Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Suus »

Ik zou toch alles op alles zetten om een uursdienst naar Brussel te krijgen, de verbindingen op Brussel-Zuid zijn veel talrijker (eurostar, TGV Lyon/Marseille) dan Antwerpen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door deadlock »

iljitsch schreef:Naar mijn idee heeft de reiziger meer aan een verbinding elk uur met overstap dan aan elke twee uur zonder.

Uiteraard is elk uur zonder overstap het beste. Maar de kans dat niet de volledige orders voor V250s geleverd gaan worden is levensgroot. Dan zie ik liever die die er wel zijn wanneer ze eindelijk fatsoenlijk spoorwaardig zijn over de HSL rijden dan HS-materieel te verspillen door het over het langzame spoor tussen Antwerpen en Brussel te laten rijden.

Overigens is die rechtstreekse verbinding elke twee uur er al: de thalys.
De Thalys hoort in een ander prijssegment. Een exclusieve trein. De IC-Brussel hoort gewoon open access te zijn. Geen reserveringen en geen treinbinding. Daarnaast is(was) er middels een crossplatform overstap nog steeds ieder uur een directe verbinding.

Je plan is dus gewoon kolder. Je verbindt naar aanleiding van vervoersvraag en dat is hier dus duidelijk tussen de twee grootste steden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Ardan »

Belgisch spoorbedrijf stelt vervangende verbinding in
AMSTERDAM - Het Belgische spoorbedrijf NMBS voert vanaf komend weekeinde een directe treinverbinding in tussen Antwerpen en Roosendaal ter vervanging van de Fyra.
Dat heeft NMBS maandag bekendgemaakt op een persconferentie.
Ook de NS wil een structurele intercityverbinding opzetten om een alternatief te bieden voor de Fyra. De NS heeft al aan Prorail gevraagd ruimte te maken voor de intercity in de planning.

(...)

De Italiaanse fabrikant krijgt 3 maanden de tijd om ''alle problemen'' op te lossen, anders verbreekt de NMBS het contract met AnsaldoBreda, meldde het Belgische spoorbedrijf op de persconferentie.
De topman van de Belgische spoorwegen Marc Descheemaecker sprak van een catastrofale situatie. "Het is onze verdomde plicht te zorgen dat de treinen goed, stipt en veilig rijden", aldus Descheemaecker.

Bron en meer

Edit: even het hele artikel gelezen en gigantisch veel nieuwswaarde heeft het niet echt, maar toch.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Suus »

Die Descheemaecker doet wel een mooie uitspraak trouwens: "Ik denk dat de Fyra als een fenix uit zijn as moet herrijzen, maar ik zie wel heel veel as op het moment."
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Fles »

Degebakkenluchtmaecker
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door iljitsch »

Volgens mij zit de NS nu wel zo diep in het Ansaldo Breda moeras dat ze er zonder baron Von Munchhausen-technieken niet meer uitkomen, maar de Belgen lijken voor te sorteren op afbestellen van de V250s en dan met opgevoerde varkensneuzen ofzo naar Noorderkempen rijden.

Ofwel: die deal over de dienst Breda - Antwerpen horen we nooit meer wat van.

Ik zag trouwens op teletekst een vaag verhaal over een Belgische intercity Antwerpen - Roosendaal vanaf het weekeinde waardoor er weer intercity's tussen Amsterdam en Antwerpen rijden, maar een stoptrein verder naar Brussel.

Het allerminst vind ik toch wel een tijdelijke oplossing waarbij je het hele eind met een intercity kan doen met maximaal één overstap van niet meer dan een kwartier. Tussen Antwerpen en Brussel is een pad vrij dus een intercity Brussel - Roosendaal moet te doen zijn, Amsterdam - Antwerpen zal lastiger zijn.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Fles »

Het is een publiek geheim dat er een IC Roosendaal - Antwerpen komt. EN het is een publiek geheim dat die 1 keer per 2 uur gaat rijden. En de politiek accepteert dat.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Tussen Antwerpen en Brussel is een pad vrij dus een intercity Brussel - Roosendaal moet te doen zijn,
Dat is helaas toch iets te simpel gedacht. Het vrije pad Brussel-Antwerpen blijkt nogal slecht aan te sluiten op het vrije pad Antwerpen-Roosendaal: dat ligt een half uur later omdat anders de stopper in de weg zit.
Tenzij de NMBS alle tijden ten noorden van Antwerpen een half uur opschuift zul je de stoptrein onderweg ergens in moeten zien te halen, wil je in België het Fyra-pad kunnen gebruiken.

