nog steeds hun rondjes. Dat is mat'64.

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 14:56
door Reiziger Delft
Ach, in Hongarije verbaas ik me ook elke keer weer hoe het daar gaat. Conducteur fluit als iedereen is ingestapt en de machinist begint meteen te rijden. Staan er nog deuren open, jammer dan. De eerste keer schrok ik wel even toen ik op weg naar de WC een open deur tegenkwam, toen de trein zo'n 120 km/h reed. Afgelopen zomer ging het bij het moderne materieel al wat beter; het was een mooi gezicht om een trein met 10 rijtuigen en 20 open deuren te zien vertrekken, die automatisch na een paar seconden allemaal synchroon dicht gingen. :) Roemenië staat inderdaad ook alles gewoon open, en stappen mensen uit aan de kant die hun het beste uitkomt.

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 16:15
door Caspar
Dat klopt, alleen worden er bij revisies van treinen in Roemenië wel altijd deuren ingebouwd met het 5km/u relais, zodat ze automatisch dichtgaan boven de 5km/u. Daardoor kan je al rijdende de deuren niet meer openen, maar als de trein (bijna) stilstaat kan je inderdaad nog steeds aan beide kanten in en uitstappen, ook als de trein niet aan een station staat.

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 16:20
door deadlock
Dat is toch gewoon UIC-5 modus?

Re: Bomvolle trein (België) rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 20:17
door STF
Dat was Caspar beschrijft heb je in Luxemburg ook nog vol op.

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 20:34
door Fles
Klaasje schreef:Overigens ken ik verhalen van iemand die vertelde dat nog niet eens zo heel lang geleden (tot minstens jaren '90) toen mat '46 nog rondreed men de deuren van de spitstreinen naar Enkhuizen niet eens sloot omdat ze voor de verkoeling toch weer open gedaan werden. (Dat waren treinen zonder centrale deursluiting).
"ken ik verhalen"? :lol:

Ik ben nogeens hoogstpersoonlijk zelf op m'n smoel gegaan in Rhenen toen ik vond dat de trein langzaam genoeg reed om uit een Mat54 tweetje te stappen :X _O-

Re: Bomvolle trein (België) rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 20:51
door deadlock
En dan het GVU de schuld geven ;)

Re: Bomvolle trein (België) rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 21:08
door Fles
:D

Nee dat was in Rhenen slimbo :P

Re: Bomvolle trein (België) rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: zo 25 nov 2012, 21:13
door deadlock
Oh jah ;)

Re: Bomvolle trein (België) rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 19:28
door Stéphane
's Zomers zie ik hier in België vaak bussen passeren waarvan een van de voorste deuren openstaat. Bij de PCC'tjes kan je trouwens het noodraam achteraan wagewijd openzetten.

Re: Bomvolle trein (België) rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 23:52
door R-Flow
Deden ze in Amsterdam ook met enige regelmaat. Gewoon de eerste deur van de tram open in de zomer. Tja, vroegâh kon er nog wel eens wat... ;-)

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Geplaatst: ma 10 dec 2012, 13:25
door fogeltje
Bee schreef:Het betreffende filmpje.
Verder geen commentaar :X
In plaats van dat hij even naar de conducteur loopt om dit te melden :roll: Want zo vol leek die trein inderdaad niet te zijn.