Anders misschien een IR-trein Brussel-Antwerpen doortrekken, sluit goed aan in Antwerpen en rijdt met Breaks dus wat materieel betreft ook geen probleem.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door iljitsch »

Is dat veranderd met de nieuwe dienstregeling dan?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door reisthijs »

De stoptrein Antwerpen-Roosendaal is in december met een kwartier verschoven om beter aan te sluiten op de IC Amsterdam-Vlissingen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door iljitsch »

Hm, als je 'm een half uur verschuift sluit-ie ook goed aan.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Wubbo »

Volgens AnsaldoBreda zijn de problemen met de V250's binnen een week opgelost. Of dat is omdat het dan gaat dooien of omdat ze dan echt alle schroefjes aangedraaid hebben durf ik niet te zeggen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Ronald »

Tuurlijk. Ze zijn al jaren aan het testen en nu zijn álle problemen binnen een week opgelost :?:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door iljitsch »

Mooi!

Ofwel ze hebben gelijk en dan is iedereen blij.

Ofwel ze hebben ongelijk en dan is het contract des te sneller ontbonden wegens wanprestatie.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door BR628 »

Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Michael 1988 »

Ik zit nu te denken. Hoeveel problemen had de SLT eigenlijk? Meer of minder dan de Fyra?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door iljitsch »

Vroeger kon je op de achterkant van een bierviltje alles uitrekenen wat je nodig had om een trein te bouwen. Tegenwoordig moet alles veel preciezer (zeker met meer dan 200 km/u), met meer electronica en vooral ook meer software. Geen wonder dat het langer duurt om de spullen goed werkend te krijgen.

Maar als je dan verhalen hoort over 45 minuten om de software opnieuw op te starten dan krijg je toch wel het idee dat er serieus dingen niet kloppen.

Ik vind al het gehuil over de treinen op dit moment wat voorbarig. Het echte probleem is dat de oude lijn eruit geknikkerd is voordat het nieuwe spul er klaar voor was. Dat laatste moet nu snel teruggedraaid worden, dan ontstaat er ook weer wat lucht om aan die V250s te knutselen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Ronald »

iljitsch schreef:Geen wonder dat het langer duurt om de spullen goed werkend te krijgen.
Ik denk dat het in de 19e eeuw ook nog best een heel gepruts was om "The Rocket" te bouwen. Je zou toch zeggen dat het juist door de software en alle hulpmiddelen makkelijker zou zijn geworden?
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door ThePretender »

Michael 1988 schreef:Ik zit nu te denken. Hoeveel problemen had de SLT eigenlijk? Meer of minder dan de Fyra?
Nou, ze hadden best wat problemen twee winters terug. Dat was de eerste winter die ze reden. Ze konden niet op tegen de winter, en Plan-V en de DD-AR bewezen dat zij dat wel konden toen. Verder kan ik eigenlijk niet echt iets bedenken. Het zijn er in ieder geval veel minder dan de Fyra. Die verzamelt ze per dag terwijl de SLT daar langer over deed.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door iljitsch »

Echt een heel goed gevoel kreeg ik er niet van toen ik een keer 10 minuten voor vertrek ofzo in in SLT gestapt was en toen even later het licht uit ging en de deuren niet meer open wilden. Sowieso vreemd dat zelfs in de zomer die deuren vrij snel automatisch dicht gaan (gingen?).

(Overigens kan je veel mensen totaal in de war maken bij andere treinen door zelf een deur te sluiten. Wat ik standaard doe als ik op het balkon zit in de buurt van een rookpaal op het perron cq rokers die zich niks van palen aantrekken.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Suus »

SLT heeft een slootlading aan problemen gehad. De viertjes en zesjes werden elk door een andere fabrikant gebouwd en hadden zeker in het begin problemen met de software, een van de problemen die daardoor ontstonden was dat viertjes en zesjes niet gekoppeld konden worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Michael 1988 »

Zojuist NOS Journaal op gezet. Ik weet niet of het hier al is vermeld maar AnsaldoBreda beweert dat er GEEN technische en mechanische problemen zijn met de treinen. Maar hebben wel enkele dagen nodig om de problemen te verhelpen.

1) Erg contraversieel er zijn geen problemen, maar hebben wel een paar dagen nodig om de problemen te verhelpen.
2) Wat zijn de problemen dan wel? De machinisten? Het spoor? Het weer?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Suus »

Als ik de berichten lees op HGBTF over hoe de NMBS omgaat met hun klanten die vervoersbewijzen voor de Fyra bezitten worden de klanten van NS Hispeed bijna vorstelijk behandeld :shock: .
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Fles »

Bee schreef:Als ik de berichten lees op HGBTF over hoe de NMBS omgaat met hun klanten die vervoersbewijzen voor de Fyra bezitten worden de klanten van NS Hispeed bijna vorstelijk behandeld :shock: .
maarja zolang niemand daar een brandbom naar binnen gooit heet het "men accepteert het blijkbaar"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Suus »

Het is echt triest inderdaad. Een bedrijf dat hun klanten zo stelselmatig schoffeert verdient die klanten niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 39 gasten